Działanie 10.03 - Makroinwestycje w MŚP - część 6
Ogólne
1.Co to jest gwarancja de minimis?
Gwarancja de minimis to instrument finansowy, który służy zabezpieczeniu spłaty kredytu obrotowego lub inwestycyjnego w ramach wsparcia de minimis. Jest to forma pomocy de minimis udzielana mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom. Jest to jedna z form udzielania pomocy de minimis. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie udziela pomocy de miminis w formie gwarancji.
2.Firma, która aktualnie ma dominujący kod PKD: 52.29.C Działalność pozostałych agencji transportowych, która zamierza zdywersyfikować działalność uruchamiając produkcję w branży hvac, czy może starać się o pomoc de minimis w wysokości 100 tys E czy 200 tys E?
Zgodnie z rozporządzeniem 1407/2013: Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów, a także inną działalność, możliwe jest wsparcie nabycia środka trwałego pod warunkiem zapewnienia przez Wnioskodawcę odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, by korzyść dotycząca działalności w zakresie drogowego transportu towarów nie przekraczała 100 000 EUR oraz by pomoc de minimis nie była wykorzystywana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.
Spełniając powyższe założenia zgodnie z artykułem 3 Rozporządzenia 1407/2023 jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów, a także inną działalność, w odniesieniu, do której stosuje się pułap wynoszący 200 000 EUR, to w odniesieniu do tego przedsiębiorstwa stosuje się pułap wynoszący 200 000 EUR.
Powyższe oznacza, że jeśli Wnioskodawca zapewni rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów może ubiegać się o limit 200 tyś. Euro, w przeciwnym razie Wnioskodawcę obowiązuje limit 100 tys. Euro.
Dodatkowo informuję, że weryfikacja kwalifikowania się firmy do danego sektora odbywa się nie tylko po kodach PKD. Ważna jest również faktycznie prowadzona działalność przez Wnioskodawcę.
3.Czy w ramach naboru Nabór nr FESL.10.03-IP.01-026/23 mogą startować przedsiębiorstwa typu small mid-caps oraz mid-caps?
Zgodnie z zapisami wzoru Umowy o dofinansowanie (paragraf 1 pkt 13) przez „MŚP” należy rozumieć przedsiębiorcę spełniającego warunki określone w Artykule 2 załącznika I do GBER Artykuł 2 to jest:
""Pułapy zatrudnienia oraz pułapy finansowe określające kategorię przedsiębiorstwa
1. Do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw („MŚP”) należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR.
2. W kategorii MŚP małe przedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EUR.
3. W kategorii MŚP mikroprzedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 milionów EUR."
W związku z powyższym, przedsiębiorstwa typu small mid-caps oraz mid-caps nie spełniają kryterium formalnego zero-jedynkowego ""Kwalifikowalność podmiotowa wnioskodawcy"", w którym weryfikowane jest, czy przedsiębiorstwo posiada status MŚP zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia 651/2014
4.Czy na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie należy udokumentować posiadanie 100% wkładu własnego?
Nie ustalono minimalnych kwot dotyczących posiadania środków na realizację projektu. Natomiast zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku - Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Należy pamiętać, że to eksperci oceniający wniosek merytorycznie będą analizować czy Wnioskodawca posiada potencjał zapewniający, że projekt będzie wykonalny finansowo, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej. Eksperci oceniają wykonalność finansową całościowo – nie tylko w oparciu o załączone dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.
Ponadto informuję, że Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia wkładu finansowego wolnego od pomocy publicznej w wysokości min. 25% kosztów kwalifikowanych.
5.W dokumentach programowych wyjaśnione jest, że Wnioskodawcą jest podmiot, który złożył wniosek o dofinansowanie. Czy mogę prosić o wyjaśnienie, jak rozumiany jest Realizator?
Wszystkie czynności Wnioskodawcy związane z realizacją Projektu, niezastrzeżone dla innych podmiotów realizuje Realizator. Jednak w działaniu FESL 10.03 nie przewiduje się powierzenia realizacji projektu innym podmiotom niż Wnioskodawca
6.Czy w sytuacji gdy beneficjent będzie korzystał z finansowania inwestycji kredytem inwestycyjnym bank może ustanowić zabezpieczenie na hipotece oraz zastaw na maszynach, które będą zakupione w ramach projektu? Czy konieczna jest zgoda ŚCP na ustanowienie ww. zabezpieczeń kredytu?
Proszę pamiętać, że Wnioskodawca, któremu będzie udzielana pomoc w oparciu o regionalną pomoc inwestycyjną, musi wnieść wkład finansowy w wysokości co najmniej 25% wartości kosztów kwalifikowalnych objętych dofinansowaniem, pochodzących ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia finansowego. Proszę pamiętać o zakazie podwójnego finansowania projektu https://funduszeue.scp-slask.pl//faq.
Ustanowienie hipoteki na nieruchomości lub zastawu na maszynie jest dopuszczalne, o ile obciążone ograniczonym prawem rzeczowym aktywo będzie wykorzystywane w projekcie zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie, będzie własnością Beneficjenta do upływu trwałości, w tym zostanie ujęte w ewidencji środków trwałych beneficjenta. Istnieje możliwość takiej formy zabezpieczenia. W takiej sytuacji Wnioskodawca powinien przedstawić dokument - umowę kredytu w celu sprawdzenia czy zapisy umowy nie naruszają zapisów dokumentacji konkursowej.
Mając na uwadze zapisy umowy o dofinansowanie wskazujące, że „nabyte aktywa będą użytkowane zgodnie z założeniami Projektu do upływu okresu trwałości. Beneficjent od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu do zakończenia okresu trwałości Projektu – może zbyć aktywa nabyte przy wykorzystaniu środków dofinansowania pod warunkiem wcześniejszego poinformowania i uzyskania zgody IP FE SL - ŚCP.” zwracamy uwagę na konieczność analizy, czy zabezpieczenie pożyczki/kredytu pozyskanych na realizację projektu nie skutkuje przeniesieniem prawa własności zakupionego w ramach projektu środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej na bank/instytucję finansującą.
Należy zaznaczyć, że nie jest możliwe wskazanie zamkniętego katalogu prawnych form zabezpieczenia interesów wierzyciela. Można natomiast zwrócić uwagę na te formy zabezpieczenia, które mogą jednoznacznie przesądzać o niekwalifikowalności wydatków. Są to te formy zabezpieczeń, które w swojej istocie prowadzą do przeniesienia własności zakupionego w ramach projektu środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej z wnioskodawcy/beneficjenta na bank/instytucję finansującą. Zabezpieczeniem takim jest w szczególności przewłaszczenie na zabezpieczenie."
7.Jako Fundator zamierzam złożyć wniosek o dofinansowanie mojego projektu, którego lokalizacja znajduje się w Piekarach Śląskich (Podregion Bytomski) na rekultywowanych terenach po górniczych. Czy mój pomysł na projekt wpisuje się w Państwa wytyczne tak abym mógł rozpocząć prace nad tworzeniem odpowiednich treści w Państwa generatorze wniosków?
W pierwszej kolejności informuję, iż Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie dokonuje wstępnej analizy założeń projektu.
Ocena formalna oraz merytoryczna dokonywana jest po złożeniu wniosku o dofinansowanie i opiera się na przyjętych przez Komitet Monitorujący kryteriach wyboru projektów oraz zapisach pakietu aplikacyjnego.
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją w tym z ww. kryteriami https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/26.
Przypominamy również, iż o dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorstwa ujęte w KRS lub CEIDG. W przypadku gdy podmiotem wnioskującym o dofinansowanie jest fundacja, może ona się ubiegać o dofinansowanie wyłącznie w przypadku gdy prowadzi działalność gospodarczą i jest ujęta w rejestrze KRS.
Każdy projekt realizowany w ramach naboru musi być związany z inwestycją początkową (regionalna pomoc inwestycyjna - Art.14 Rozporządzenie Komisji nr 651/2014). Proszę o weryfikację przedmiotowego warunku przed przystąpieniem do naboru.
Informuję, iż zgodnie z Kwalifikowalnością dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23 koszty robót budowlanych nie mogą stanowić całkowitej wartości projektu.
Wydatki poniesione na modernizację/ budowę lokali, które zostaną wynajęte i służyć będą innym podmiotom gospodarczym, każdorazowo zostaną uznane za koszt niekwalifikowalny. Nie jest również możliwe sfinansowanie w ramach projektu części lub całości obiektu, w przypadku gdy nie służy on celom projektu i nie będzie służyć celom gospodarczym przedsiębiorstwa, np. będzie udostępniane w sposób nieodpłatny innym podmiotom lub będą to biura przedsiębiorcy niezwiązane z realizacją projektu i niesłużące świadczeniu usług/ produktów przez przedsiębiorstwo wnioskujące o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru, należy zwrócić uwagę, iż za niekwalifikowalne uznaje się wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne nabycie/zmodernizowane/wybudowane nieruchomości), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze.
Zasadność i odpowiednia wysokość kosztów zaplanowanych w projekcie będzie podlegała ocenie m.in. w ramach kryterium merytorycznego „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”. Eksperci ocenią czy wszystkie wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji, oraz czy ich wysokość jest porównywalna z cenami rynkowymi. Ponadto, weryfikacji będzie podlegać, czy wydatki wpisują się w inwestycję produkcyjną MŚP prowadzącą do dywersyfikacji gospodarczej.
Proszę pamiętać również o wykazaniu w projekcie wpisania się przedsięwzięcia w transformację regionu, o czym stanowi kryterium merytoryczne nr 1, dla którego ogłoszono nabór, w tym m.in. projekt powinien umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko - inwestycje muszą zmierzać w kierunku uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej, utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji.
8.Czy operat szacunkowy konieczny będzie dopiero na etapie rozliczenia, teraz we wniosku można przyjąć cenę ofertową gruntu i budynku?
Na etapie wnioskowania należy wskazać wartość kosztu oszacowaną na podstawie metodologii wyliczenia wydatku- rekomenduje się precyzyjne wskazanie w oparciu o jakie informacje i z jakiego źródła oszacowano wysokości wydatków kwalifikowalnych (wskazanie informacji typu na podstawie rozmów z potencjalnymi dostawcami/sprzedawcami bez wskazania szczegółowych informacji może budzić wątpliwość w ocenie projektu w merytorycznym kryterium 0/1 „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”). W celu uwiarygodnienia wskazanych informacji Wnioskodawca może załączyć jako dodatkowe załączniki na przykład otrzymane oferty, analizy rynku lokalnego, okolicznej infrastruktury. Informuję również, że na etapie oceny merytorycznej wnioskodawca może zostać wezwany do przestawienia dokumentacji na podstawie której został dany koszt oszacowany.
Zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23 dla potwierdzenia ceny nabycia należy przedstawić operat szacunkowy sporządzony przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, określający wartość nieruchomości na dzień jej zakupu. Dokument należy przedstawić wraz ze wnioskiem o płatność, w którym ten wydatek zostanie przedstawiony do rozliczenia.
Proszę pamiętać, o tym że nie ma możliwości zwiększenia całkowitej kwoty wydatków kwalifikowalnych i całkowitego dofinansowania wskazanych w umowie o dofinansowanie.
9.Czy planowana do zakupu linia produkcyjna powinna być ujęta w wydatkach w jednej pozycji?
Tak, planowana do zakupu linia robotyczna składająca się z kilku elementów w przypadku gdy stanowi jeden środek trwały powinna zostać ujęta w jednej pozycji. Ujęcie to również powinno mieć odzwierciedlenie w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę. W sytuacji gdy poszczególne elementy wchodzące w skład linii ostatecznie będą stanowiły nabycie osobnych środków trwałych, wówczas powinny zostać wskazane w osobnych wydatkach.
10.Czy w ramach konkursu można sfinansować jedynie inwestycje dotyczące działalności produkcyjnej czy również usługowej?
Pomoc zostanie skierowana jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP na zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu art. 14 GBER. Nabór jest skierowany do przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych.
11.Czy inwestycja może być zrealizowana na gruncie znajdującym się na obszarze objętym sprawiedliwą transformacją, ale nie na terenie pogórniczym?
Tak, projekt musi być realizowany na terenie jednego z 7 podregionów wskazanych w dokumentacji konkursowej. W sytuacji gdy projekt będzie realizowany na terenie poprzemysłowym w tym pogórniczym oceniający na etapie oceny merytorycznej zweryfikują czy dominujące miejsce realizacji projektu wpisuje się ww. teren w oparciu o bazę OPI TPP 2.0 i wówczas oceniający może przyznać 0 lub 5 pkt. Natomiast, gdy miejsce realizacji znajduje się w gminach wchodzących w skład OSI - gminy w transformacji górniczej, można uzyskać kolejne 5 pkt.
12.Firma X w 2022 roku została przekształcona z jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) w spółkę z o.o. Czy w tej sytuacji do wniosku o dofinansowanie należy przedstawić dokumenty finansowe JDG za lata 2020, 2021 oraz sprawozdanie spółki za 2022, czy tylko sprawozdanie spółki jako podmiotu wnioskującego o wsparcie? Adekwatnie dotyczy to przygotowania analizy finansowej – czy należy wypełnić lata 2020, 2021 danymi JDG a 2022+ okres bieżący danymi spółki, czy tylko podajemy dane spółki za 2022+okres bieżący?
Informuję, że w przypadku przekształcenia należy dostarczyć dla jednoosobowej działalności gospodarczej (z której powstała spółka) dokumenty finansowe za lata 2020 i 2021 w formacie, w jakim zobowiązany jest je sporządzić Wnioskodawca. Dla firm niesporządzających sprawozdań finansowych, kopie dokumentu PIT, w zależności od rodzaju opodatkowania, ze stemplem urzędu skarbowego lub potwierdzeniem złożenia/nadania. Natomiast dla nowo powstałej spółki dokumenty finansowe za rok 2022: Bilans oraz Rachunek zysków i strat (potwierdzone przez głównego księgowego lub biegłego rewidenta oraz opatrzone pieczęcią urzędu skarbowego lub z potwierdzeniem złożenia/nadania). Załącznik Analiza finansowa należy wypełnić jak powyżej tj. dla jednoosobowej działalności gospodarczej za 2 lata, dla powstałej spółki za 1 rok, za okres bieżący oraz przygotować prognozę na okres realizacji projektu oraz 3 lat od momentu jego zakończenia (moment zakończenia jest liczony od końcowego rozliczenia projektu).
13.Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku, w projekcie obowiązkowo należy wykazać koszty pośrednie, które w formularzu wniosku wyliczają się automatycznie na podstawie kosztów bezpośrednich oraz de facto podnoszą całą wartość inwestycji. Przykładowo firma X posiada inwestycję na 20 mln netto, gdzie dodatkowo koszty pośrednie to 1,4 mln zł (ryczałt 7%). Firma ma prawie wyczerpany cały limit pomocy de minimis, dlatego tylko w niewielkim stopniu uzyska dofinansowanie do kosztów pośrednich, co nie jest korzystne dla firmy, ponieważ koszty pośrednie zwiększają wartość inwestycji a tym samym wkład własny. Czy jest możliwość zmniejszenia wartości kosztów pośrednich w formularzu wniosku? Ponadto, czy do przygotowania analiz finansowych należy przyjąć całą wartość inwestycji tj. 21,4 mln zł (koszty bezpośrednie+ pośrednie), czy uwzględnić tylko inwestycję obejmującą koszty bezpośrednie (20 mln zł)?
Odpowiadając na pytanie potwierdzam, iż wybranie kosztów pośrednich jest obowiązkowe dla każdego Wnioskodawcy. Ponadto informuję, iż Wnioskodawca nie ma możliwości zmniejszenia wartości kosztów pośrednich, może obniżyć tylko poziom dofinansowania dla tych kosztów. Planując wartość dofinansowania dla kosztów pośrednich, które są objęte pomocą de minimis, należy uwzględnić/zweryfikować obowiązujące limity na moment kontraktacji (200 tys euro brutto i 100 tys. Euro w przypadku sektora transportu drogowego). Na etapie oceny formalnej limit dla wartości pomocy de minimis nie jest weryfikowany, lecz dopiero na moment podpisania umowy o dofinansowanie. Tak więc wartość pomocy de minimis wnioskowanej do uzyskania w ramach projektu należy szacować na planowany okres kontraktacji. W przypadku przekroczenia stosownego limitu na etapie umowy o dofinansowanie, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości sfinansowania kosztów pośrednich w pełnej wysokości. W takim przypadku wartość dofinansowania w punkcie E.2.4 zostanie stosownie skorygowana. Natomiast w punkcie E.1.2 w polu Opis i uzasadnienie zadania należy wyjaśnić powód zmniejszenia wartości dofinansowania dla kosztów pośrednich.
Do przygotowania Analizy finansowej należy uwzględnić koszty projektu na które składają się koszty bezpośrednie jak i pośrednie ujęte we wniosku o dofinansowanie.
14.Spółka powstała na podstawie JDG, ale nie jest to przekształcenie (Spóła Komandytowo-Akcyjna została zawiązana w dniu 23 marca 2022 roku na podstawie aktu notarialnego obejmującego statut spółki komandytowo-akcyjnej. Spółka powstała poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzonego w formie JDG) – jednoosobowa działalność gospodarcza funkcjonuje w dalszym ciągu, spółka powstała w 2022 r. Pytanie, czy w analizach dla spółki (podmiot wnioskujący) należy przyjąć dane historyczne JDG?
W nawiązaniu do pytania drugiego na podstawie przesłanych dodatkowych uzupełnień, w których przedsiębiorstwo informuje, iż nowa Spółka Komandytowo-Akcyjna, powstała poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. W związku z powyższym pomimo, że nie jest to typowe przekształcenie, traktujemy nowo powstałą spółkę jako kontynuację jednoosobowej działalności gospodarczej, dlatego należy dostarczyć dla działalności gospodarczej dokumenty finansowe za lata 2020 i 2021, natomiast dla nowej spółki dokumenty finansowe za rok 2022.
15.Czy w przypadku firmy znajdującej się w miejscowości Czyżowice, gmina Gorzyce, powiat wodzisławski , która będzie równocześnie stanowić miejsce realizacji projektu, wchodzi ona w skład OSI w podregionach górniczych? Czy w systemie LSI2021 następuje weryfikacja gmin w transformacji górniczej?
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 1 – Lista gmin wchodzących w skład OSI w podregionach górniczych stanowiącym załącznik do Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030, gmina Gorzyce, z powiatu wodzisławskiego, wchodzi w skład gmin w transformacji górniczej.
W związku z powyższym proszę o wskazanie w systemie LSI2021 w pkt. B.3 gminy stanowiącej miejsce realizacji projektu, ponieważ weryfikacja gmin w transformacji górniczej w ramach kryterium „Miejsce realizacji w gminach wchodzących w skład OSI - gminy w transformacji górniczej” prowadzona będzie na podstawie zapisów załącznika nr 1 do Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030, a nie odpowiedzi wskazanej przy pytaniu „Czy gmina wchodzi w skład OSI w podregionach górniczych?”.
Odpowiedź w pkt. B.3 na ww. pytanie może brzmieć NIE. Nie uniemożliwia to Wnioskodawcy ubieganie się o wsparcie w ramach naboru.
16.Czy można rozliczyć ratę leasingu finansowego po zakończeniu realizacji projektu i zgodnie z okresem kwalifikowalności wydatków dla okresu programowania 2021-2027? Zgodnie z Państwa interpretacją ze strony FAQ, leasing nie jest objęty w dokumentacji konkursowej okresem 24 miesięcy. Poniżej Państwa odpowiedź na pytanie dot. leasingu operacyjnego, w niej odniesienie się do kwalifikowalności leasingu finansowego:
Czy kwalifikowalny będzie leasing operacyjny?
W konkursie na makroinwestycje nie przewidziano wsparcia wydatków realizowanych w ramach leasingu operacyjnego. Przewiduje się wyłącznie kwalifikowanie wydatków w ramach leasingu finansowego.
Okres realizacji projektu zakłada zasadę n+2 (maksymalnie do dwóch lat od podpisania umowy o dofinansowanie). Projektodawca może rozpocząć projekt po złożeniu wniosku, co może wydłużyć okres kwalifikowania rat leasingu finansowego.
Dokumentacja nie nakazuje aby leasing finansowy zamknął się w okresie 24 miesięcy.
Jak słusznie Państwo zauważyli w naborze na Makroinwestycje nie przewidziano wsparcia wydatków realizowanych w ramach leasingu operacyjnego, natomiast kwalifikowalne będą wyłącznie wydatki w ramach leasingu finansowego.
Zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie (załączonej pod ogłoszeniem o naborze) rozpoczęcie realizacji Projektu może nastąpić po złożeniu wniosku o dofinansowanie jednak nie później niż trzy miesiące po zawarciu Umowy o dofinansowanie. Niedotrzymanie przez Beneficjenta ww. terminu rozpoczęcia realizacji Projektu może skutkować rozwiązaniem Umowy o dofinansowanie. IP FE SL - ŚCP może wyrazić zgodę na późniejsze rozpoczęcie realizacji Projektu. Projekt należy zrealizować zgodnie z zasadą n+2 w odniesieniu do okresu jego realizacji. Oznacza to, że od chwili podpisania umowy o dofinansowanie Beneficjent powinien zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie w ciągu dwóch lat.
W uzasadnionych przypadkach IP FE SL - ŚCP może wyrazić zgodę na wydłużenie terminu realizacji projektu. Dłuższy termin realizacji projektu musi uwzględniać możliwy maksymalny termin ponoszenia wydatków kwalifikowalnych.
Warunkiem kwalifikowalności wydatków założonych we wniosku o dofinansowanie jest ich zrealizowanie, nabycie, dostawa, odbiór, a także poniesienie najpóźniej w dniu zakończenia realizacji Projektu.
17.Jeśli przedsiębiorca zamierza sfinansować część wydatków z leasingu finansowego, czy powinien i jeśli tak opisać to we wniosku o dofinansowanie i w której jego części? Pytanie związane jest opisem wydatków dot. leasingu finansowego w Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, rozdział 3.7.
W WOD w punkcie E.2.1 Wydatki rzeczywiście poniesione Wnioskodawca wskazuje wszystkie koszty jakie planuje ponieść w ramach przedsięwzięcia. Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD, do każdego wydatku z listy rozwijanej należy wskazać kategorię kosztu najbardziej odpowiadającą danemu wydatkowi zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru, natomiast informacja odnośnie sposobu finansowania powinna się pojawić w nazwie kosztu (przykład „Maszyna kooperująca CMC- leasing finansowy”) oraz w wierszu „Opis, uzasadnienie, specyfikacja i parametry kosztu w danej kategorii” należy wskazać opisy wymagane Instrukcją wypełniania i składania WOD wraz ze wskazaniem podkategorii wydatku: leasing finansowy.
18.Czy prowadząc działalność, która podlega tajemnicy, ścisłemu nadzorowi zobowiązany będę do udostępnienia dokumentacji na etapie realizacji i trwałości projektu?
Informuję, że Wnioskodawcę w momencie uzyskania dofinansowania zobowiązany jest udostępnić całą dokumentację oraz zasoby techniczno - produkcyjne, podczas kontroli projektu. W sytuacji gdy wskazany w projekcie zakres będzie objęty ochroną/wyłącznością i Wnioskodawca nie będzie mógł go udostępnić podczas kontroli, wówczas cały zakres lub część projektu może zostać uznany jako koszt niekwalifikowalny.
Kwalifikowalność c.d.
1.Mam pytanie dotyczące wydatków np. na projekt architekta i inne podobne prace geodezyjne, które docelowo powiększają do amortyzacji wartość budowanej hali. Czy ten wydatek jest kwalifikowalny we wniosku?
Jeżeli wymienione wydatki powiększają do amortyzacji wartość budowanej hali, to można je uznać za kwalifikowalne.
2.Czy w związku z powyższym zakup gruntu po 1 stycznia 2021 a przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie może stanowić koszt kwalifikowany i zostać uznany za wkład własny Wnioskodawcy (grunt jest niezbędny do realizacji inwestycji początkowej i został zakupiony z środków z kredytu bankowego bez jakiegokolwiek wsparcie publicznego)?
Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w Regulaminie do konkursu Wnioskodawca jest: „…zobowiązany do zachowania efektu zachęty. Oznacza to, że realizację projektu możesz rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie zgodnie z punktem 5 podrozdziału 3.1 niniejszego Regulaminu. Jeżeli rozpoczniesz projekt przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie zostanie on objęty wsparciem. Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Za rozpoczęcie prac nie uznaje się zakupu gruntów, prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności”. Biorąc pod uwagę powyższe zakup gruntu po 1 stycznia 2021 r., ale przed złożeniem wniosku o dofinansowanie jest wydatkiem niekwalifikowalnym w projekcie. Ponadto wkład własny/wkład niepieniężny nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach naboru. Natomiast zakupiony grunt, który jest niezbędny do realizacji inwestycji początkowej, ale zakupiony po 1 stycznia 2021 r. – nie naruszy zasad zachowania efektu zachęty.