FB Pixel Code Przejdź do treści głównej

Działanie 10.03 - Makroinwestycje w MŚP - część 4


Kwalifikowalność cd.

44.Czy w projekcie będzie kwalifikowana przebudowa wiaty magazynowej polegająca na dobudowie do niej hali produkcyjnej?

TAK – zgodnie z Kwalifikowalnością kwalifikowalne są materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową, to jest: budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości. W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku; instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne wspólne związane z projektem.”

45.Czy w projekcie kwalifikowane są zakupy kompletów narzędzi?
TAK – można zakupić komplet narzędzi - może on stanowić wydatek kwalifikowalny w kategorii kosztów „środki trwałe/dostawy” w przypadku spełniania wszystkich warunków dla tej kategorii kosztów.


46.Czy w ramach konkursu można sfinansować zakup transformatora lub magazynu energii?
Głównym celem konkursu 10.3 jest wsparcie projektów przyczyniających się do łagodzenia skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko. Zgodnie z załącznikiem 8 do Regulaminu - Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych w części poświęconej sektorom wytwarzania energii i jej dystrybucji znajduje się informacja, że ""magazynowanie energii elektrycznej, definiowane jako obiekty służące do magazynowania energii elektrycznej, na stałe lub czasowo, w infrastrukturze naziemnej lub podziemnej lub na składowiskach, pod warunkiem że są bezpośrednio połączone z liniami przesyłowymi wysokiego napięcia zaprojektowanymi dla napięcia równego co najmniej 110 kV;"" jest niezgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu „Infrastruktura energetyczna” oznacza wszelkie fizyczne urządzenia lub obiekty, które znajdują się na terytorium Unii lub łączą Unię z co najmniej jednym państwem trzecim. Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 13 lit. b Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu nadanym Rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 co do zasady nie jest możliwe udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającej działalność w sektorze wytwarzania energii, jej dystrybucji i infrastruktury.
Powyższe stanowisko zostało przez Komisję Europejską doprecyzowane w taki sposób, że tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii), 2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz 3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).
Zatem jeżeli koszty magazynu energii i transformatora wchodziłyby w skład infrastruktury związanej z wytwarzaniem, dystrybucją energii oraz jej infrastrukturą, to tylko spełnienie powyższych warunków pozwoliłoby na zakwalifikowanie wydatków. W przeciwnym razie nie mogą zostać one wsparte z tytułu wykluczenia, o którym mowa powyżej.


47.Czy koszty wykonania sieci zewnętrznych (na planowanej do zakupie działce, gdzie postawiona zostanie hala produkcyjna) tj. zewnętrzne sieci elektryczne, sieci sanitarne, przyłącza wod-kan są kosztem kwalifikowanym w ramach kategorii wydatków "1.3 . Roboty Budowlane"?
Zgodnie z załącznikiem Regulaminu wyboru projektów nr 6 Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23 kwalifikowane są materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową tj. budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości. W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku; instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne wspólne związane z projektem. Natomiast koszty opłat za przyłączenie do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, gazowych i innych są kosztem niekwalifikowalnym.
Reasumując, możliwe jest kwalifikowanie zewnętrznych sieci wodociągowo-kanalizacyjnych, elektrycznych i innych związanych z projektem, pod warunkiem, iż spełniają one warunki kwalifikowalności wydatków i są bezpośrednio związane z realizacją projektu.
Proszę mieć również na uwadze, iż w projekcie w ramach działania 10.03 musi występować co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, tj. zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych lub utworzenie nowego zakładu, w rozumieniu artykułu 14 GBER. Wydatkiem kwalifikowalnym mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i nie są wskazane w katalogu kosztów niekwalifikowalnych dla naboru. Koszty robót budowlanych nie mogą stanowić całkowitej wartości projektu.


48.Czy w naborze nr.: FESL.10.03-IP.01-026/23 przygotowanie dokumentacji projektowej jest w katalogu kosztów kwalifikowanych?, czy w konkursie zalecane jest zaprojektuj – wybuduj jako koszt kwalifikowany?
Koszty przygotowania dokumentacji projektowej mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie, w przypadku gdy stanowią wartość początkową budowanego budynku zaplanowanego w ramach projektu oraz spełnią warunki dla robót budowlanych. Dokumentacja projektowa budynku może zostać również uznana jako koszt kwalifikowalny jako wartość niematerialna i prawna, o ile koszt zostanie przedstawiony jako osobny wydatek i spełni wszystkie warunki dla kwalifikowalności kosztu – wartość niematerialna i prawna.
Jednocześnie informuję, że dokumentacja naboru nie precyzuje, czy planowane roboty budowlane powinny być przeprowadzane w formule zaprojektuj – wybuduj. Ponadto przypominam, że zgodnie z kwalifikowalnością, w ramach robót budowlanych kwalifikowalne są – materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową, to jest: budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości. Należy także pamiętać o konieczności zachowania następujących warunków kwalifikowalności:
- koszty robót budowlanych nie mogą stanowić całkowitej wartości projektu,
- zakupione materiały i roboty budowlane podwyższają wartość nieruchomości/budynku, są ujęte w aktywach beneficjenta,
- wynajmując lub dzierżawiąc nieruchomość, koszty materiałów i robót budowlanych muszą zostać zaksięgowane w Ewidencji Środków Trwałych beneficjenta na przykład jako inwestycja w obcym środku trwałym,
- części wspólne rozliczamy z zastosowaniem proporcji: powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku,
- prace należy realizować w miejscu wskazanym dla inwestycji początkowej,
- po zakończeniu projektu konieczne będzie dostarczenie dokumentów potwierdzających udzielenie pozwolenia na użytkowanie (jeśli przepisy prawa tego wymagają),
- zakup zgodnie z umową o dofinansowanie, niniejszym dokumentem oraz z wytycznymi, w tym nabycie na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z nabywcą.


49.Czy można zaliczyć do wydatków kwalifikowanych projektu przebudowę budynku zakupionego jako nieruchomość w ramach tego projektu? Chcemy w ramach projektu zakupić nieruchomość na której stoją budynki. W ramach projektu chcemy przeprowadzić przebudowę jednego z tych budynków i koszty przebudowy również rozliczać w ramach wydatków kwalifikowanych projektu.
Zgodnie z załącznikiem Regulaminu wyboru projektów nr 6 Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23 kwalifikowalnymi wydatkami mogą być materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową tj. budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja, a także zakup nieruchomości. Należy także pamiętać o spełnieniu warunków dla poszczególnych kategorii wydatków.
W związku z powyższe wskazane w zapytaniu koszty mogą być uznane za kwalifikowalne.

Proszę mieć na uwadze, że koszty robót budowlanych nie mogą stanowić całkowitej wartości projektu.
Proszę mieć na uwadze, iż w projekcie w ramach działania 10.03 musi występować co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, tj. zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych lub utworzenie nowego zakładu, w rozumieniu artykułu 14 GBER. Wydatkiem kwalifikowalnym mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i nie są wskazane w katalogu kosztów niekwalifikowalnych dla naboru.
Proszę pamiętać również o wskazaniu w projekcie wpisania się przedsięwzięcia w transformację regionu, o czym stanowi kryterium merytoryczne nr 1, dla którego ogłoszono nabór, w tym m.in. projekt powinien umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko - inwestycje muszą zmierzać w kierunku uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej, utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji."


50.Chciałabym się dowiedzieć czy w ramach programu "Wsparcie MŚP na rzecz transformacji" jest możliwe finansowanie zakupu lawety oraz minikoparki.
Minikoparka, zgodnie z KŚT stanowi „580 MASZYNY DO ROBÓT ZIEMNYCH I FUNDAMENTOWYCH” i w związku z tym nie stanowi środka transportu, natomiast zgodnie z interpretacją Urzędu Statystycznego lawety do przewozu pojazdów typu przyczepa wpisują się w KŚT 747 „Naczepy i przyczepy”, natomiast auto-laweta, jako samochód ciężarowy przystosowany do przewozów pojazdów samochodowych wpisuje się w 743 „Samochody specjalne” przy jednoczesnej stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu.


51.Czy zakup nieruchomości zabudowanej podlega limiotom 10% kosztów kwalifikowalnych (lub 15% w przypadku terenów poprzemysłowych) czy dotyczy on tylko samego gruntu niezabudowanego?
W przypadku nabycia prawa własności nieruchomości zabudowanej, należy zadbać o to, aby w operacie szacunkowym osobno był wyodrębniony grunt, a osobno budynek i limit należy zastosować do samego gruntu. Wówczas zakup budynku jest kwalifikowalny i nie jest objęty limitem, o którym mowa w Kwalifikowalności wydatków.
Zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23 suma kosztów kwalifikowalnych nie może przekroczyć 10% w przypadku nabycia samych gruntów lub 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych, na których znajdują się budynki całkowitych wydatków kwalifikowalnych w ramach kosztów poniesionych na podstawie regionalnej pomocy z wyłączeniem kosztów związanych z nabyciem gruntu.
Jeśli przedmiotowy grunt nie zostanie wyodrębniony w operacie szacunkowym, powyższy zapis dotyczących limitów ma zastosowanie do całości nieruchomości.


52.Czy jest możliwość uznanie wydatku za kwalifikowalny – zakup ultralekkiego śmigłowca oraz wydatku na szkolenie i rozwój pracowników w tym zakresie - uzyskanie/ wyrobienie licencji na ultra lekkie śmigłowce. Wiązałoby się to z wprowadzeniem innowacyjności w następującej postaci: wprowadzeniu do ofert transferu dla naszych gości z punktu A do punktu B właśnie tego rodzaju pojazdem?
W przypadku nabycia/leasingu środków transportu za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 76 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz zawierają stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu. Natomiast śmigłowiec, ze względu na swoją funkcjonalność/przeznaczenie jako środek trwały służący do transportu osób nie stanowi kosztu kwalifikowalnego. Jeżeli chodzi o wydatek- szkolenie, może stanowić koszt kwalifikowalny w ramach pomocy de minimis, ale należy zawrócić uwagę, że jednym z warunków kwalifikowalności jest, że wskazany wydatek musi być niezbędny do realizacji celów i rezultatów projektu. Zatem w przypadku gdy w ramach budżetu projektu nie zostanie uwzględniony śmigłowiec, wówczas jako niezasadny wydatek może zostać uznane szkolenie.


53.Czy w projekcie można zakwalifikować do wydatków kwalifikowanych budowę dróg wewnętrznych i pól odkładczych na nowopowstałym w ramach projektu zakładzie?
Zgodnie z Kwalifikowalnością dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23 (będącą załącznikiem nr 6 do Regulaminu wyboru projektów) za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności m.in. koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem, dróg i miejsc parkingowych. W związku z powyższym wspomniane przez Pana w zapytaniu drogi dojazdowe będą stanowiły wydatek niekwalifikowalny
Ponadto informuję, że katalog kosztów niekwalifikowalnych jest katalogiem otwartym co oznacza, że inne nie wskazane w nim wprost koszty mogą również stanowić koszty niekwalifikowane. W związku z powyższym, w przypadku, gdy „pola odkładcze” będą miały funkcjonalność podobną np. do parkingów, o których mowa w Kwalifikowalności dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23, również nie będą mogły zostać uznane za kwalifikowalne w ramach projektu.


54.Czy koszty firmy consultingowej w zakresie usług związanych z pozyskaniem dofinansowania dla wnioskodawcy i koszty architekta w zakresie opracowania projektu budowlanego mogą być ujęte w kosztach pośrednich stanowiących 7%?
Katalog kosztów pośrednich stanowi katalog zamknięty, co oznacza, iż tylko koszty ujęte w tym katalogu mogą być finansowane w ramach kosztów pośrednich. Poniżej wskazano katalog:
- koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w przygotowanie, zarządzanie i nadzór, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób (na przykład koordynatora, kierownika projektu, inspektora nadzoru inwestorskiego, inżyniera kontraktu, inwestora zastępczego), ich delegacji służbowych i szkoleń i/ lub koszty zlecania usług w tym zakresie,
- koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, na przykład kierownika jednostki),
- koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki i/ lub koszty zlecania usług w tym zakresie,
- koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu),
- koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne),
- koszty dzierżawy gruntu i wieczystego użytkowania (bez odsetek) oraz koszty amortyzacji powierzchni biurowych, a także koszty ubezpieczeń,
- wydatki związane z otwarciem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku płatniczym lub odrębnego rachunku płatniczego,
- amortyzacja, najem lub zakup aktywów, a także koszty napraw/przeglądów/serwisu, koszty ubezpieczeń (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w literach a - d,
- opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków, opłaty za wywóz odpadów komunalnych,
- koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich,
- koszty usług powielania dokumentów,
- koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych,
- koszty w ramach usług ochrony i dozoru mienia,
- koszty sprzątania pomieszczeń, w tym środków czystości, dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji tych pomieszczeń,
- koszty skarbowe, notarialne,
- opłaty pobierane od dokonywanych transakcji płatniczych (krajowych lub zagranicznych),
- koszty działań informacyjno-promocyjnych projektu (na przykład zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, tablice informacyjno-promocyjne, bilbordy, plakaty, ulotki, naklejki, tabliczki i tym podobne),
- koszty związane z przygotowaniem projektu, niewynikające z przepisów prawa lub z wymogów IZ FE SL 21-27,
- koszty zabezpieczeń prawidłowej realizacji projektu,
- koszty ubezpieczeń majątkowych,
- koszty związane z ustanowieniem elektronicznego podpisu kwalifikowanego do podpisywania dokumentów w projekcie oraz koszty związane z odnowieniem w okresie realizacji projektu kwalifikowanego certyfikatu,
- koszty usług tłumaczenia dokumentów niezbędnych do przedłożenia instytucji zarządzającej na potrzeby rozliczenia i kontroli prawidłowej realizacji projektu.
Mając na względzie powyższe koszty firmy consultinowej mogą być uznane jako kwalifikowalne w kosztach pośrednich (ppkt. a)), jednakże należy pamiętać, że koszty te muszą być poniesione w trakcie realizacji projektu.
Koszty architekta mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie w ramach kategorii „Roboty budowlane”, w przypadku gdy stanowią wartość początkową budowanego budynku zaplanowanego w ramach projektu oraz spełnią warunki dla robót budowlanych."


55.Czy mimo iż nieruchomość byłaby kupowana od osoby powiązanej taki koszt mógłby stanowić wydatek kwalifikowany w projekcie?
Zgodnie z zapisami sekcji 3.2.2, ust. 7 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 „ w celu uniknięcia konfliktu interesów, w przypadku beneficjenta, który nie jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo, z wyłączeniem zamówień sektorowych i zamówień określonych w sekcji 3.2.1 pkt 2 lit. i-k.” Zakup nieruchomości (pomimo braku konieczności zastosowania zasady konkurencyjności) nie wpisuje się w powyższe wyłączenia. Zatem w przypadku zakupu nieruchomości od osoby powiązanej na etapie rozliczenia zostanie nałożona korekta finansowa w wysokości 100% wydatków kwalifikowalnych na podstawie Rozporządzenia w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.

56.Uprzejmie proszę o informację czy w naborze 10.3 można ubiegać się o dofinansowanie projektu polegającego na produkcji stabilizatorów wykorzystywanych w przemyśle wojskowym. Prawnie produkcja stabilizatora jest traktowana jako element amunicji. Jest to działalność koncesjonowana. Weryfikacja załącznika 8 wskazuje, że produkcja amunicji nie jest wyłączona ale chciałem to potwierdzić.

W nawiązaniu do zapytania i mając na uwadze konsultację, którą pozyskaliśmy ze strony UOKiK informuję, iż zasadniczo można udzielić wsparcie na projekt polegający na produkcji stabilizatorów wykorzystywanych w przemyśle wojskowym w ramach działania 10.3 FESL 2021-2027 pod warunkiem, że nie zachodzą łącznie poniższe warunki wynikające z art. 346 TFUE:

  1. a) środek musi mieć zastosowanie do działalności odnoszącej się wyłącznie do produktów określonych na liście produktów opracowanej przez Radę UE 15 kwietnia 1958 r.;

Decyzja Rady z 1958 r zawiera między innymi: broń ręczną i automatyczną, broń artyleryjską, amunicję do wymienionej broni, bomby, torpedy, rakiety, prochy i materiały wybuchowe

  1. b) środek jest stosowany przez państwo członkowskie w związku z koniecznością ochrony jego podstawowych interesów w zakresie bezpieczeństwa – państwo członkowskie musi posiadać/ wykazać argumenty potwierdzające związek udzielanego wsparcia z koniecznością ochrony podstawowych interesów w zakresie jego bezpieczeństwa (ciężar dowodu leży po stronie państwa członkowskiego, w związku z tym konieczne jest zgromadzenie wiarygodnych dowodów w zakresie każdego z ww. warunków / okoliczności – por. wyrok Trybunału z 16 września 1999 r. w sprawie C-414/97 – Komisja Europejska przeciwko Królestwu Hiszpanii).
  2. c) środek nie może negatywnie wpływać na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym - zgodnie z art. 348 TFUE w przypadku gdy środek przyjęty zgodnie z art. 346 TFUE będzie zakłócał warunki konkurencji na rynku wewnętrznym, zastosowanie będzie miała szczególna procedura konsultacji określona w tym artykule, w której Komisja wspólnie z państwem członkowskim oceni, w jaki sposób środek może być dostosowany do zasad określonych w Traktacie. Naruszenie konkurencji w opisanej sytuacji może mieć miejsce na przykład w przypadku:
  • wspierania działalności związanej z produktami, które wprawdzie znajdują się na liście Rady z 15 kwietnia 1958 r., lecz mogą być również wykorzystywane w celach cywilnych – tzw. produkty o podwójnym przeznaczeniu,
  • wspierania działalności związanej z produktami, które znajdują się na liście Rady z 15 kwietnia 1958 r., lecz są przeznaczone na eksport, a nie na potrzeby danego państwa członkowskiego.

57.Zwracam się z pytaniem dotyczącym kryterium „Wykorzystanie OZE". W opisie wskazane jest, że „W kryterium tym premiowane są inwestycje w źródła energii odnawialnej, większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych." Czy inwestycja w magazyn energii dla istniejącej już instalacji fotowoltaicznej zostanie uznana za spełniająca to kryterium? Nie jest to inwestycja bezpośrednio w źródło energii odnawialnej, ale wpływa na większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych.

Z opisu kryterium wynika, że premiowane są inwestycje w źródła energii odnawialnej, większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych. Jeżeli Państwa inwestycja wpływa na większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych i są Państwo w stanie to uargumentować– jest prawdopodobieństwo, że otrzymają Państwo dodatkowe punkty. Należy jednak zwrócić uwagę, iż kryterium to podlega ocenie merytorycznej przez eksperta zewnętrznego, dlatego jednoznacznie nie można potwierdzić, czy otrzymają Państwo dodatkowe punkty oraz jaka będzie ich wysokość, gdyż to ostatecznie będzie uzależnione od zapisów dokumentacji aplikacyjnej. 

58.Czy w ramach projektu składanego w naborze FESL.10.03-IP.01-026/23 zakup gruntu, budowa magazynu i uzyskanie pozwolenia na budowę może nastąpić dopiero po uzyskaniu informacji o dofinansowaniu projektu? We wniosku byłby wskazany obszar gminy, na terenie której zostanie dopiero zakupiony grunt i wybudowana hala (o określonych parametrach, szacowanych kosztach, itp.).

w odpowiedzi na przesłane pytanie informuję, iż Wnioskodawca może wstrzymać się z realizacją projektu (zakup gruntów czy budowa magazynu) do momentu uzyskania informacji o wsparciu - jednak należy pamiętać, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do:

- stosowania zasady n+2 - co oznacza, iż projekt musi zostać zrealizowany w okresie 2 lat od podpisania umowy;

- pozwolenie na budowę należy dostarczyć w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania (tj. najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu). W przypadku nie dostarczenia przedmiotowego dokumentu, ION może odstąpić od podpisania umowy o dofinansowanie

- w samym wniosku w punkcie poświęconym lokalizacji projektu należy wskazać co najmniej dane dotyczące gminy.

Ponadto, należy pamiętać, że koszty w wniosku aplikacyjnym należy przedstawić w sposób umożliwiający ich ocenę kwalifikowalności jak  i zasadności.

59.Chciałabym się dowiedzieć czy w ramach programu „Wsparcie MŚP na rzecz transformacji” możliwe są do zrealizowania poniższe koszty:

- Przebudowa pomieszczenia gospodarczego na potrzeby działalności ( garaże na auta dostawcze, hangary na maszyny ogrodnicze i osprzęt, pomieszczenia socjalne dla pracowników, pomieszczenie biurowe, magazyn na materiały: 3 000 000

- Założenie ogrodu pokazowego dla klientów na powierzchni 60 arów: 1 000 000

-  Panele fotowoltaiczne i pompa ciepła jako źródło energii cieplnej i elektrycznej w zaadoptowanym budynku:300 000

- Zakup Kubota: maszyna ogrodnicza wraz z osprzętem:200 000

- Zakup minikoparki: 110 000

- Zagęszczarka: 80 000

- Wozidło: 11 000

- Rębak do gałęzi: 70 000

- Kursy dla pracowników: obsługa minikoparki,  pracę na wysokościach, obsługa Kubota 4 pracowników X5 000=20000

- Odzież i obuwie robocze dla pracowników: 10 000

- Narzędzia ogrodnicze: sekatory, nożyce elektryczne, szpadle, łopaty, taczki itp. - 10 000

- Wózek widłowy: 160 000

- Przesadzają do drzew i krzewów: 50 000

Proszę pamiętać, że głównym celem konkursu 10.3 jest wsparcie projektów przyczyniających się do łagodzenia skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko, co podlega ocenie w pierwszym kryterium merytorycznym (kryterium zerojedynkowe). Wnioskodawca jest zobowiązany do zrealizowania w ramach naboru inwestycji stanowiącej przynajmniej jeden z typów inwestycji początkowej w rozumieniu artykułu 14 GBER: zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej lub utworzenie nowego zakładu. Informacje wskazane w zapytaniu nie pozwalają na stwierdzenie czy taki warunek zostanie spełniony.

Dot: wszystkich wskazanych wydatków: Wnioskodawca zobowiązany jest przeanalizować zakup wskazanych wydatków  pod kątem kwalifikowalności i prowadzonej rachunkowości w przedsiębiorstwie. Zgodnie z Kwalifikowalnością wydatków dla konkursu FESL.10.03-IP.01-026/23 wsparcie mogą otrzymać projekty na podstawie Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014 jako: regionalna pomoc inwestycyjna (artykuł 14). Są to koszty bezpośrednie takie jak: środki trwałe/dostawy, wartości niematerialne i prawne, roboty budowalne i nieruchomości, oraz na podstawie pomocy de minimis na koszty wsparcia uczestników projektu i koszty pośrednie. Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową. Wspierane projekty muszą mieć charakter produkcyjny ( w tym rozumiemy również usługowym), obligatoryjnym jest wskazanie kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnej pomocy inwestycyjnej. W trakcie oceny merytorycznej eksperci dokonają analizy czy wydatki są niezbędne do realizacji projektu.

Dot. garaże na auta dostawcze, hangary na maszyny ogrodnicze i osprzęt, pomieszczenia socjalne dla pracowników, pomieszczenie biurowe, magazyn na materiały: informuję, że przebudowa pomieszczenia gospodarczego na potrzeby działalności może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie pod warunkiem gdy zostaną spełnione wymagania dotyczące danej kategorii wydatków ujęte w załączniku nr 6 do  Regulaminu wyboru projektów - Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23 a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania. Przypominam, iż wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową.

Zgodnie  z załącznikiem Regulaminu wyboru projektów nr 6 Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23 kwalifikowane są  materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową tj. budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja.  W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku; instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne wspólne związane z projektem.

W zakresie garażu na auta dostawcze stanowić będzie on koszt niekwalifikowalny, ponieważ ze względu na swoją funkcjonalność będzie stanowił miejsce parkingowe, które to zgodnie z zapisami dokumentacji dla naboru zostało ujęte w katalogu kosztów niekwalifikowalnych.

Koszty hangaru na maszyny ogrodnicze i osprzęt, pomieszczenie biurowe, magazyn na materiały mogą stanowić koszty kwalifikowalne o ile są bezpośrednio związane z realizacją projektu, m.in. oferowanymi usługami/ produktami stanowiącymi efekt realizacji projektu, wybranym typem inwestycji początkowej, a także są zasadne z punktu widzenia realizacji projektu.

W przypadku gdy pomieszczenia biurowe wykorzystywane będą na cele związane z działalnością administracyjną przedsiębiorstwa np. księgowość, pomieszczenia dyrekcji/ zarządu, itp. a nie bezpośrednio z oferowaną usługą/ produktem, wówczas stanowią one koszty niekwalifikowalne.

Koszty pomieszczeń socjalnych również stanowią koszty niekwalifikowalne, o ile nie wpisują się w katalog części wspólnych, wówczas są kwalifikowalne w proporcji w odniesieniu do powierzchni.

Proszę pamiętać również o wskazaniu w projekcie wpisania się przedsięwzięcia w transformację regionu, o czym stanowi kryterium merytoryczne nr 1, dla którego ogłoszono nabór, w tym m.in. projekt powinien umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko - inwestycje muszą zmierzać w kierunku uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej, utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji.

Dot. Założenie ogrodu pokazowego dla klientów na powierzchni 60 arów Wnioskodawca jest zobowiązany przeanalizować zakres wskazanego wydatku pod kątem zasadności poniesienia takiego wydatku, wpisywania się w cel projektu jakim jest transformacja województwa śląskiego -  łagodzenie skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko (projekt musi spełnić kryterium 0/1 ""Projekt realizuje cele działania wskazane  w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL"") , a także przyczyniać się do realizacji celów skazanych w TPST WSL. Aplikując o wsparcie Wnioskodawca jest zobligowany do wskazania informacji pozwalających na ocenę w tym zakresie. Ponadto, przedmiotowy projekt musi stanowić co najmniej jedną z inwestycji początkowych  zgodnie z art. 14 GBER. Analiza ta powinna również obejmować weryfikację sposobu ujęcia takiego kosztu w rejestrach firmy w oparciu o prowadzoną rachunkowość w przedsiębiorstwie. W przypadku gdy wydatek zostanie poniesiony jako koszt nabycia nowych środków trwałych ( z wyłączeniem nieruchomości) wówczas należy pamiętać o spełnieniu wszystkich warunków dotyczących tej kategorii kosztu (m.in. włączenie do aktywów beneficjenta).  Wydatek taki musi być związany z projektem do końca okresu trwałości. Dodatkowo proszę mieć na uwadze, że w przedmiotowej kategorii kosztu beneficjent może zakupić nowy środek trwałych co oznacza nabycie aktywa wcześniej nie użytkowanego  czyli nie ujętego w ewidencji środków trwałych beneficjenta.

W tym miejscu przypominam, że aktywa zakupione w ramach projektu muszą służyć Beneficjentowi pomocy publicznej, tj. nie mogą być udostępniane innym podmiotom gospodarczym w celu prowadzenia przez nie w tym miejscu działalności gospodarczej i oferowaniu własnych usług/ produktów.

Należy jednak pamiętać, iż zasadność i odpowiednia wysokość kosztów  zaplanowanych w projekcie będzie podlegała ocenie w ramach kryterium merytorycznego „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”. Eksperci ocenią czy wszystkie wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji, oraz czy ich wysokość jest porównywalna z cenami rynkowymi oraz  czy wydatki wpisują się w inwestycję produkcyjną MŚP prowadzącą do dywersyfikacji gospodarczej.

Dot. Paneli fotowoltaicznych:  Proszę mieć na uwadze że zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:

  1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
  2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
  3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).

Reasumując, niespełnienie łącznie wszystkich trzech powyższych warunków stanowić będzie o braku kwalifikowalności wydatku. Przedsiębiorca zobowiązany będzie do spełnienia wszystkich warunków wynikających z obowiązujących aktów prawnych, a umożliwiających dofinansowanie powyższego wydatku w ramach kosztów kwalifikowalnych.

Dot. kubota, minikoparki,  wozidła , wózka widłowego, przesadzarki drzew i krzewów: Zgodnie z kwalifikowalnością wydatków dla ogłoszonego naboru wydatkami kwalifikowalnymi mogą być m.in. środki trwałe. W warunkach kwalifikowalności określono, że w przypadku środków transportu kwalifikować można jedynie te, które wpisują się w grupę KŚT 743 lub 76 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych oraz zawierają stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu – należy przeanalizować przeznaczenie wskazanego niżej pojazdu w kontekście spełnienia warunku: pojazdy samochodowe, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż transport towarów i przewóz osób.

Dot. kursy dla pracowników: Zgodnie z kwalifikowalnością wydatków w ramach naboru 10.03 kwalifikowalne są jedynie koszty szkoleń prowadzone przez firmy zewnętrzne  w trybie stacjonarnym oraz on-line zarówno w trybie szkoleń otwartych jak i zamkniętych pod warunkiem, że osoby skierowane na szkolenie na dzień rozpoczęcia szkolenia muszą być zatrudnione u beneficjenta.

W przypadku zakupu środków trwałych, koszty szkoleń z ich obsługi mogą stanowić koszty kwalifikowalne o ile zostaną ujęte w wartości początkowej zakupywanego środka trwałego.

W odniesieniu do pozostałych wydatków w tym Narzędzia ogrodnicze informuję, że mogą stanowić wydatki kwalifikowalne w ramach kategorii koszty nabycia nowych środków trwałych, pod warunkiem spełnienia wszystkich zasad wskazanych dla przedmiotowej kategorii w kwalifikowalności, ponadto nabywane środki trwałe muszą zostać uwzględnione w ewidencji środków trwałych Beneficjenta.

60.Czy wydatki na prace budowlane związane z zagospodarowaniem terenu, związane z realizowaną inwestycją początkową oraz nie dotyczące parkingów czy dróg, spełniają warunki kwalifikowalności i mogą być ujęte w we wniosku o dofinansowanie w ramach działania 10.3 makroinwestycje?

W świetle aktualnie obowiązujących zapisów, wydatki na prace budowlane wskazane w zapytaniu związane z zagospodarowaniem terenu, które są związane z realizowaną inwestycją początkową, dotyczą bezpośrednio realizowanego projektu oraz nie dotyczą parkingów czy dróg, jeżeli spełniają warunki kwalifikowalności dla wybranej kategorii kosztów, mogą być ujęte we wniosku o dofinansowanie w ramach działania 10.3 makroinwestycje.

61.Czy jest możliwe sfinansowanie projektu budowlanego i realizacja inwestycji w systemie zaprojektuj i wybuduj? Czy tez dokumentacja projektowa ma być sfinansowana ze środków własnych ( projekt budowalny/wykonawczy?)

Koszty przygotowania dokumentacji projektowej mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie, w przypadku gdy stanowią wartość początkową budowanego budynku zaplanowanego w ramach projektu oraz spełnią warunki dla robót budowlanych. Dokumentacja projektowa budynku może zostać również uznana jako koszt kwalifikowalny jako wartość niematerialna i prawna, o ile koszt zostanie przedstawiony jako osobny wydatek i spełni wszystkie warunki dla kwalifikowalności kosztu – wartość niematerialna i prawna.

Załączniki


1.Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko lub stosowny dokument potwierdzający, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: opinia lub decyzja o umorzeniu postępowania lub oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne, to załączniki do wniosku o dofinansowanie. Oznacza to, że już na etapie składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca powinien dostarczyć któryś z dokumentów. W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie w posiadaniu Decyzji (…) może ją złożyć do ŚCP już na etapie składania wniosku o dofinansowanie.
Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie nastąpi ponowna weryfikacja dostarczonych dokumentów i w przypadku, gdy pracownik ŚCP stwierdzi że dostarczony na etapie składania wniosku o dofinansowanie dokument jest niewystarczający, wezwie Wnioskodawcę do dostarczenia stosownego dokumentu. Na tym etapie Wnioskodawca ma również możliwość zaktualizowania dokumentów, więc jeżeli nastąpi jakaś zmiana, np. gdy na etapie składania wniosku Wnioskodawca złoży oświadczenie o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne, a w toku realizacji projektu poweźmie wiedzę że jednak Decyzja (…) jest wymagana, będzie zobowiązany do jej uzyskania i dostarczenia do ŚCP.


2.Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu” – na jaką kwotę trzeba wykazać środki finansowe na realizację projektu? Czy wystarczy na kwotę: wydatki całkowite – wartość dofinansowania (czyli de facto wartość wskaźnika inwestycji prywatnych)?
W odpowiedzi na zapytanie informuję, że nie ustalono minimalnych kwot dotyczących posiadania środków na realizację projektu. Natomiast zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku - Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Należy pamiętać, że to eksperci oceniający wniosek merytorycznie będą analizować czy Wnioskodawca posiada potencjał zapewniający, że projekt będzie wykonalny finansowo, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej. Eksperci oceniają wykonalność finansową całościowo – nie tylko w oparciu o załączone dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.

Ponadto informuję, że Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia wkładu finansowego wolnego od pomocy publicznej w wysokości min. 25% kosztów kwalifikowanych.


3.Jakie elemnty są wymagane w promesie pożyczki?
Śląskie centrum Przedsiębiorczości nie ma wzoru dokumentu jakim jest promesa pożyczki, stąd też weryfikacja dokumentu na tym etapie nie jest możliwa. Zwrócę jedynie uwagę na kwestie związane z wymaganym formalnie min. 25 % wkładem finansowym, pochodzącym ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia finansowego.

Szczegółowe wyjaśnienia w tym zakresie znajdują się na stronie https://funduszeue.scp-slask.pl//faq.


4.Analiza finansowa - Dlaczego należy przedstawiać prognozy finansowe dla okresu wybiegającego poza 3 letni okres trwałości projektu?
Informuję, że w zapisach legendy do Załącznika nr 1 do Wniosku – Analiza finansowa wystąpiła omyłka.
Zgodnie z zapisami w paragrafie 14 wzoru Umowy o dofinansowanie dla naboru FESL.10.03-IP.01-026/23 Beneficjent zobowiązuje się do utrzymania trwałości Projektu przez okres 3 lat od daty płatności końcowej.


5.Pozwolenie na budowę - kiedy należy dostarczyć?
W przypadku gdy inwestycja realizowana w ramach projektu wymaga pozwolenia na budowę / zgłoszenia budowlanego Przedsiębiorca jest zobowiązany do dostarczenia pozwolenia na w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania, czyli po ocenie projektu.
Na etapie składania wniosku nie jest to dokument niezbędny, który może skutkować merytoryczną oceną negatywną.
W kryterium merytorycznym 0-1 „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny”, o którym Pani pisze oceniany jest potencjał administracyjny, finansowy i organizacyjny z uwzględnieniem deklaracji w tym zakresie. W przypadku gdy na etapie składania wniosku Wnioskodawca nie posiada przedmiotowego dokumentu to wystarczającym jest deklaracja że będzie takowy posiadał na dzień zawarcia umowy o dofinasowanie zgodnie z terminem realizacji zawartym we wniosku o dofinansowanie (w samym wniosku należy wypełnić adekwatny punkt ze wskazaniem szczegółowych informacji dot. pozyskiwania pozwolenia).

W przypadku nie dostarczenia przedmiotowych dokumentów, ION może odstąpić od podpisania umowy o dofinansowanie


6.W związku z planem zagospodarowania przestrzennego w gminie otrzymaliśmy z gminy decyzję na przetwarzanie odpadów w ilości 3060 ton rocznie. Plan zagospodarowania w gminie będzie zmieniony (ale potrwa to około roku) i wtedy wystąpimy o nową decyzję i o zwiększenie przetwarzania odpadów. Czy we wniosku mamy wykazywać taką decyzję?
W odpowiedzi informuję, że jeżeli projekt ma dotyczyć przetwarzania odpadów w większym zakresie niż uzyskana decyzja, wówczas we wniosku aplikacyjnym należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca o takowe się ubiegać będzie i że obecnie posiada na mniejszy zakres i można obecną decyzję załączyć.
Przed podpisaniem umowy Wnioskodawca będzie zobligowany do dostarczenia decyzji na zakres zgodny z parametrami przedsięwzięcia ujętego we wniosku.
Informuję również, że zgodnie z przyjętym regulaminem wyboru projektów umowa o dofinansowanie powinna zostać podpisana w terminie do 3 miesięcy od daty wyboru projektu do dofinansowania. W uzasadnionych przypadkach ION może wyrazić zgodę na późniejsze podpisanie umowy, jednak w terminie nie późniejszym niż do 31 marca 2024r.
Stąd też proszę o wzięcie pod uwagę powyżej wskazanych terminów związanych z pozyskiwaniem dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy.

7.W jakiej formie mamy dostarczyć dokumenty finansowe? Czy mają to być tylko bilanse i rachunki zysków i strat podpisane przez księgowość?
Należy dostarczyć dokumenty finansowe takie, jak sporządza je przedsiębiorstwo wnioskujące, podpisane przez osobę prowadzącą księgowość i kierownika jednostki. Dodatkowo należy dostarczyć dokument potwierdzający złożenie sprawozdań do KRS.


8.Załącznikiem obligatoryjnym jest sprawozdanie z audytu. Firma takiego nie przeprowadza, ponieważ nie zobowiązują jej do tego przepisy podatkowe. Czy ten załącznik jest w takim wypadku wymagany?
W przypadku, gdy firma nie przeprowadza audytu załącznik „Sprawozdanie z audytu sporządzone przez zatwierdzonego audytora zewnętrznego” nie dotyczy Wnioskodawcy.

9.Czy promesa kredytowa musi mieć charakter bezwarunkowy?
Informuję że, promesa aby została zaakceptowana w trakcie oceny spełnienia formalnych kryteriów wyboru projektów może ale nie musi mieć charakteru bezwarunkowego
Zgodnie z zapisem w Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23 Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu:
- promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
- zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć nie starsze niż na dzień ogłoszenia konkursu). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank.
Jednakże w instrukcji zawarto w dalszej części zapis, iż przedstawiony katalog dokumentów potwierdzających finansowanie projektów nie jest katalogiem zamkniętym.
Podkreślam, że wskazanie w przykładzie charakteru promesy jako bezwarunkowego dokumentu koresponduje mocno z oceną merytoryczną w zakresie potencjału finansowego do realizacji projektu (może być istotne dla spełnienia 0/1 kryteriów merytorycznego) . Jednakże dostarczenie dokumentu o charakterze warunkowym spełni formalne kryterium.


10.Czy na etapie aplikowania wymagane jest załączenie kosztorysu inwestorskiego?
Nie ma konieczności dostarczania takiego dokumentu. W trakcie oceny merytorycznej Wnioskodawca może zostać poproszony w trakcie wyjaśnień o dostarczenie dokumentów, w oparciu o które oszacowano wydatki kwalifikowalne.


11.Czy jako załączniki do wniosku są wymagane dokumenty techniczne jak np. wycena - kosztorys inwestorski, dokumenty projektowe, ekspertyzy w zakresie oddziaływania terenu pogórniczego na nieruchomość, na której planowane są roboty budowlane ?
Na dzień składania projektu tego typu dokumenty nie są wymagane. Niemniej o sposób szacowania kosztów w ramach projektu zapytać może ekspert na etapie oceny merytorycznej, stąd warto mieć chociaż jedną wycenę z okresu składania wniosku o dofinansowanie. Istnieje możliwość dołączenia pozostałych dokumentów, jak np. dokumenty projektowe. Nie ma konieczności dostarczania ekspertyzy. Jeśli wymagana jest przez prawo do uzyskania pozwolenia na budowę, to ŚCP najpóźniej na moment podpisania umowy, będzie wymagało przedłożenia tego dokumentu. W dokumentacji dla naboru (w tym w Regulaminie wyboru projektów oraz w Instrukcji wypełniania i składania wniosków) wskazano obligatoryjne załączniki.


12.Czy umowa pożyczki od podmiotu gospodarczego może pochodzić od zagranicznego podmiotu gospodarczego? Jeśli tak - to czy należy dostarczyć przetłumaczone dokumenty finansowe oraz przetłumaczoną promesę - od tłumacza przysięgłego / czy tłumaczenie zwykłe?
Jeśli dokument zawarty zostanie w języku obcym, to oprócz kopii umowy należy również dołączyć jego tłumaczenie wraz z datą i podpisem osoby, która go wykonała. Przy czym nie musi to być tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego.


13.Czy w celu udokumentowania zabezpieczenia środków na realizację projektu może być do wniosku dołączona umowa o kredyt inwestycyjny dotyczący projektu będącego przedmiotem dofinansowania? Czy podpisanie umowy kredytowej nie będzie stanowiło rozpoczęcia realizacji projektu rozumianego jako zaciągnięcie prawnie wiążącego zobowiązania? Jeśli byłoby takie zagrożenie to czy w zastępstwie umowy kredytu akceptowana będzie warunkowa umowa kredytu, której wejście w życie uzależnione będzie od otrzymania dofinansowania ze środków działania 10.3
Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wskazuje katalogu zamkniętego jeśli chodzi o dokumenty potwierdzające zdolność finansowania projektu. To przedsiębiorca sam decyduje w jaki sposób zamierza finansować inwestycję oraz jakie dokumenty przedstawić aby możliwym było spełnienie kryterium merytorycznego dot. potencjału finansowego. Biorąc pod uwagę powyższe wskazane przez Pana zabezpieczenie może być dopuszczalne, niemniej jednak pamiętać należy, iż kredyt, w sytuacji w której przeznaczony ma zostać na realizację inwestycji opisanej we wniosku o dofinansowanie, nie powinien być uruchomiony. W związku z tym najlepszą formą zabezpieczenia środków na realizacje projektu będzie zawarcie warunkowej umowy kredytowej, która wejdzie w życie dopiero po podpisaniu umowy o dofinasowanie lub przedstawienie promesy kredytowej.
Jednocześnie należy pamiętać o zachowaniu „efektu zachęty” zgodnie z art. 6 Rozporządzenia 651/2014.
W świetle powyższego artykułu za rozpoczęcie prac nad projektem uważa się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.
Przez prawnie wiążące zobowiązanie rozumiana jest jakakolwiek forma umowy, przy czym istotne są tutaj warunki w niej zawarte, a nie formalna klasyfikacja umowy. Jeżeli postanowienia umowne są tego rodzaju, że z ekonomicznego punktu widzenia rezygnacja z projektu jest trudna, w szczególności dlatego, że utracona zostałaby znaczna suma pieniędzy, należy uznać, że doszło do rozpoczęcia prac. Przy tym zawarcie w umowie postanowienia pozwalające na jej jednostronne rozwiązanie nie zawsze jest wystarczające do stwierdzenia, że nie doszło do rozpoczęcia prac. W każdej sytuacji konieczna jest indywidualna analiza takiego zobowiązania.
W przypadku występującego w ww. definicji „rozpoczęcia prac” pojęcia „innego zobowiązania, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna” konieczna jest analiza, czy dany podmiot, kierując się logiką prywatnego inwestora, zrezygnowałby z ukończenia danej inwestycji (dopuściłby zatem do zmarnowania dotychczas zainwestowanych środków). Jeżeli odpowiedź na tak postawione pytanie jest negatywna, oznacza to, że doszło do rozpoczęcia prac nad projektem. Przy czym zobowiązanie nie jest tu rozumiane tak jak na gruncie polskiego prawa cywilnego, a raczej jako każde zaangażowanie się beneficjenta w realizację projektu w taki sposób, że obiektywnie, w normalnych okolicznościach, można stwierdzić, iż jego wolą jest realizacja danej inwestycji, niezależnie od faktu otrzymania pomocy publicznej.


14.Czy jeżeli w projekcie wnioskodawca przewiduje skorzystanie z płatności zaliczkowych, to czy wystarczające jest zabezpieczenie środków własnych w kwocie odpowiadającej udziałowi własnemu (np 15% wartości projektu) oraz kwocie podatku VAT od całości wartości przedsięwzięcia? Np:
- Czy dla projektu o wartości 1mln PLN netto. wystarczające jest zabezpieczenie kwoty 150000PLN + 230000PLN (łącznie 380000PLN)?
- Czy akceptowalne jest udokumentowanie woli udzielenia pożyczki przez członka rodziny (małżonek, rodzeństwo), czy tylko promesy z instytucji finansowych są akceptowalną formą pożyczek?
Nie ustalono minimalnych kwot dotyczących posiadania środków na realizację projektu. Natomiast zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku - Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Należy pamiętać, że to eksperci oceniający wniosek merytorycznie będą analizować czy Wnioskodawca posiada potencjał zapewniający, że projekt będzie wykonalny finansowo, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej. Eksperci oceniają wykonalność finansową całościowo – nie tylko w oparciu o załączone dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.
Ponadto informuję, że Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia wkładu finansowego wolnego od pomocy publicznej w wysokości min. 25% kosztów kwalifikowanych.


15.W jakim okresie należy zrobić prognozę finansową - w okresie trwałości projektu?
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru FESL.10.03-IP.01-026/23 trwałość projektu należy utrzymać przez trzy lata licząc od zaakceptowania i wypłaty wniosku o płatność końcową projektu.
Informuję, że w zapisach legendy do Załącznika nr 1 do Wniosku – Analiza finansowa wystąpiła omyłka. Zapis we wskazanym załączniku powinien zatem brzmieć „należy wypełnić sprawozdania finansowe dla trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku, okresu bieżącego oraz przygotować prognozę na okres realizacji projektu oraz trzech lat od momentu jego zakończenia”.


16.Czy przychody (cena za usługę) mogą wzrastać np. zgodnie z prognozą stopy inflacji ogłoszonej przez MFW (https://www.imf.org/en/Countries/POL), czy jednak powinny być one oszacowane w cenach stałych?;
Prognozy muszą opierać się na realnych założeniach i być dostosowane do specyfiki danego przedsiębiorstwa oraz branży, w której ono funkcjonuje.
Wskazana metoda tj. zgodnie z prognozą stopy inflacji ogłoszonej przez MFW (https://www.imf.org/en/Countries/POL) jest jak najbardziej dopuszczalna do oszacowania przychodów (cena za usługę).


17.Odnosząc się do efektywności ekonomicznej inwestycji:
- czy można w projekcie wykazać zwrot z inwestycji w okresie trwałości projektu przy ujęciu wpływów z dotacji? lub
- czy Wnioskodawca powinien wykazać zwrot z inwestycji, biorąc pod uwagę 100% założonych wydatków w ramach projektu?"
W przypadku przychodów, które Wnioskodawca osiągnie po realizacji projektu należy je ująć w stosownej rubryce w okresie trwałości (3 lata) w analizie finansowej.
Dotacja powinna zostać ujęta w analizie finansowej w stosownej rubryce w wysokości wskazanej we wniosku o dofinansowanie.
Natomiast wypłata dotacji powinna zostać wskazana w analizie finansowej zgodnie z planowanym rozliczeniem projektu.


18.Czy w ramach analizy finansowej (prognozy) wymagany jest jakiś max. Okres, w ramach którego należy wykazać efektywność ekonomiczną projektu (zwrot z inwestycji)? Przykładowo czy skumulowany zysk z wdrożenia ulepszonych produktów/usług powinien przekroczyć nakłady projektu bez uwzględnienia dofinansowania (lub z jego uwzględnieniem) w okresie 3 lat liczonych od dnia wypłaty płatności końcowej
W załączniku Analiza finansowa należy przedstawić realistyczne założenia do prognoz finansowych, które opierać się będą o realne założenia oraz wyniki przeprowadzonych badań i analiz, a w szczególności dotyczyć będą wielkości popytu i sprzedaży. Prognozy powinny być dostosowane do przedsiębiorstwa oraz branży, w której funkcjonuje. Nie jest wymagany maksymalny okres w ramach którego należy wykazać zwrot z inwestycji. Dane przedstawione w załączniku będą weryfikowane przez oceniających na etapie oceny merytorycznej m.in. w kryterium „Efektywność”.


19.Czy dokument potwierdzający źródło finansowania projektu (np. promesę z banku kredytującego) należy przedstawić już na etapie składania wniosku, czy na etapie oceny merytorycznej (jak np. w konkursie SMART organizowanym przez PARP)?
Co do zasady załącznik potwierdzający finansowanie projektu wymagany jest już na etapie wnioskowania.
W przypadku, gdy składając wniosek o dofinansowanie nie załączą Państwo żadnego dokumentu potwierdzającego finansowanie – wówczas na etapie oceny formalnej zostaną Państwo wezwani do dostarczenia takiego dokumentu.
Wobec tego warto już teraz zacząć starać się o wystawienie stosownego dokumentu przez bank, gdyż niemożliwym jest skierowanie projektu do oceny merytorycznej bez dokumentu potwierdzającego finansowanie projektu.

Dodatkowo przypominam, że posiadanie środków finansowych na realizację projektu można udokumentować poprzez załączenie:
- wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualnego na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia konkursu);
W przypadku przedstawienia przez Wnioskodawcę potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego, musi on zawierać klauzulę stwierdzającą że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów.
- zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć nie starsze niż na dzień ogłoszenia konkursu). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
- promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
- kredyt obrotowy, kredyt na rachunku bieżącym;
- umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
- lokaty;
- umowy pożyczki od podmiotu gospodarczego, którego potencjał finansowy ION zweryfikuje na podstawie dostarczonych przez Wnioskodawcę dokumentów finansowych tego podmiotu za lata 2019-2021 lub 2020-2022;
- umowy pożyczki od osoby fizycznej, do której należy załączyć dokument potwierdzający, iż pożyczkodawca posiada środki finansowe na udzielenie pożyczki.
Powyższe dokumenty potwierdzające finansowanie projektu nie stanowią katalogu zamkniętego. Można dostarczyć inny dokument uwiarygadniający posiadanie środków finansowych na realizację projektu. Należy pamiętać jednak, że oświadczenie o posiadaniu środków na realizację projektu nie stanowi uwiarygodnionego dokumentu."

20.Czy wykazanie środków finansowych możliwe jest w przedmiotowym naborze w szczególności poprzez załączenie: (…) opinii bankowej (…) o posiadanej zdolności kredytowej?
Informuję, że zgodnie z zapisem wskazanego punktu Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie opinia bankowa o posiadanej zdolności kredytowej może być dokumentem potwierdzającym finansowanie projektu.Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wskazuje katalogu zamkniętego jeśli chodzi o dokumenty potwierdzające zdolność finansowania projektu. To przedsiębiorca sam decyduje w jaki sposób zamierza finansować inwestycję oraz jakie dokumenty przedstawić aby możliwym było spełnienie kryterium merytorycznego dot. potencjału finansowego. Wskazany dokument w postaci zaświadczenia wydanego przez bank komercyjny lub spółdzielczy o posiadanej przez Wnioskodawcę zdolności kredytowej będzie dokumentem wystarczającym na potwierdzenie spełnienia formalnego kryterium dot. dostarczenia obowiązkowego załącznika. Jednocześnie przypominam, iż w trakcie oceny merytorycznej dot. posiadania potencjału w ramach kryterium 0/1 eksperci zewnętrzni dokonają oceny potencjału w szczególności w oparciu o sprawozdania finansowe, dokument potwierdzający posiadanie środków, założenia ws. zaliczkowania.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś