Działanie 10.01 - Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw – część 1
Nabór nr FESL-10.01.IP.01-100/24
WARUNKI DLA NABORU
1. Przedsiębiorca planujący ubiegać się o dofinansowanie posiada zakład produkcyjny w centrum miasta. Działalność produkcyjna w najbliższym czasie musi zostać przeniesiona poza centrum miasta, co jest zgodne z gminnymi planami rozwoju. W momencie składania wniosku o dofinansowanie prawdopodobnie działalność produkcyjna nadal będzie prowadzona w budynkach objętych wnioskiem o dofinansowanie, natomiast w momencie rozpoczęcia realizacji projektu budynki te będą już opuszczone. W związku z powyższym prosimy o informację, czy fakt użytkowania budynków na cele przemysłowe w momencie składania wniosku o dofinansowanie może stanowić przyczynę odrzucenia wniosku z uwagi na literalne potraktowanie stwierdzenia, że projekt dotyczyć ma terenów poprodukcyjnych.
Zgodnie z zapisami Kryteriów wyboru projektów FE SL 2021-2027 dla Działania 10.01. Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw, w ramach kryterium formalnego zerojedynkowego pn. Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, ocenie podlegać będzie m.in. „czy na moment ogłoszenia naboru na terenie, na którym będzie zlokalizowany projekt nie jest prowadzona działalność przemysłowa”. Zgodnie z informacją wskazaną w zapytaniu, w momencie składania wniosku o dofinansowanie, w miejscu realizacji projektu będzie prowadzona działalność produkcyjna. Biorąc pod uwagę zarówno zapisy kryterium, jak i przedstawione w zapytaniu informacje, należy uznać, że planowany do złożenia projekt mógłby zostać odrzucony na etapie oceny formalnej, na podstawie kryterium Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, z tytułu niespełnienia wyżej przytoczonego elementu kryterium.
2. Czy inwestycja zaplanowana we wniosku może być częścią większej inwestycji? Przykładowo planowana jest rewitalizacja budynku, przy czym w jego części planowana jest działalność spełniająca kryteria naboru (część kwalifikowana), natomiast w drugiej części planowana jest np. działalność stricte produkcyjna (część niekwalifikowana). Jeżeli tak, to czy konieczne będzie osobne pozwolenie na budowę czy OOŚ?
Zaplanowana inwestycja w ramach projektu może być częścią większej inwestycji przedsiębiorcy, pod warunkiem, że złożony wniosek dotyczył będzie odrębnego projektu, który będzie miał swoje cele i rezultaty i będzie samodzielnie działał. Możliwe będzie wydzielenie przestrzeni dotyczącej projektu realizowanego w ramach dotacji. Pozwolenie na budowę może być wydane na całość większej inwestycji, jednakże należy pamiętać, że warunkiem koniecznym pozostaje spełnienie efektu zachęty. W związku z czym należy mieć na względzie, że rozpoczęcie realizacji robót ujętych pozwoleniem może ten warunek naruszać.
3. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów pomoc będzie przyznawana na podstawie art. 53, 55, 56 Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014. W Regulaminie oraz w zał. nr 6 – Kwalifikowalność – widnieje zapis, iż pomoc na infrastrukturę lokalną (na podstawie art. 56) „może zostać przeznaczona na zbudowanie lub modernizację lokalnej infrastruktury, która dotyczy infrastruktury przyczyniającej się na poziomie lokalnym do poprawy otoczenia biznesu i środowiska konsumenckiego oraz do modernizacji i rozwoju bazy przemysłowej”. Regulamin naboru wskazuje, iż na infrastrukturze lokalnej wnioskodawca nie może prowadzić własnej działalności produkcyjnej lub usługowej, innej niż udostępnianie w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady, za które pobierana będzie cena odpowiadająca cenie rynkowej. W związku z powyższym:
- Czy infrastruktura lokalna może być udostępniana w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady na warunkach rynkowych podmiotowi powiązanemu z wnioskodawcą?
- Zgodnie z zapisami regulaminu na wytworzonej infrastrukturze nie można prowadzić własnej działalności produkcyjnej. Czy zatem z uwagi na przywołany wyżej zapis dotyczący „rozwoju bazy przemysłowej” infrastruktura wytworzona w ramach projektu może być udostępniona na przejrzystych, rynkowych zasadach na działalność produkcyjną innemu podmiotowi?
Biorąc pod uwagę zapisy dokumentacji dla naboru nr FESL-10.01.IP.01-100/24:
- infrastruktura lokalna może być udostępniana podmiotowi powiązanemu z wnioskodawcą pod warunkiem zachowania otwartych, przejrzystych i niedyskryminujących zasad rynkowych,
- w ramach naboru Wnioskodawca może udostępnić wspartą infrastrukturę lokalną na działalność produkcyjną innemu podmiotowi o ile odbędzie się to w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady. Należy również pamiętać że celem Działania 10.01 jest wsparcie projektów, których celem jest zagospodarowanie terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne z wyłączeniem celów mieszkaniowych (w tym działalność deweloperską).
Proszę mieć również na względzie, że inwestycje realizowane w ramach naboru nr FESL.10.01-IP.01-100/24 finansowane są ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, w związku z czym należy uwzględnić również brak możliwości wsparcia inwestycji wyłączonych z zakresu wsparcia przedmiotowym rozporządzeniem oraz rozporządzeniami, które stanowią podstawę udzielenia wsparcia.
4. Czy w ramach naboru może powstać infrastruktura do prowadzenia działalności gospodarczej np. usługowa, handlowa?
Zgodnie z zapisami SZOP FE SL 2021-2027 dla działania FESL.10.01 Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw, którego celem jest zagospodarowanie terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne z wyłączeniem celów mieszkaniowych (w tym działalność deweloperską) - „Tereny te nie będą mogły być przeznaczone na działalność produkcyjną Wnioskodawcy (przez działalność produkcyjną należy rozumieć produkcję produktów, a nie świadczenie usług).” W związku z powyższym nie ma przeciwskazań do powstania infrastruktury do prowadzenia działalności gospodarczej np. usługowej czy handlowej.
5. Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne.
Czy według zapisu konkursu to tylko tereny pogórnicze i tereny towarzyszące?
Czy terenami poprzemysłowymi i zdewastowanym mogą być tereny po PGR (przemysł rolniczy), wojskowe, czy tereny po przemyśle ciężkim?
Definicja terenów poprzemysłowych, zdegradowanych, zdewastowanych została wskazana między innymi w kryteriach wyboru projektów oraz w Instrukcji wypełniania i składania wniosków o dofinansowanie:
Przez teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany należy rozumieć teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką.
Tereny takie to w szczególności:
- tereny poprzemysłowe, w tym pogórnicze, wskazane w bazie OPI TPP 2.0 i kolejnych aktualizacjach bazy;
- tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo - składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych;
- tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
- tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej. Będą to w szczególności zlikwidowane szyby, hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie.
Dodatkowo informuję, że nie ma konieczności, aby teren, na którym realizowany będzie projekt, był łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym, aby można było uznać, że wpisuje się w definicję terenu poprzemysłowego. Jednocześnie informuję, że przedmiotowa kwestia oceniana jest podczas oceny merytorycznej. Oznacza to, że Eksperci, po weryfikacji informacji wskazanych przez Wnioskodawcę na etapie złożenia WOD (zarówno w formularzu wniosku, jak i w załącznikach), decydują o kwestii spełniania tego kryterium, jak i pozostałych kryteriów merytorycznych. Ponadto teren, na którym Wnioskodawca planuje realizować projekt, musi wpisywać się w definicję wskazaną w kryterium pn. "Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne", co oznacza, że jeśli nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego, wpisującego się we wskazaną w kryterium definicję, kryterium zostanie uznane za niespełnione. Równocześnie jednak "katalog" tychże terenów, określony w kryterium, nie jest "katalogiem" zamkniętym, a jedynie przykładami precyzującymi jakie tereny mogą się mieścić w definicji.
6. Czy w przypadku infrastruktury łączącej funkcje infrastruktury lokalnej z rekreacyjną, biorąc pod uwagę możliwość wyboru tylko jednej kategorii, należy wybrać dominującą wg przeznaczonej na dany cel kwoty, czy powierzchni, czy jeszcze innego kryterium?
Wniosek może dotyczyć wsparcia udzielanego wyłącznie w oparciu o jedną z podstaw prawnych, tj. albo art. 53 albo 55 albo 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.
7. Czy w przypadku infrastruktury lokalnej w postaci budowy lokalnego parku handlowego, po zrealizowaniu inwestycji, można powierzyć zarządzanie obiektem innemu podmiotowi, a jeśli tak, to czy ten podmiot też musi być wybrany poprzez bazę konkurencyjności?
Informuję, że zarządzanie wytworzoną infrastrukturą lokalną przez inny podmiot, który będzie udostępniał innym podmiotom powierzchnię wytworzone w ramach projektu infrastruktury lokalnej nie jest możliwe, o czym świadczą zapisy Regulaminu wyboru projektów. To na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek udostępnienia innym podmiotom infrastruktury lokalnej, która nie może być przez te podmioty dalej udostępniana kolejnym podmiotom. Proszę również pamiętać, że wytworzona infrastruktura musi być udostępniana zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady.
8. Czy dla spełnienia kryterium polegającego na udostępnianiu infrastruktury organizacjom pożytku publicznego, podmiotom działającym w obszarze kultury, sportu i rekreacji (pkt. 17 Tabeli nr 1 Kryteriów wyboru projektów) wystarczy udostępnianie infrastruktury podmiotom działającym w obszarze kultury, sportu i rekreacji, które nie mają statusu organizacji pożytku publicznego?
Wskazany w definicji kryterium zapis nie oznacza, że organizacje pożytku publicznego, podmioty działające w obszarze kultury, sportu i rekreacji należy traktować łącznie. Należy przez to rozumieć, że Wnioskodawca mógłby np. udostępnić infrastrukturę podmiotom w obszarze kultury, sportu i rekreacji, bez dookreślenia że takowa jest uznana za organizację pożytku publicznego. Należy jednak pamiętać, że Wnioskodawca może udostępniać infrastrukturę wyłącznie w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady.
9. Czy dla spełnienia kryterium polegającego na przywróceniu na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne lub edukacyjne obiektu ujętego w rejestrze zabytków Województwa Śląskiego (pkt. 17 Tabeli nr 1 Kryteriów wyboru projektów) wystarczy przywróceniu na te cele obiektu ujętego w gminnej ewidencji zabytków?
Biorąc pod uwagę wskazany aspekt, którym jest przyznanie punktów za przywrócenie na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne lub edukacyjne obiektu ujętego w rejestrze zabytków Województwa Śląskiego, nie jest wystarczającym ujęcie obiektu w gminnej ewidencji zabytków gminy leżącej na obszarze województwa śląskiego. W celu otrzymania punktów w ramach przedmiotowego elementu kryterium, należy udowodnić, że obiekt został ujęty w rejestrze zabytków prowadzonym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dla Województwa Śląskiego, a zatem jest objęty jedną z form ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Gminna ewidencja zabytków nie stanowi sama w sobie formy ochrony zabytków, ale służy gminom do realizacji zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowiska.
10. Czy dofinansowanie w ramach „Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną” może objąć infrastrukturę typu SPA?
Infrastruktura typu SPA może być wsparta w oparciu o „Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną”, przy czym należy pamiętać, że wydatki w ramach projektu nie mogą dotyczyć jedynie SPA, ponieważ artykuł 55 Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014 stanowi, że na wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną składa się zaplecze rekreacyjne o wielofunkcyjnym charakterze oferujące w szczególności usługi kulturalne i rekreacyjne, z wyjątkiem parków rozrywki i obiektów hotelowych. Należy również pamiętać o spełnieniu wszystkich warunków kwalifikowalności dla wydatków, które określone są w Załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów pn.: „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24”.
11. W ramach projektu wnioskodawca planuje zrealizować inwestycję budowlaną (budowa budynku w ramach infrastruktury lokalnej) na terenie działki będącej własnością wnioskodawcy. Działka położona jest na dawnych terenach kopalni. Działka w przeszłości była składowiskiem drewna z torowiskiem, a następnie została poddana rewitalizacji – teren jest wyrównany, usunięte są naziemne pozostałości działalności kopalnianej (składowiska drewna i torów), obsiany trawą, zasadzono drzewa. Pod ziemią mogą jednak znajdować się pozostałości dawnych budowli, nasyp niebudowlany czy gruz. Czy w związku z pełnioną w przeszłości funkcją i lokalizacją na terenach dawnej kopalni, wyżej opisany teren może w dalszym ciągu (po wstępnej rewitalizacji) być traktowany, zgodnie z zapisami Kryteriów wyboru, jako teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany, „teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką”? W szczególności chcielibyśmy zakwalifikować go jako „2) tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo - składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych”.
Proszę o analizę czy zrealizowane dotychczas prace miały charakter faktycznie rewitalizacji czy też rekultywacji. Generalnie, teren musi zostać zrekultywowany przed rozpoczęciem realizacji projektu (zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów, w ramach projektu nie będzie wspierana rekultywacja). Z przytoczonego opisu wynika, że miała raczej miejsce rekultywacja, a nie rewitalizacja. Jednak analizując przedstawione informacje, można przyjąć, że brak jest przeciwskazań do spełnienia warunków dotyczących definicji terenów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych.
12. Jak należy rozumień realizację w ramach naboru zasady „zanieczyszczający płaci” – czy wnioskodawca będący właścicielem terenu zdegradowanego (opisanego wyżej) aplikując o wsparcie musi przedstawić dokumenty świadczące o wyczerpaniu wszelkich środków prawnych (odwołania, rekompensaty, wyroki sądowe) związanych z wystąpieniem o zadośćuczynienie szkody w środowisku lub likwidacji zanieczyszczenia (np. wystąpiono do zakładu górniczego lub SRK o naprawę szkody)? Czy w powyższym przypadku uznać należy, że szkody zostały „naprawione” poprzez wstępną rewitalizację działki? Czy przyjąć należy zgodnie z zapisami Kryteriów wyboru oraz zapisami Regulaminu (s. 25-26), iż „zasada „zanieczyszczający płaci” jest spełniona w przypadku, gdy właścicielem obszaru/terenu „zanieczyszczonego”, na którym prowadzone są prace objęte projektem jest wnioskodawca będący przedsiębiorstwem (jak w naszym przypadku) lub gdy władztwo tego obszaru/terenu powierzone zostało takiemu podmiotowi. W tym ujęciu Wnioskodawca nie jest traktowany jako „zanieczyszczający”. ”?
Przyjmuje się, iż zasada „zanieczyszczający płaci” jest spełniona w przypadku, gdy właścicielem obszaru/terenu „zanieczyszczonego”, na którym prowadzone są prace objęte projektem jest Wnioskodawca będący przedsiębiorstwem lub gdy władztwo tego obszaru/terenu powierzone zostało takiemu podmiotowi. Pod warunkiem, że spełnione są założenia, że podmiot przejmując własność (lub władztwo) terenu „zanieczyszczonego” był świadomy konieczności przeprowadzenia działań niwelujących „zanieczyszczenie”, ponieważ:
- nie było możliwe ustalenie podmiotu, który spowodował „zanieczyszczenie”,
- nie było/jest możliwe pociągnięcie do odpowiedzialności podmiotu gospodarczego, od którego obszar/teren ten został przejęty np. z uwagi na jego upadłość lub niewypłacalność, a wobec niemożności wyegzekwowania od podmiotu zobowiązanego do usunięcia odpadów, powinien sam usunąć te odpady,
- podmiot gospodarczy nie został prawnie zobowiązany do podjęcia takich działań w okresie prowadzenia działalności lub po jej zaprzestaniu.
13. Czy jeśli w ramach inwestycji wnioskodawca wybuduje budynek infrastruktury lokalnej „przyczyniającej się na poziomie lokalnym do poprawy otoczenia biznesu” (wsparcie w oparciu art. 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014), to czy wnioskodawca na wspartej infrastrukturze lokalnej nie będzie mógł prowadzić własnej działalności usługowej (np. organizacja szkoleń zawodowych dla pracowników firm regionu górnośląskiego)? Czy możliwe jest w takim przypadku jedynie udostępnianie wybudowanej infrastruktury lokalnej (budynku) na warunkach rynkowych innym podmiotom na prowadzenie przez nie działalności usługowej np. dotyczącej usług otoczenia biznesu?
Na wspartej infrastrukturze lokalnej Wnioskodawca nie może prowadzić własnej działalności produkcyjnej lub usługowej (innej niż udostępnianie), oznacza to, że podmiot realizujący projekt nie może prowadzić własnej działalności usługowej np. organizacja szkoleń.
14. Czy istnieją wymogi ograniczające rodzaj podmiotów, którym wnioskodawca może udostępnić wybudowaną infrastrukturę lokalną? Przykładowo czy można udostępnić infrastrukturę, oczywiście na warunkach rynkowych, w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady, podmiotowi powiązanemu z wnioskodawcą np. spółce córce?
Zgodnie z zapisami artykułu 56 Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014 infrastruktura lokalna musi być udostępniana zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady. Cena pobierana za użytkowanie lub sprzedaż infrastruktury odpowiada cenie rynkowej, natomiast wszelkie koncesje lub inne formy powierzenia osobie trzeciej eksploatacji infrastruktury udzielane są na otwartych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z należytym poszanowaniem obowiązujących zasad udzielania zamówień. W związku z powyższym, nie ma ograniczeń, co do rodzajów podmiotów, którym infrastruktura może być udostępniana, pod warunkiem spełnienia zasad wynikających z treści przytoczonego artykułu.
15. Czy jeśli w ramach projektu firma planuje zbudować obiekt infrastruktury sportowej bądź rekreacyjnej, to może na niej prowadzić własną działalność usługową? (a jedynie nie może działalności produkcyjnej?) Czy analogicznie do infrastruktury lokalnej również może jedynie udostępnić infrastrukturę sportową innym podmiotom? Jak należy rozumieć zapis „na wspartej infrastrukturze kulturalnej albo sportowej lub wielofunkcyjnej infrastrukturze rekreacyjnej nie możesz prowadzić własnej działalności produkcyjnej ale możesz prowadzić własną działalność usługową”?
W przypadku udostępniania infrastruktury sportowej należy pamiętać, aby nie była ona wykorzystywana wyłącznie przez jednego użytkownika (np. jeden klub sportowy) uprawiającego sport zawodowo. Ponadto wykorzystanie infrastruktury sportowej przez innych użytkowników uprawiających sport zawodowo lub amatorsko musi stanowić co najmniej 20% jej potencjału czasowego rocznie. Analogicznie, jak w przypadku infrastruktury lokalnej infrastruktura sportowa również musi być udostępniana zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady. Wszelkie koncesje lub inne formy powierzenia osobie trzeciej eksploatacji infrastruktury udzielane są na otwartych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z należytym poszanowaniem obowiązujących zasad udzielania zamówień. Należy również pamiętać, że w przypadku udostępnienia infrastruktury sportowej zawodowym klubom sportowym warunki cenowe muszą być udostępnione do publicznej wiadomości. Natomiast zapis „na wspartej infrastrukturze kulturalnej albo sportowej lub wielofunkcyjnej infrastrukturze rekreacyjnej nie możesz prowadzić własnej działalności produkcyjnej ale możesz prowadzić własną działalność usługową” należy rozumieć literalnie, czyli na wspartej infrastrukturze Wnioskodawca nie może prowadzić działalności produkcyjnej, natomiast może prowadzić działalność usługową, jednocześnie spełniając warunki wynikające z zapisów art.55 Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014. Działalność usługowa nie musi się ograniczać jedynie do udostępniania.
16. Czy w przypadku ubiegania się o pomoc na infrastrukturę lokalną obiekt może być obiektem wielofunkcyjnym, tj. dotyczyć działalności hotelarskiej, restauracyjnej, najmu powierzchni biurowych wraz z infrastrukturą sportowo-rekreacyjną, jako dodatkową działalnością wspomagającą? Zgodnie z Rozporządzeniem 651/2014 w ramach wsparcia na infrastrukturę lokalną finansowanie przeznaczone na zbudowanie lub modernizację lokalnej infrastruktury, które dotyczy infrastruktury przyczyniającej się na poziomie lokalnym do poprawy otoczenia biznesu i środowiska konsumenckiego oraz do modernizacji i rozwoju bazy przemysłowej. Wszystkie wskazane powyżej funkcje obiektu spełniają powyższy warunek, przyczyniając się w sposób kompleksowy do poprawy otoczenia biznesu.
Należy pamiętać, że wniosek o dofinansowanie może dotyczyć wsparcia udzielanego wyłącznie w oparciu o jedną z podstaw prawnych, tj. albo art. 53 albo 55 albo 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014. Istnieje możliwość, aby w ramach infrastruktury lokalnej przygotować infrastrukturę o różnym przeznaczeniu, tj. np. najem powierzchni biurowych wraz z częścią restauracyjną. Proszę mieć na uwadze, że w ramach infrastruktury lokalnej nie można wspierać takiej infrastruktury, która ma inne, dedykowane w rozporządzeniu 651/2014 źródło pomocy. Zatem infrastruktura sportowo-rekreacyjna nie może zostać wsparta w ramach infrastruktury lokalnej (może ona zostać wsparta w ramach art. 55).
17. Czy w ramach ogłoszonego naboru możliwe byłoby sfinansowanie farmy fotowoltaicznej?
Wniosek może dotyczyć wsparcia udzielanego wyłącznie w oparciu o jedną z podstaw prawnych, tj. albo art. 53 albo 55 albo 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.
W ramach Działania 10.01 Wnioskodawca może uzyskać wsparcie na projekt, którego celem jest zagospodarowanie terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne z wyłączeniem celów mieszkaniowych (w tym działalność deweloperską). W wyniku realizacji projektu należy utworzyć infrastrukturę kulturalną bądź infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną bądź infrastrukturę lokalną, o której mowa w ww. art. 53, 55 i 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014. Zatem farma fotowoltaiczna nie może zostać wsparta w ramach naboru.
18. Proszę o informacje dotyczące możliwości realizacji w ramach naboru FESL-10.01.IP.01-100/24 projektu, realizowanego przez podmiot z sektora MŚP, dotyczącego utworzenia na terenach poprzemysłowych domu opieki społecznej?
Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów „w ramach Działania 10.01 możesz uzyskać wsparcie na projekt, którego celem jest zagospodarowanie terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne z wyłączeniem celów mieszkaniowych (w tym działalność deweloperską). W wyniku realizacji projektu utworzysz infrastrukturę kulturalną bądź infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną bądź infrastrukturę lokalną, o której mowa w art. 53, 55 i 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.Utworzona infrastruktura lokalna, sportowa lub wielofunkcyjna infrastruktura rekreacyjna musi być udostępniana przez Ciebie zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady. W takim przypadku cena pobierana za użytkowanie infrastruktury odpowiada cenie rynkowej. Nie możesz udostępniać wytworzonej w ramach projektu infrastruktury podmiotowi, który zamierza także udostępniać infrastrukturę.” Na wspartej infrastrukturze lokalnej nie można prowadzić własnej działalności produkcyjnej lub usługowej (innej niż udostępnianie, o którym mowa wyżej), zatem prowadzenie tam domu opieki społecznej przez Wnioskodawcę jest niedopuszczalne. Ponadto należy zaznaczyć, że realizacja projektu jest możliwa wyłącznie na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych.
19. Czy w związku z zasadą „zanieczyszczający płaci” wnioskodawca musi przy składaniu wniosku przedstawić dowód, że teren inwestycji jest zanieczyszczony (np. ekspertyzę)?
W przypadku, gdy Wnioskodawca posiadana wspomniany dowód wskazanym jest aby załączył go do wniosku o dofinansowanie. Zasada „zanieczyszczający płaci” oceniana jest podczas oceny merytorycznej wniosku. Eksperci mają możliwość wezwania w trakcie wyjaśnień do dostarczenia dokumentacji pozwalającej na ocenę danego kryterium.
20. Czy stwierdzenie w ekspertyzie występowania zanieczyszczenia terenu inwestycji jest przeszkodą do przyznania dofinansowania, jeśli wnioskodawca zadeklaruje usunięcie tych zanieczyszczeń na własny koszt przed przystąpieniem do realizacji projektu?
Występowanie zanieczyszczenia terenu inwestycji nie powinno być przeszkodą do przyznania dofinansowania, jeśli faktycznie wnioskodawca zadeklaruje usunięcie tych zanieczyszczeń na własny koszt. Proszę mieć na względzie, że w ramach działania 10.1 nie jest kwalifikowalny proces rekultywacji. Wnioskodawca zatem powinien we własnym zakresie przeprowadzić ten proces. W trakcie oceny merytorycznej weryfikowane będzie m.in. spełnienie zasady „zanieczyszczający płaci”. Eksperci mają możliwość wzięcia pod uwagę faktu prowadzenia procesu rekultywacji na moment złożenia wniosku oraz zakończenia go przed rozpoczęciem realizacji projektu. ION będzie miała również możliwość wezwania np. na etapie kontraktacji do przedstawienia informacji/dokumentu potwierdzającego zakończenie procesu rekultywacji.
21. Co należy rozumieć pod pojęciem opisu działania, iż w wyniku projektu powstanie infrastruktura lokalna, kulturalna lub o charakterze rekreacyjnym bądź sportowym z przeznaczeniem na cele nie tylko gospodarcze, ale też środowiskowe, społeczne i edukacyjne z wykluczeniem celów mieszkaniowych. Co dokładnie należy rozumieć pod pojęciem cele gospodarcze?
Poprzez cel gospodarczy należy rozumieć wszystkie zachowania faktyczne o charakterze gospodarczym, których celem jest osiągnięcie zysków oraz działania, które realizowane są w związku z obrotem gospodarczym, w celu zaspokojenia potrzeb osób fizycznych lub jednostek gospodarczych.
22. Zwracam się z prośbą o informację, czy w ramach działania FESL.10.01., pod rewaloryzację obszarów przemysłowych będę podlegały obszary, które stanowią tereny zapadliskowe po działalności górniczej prowadzonej tuż przed II wojną światową, które po wojnie zostały częściowo nadsypane i utworzono na nich bazy należące do huty a w następnych latach bazy remontowo - transportowe. W ostatnich kilkudziesięciu latach teren ten również stanowił bazę transportową ze stacją benzynową. Obecnie, od kilku lat, teren jest nieużytkowany. W aktualnym wypisie z rejestru gruntów działki tego terenu są oznaczone symbolem Bi (inne tereny zabudowane) , natomiast w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego teren ten oznaczony jest jako "tereny obsługi komunikacyjnej." Z archiwalnych wypisów z rejestru gruntów wynika, że teren ten wcześniej miał oznaczenia Ba (tereny przemysłowe).
W ramach Działania 10.01 można uzyskać wsparcie na projekt, którego celem jest zagospodarowanie terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne z wyłączeniem celów mieszkaniowych (w tym działalność deweloperską). W wyniku realizacji projektu można utworzyć infrastrukturę kulturalną bądź infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną, bądź infrastrukturę lokalną, o której mowa w art. 53, 55 i 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014. Głównym beneficjentem naboru pozostaje sektor przedsiębiorczości, który ma na celu działania związane z zagospodarowaniem terenów poprzemysłowych, w tym w szczególności pogórniczych, obiektów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych jak również ich adaptacją. W wyniku wsparcia na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych powstanie infrastruktura lokalna, kulturalna lub o charakterze rekreacyjnym bądź sportowym z przeznaczeniem na cele nie tylko gospodarcze, ale też środowiskowe, społeczne i edukacyjne. Zapisy kryteriów określają co rozumiane jest przez teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany:
Przez teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany należy rozumieć teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką.
Tereny takie to w szczególności:
- tereny poprzemysłowe, w tym pogórnicze, wskazane w bazie OPI TPP 2.0 i kolejnych aktualizacjach bazy;
- tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo - składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych;
- tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
- tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej.
Będą to w szczególności zlikwidowane szyby, hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie.
Kryterium nie jest spełnione, kiedy oceniający uzna, że:
- teren, na którym planuje się zlokalizować projekt nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego wpisującego się w wyżej wskazaną definicję oraz
- w ramach projektu nie zostanie przeprowadzony proces zagospodarowania terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego wpisującego się w wyżej wskazaną definicję oraz
- w wyniku realizacji projektu nie powstanie infrastruktura przeznaczona na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne.
Jeżeli Państwa teren wpisuje się w jeden z wyżej wymienionych zakresów, to wtedy kryterium zostanie spełnione. Należy pamiętać, że celem projektu nie jest rewaloryzacja ale zagospodarowanie terenów, o czym mowa w akapicie pierwszym niniejszej odpowiedzi.
Dodatkowo informuję, że nie ma konieczności, aby teren, na którym realizowany będzie projekt, był łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym, aby można było uznać, że wpisuje się w definicję terenu poprzemysłowego. Jednocześnie informuję, że przedmiotowa kwestia oceniana jest podczas oceny merytorycznej. Oznacza to, że Eksperci, po weryfikacji informacji wskazanych przez Wnioskodawcę na etapie złożenia WOD (zarówno w formularzu wniosku, jak i w załącznikach), decydują o kwestii spełniania tego kryterium, jak i pozostałych kryteriów merytorycznych. Ponadto teren, na którym Wnioskodawca planuje realizować projekt, musi wpisywać się w definicję wskazaną w kryterium pn. "Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne", co oznacza, że jeśli nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego, wpisującego się we wskazaną w kryterium definicję, kryterium zostanie uznane za niespełnione. Równocześnie jednak "katalog" tychże terenów, określony w kryterium, nie jest "katalogiem" zamkniętym, a jedynie przykładami precyzującymi jakie tereny mogą się mieścić w definicji.
23. Czy w ramach Działania 10.01 Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw wsparciu może zostać odrestaurowana elewacja oraz wykonana przebudowa i adaptacja wraz z zakupem wyposażenia części budynku kamienicy z przeznaczeniem na utworzenie prywatnej kliniki/ przychodni dentystycznej/ortodontycznej?
Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów „w ramach Działania 10.01 możesz uzyskać wsparcie na projekt, którego celem jest zagospodarowanie terenów i obiektów na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne, edukacyjne z wyłączeniem celów mieszkaniowych (w tym działalność deweloperską). W wyniku realizacji projektu utworzysz infrastrukturę kulturalną bądź infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną bądź infrastrukturę lokalną, o której mowa w art. 53, 55 i 56 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.Utworzona infrastruktura lokalna, sportowa lub wielofunkcyjna infrastruktura rekreacyjna musi być udostępniana przez Ciebie zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady. W takim przypadku cena pobierana za użytkowanie infrastruktury odpowiada cenie rynkowej. Nie możesz udostępniać wytworzonej w ramach projektu infrastruktury podmiotowi, który zamierza także udostępniać infrastrukturę.”
Na wspartej infrastrukturze lokalnej nie można prowadzić własnej działalności produkcyjnej lub usługowej (innej niż udostępnianie, o którym mowa wyżej), zatem prowadzenie tam prywatnej kliniki przez Wnioskodawcę jest niedopuszczalne. Ponadto należy zaznaczyć, że realizacja projektu jest możliwa wyłącznie na terenach poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych.
24. Jak można udowodnić, że projekt obejmuje tereny poprzemysłowe, zdegradowane itp.? Poza wpisami do bazy OPPI lub wpisu do GPR.
Zgodnie z zapisami kwalifikowalności teren poprzemysłowy , zdewastowany, zdegradowany stanowi teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką.
Tereny takie to w szczególności:
- tereny poprzemysłowe, w tym pogórnicze, wskazane w bazie OPI TPP 2.0 i kolejnych aktualizacjach bazy;
- tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo - składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych;
- tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
- tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej. Będą to w szczególności zlikwidowane szyby, hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie.
Jak wynika z powyższego wpisanie terenu w bazę OPI TPP 2.0 jest jedną z opcji, a definicja nie wskazuje wprost, że wpis do GPR stanowi automatycznie o uznaniu, że projekt będzie realizowany na terenie poprzemysłowym, zdegradowanym, zdewastowanym. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosków teren taki należy szczegółowo opisać we wniosku o dofinansowanie oraz można załączyć dokumentację potwierdzającą ten fakt (np. poświadczenie z urzędu gminy, dokumentację zdjęciową, dane z archiwum).
Dodatkowo informuję, że nie ma konieczności, aby teren, na którym realizowany będzie projekt, był łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym, aby można było uznać, że wpisuje się w definicję terenu poprzemysłowego. Jednocześnie informuję, że przedmiotowa kwestia oceniana jest podczas oceny merytorycznej. Oznacza to, że Eksperci, po weryfikacji informacji wskazanych przez Wnioskodawcę na etapie złożenia WOD (zarówno w formularzu wniosku, jak i w załącznikach), decydują o kwestii spełniania tego kryterium, jak i pozostałych kryteriów merytorycznych. Ponadto teren, na którym Wnioskodawca planuje realizować projekt, musi wpisywać się w definicję wskazaną w kryterium pn. "Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne", co oznacza, że jeśli nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego, wpisującego się we wskazaną w kryterium definicję, kryterium zostanie uznane za niespełnione. Równocześnie jednak "katalog" tychże terenów, określony w kryterium, nie jest "katalogiem" zamkniętym, a jedynie przykładami precyzującymi jakie tereny mogą się mieścić w definicji.
25. Zwracam się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie czy lokalizacja przy ul. Sportowa 21 w Gliwicach kwalifikuje się do udziału w konkursie o numerze FESL.10.01-IP.01-100/24. Chciałbym uzyskać informacje dotyczące spełniania warunków wymaganych w ramach tego konkursu dla wspomnianej lokalizacji.
W ramach kryterium merytorycznego „Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne” wskazano definicję terenu poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany.
Kryterium zostanie uznane za spełnione w przypadku, gdy projekt przyczyni się do zagospodarowania terenów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych. Tereny zagospodarowane muszą zostać przeznaczone na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne.
Przez teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany należy rozumieć teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką.
Tereny takie to w szczególności:
- tereny poprzemysłowe, w tym pogórnicze, wskazane w bazie OPI TPP 2.0 i kolejnych aktualizacjach bazy;
- tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo-składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych);
- tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
- tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej. Będą to w szczególności zlikwidowane szyby, hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie.
Jeżeli teren mieszczący się pod wskazanym przez Panią adresem spełnia definicję terenu poprzemysłowego zdewastowanego lub zdegradowanego istnieje możliwość aplikowanie o wsparcie w ramach naboru FESL.10.01-IP.01-100/24.
Dodatkowo informuję, że nie ma konieczności, aby teren, na którym realizowany będzie projekt, był łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym, aby można było uznać, że wpisuje się w definicję terenu poprzemysłowego. Jednocześnie informuję, że przedmiotowa kwestia oceniana jest podczas oceny merytorycznej. Oznacza to, że Eksperci, po weryfikacji informacji wskazanych przez Wnioskodawcę na etapie złożenia WOD (zarówno w formularzu wniosku, jak i w załącznikach), decydują o kwestii spełniania tego kryterium, jak i pozostałych kryteriów merytorycznych. Ponadto teren, na którym Wnioskodawca planuje realizować projekt, musi wpisywać się w definicję wskazaną w kryterium pn. "Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne", co oznacza, że jeśli nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego, wpisującego się we wskazaną w kryterium definicję, kryterium zostanie uznane za niespełnione. Równocześnie jednak "katalog" tychże terenów, określony w kryterium, nie jest "katalogiem" zamkniętym, a jedynie przykładami precyzującymi jakie tereny mogą się mieścić w definicji.
26. Czy w ramach naboru inwestycja może być realizowana na terenie zdewastowanym a dokładnie tereny i obiekty po byłym Państwowym Gospodarstwie Rolnym (PGR) poprzez modernizacje obiektów folwarcznych na cel kultury? Infrastruktura kulturalna - infrastruktura, o której mowa w art. 53 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014. Czy w ramach naboru inwestycja może być realizowana na terenie zdewastowanym a dokładnie tereny powojskowe ( byłe obiekty jednostek wojskowych, koszary, budynki specjalne ) poprzez modernizacje obiektów na cele Kulturalne. Infrastruktura kulturalna - infrastruktura, o której mowa w art. 53 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.
- Wsparcie nie jest kierowane wprost na zagospodarowanie terenów rolniczych, należy zatem uwiarygodnić, że tereny te mają charakter terenów zdegradowanych, zdewastowanych, poprzemysłowych;
- W definicji (pkt 3) wskazano, że wsparciem objęte zostaną tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności. Oznacza to, że wskazane tereny powojskowe, które jak wskazuje definicja, zaklasyfikowane są obecnie lub były uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów wojskowych można potencjalnie kwalifikować jako teren wskazany w definicji terenów poprzemysłowych, zdewastowanych i zdegradowanych.
Dodatkowo informuję, że nie ma konieczności, aby teren, na którym realizowany będzie projekt, był łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym, aby można było uznać, że wpisuje się w definicję terenu poprzemysłowego. Jednocześnie informuję, że przedmiotowa kwestia oceniana jest podczas oceny merytorycznej. Oznacza to, że Eksperci, po weryfikacji informacji wskazanych przez Wnioskodawcę na etapie złożenia WOD (zarówno w formularzu wniosku, jak i w załącznikach), decydują o kwestii spełniania tego kryterium, jak i pozostałych kryteriów merytorycznych. Ponadto teren, na którym Wnioskodawca planuje realizować projekt, musi wpisywać się w definicję wskazaną w kryterium pn. "Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne", co oznacza, że jeśli nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego, wpisującego się we wskazaną w kryterium definicję, kryterium zostanie uznane za niespełnione. Równocześnie jednak "katalog" tychże terenów, określony w kryterium, nie jest "katalogiem" zamkniętym, a jedynie przykładami precyzującymi jakie tereny mogą się mieścić w definicji.
KWALIFIKOWALNOŚĆ
1. W związku z ogłoszonym naborem proszę o informację czy kosztem kwalifikowanym może być tylko remont istniejącej tkanki czy można budować nowy obiekt na zdegradowanym gruncie? Jeżeli tylko remont istniejących obiektów wchodzi w grę to w przypadku obiektu 2-piętrowego czy można wybudować dodatkowe kondygnacje do osiągnięcia IV kondygnacji (wymóg konserwatora zabytków).
Zgodnie z załącznikiem nr 6 do Regulaminu projektu, za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności (i m.in.) koszty remontu, w związku z czym wskazane w zapytaniu wydatki/kategoria związane/a z remontem są niekwalifikowalne. Odnośnie budowy nowego obiektu na zdegradowanym gruncie, również szczegółowa kwalifikowalność oraz zasady kwalifikowalności zostały opisane w załączniku nr 6 do Regulaminu projektu w ramach kategorii kosztów roboty budowalne kwalifikowalne są: m.in. materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją, to jest: koszty budowy, modernizacji. Poprzez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane). Należy również pamiętać, że inwestycje planowane w ramach naboru nie mogą być realizowane w partnerstwach, a podmiot wnioskujący o dofinansowanie musi posiadać prawa do dysponowania nieruchomością stanowiącą miejsce realizacji projektu.
2. W związku z planowanym naborem wniosków w ramach działania 10.01 Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw zwracam się z pytaniem czy w ramach konkursu dopuszczana będzie formuła „zaprojektuj i wybuduj”?
W odpowiedzi na pytanie informuję, że w naborze w ramach działania 10.1 nie planuje się wykluczenia realizacji wydatków związanych z materiałami i robotami budowlanymi w formule "Zaprojektuj i wybuduj".
3. Proszę o wyjaśnienie, czy w ramach realizowanego w projekcie zagospodarowania terenu, służącego wyłącznie celom projektu, możemy z dotacji sfinansować koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych? Wątpliwość dotyczy punktu VI pakt. 1 Załącznika nr 6 - Kwalifikowalność.
W ramach działania 10.01 niekwalifikowalne są koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych lub o podobnej funkcjonalności.
4. Według regulaminu i wydatków kwalifikowanych w ramach naboru FESL-10.01.IP.01-100/24 Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw wszelkie drogi oraz parkingi są wykluczone z takich wydatków. A co w przypadku parkingu podziemnego, który będzie integralną częścią projektowanego budynku? Czy też będzie to wydatek ponoszony w całości przez beneficjenta?
Zgodnie z załącznikiem nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność, za koszty niekwalifikowalne uznaje się m.in. „koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych lub o podobnej funkcjonalności”. W przypadku kosztów materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem parkingu podziemnego, który będzie integralną częścią projektowanego budynku, koszty te są niekwalifikowalne. W omawianej kwestii należy odnieść się do funkcjonalności budowanej przestrzeni (parkingu podziemnego) a nie do jej położenia względem budynku (parking podziemny, parking na dachu budynku, parking przed budynkiem itp.).
5. Proszę o wyjaśnienie jak rozumieć zapis załącznika nr 6, zgodnie z którym wydatkami niekwalifikowalnymi są koszty pośrednie. W szczególności: Czy niekwalifikowalne są tylko wydatki zgodnie z definicją załącznika 6?, tj.: "Koszty pośrednie to koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego przedmiotu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu." I czy jest to zakres pojęciowo inny niż definicja zawarta w Wytycznych MFiPR/2021-2027/9(1)? tj: "Katalog kosztów pośrednich projektu EFRR/FS/FST definiuje właściwa IZ. Katalog ten obejmuje w szczególności:
a) koszty koordynatora projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń,
b) koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownika jednostki),
c) koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki,
d) koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu),
e) koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne),
f) wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku płatniczym lub odrębnego rachunku płatniczego,
g) odpisy amortyzacje, koszty najmu lub zakupu aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a - d,
h) opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków, opłaty za wywóz odpadów komunalnych,
i) koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich,
j) koszty usług powielania dokumentów,
k) koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych,
l) koszty ochrony,
m) koszty sprzątania pomieszczeń, w tym środków czystości, dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji tych pomieszczeń,
n) opłaty pobierane od dokonywanych transakcji płatniczych (krajowych lub zagranicznych)."
Jaki jest więc katalog niekwalifikowalnych kosztów pośrednich w działaniu 10.1?
I jak ma się do tego zapis aktualnego SZOP wersja 7, zgodnie z którym: "Uproszczone metody rozliczania do 7% stawka ryczałtowa na koszty pośrednie (podstawa wyliczenia: koszty bezpośrednie) [art. 54(a) CPR]"?
W odpowiedzi na pytanie informuję, że w ramach działania FESL.10.01 nie przewiduje się wsparcia kosztów pośrednich, dlatego też wskazane są w Kwalifikowalności dla naboru, jako koszty niekwalifikowalne. Należy przez to rozumieć, że wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z planowaną inwestycją (wymienione w Kwalifikowalności dla naboru jako wydatki kwalifikowalna), a wszystko co w tychże kosztach bezpośrednich się nie znajduje stanowi koszt niekwalifikowalny. Ponadto informuję, że Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 zawiera zapisy dla działania, a nie dla naboru. Oznacza to, że wszelkie zasady, którymi cechuje się dany nabór, są indywidualnie dla tegoż naboru określane dokumentacją aplikacyjną i mogą zawężać warunki określone w SZOP FE SL 2021-2027.
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI
1. Czy dla spełnienia kryterium polegającego na objęciu przedsięwzięcia gminnym programem rewitalizacji (pkt 17 Tabeli nr 1 Kryteriów wyboru projektów) wystarczające będzie objęcie tego przedsięwzięcia projektem uchwały rady gminy o ustanowieniu gminnego programu rewitalizacji?
Sformułowanie definicji kryterium wskazuje, że przedsięwzięcie ujęte we wniosku ma być objęte (forma dokonana) gminnym programem rewitalizacji. Tym samym dany gminny program rewitalizacji musi być już uchwalony (obowiązujący). Ujęcie przedsięwzięcia jedynie w projekcie uchwały jest niewystarczające, gdyż nie ma możliwości, aby przewidzieć kiedy i czy w istocie uchwała w tym przedmiocie zostanie podjęta, ani też jaka będzie jej ostateczna treść, tj. czy w przyjętym uchwałą programie rewitalizacji zostanie uwzględnione dane przedsięwzięcie. Podsumowując powyższe, proszę mieć na uwadze, że oceny merytorycznej dokonują eksperci w oparciu o złożoną przez Wnioskodawcę dokumentację projektu, zapisy wniosku o dofinansowanie oraz posiadaną wiedzę.
2. Nasz projekt będzie zlokalizowany w obszarze objętym GPR. Wiemy również, że w pierwotnym GPR znajdowały się projekty innych podmiotów (niezrealizowane) na tym samym obiekcie. Mamy pewność co do tego, że planowane przedsięwzięcie wpisuje się w GPR i rozpoczęliśmy w UM procedurę zmierzającą do aktualizacji GPR w celu objęcia nim naszego projektu z nazwy, jednakże jest to długi proces (wymaga m.in. uchwały RM, opinii komitetu rewitalizacji, zatwierdzenia na poziomie wojewódzkim). W czasie od publikacji kryteriów oceny w naborze 10.1, do planowanego zakończenia naboru, uzyskanie zatwierdzonej aktualizacji GPR może okazać się niemożliwe z przyczyn formalnych. Czy w związku z powyższym, opierając się na samym obszarze GPR oraz wykazując podjęcie formalnych kroków w celu aktualizacji GPR, jest szansa na zdobycie 2 punktów w tym kryterium?
Zgodnie z zapisami kryterium „Efektywność projektu” dla działania 10.01 przedsięwzięcie musi być objęte gminnym programem rewitalizacji już na czas składania wniosku. Tylko wtedy będzie można otrzymać 2 punkty. Samo podjęcie formalnych kroków, w celu aktualizacji GPR, nie będzie wystarczające do otrzymania punktów za to kryterium.
3. Czy możliwa jest realizacja projektu na działce, na której są budynki, która w miejscowym planie zagospodarowania przyjęta jest jako działka usługowa, ale w Gminnym Programie Rewitalizacji Miasta obszar ten ujęty jest jako zdegradowany i obszar rewitalizacji?
Realizacja projektu będzie możliwa w przypadku, gdy cele przedsięwzięcia nie stoją w sprzeczności celami Gminnego Programu Rewitalizacji (dlatego też w tym zakresie należy skontaktować się z Urzędem Miasta). Jednocześnie, proszę pamiętać, że ewentualny proces rekultywacji (w ramach zasady „zanieczyszczający płaci”) musi być zakończony przed rozpoczęciem projektu w ramach omawianego naboru. Proszę również mieć na uwadze, że w ramach naboru wsparcie zostanie udzielone nie na rewitalizację, ale na zagospodarowanie terenów.