FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.04 – Wsparcie dużych przedsiębiorstw na rzecz transformacji


Ogólne

 

  1. Czy Wnioskodawca w składanym do naboru wniosku o dofinansowanie:

a) może obniżyć wartość projektu, który wstępnie był opisany w „fiszce” poprzez usunięcie części planowanych do zakupu pozycji?

b) może zmienić wielkość (obniżyć lub zwiększyć) liczbę pierwotnie deklarowanych utrzymanych stanowisk pracy oraz nowo zatrudnionych?

c) może kwalifikować się do złożenia projektu, jeżeli jego dotychczasowa działalność związana jest z jednym z sektorów wykluczonych, przy czym planowany projekt nie będzie związany z tymże sektorem wykluczonym?

Informujmy, że:

a) jest możliwość usunięcia części planowanych do zakupu wydatków oraz zmniejszenie wartości projektu. Przedmiotowe jest możliwe jedynie w sytuacji gdy rezygnacja nie wpływa na założone cele i rezultaty projektu, które zostały wskazane w fiszce oraz zachowane zostaną założenia wskazane w Typie operacji dla projektu Wnioskodawcy umieszczone w Indykatywnym wykazie operacji i przedsiębiorstw innych niż MŚP, którym ma być udzielone wsparcie w ramach Działania FESL.10.04 Wsparcie dużych przedsiębiorstw na rzecz transformacji programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027;

b) pierwotnie zadeklarowana łączna liczba miejsc pracy utrzymanych i nowo zatrudnionych nie może ulec obniżeniu. Wartość ta może ulec wyłącznie zwiększeniu z uwzględnieniem, że Wnioskodawca musi wykazać i uzasadnić, iż to wspierany z udziałem dofinansowania projekt prowadzi do utrzymania lub zwiększenia miejsc pracy;

c) zgodnie z informacją wskazaną w załączniku nr 9 do Regulaminu wyboru projektów - Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych: „Zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, w przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w sektorze/sektorach wykluczonych z możliwości uzyskania wsparcia, istnieje możliwość uzyskania wsparcia na projekt, który nie jest wykluczony w zakresie sektora działalności, pod warunkiem, że zostaną zapewnione odpowiednie środki zabezpieczające, że udzielona pomoc nie wesprze działalności wykluczonych. Do środków tych należą: rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów”.

 

Wniosek o dofinansowanie

  1. Zapisy pomiędzy instrukcją i załącznikiem nr 2 "Wskaźniki" w działaniu 10.4. Wsparcie dużych przedsiębiorstw na rzecz transformacji.

W instrukcji  do pkt. G.4.1 (Nowe miejsca pracy) jest napisane:

W przypadku wskaźników rezultatu „Liczba utrzymanych miejsc pracy” oraz „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową powinieneś utrzymać przez 3 lata w 5 letnim okresie trwałości projektu.

Natomiast w dalszej części instrukcji do tego samego punktu pisze:

Wartość docelową powinieneś utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji.

W załączniku nr 2 "Wskaźniki"  jest również mowa o 1 roku.

Pytanie nr 1: przez jaki okres należy utrzymać nowe miejsca pracy ? 1 rok, czy 3 lata w 5 letnim okresie trwałości?

Pytanie nr 2: przez jaki okres należy utrzymać  miejsca pracy zadeklarowane do utrzymania ? 1 rok, czy 3 lata w 5 letnim okresie trwałości ?

Informujemy, że w przypadku przedmiotowych wskaźników: „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach” oraz „Liczba utrzymanych miejsc pracy”, w ramach Naboru FESL.10.04-IP.01-169/24 zgodnie z dokumentem „Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie” obligatoryjnym jest zapis: W przypadku wskaźników rezultatu „Liczba utrzymanych miejsc pracy” oraz „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową powinieneś utrzymać przez 3 lata w 5 letnim okresie trwałości projektu. Zgodnie z powyższym oraz mając na względzie fakt, iż w przedmiotowym Działaniu FESL.10.04 „Wsparcie dużych przedsiębiorstw na rzecz transformacji” okres trwałości projektu wynosi 5 lat, Wnioskodawca w ramach ww. wskaźników zobowiązany jest do ich utrzymania przez 3 lata w ww. okresie trwałości projektu.

 

  1. a) Co w pkt B.13 wniosku o dofinansowanie należy rozumieć pod pojęciem „działalność związana ze środowiskiem”? Czy w tym pojęciu w szczególności mieści się świadczenie usług projektowych, doradczych, budowlanych i montażowych w zakresie OZE, w zakresie poprawy efektywności energetycznej budynków i zastosowania rozwiązań GOZ, w zakresie zielonych i inteligentnych budynków oraz w zakresie rewitalizacji i readaptacji zdegradowanych terenów i obiektów? Naszym zdaniem, wobec braku precyzyjnej definicji pojęcia „działalność związana ze środowiskiem” (nie jest to termin z Polskiej Klasyfikacji Działalności), pojęcie to obejmuje wszystkie rodzaje działalności w jakikolwiek sposób związane ze środowiskiem, w tym świadczenie usług wymienionych w drugim pytaniu.

 b) Czy we wniosku do dofinansowanie składanym po 31.12.2024 r. w pkt. B 13 w rubryce „Pozostałe kody PKD” należy posługiwać kodami z PKD 2007 (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności czy z PKD 2025 (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności, które z dniem 1.01.2025 r. zastąpiło wcześniejsze rozporządzenie)?

 c) Czy dla udowodnienia za pomocą analizy luki zatrudnieniowej przesłanki udzielenia pomocy, o której mowa w art. 11 ust 2 lit h rozporządzenia z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, wystarczające będzie wskazanie w pkt. B.8 wniosku o dofinansowanie liczby miejsc pracy zachowanych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku realizacji projektu oraz liczby miejsc pracy utworzonych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku realizacji projektu? Naszym zdaniem podanie informacji o liczbie miejsc pracy zachowanych i liczbie miejsc pracy utworzonych jest wystarczające dla udowodnienia przesłanki z art. 11 ust 2 lit h rozporządzenia 2021/1056, ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości przedstawienia w tym zakresie innych danych.

a) Jeżeli chodzi o pkt B.4 wniosku o dofinansowanie (B.4. Klasyfikacja projektu i zakres interwencji), gdzie wybierają Państwo odpowiednią pozycję z listy rozwijanej w polu Rodzaj działalności gospodarczej to pod pojęciem „działalność związana ze środowiskiem” można rozumieć przytoczone przez Państwa usługi.

b) Przypominam, że w pkt B.4 wniosku o dofinansowanie wskazywany jest kod PKD. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2024 r., poz. 1936), klasyfikacja PKD 2025 została wprowadzona do stosowania z dniem 1 stycznia 2025 r., natomiast PKD 2007 może być nadal stosowana – do działalności oznaczonej zgodnie z tą Klasyfikacją przed dniem wejścia w życie PKD 2025 – do dnia 31 grudnia 2026 r.

c) Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w pkt. 8 należy opisać w jaki sposób projekt spełnia warunki określone w art. 11 ust 2 lit h Rozporządzenia, tj. analiza luki zatrudnieniowej dowodzi, że w przypadku braku inwestycji oczekiwana liczba utraconych miejsc pracy przewyższy oczekiwaną liczbę nowych miejsc pracy rozumianych jako nowoutworzone miejsca pracy i/ lub utrzymane miejsca pracy. Co oznacza, że wskazanie jedynie wartości liczbowych może być niewystarczające. Przypominam, iż Informacje zawarte w punkcie B.8 zostaną ocenione na etapie oceny merytorycznej. Zatem w gestii Wnioskodawcy na etapie przygotowania wniosku jest przedstawienie wyczerpującego uzasadnienia/danych, na podstawie których ekspert oceniający projekt będzie mógł jednoznacznie ocenić, czy projekt spełnia ww. wymagania.

 

Załączniki

  1. Analiza Finansowa w konkursie dla dużych podmiotów (10.04) - Czy faktycznie dla lat n-3; n-2; n-1 należy przedstawić dane za lata 2022-2024  i kolumnę okres bieżący pozostawić niewypełnioną?

W przypadku bowiem dużych podmiotów końcem stycznia 2025 wyniki za rok 2024 - będą bardzo wstępnym szacunkiem.

Czy zasadniej byłoby przedstawić 3 lata historycznie zamknięte, a szacunkowe dane za rok 2024 - przedstawić w kolumnie okres bieżący?

Informujemy, że w działaniu 10.04 Załącznik nr 8 do wniosku Analiza finansowa należy wypełnić za okres 3 lat poprzedzających rok złożenia wniosku:

- w przypadku złożenia wniosku w 2024r. będą to lata 2021, 2022, 2023 – dla okresu bieżącego będą to dane za trzy zakończone kwartały 2024r.,

- w przypadku złożenia wniosku w 2025r. będą to lata 2022, 2023, 2024 – dla okresu bieżącego (wniosek złożony przed 21 kwietnia 2025r.) kolumna pozostaje niewypełniona.

Dodatkowo informuję, że w Załączniku nr 8 Analiza finansowa znajduje się arkusz z wyjaśnieniami dotyczącymi sposobu wypełnienia formularza.

  1. Czy prognoza analizy finansowej, stanowiąca Załącznik nr 8 do wniosku o dofinansowanie, ma uwzględniać całą działalność Wnioskodawcy, czy tylko działalność, na którą ma być udzielone dofinansowanie? W naszej ocenie prognoza, podobnie jak dane historyczne, ma uwzględniać całą działalność Wnioskodawcy, ponieważ tak sugeruje treść Załącznika i takie podejście do prognozy zapewni jej porównywalność z danymi historycznymi, które z istoty uwzględniają całą działalność Wnioskodawcy.

Informujemy, że analiza finansowa powinna dotyczyć całości działalności Wnioskodawcy. Jednocześnie przypominam, że założenia do prognoz finansowych, powinny opierać się o realne założenia oraz wyniki przeprowadzonych badań i analiz, a w szczególności powinny dotyczyć wielkości popytu i sprzedaży. Prognozy muszą być dostosowane do specyfiki danego przedsiębiorstwa oraz branży, w której ono funkcjonuje. Dokument należy wypełnić zgodnie z instrukcją zawartą w załączniku nr 8, należy pamiętać by treść załącznika korespondowała z dokumentami finansowymi Wnioskodawcy oraz zapisami wniosku.

  1. a) Jakie lata należy przyjąć do analizy finansowej – nie mamy zamkniętego i zatwierdzonego przez biegłego rewidenta roku 2024 roku.

 b) Czy w takiej sytuacji dane za 3 lata wstecz powinny obejmować lata 2021–2023, a okres bieżący powinien obejmować dane za III kw. 2024 roku (zgodnie z F-01)?

 c) Czy lata przyszłe n+… powinny rozpocząć się od 2025 roku?

Informujemy, że w działaniu 10.04 Załącznik nr 8 Analiza finansowa należy wypełnić:

  1. a) za okres 3 lat poprzedzających rok złożenia wniosku - w związku ze złożeniem wniosku w 2025 r. należy wskazać lata 2022, 2023, 2024, natomiast dla okresu bieżącego (wniosek złożony przed 21 kwietnia 2025 r.) kolumna pozostaje niewypełniona.
  2. b) Należy przygotować prognozę na okres realizacji projektu oraz pięciu lat od momentu jego zakończenia.
  3. c) kolumny rok (n+1) do rok (n+...) muszą obejmować kolejne lata realizacji projektu oraz okres trwałości tj. 5 lat po jego zakończeniu.

 

Inwestycja początkowa

  1. Zgodnie z zapisami GBER w przypadku pomocy przyznanej na dywersyfikację istniejącego zakładu koszty kwalifikowalne muszą przekraczać o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac.

Czy jeżeli działalność stanowiąca dywersyfikację będzie prowadzona na przykład w 4 pomieszczeniach budynku, to czy do wartości ponownie wykorzystywanych aktywów musimy wziąć pod uwagę cały budynek czy wyłącznie powierzchnię, na której będzie odbywać się „zdywersyfikowana” działalność? Poniżej podaję przykład:

− Obecnie cały budynek (powierzchnia użytkowa 1000 m2), w którym przewidziana jest zdywersyfikowana działalność, jest wart 5 000 000 zł;

− Zdywersyfikowana działalność będzie prowadzona w 4 pomieszczeniach stanowiących 10% powierzchni całego budynku (100 m2) – wartość procentowa 500 000 zł.

 

Czy dla powyższego przypadku można przyjąć wyłącznie pomieszczenia, w których odbywać będzie się nowa, zdywersyfikowana działalność czy należy uwzględnić wartość całego budynku. Ma to istotne znaczenie, ponieważ w przypadku całego budynku wartość kosztów kwalifikowanych w projekcie musi wynosić 15 000 000 zł, a dla samych tylko wykorzystywanych pomieszczeń 1 500 000 zł.

 

Informujemy, że do wyliczenia warunku należy wziąć pod uwagę wyłącznie wartość aktywów wykorzystywanych w projekcie. Zatem Wnioskodawca powinien oszacować w zakresie powierzchni budynku proporcjonalnie tylko tę część, która będzie związana z projektem. Proszę pamiętać, że do spełnienia tego warunku należy podejść całościowo, a więc należy oszacować wszystkie aktywa ponownie wykorzystane do realizacji projektu, w tym też np. związane z przechowywaniem, czy ze sprzedażą produktu (w proporcji).

 

Kryteria

  1. Weryfikacji podlega, czy projekt zakłada zastosowanie odnawialnych źródeł energii umożliwiających racjonalne wykorzystanie istniejących zasobów energetycznych. Oceniający przyzna: 2 pkt – w sytuacji gdy projekt zakłada zastosowanie odnawialnych źródeł energii umożliwiających racjonalne wykorzystanie istniejących zasobów energetycznych.

 

Czy kryterium to zostanie spełnione (czy przyznane zostaną punkty), jeżeli nasza spółka posiada instalację PV, która zasila nasze budynki, w tym ten, w którym będzie prowadzona zdywersyfikowana działalność. Ponieważ instalacja PV nie pokrywa całego zapotrzebowania spółki na energię elektryczną, nasza firma dokonuje zakupu energii elektrycznej wraz ze świadectwem pochodzenia energii elektrycznej z OZE – Umowa EKO Premium z TAURON Sprzedaż GZE Sp. z o.o. na 2024 rok obejmuje zakup energii wyprodukowanej w 100% w źródłach ekologicznych – instalacjach OZE, elektrowniach wodnych i wiatrowych. EKO Premium to w 100% zielona energia wyprodukowana w odnawialnych źródłach energii: elektrowniach wodnych, wiatrowych, a także w instalacji fotowoltaicznej. To produkt objęty Systemem Gwarancji Sprzedaży Energii Ekologicznej, który nadzoruje niezależna instytucja – Polskie Towarzystwo Certyfikacji Energii (PTCE).

Informujemy, że przyznanie punktów w kryterium "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii" wystąpi wyłącznie w sytuacji, gdy projekt będzie realizował w ramach projektu wydatki w zakresie odnawialnych źródeł energii.

W dokumentacji dla naboru wskazano, że zastosowanie odnawialnych źródeł energii jest dodatkowym efektem projektu. Oznacza to, że dane rozwiązanie może zostać zapremiowane (mogą zostać przyznane punkty) jedynie w sytuacji, gdy zostanie zastosowane w wyniku realizacji projektu. W opisanej sytuacji Wnioskodawca posiada już dane rozwiązanie, tak więc projekt nie zmienia funkcjonującego stanu rzeczy. Wpływ projektu należy rozumieć jako interwencję środków unijnych, a te wprost odnoszą się do budżetu projektu. Zatem nieuwzględnienie w budżecie projektu wydatków przeznaczonych na takie rozwiązania skutkować będzie nieprzyznaniem punktów.

  1. Proszę o wyjaśnienie sposobu przyznawania punktów w ramach trzeciego kryterium rozstrzygającego, tj. Efektywność utrzymania miejsc pracy. Zgodnie z zapisami załącznika nr 1. Kryteria wyboru projektów, ocenie podlega nakład w postaci wartości dofinansowania przypadającej na 1 utrzymane miejsce pracy. Z uwagi na fakt, że w miejscu planowanego do realizacji projektu, nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza, gdyż znajduję się tam niszczejący zabytek, planujemy w ww. kryterium (a co za tym idzie wskaźniku „Liczba utrzymanych miejsc pracy”), odnieść się do ilości miejsc pracy utrzymanych w strukturze naszej firmy - zakładamy utrzymanie miejsc pracy na niezmienionym poziomie. W związku z tym prosimy o potwierdzenie, że zastosowanie powyższej metodologii wyliczenia wskaźnika będzie prawidłowe.

Informujemy, że w ramach kryterium „Efektywność utrzymania miejsc pracy” ocenie podlega nakład w postaci wartości dofinansowania przypadającej na 1 utrzymane miejsce pracy. Oceniający przyzna punkty po obliczeniu działania: Wartość dofinansowania/liczba utrzymanych miejsc pracy (w przeliczeniu na EPC - ocenie podlegają wyłącznie całe etaty, zgodnie z Ekwiwalentem Pełnego Czasu Pracy) wskazanych we wskaźniku "Liczba utrzymanych miejsc pracy".

Liczba utrzymanych miejsc pracy to liczba etatów brutto w pełnym wymiarze czasu pracy, które zostały utrzymane w wyniku wsparcia, w ciągu pełnego roku kalendarzowego od zakończenia realizacji projektu, a które byłyby zlikwidowane, gdyby beneficjent nie otrzymał wsparcia na realizację projektu. Etaty muszą być obsadzone (nieobsadzonych stanowisk się nie wlicza). Praca może być na pełen etat, w niepełnym wymiarze czasu pracy lub sezonowa. Niepełne etaty i/lub prace sezonowe należy przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (EPC). Jeżeli beneficjent nie będzie w stanie wykazać na podstawie druku ZUS DRA utrzymanych miejsc pracy, wówczas wskaźnik nie  zostanie uznany.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca powinien wykazać tylko te miejsca pracy, które by utracił w sytuacji braku realizacji projektu ujętego we wniosku. Zatem propozycja by wykazać dane struktury firmy nie spełniają przesłanek. Wnioskodawca we wniosku powinien uwiarygodnić i wykazać, że brak realizacji projektu skutkowałby utratą miejsc pracy i wskazać ich liczbę, co będzie przedmiotem weryfikacji na etapie rozliczania i trwałości projektu. W związku z powyższym dane wskazane we wniosku powinny co najmniej spełniać minimum wykazane w identyfikacyjnym wykazie.

  1. Czy dla spełnienie kryterium 14 (Przynależność do branży górniczej/okołogórniczej) wystarczające jest wykazanie, że wnioskodawca prowadzi działalność na terenie gminy/dzielnicy, w której znajduje się kopalnia lub zakład górniczy, jeżeli kopalnia/zakład górniczy potencjalnie może korzystać z usług świadczonych lub/i produktów wytwarzanych przez Wnioskodawcę? Naszym zdaniem taki wnioskodawca spełnia to kryterium, ponieważ mieści się w kategorii przedsiębiorstw branży górniczej/okołogórniczej zgodnie z definicją zawartą w przypisie 3 Kryteriów (stosowanej wskutek odesłania przypisem 8 Kryteriów, powtórzonej w rozdziale B8 Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie) jako podmiot prowadzący działalność usługową lub handlową w bezpośredniej bliskości od aktywnie funkcjonujących na dzień złożenia wniosku kopalń i zakładów górniczych. W rozumieniu definicji zawartej we wskazanych dokumentach konkursu bezpośrednia bliskość oznacza zależność pomiędzy działalnością wnioskodawcy a działalnością kopalni bądź zakładu górniczego ze względu na lokalizację. Z sąsiedztwa miejsc prowadzenia działalności wnioskodawcy i kopalni/zakładu górniczego wynika m.in. możliwość korzystania przez kopalnię/zakład górniczy z usług świadczonych przez Wnioskodawcę (np. w postaci wynajmu powierzchni użytkowych).

Informujemy, że zgodnie z przedstawionym opisem można przyjąć, że wniosek będzie spełniał zasady opisane w Kryteriach, jednak podkreślić należy, że bezpośrednia bliskość podlega ocenie przez oceniającego z uwzględnieniem lokalizacji kopalni bądź zakładu górniczego, profilu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, a także jego konkurencji w ocenianej bliskiej odległości. Zatem w ocenie nie decyduje wyłącznie lokalizacja a zależność między działalnością Wnioskodawcy a działalnością kopalni/zakładu górniczego ze względu na lokalizację. Nie ma zatem możliwości stwierdzenia na tym etapie, czy Wnioskodawca otrzyma punkty za spełnienie kryterium 14, ponieważ będzie to uzależnione od oceny ekspertów i informacji wskazanych we wniosku uwiarygadniających zależność prowadzonej działalności od branży górniczej. Zatem w gestii Wnioskodawcy na etapie przygotowania wniosku jest przedstawienie wyczerpującego uzasadnienia, na podstawie którego ekspert oceniający projekt będzie mógł jednoznacznie ocenić, czy projekt spełnia ww. wymagania.                                                                           

  1. Czy Wnioskodawca, który we wniosku zadeklaruje utworzenie nowych miejscy pracy w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku i zachowanie dotychczasowych miejsc pracy w swoim przedsiębiorstwie, jeśli jednocześnie nie zadeklaruje we wniosku utraty miejsc pracy w wypadku zaniechania realizacji projektu w ramach działania FESL.10.4, może uzyskać punkty tylko za spełnienie kryterium 15 (Efektywność tworzenia miejsc pracy), czy także za spełnienie kryterium 16 (Efektywność utrzymania miejsc pracy)? Naszym zdaniem kryterium 16 należy intepretować w sposób umożliwiający przyznanie punktów za zachowanie miejsc pracy niezależnie od tego, czy Wnioskodawca zadeklaruje we wniosku utratę miejsc pracy jako ewentualne następstwo zaniechania realizacji projektu. Wykładania zakładająca, że dla spełnienia kryterium 16 wymagane jest wykazanie hipotetycznej utraty miejsc pracy w wypadku zaniechania realizacji projektu skutkowałaby przyznaniem aż czterech punktów rankingujących na podstawie nieweryfikowalnej hipotezy co do  zachowania Wnioskodawcy w wypadku nieotrzymania dofinansowania, a nadto prowadziłaby do uprzywilejowania Wnioskodawców deklarujących utratę miejsc pracy w wypadku rezygnacji z projektu i dyskryminacji Wnioskodawców deklarujących utworzenie nowych miejsc pracy – Wnioskodawca, który zadeklarowałby jednocześnie utworzenie nowych i zachowanie dotychczasowych miejsc pracy pod warunkiem otrzymania dofinansowania potencjalnie mógłby uzyskać za spełnienie kryteriów 15 i 16 łącznie 8 punktów, a wnioskodawca, który zadeklarowałby jedynie utworzenie  nowych miejsc pracy miałby szansę uzyskać tylko 4 punktu za spełnienie kryterium 15 bez żadnych punktów z tytułu kryterium 16, choćby wskazana przez niego liczba nowych miejsc pracy wielokrotnie przewyższała sumę miejsc pracy zachowanych i utworzonych przez pierwszego z wymienionych Wnioskodawców.

Informujemy, że w definicji Kryterium 16. Efektywność utrzymania miejsc pracy występują precyzyjne informacje, kiedy ekspert oceniający może przyznać punkty. Oceniający przyzna punkty po obliczeniu działania: Wartość dofinansowania/liczba utrzymanych miejsc pracy (w przeliczeniu na EPC) wskazanych we wskaźniku "Liczba utrzymanych miejsc pracy".

Sposób przyznawania punktów:

Od 0 do 1 000 000 zł – 4 pkt.,

pow. 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 2 pkt.,

pow. 2 000 000 zł– 1 pkt.,

Brak utrzymanych miejsc pracy – 0 pkt.

W związku z powyższym w przypadku, kiedy we wniosku o dofinansowanie nie zostanie wybrany wskaźnik "Liczba utrzymanych miejsc pracy" – wówczas ekspert oceniający nie przyzna punktów. Proszę mieć na uwadze, że dane dot. utrzymania i tworzenia miejsc pracy wskazywane we wniosku muszą obejmować co najmniej wartość danych wskazanych w fiszce, na podstawie której zidentyfikowano projekt do możliwości uzyskania wsparcia, dane te są przedstawione w Indykatywnym wykazie operacji i przedsiębiorstw innych niż MŚP, którym ma być udzielone wsparcie w ramach Działania FESL.10.04 Wsparcie dużych przedsiębiorstw na rzecz transformacji programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Wykaz został opublikowany pod ogłoszeniem o naborze link: https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/221.

W fiszce deklarowaliście Państwo takie dane – dot. utrzymania miejsc pracy gdyby nie realizacja projektu. Definicja wskaźnika obrazuje liczbę utrzymanych miejsc pracy – to są miejsca, które zostałyby utracone gdyby nie realizacja projektu. Wzór fiszki (przypis 13)  jednoznacznie wskazuje, że przez Liczbę utrzymanych miejsc pracy - należy rozumieć, liczbę etatów brutto w pełnym wymiarze czasu pracy, które zostały utrzymane w wyniku wsparcia, w ciągu pełnego roku kalendarzowego od zakończenia realizacji projektu, a które byłyby zlikwidowane, gdyby Beneficjent nie otrzymał wsparcia na realizację projektu. Etaty muszą być obsadzone (nieobsadzonych stanowisk się nie wlicza). Praca może być na pełen etat, w niepełnym wymiarze czasu pracy lub sezonowa. Niepełne etaty i/lub prace sezonowe należy przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (EPC). Miejsca pracy muszą zostać utrzymane również po zakończeniu realizacji projektu, tj. przez 3 lata w 5 letnim okresie trwałości.  

  1. Czy punkty z tytułu kryterium 17 (Zwiększenie poziomu cyfryzacji) w zakresie tiret czwartego (wdrażanie inteligentnych linii produkcyjnych mających na celu m.in. zmniejszenie przestojów w produkcji, wzrost jakości wytwarzanego produktu, reagowania na potrzeby rynku poprzez automatyczne sterowanie procesami produkcyjnymi) może uzyskać Wnioskodawca deklarujący realizację projektu polegającego na utworzeniu zakładu świadczącego usługi, jeżeli w ramach planowanego przedsięwzięcia przewidywane jest utworzenie inteligentnej linii służącej świadczeniu tych usług? Naszym zdanie odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, ponieważ zgodnie z utrwaloną wykładnią art. 2 pkt 49 rozporządzenia Komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., która posługuje się terminologią odwołującą się do produkcji, jest interpretowana w taki sposób, że za inwestycję początkową w rozumieniu tego przepisu uważa się również inwestycję w zakład świadczący usługi (produkujący usługi). Taką wykładnię pojęcie inwestycji początkowej potwierdza również Słownik pojęć Regulaminu.

TAK, potwierdzamy, proces produkcyjny traktowany jest na równi z procesem świadczenia usług.                                                                                                                                          

  1. Czy w przypadku realizacji projektu w postaci utworzenia zakładu w wybudowanym w ramach tego projektu budynku dla uzyskania 1 punktu z tytułu kryterium 18 (Zastosowanie/wdrożenie GOZ) w zakresie tiret trzeciego (w sytuacji, gdy rozwiązania w zakresie GOZ dotyczą kluczowych europejskich łańcuchów wartości takich jak m.in. budynki) wystarczające będzie uwzględnienie niektórych rozwiązań GOZ w funkcjonowaniu tego budynku? Naszym zdaniem odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, ponieważ rozwiązania GOZ w zakresie budynków dotyczą kluczowych europejskich łańcuchów wartości.

Budowa budynku uwzględniająca rozwiązania GOZ – może zostać przyznany punkt jedynie w sytuacji, gdy będzie zachowany warunek zgodne z treścią kryterium: „premiowane może być projektowanie zrównoważonych produktów, zapobieganie powstawaniu odpadów i stosowanie obiegu zamkniętego w procesach produkcyjnych".

  1. a) Czy w ramach kryterium Efektywność utrzymania miejsc pracy będą brane pod uwagę miejsca pracy zachowane wskutek realizacji projektu w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, który nie prowadzi działalności w sektorze górniczym lub okołogórniczym? Naszym zdaniem z wymogów dotyczących powyższego kryterium wynika, że w ramach tego kryterium brane są pod uwagę miejsca pracy, których utrzymanie wskutek realizacji projektu zadeklaruje każdy Wnioskodawca, niezależenie od jego przedmiotu działalności.

 b) Jakie informacje powinien podać Wnioskodawca w celu uzasadnienia spełnienie kryterium Efektywność utrzymania miejsc pracy?

a) Informujemy, że dane dot. utrzymania miejsc pracy wskazywane we wniosku muszą obejmować co najmniej wartość danych wskazanych w fiszce, na podstawie której zidentyfikowano projekt do możliwości uzyskania wsparcia. W fiszce deklarowaliście Państwo dane dot. utrzymania miejsc pracy, gdyby nie realizacja projektu. Tym samym w kryterium brane są pod uwagę miejsca pracy utrzymane wskutek realizacji projektu, niezależnie od przedmiotu działalności. W ramach oceny formalnej weryfikowane będzie czy projekt prowadzi do utrzymania miejsc pracy oraz dywersyfikacji działalności uzależnionej od sektora górnictwa węgla kamiennego i energetyki konwencjonalnej, zlokalizowanej w podregionach górniczych lub przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego, koncentrując się na zrównoważonym rozwoju, ochronie środowiska i minimalizowaniu negatywnego wpływu działalności przemysłowej opartej o konwencjonalne metody oraz narzędzia, zlokalizowanych w podregionach górniczych.

b) Należy wskazać takie dane, aby ekspert był w stanie ocenić kryterium. Zatem w gestii Wnioskodawcy na etapie przygotowania wniosku jest przedstawienie danych, na podstawie których ekspert oceniający projekt będzie mógł jednoznacznie ocenić, czy projekt spełnia ww. wymagania. Wnioskodawca we wniosku powinien uwiarygodnić i wykazać, że brak realizacji projektu skutkowałby utratą miejsc pracy i wskazać ich liczbę, co będzie przedmiotem weryfikacji na etapie oceny, rozliczania i trwałości projektu.

Przytaczając definicję wskaźnika obrazującego liczbę utrzymanych miejsc pracy – liczba etatów brutto w pełnym wymiarze czasu pracy, które zostały utrzymane w wyniku wsparcia, w ciągu pełnego roku kalendarzowego od zakończenia realizacji projektu, a które byłyby zlikwidowane, gdyby beneficjent nie otrzymał wsparcia na realizację projektu. Etaty muszą być obsadzone (nieobsadzonych stanowisk się nie wlicza). Praca może być na pełen etat, w niepełnym wymiarze czasu pracy lub sezonowa. Niepełne etaty i/lub prace sezonowe należy przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (EPC). Jeżeli beneficjent nie będzie w stanie wykazać na podstawie druku ZUS DRA utrzymanych miejsc pracy, wówczas wskaźnik nie zostanie uznany.

Jak wskazano powyżej przypominamy, że dane dot. utrzymania miejsc pracy wskazywane we wniosku muszą obejmować co najmniej wartość danych wskazanych w fiszce, na podstawie której zidentyfikowano projekt do możliwości uzyskania wsparcia.

Oceniający przyzna punkty po obliczeniu działania: Wartość dofinansowania/liczba utrzymanych miejsc pracy (w przeliczeniu na EPC – z czego ocenie podlegają wyłącznie całe etaty, zgodnie z Ekwiwalentem Pełnego Czasu Pracy) wskazanych we wskaźniku "Liczba utrzymanych miejsc pracy".

Sposób przyznawania punktów:

Od 0 do 1 000 000 zł – 4 pkt.,

pow. 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 2 pkt.,

pow. 2 000 000 zł– 1 pkt.,

Brak utrzymanych miejsc pracy – 0 pkt.

 

Kwalifikowalność

  1. W ramach projektu w działaniu FESL 10.04 kwalifikowany jest m.in. zakup nieruchomości czy koszty nabycia prawa użytkowania wieczystego. Wobec tego powstała wątpliwość, jak daleko z procedowaniem powyższego można posunąć się, aby nie naruszyć efektu zachęty?

Czy podpisanie umowy i wpłata zaliczki (ze środków własnych), a następnie rozliczanie pozostałych kosztów jako kwalifikowane w projekcie jest dopuszczalne?

Czy jeśli możliwe jest powyższe, to okres realizacji projektu (kluczowy przy ustaleniu n+2) liczony jest od daty podpisania umowy, wpłaty zaliczki czy rozpoczęcia prac?

Czy jeśli zakup nieruchomości stanowi naruszenie efektu zachęty, to można przeprowadzić operat szacunkowy i podpisać umowę przedwstępną?

Informujemy, że nabór nr FESL.10.04-IP.01-169/24 przeznaczony jest tylko i wyłącznie dla przedsiębiorstw wymienionych literalnie w Indykatywnym wykazie operacji i przedsiębiorstw innych niż MŚP, którym ma być udzielone wsparcie w ramach Działania FESL 10.04. (załącznik do ogłoszenia o naborze).

Zgodnie z Regulaminem Wnioskodawca jest zobowiązany do zachowania efektu zachęty, co oznacza, że realizację projektu można rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Przez rozpoczęcie realizacji Projektu – rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw; zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.

W związku z powyższym samo wykonanie operatu szacunkowego przed złożeniem wniosku  nie naruszy efektu zachęty. Natomiast podpisanie umowy przedwstępnej wraz ze wpłatą zaliczki/zadatku (tj. prawnie wiążące zobowiązanie), na zakup nieruchomości, która zostanie przedstawiona jako wydatek kwalifikowany w projekcie narusza efekt zachęty.

Kontynuując, samo podpisanie umowy warunkowej (która nie przesądza o zakupie i nie wiąże się z zadatkiem lub zaliczką) może nie stanowić rozpoczęcia realizacji projektu (uzależnione jest do od zapisów, które zostaną wskazane w umowie warunkowej; ważnym jest aby nie prowadziły one do sytuacji, że czynności te mają charakter nieodwracalny).

Ponadto, należy nadmienić że katalog kosztów kwalifikowalnych stanowi: za koszty niekwalifikowalne uznaje się m. in. koszty poniesione poza okresem kwalifikowalności, w tym zrealizowane i poniesione poza terminem realizacji projektu wskazanym w we wniosku o dofinansowanie. Złożenie wniosku o dofinansowanie rozpoczyna okres kwalifikowalności wydatków w ramach złożonego projektu, przy zachowaniu pozostałych obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Okres realizacji projektu, oznaczony n+2 w tym naborze, oznacza że Wnioskodawca na realizację projektu ma 24 miesiące od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś