FB Pixel Code Przejdź do treści głównej

Działanie 10.03 - Makroinwestycje w MŚP - część 2


Wniosek o dofinansowanie


1.Czy w punkcie WOD A.1.1. Data rozpoczęcia działalności należy wpisać datę rejestracji działalności gospodarczej, czy datę aktu notarialnego mającego na celu przekształcenie działalności w spółkę akcyjną.
W przypadku gdy przekształcenie nastąpiło zgodnie z KSH jako datę rozpoczęcia działalności podmiotu należy wskazać datę rozpoczęcia działalności gospodarczej osoby fizycznej.
"Jako „datę rozpoczęcia działalności” należy wskazać datę zgodną z pierwotnym dokumentem założycielskim, np. umową spółki. Proszę pamiętać, iż każde z pól formularza powinno być wypełnione. Jeżeli dane zaciągnięte z bazy REGON są nieprawidłowe, aplikacja daje możliwość poprawy tych danych.

2.Czy w ramach działania 10.3 Makroinwestycje mogą ubiegać się nowo powstałe spółki - spółki celowe?
Nowo powstała spółka może wziąć udział w naborze nr FESL.10.03-IP.01-026/23 (typ projektu Makroinwestycje).

Jeżeli chodzi o możliwość przedstawienia historii finansowej, do wniosku o dofinansowanie należy zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinasowanie dołączyć dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe (we wskazanej sytuacji Wnioskodawca nie będzie ich posiadał), dokument potwierdzający finansowanie projektu oraz analizę finansową (arkusz kalkulacyjny), w której Wnioskodawca oprócz prognoz na kolejne lata powinien przedstawić dane finansowe szacunkowe za okres od powstania spółki do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie. Załącznik analiza finansowa należy wypełnić zgodnie z Legendą wskazaną w jednej z zakładek dokumentu. Wszystkie przedstawione informacje i dokumenty będą podlegać ocenie merytorycznej w kryterium zerojedynkowym „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”, który jest niezbędny do realizacji projektu. W przypadku braku posiadania przynajmniej jednego ze wskazanych potencjałów, kryterium nie zostanie spełnione i wniosek otrzyma negatywną ocenę merytoryczną.

Ponadto proszę pamiętać, że zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie konkursu dla działania 10.03: „Projekt musi stanowić co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, to jest zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu artykułu 14 GBER. Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach. Inwestycje produkcyjne to inwestycje w środki trwałe lub aktywa niematerialne dla przedsiębiorstwa, które wykorzystane zostaną do produkcji towarów i usług, zapewniając tym samym wkład w akumulację brutto i zatrudnienie”. Ponadto projekt musi realizować cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL, w tym m.in. umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko.

3.Czy firma zarejestrowana krócej niż pół roku przejdzie pozytywnie ocenę formalną? Jaki minimalny staż działalności jest wymagany?
Aby wnioskodawca przeszedł pozytywnie ocenę formalną musi spełnić wszystkie kryteria oceny formalnej. Czas w którym przedsiębiorstwo jest zarejestrowane nie ma w tym przypadku znaczenia. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wskazuje wymagań dotyczących stażu prowadzenia działalności. Niemniej jednak pamiętać należy, iż podczas oceny merytorycznej weryfikacji podlegać będzie potencjał finansowy, organizacyjny oraz administracyjny przedsiębiorcy niezbędny do realizacji inwestycji opisanej we wniosku o dofinansowanie.

4.Inwestycja polega na budowie nowego zakładu i uruchomieniu nowych linii technologicznych, do produkcji innowacyjnych produktów nie produkowanych obecnie w regionie.
Wartość inwestycji - ok. 22 mln zł, w tym dofinansowanie 60% - 13,2 mln zł.
- W punkcie E wniosku wskazano następujące pytanie:
a)Czy ww. pytanie odnosi się do wszystkich kosztów projektu (bezpośrednie i pośrednie), czy też wyłącznie do kosztów pośrednich - biorąc pod uwagę wielkość naszego projektu?
b)W jaki sposób będzie rozliczany projekt - w szczególności w przypadku kosztów bezpośrednich - czy ww. oznacza, że wszystkie koszty będą rozliczane ryczałtem (rozliczenie wg wniosku, a nie rzeczywistych wydatków - tj. faktur)?
c)Czy dla ww. kwot ryczałtowych zastosowanie mają wytyczne dot. wyboru wykonawców i dostawców - tj. zasady konkurencyjności?
d)Jeśli ostateczne, rzeczywiste kwoty będą nieco niższe niż zaplanowane we wniosku o dofinansowanie - co dzieje się z pozostałymi przyznanymi środkami?
e)Jeśli zaznaczymy w ww. punkcie odpowiedź NIE - to czy koszty pośrednie będą mogły być rozliczane ryczałtowo?
a)Pytanie odnosi się do wszystkich kosztów w projekcie. W tym naborze projekty nie są rozliczane kwotami ryczałtowymi, tak więc zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku Czy projekt będzie rozliczany kwotami ryczałtowymi? TAK / NIE - w Działaniu FESL.10.03 wybierz opcję „Nie”.
b)Koszty bezpośrednie w projekcie rozliczane będą jak koszty rzeczywiste, natomiast koszty pośrednie rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 7% (uproszczona metoda rozliczania wydatków).
c)W związku z brakiem kwot ryczałtowych, a rozliczaniem kosztów jako wydatki rzeczywiście poniesione będą miały zastosowanie zasady, o którym mowa w pytaniu.
d)W związku z tym, że w ramach naboru bezpośrednie koszty kwalifikowalne rozliczane będą jako koszty rzeczywiste zostaną wypłacone na podstawie złożonych dokumentów i wniosków o płatność, a zatem jeśli poniesione kwoty będą niższe niż pierwotnie zakładał wniosek, wówczas zostanie wypłacona kwota niższa.


5.W punkcie E.1.1 wniosku wskazano następujące pytanie:
Czy rozliczane stawkami jednostkowymi? TAK WYŁĄCZNIE / TAK CZĘŚCIOWO / NIE
a) Uprzejmie proszę o wyjaśnienie co oznacza pojęcie stawki jednostkowe (kwoty rzeczywiste, poniesione?) - gdyż nie możemy odnaleźć definicji w dokumentacji konkursowej?
b) Czy ww. ma zastosowanie także do kosztów pośrednich?
a) W przedmiotowym konkursie nie ma możliwości wyboru stawek jednostkowych i zgodnie z zapisami instrukcji należy wybrać NIE. Pole niewidoczne dla zadania rozliczanego kosztami pośrednimi.
b) Nie. Koszty pośrednie stanowią odrębne zadanie i rozliczane są uproszczoną metodą jako 7% stawka ryczałtowa od kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu


6.Punkt E.2.1. Wydatki rzeczywiście poniesione W punkcie E.1.1 wniosku wskazano następujący podpunkt:
Kategoria podlegająca limitom

Do wyboru jest kilkanaście możliwości (można zaznaczyć kilka pozycji).
a)Czy jeśli dana pozycja budżetowa (np. budowa hali technologicznej) jest bardzo szeroka i w ramach ww. wydatku tylko niewielka część (ok. 2%) stanowią wydatki związane z dostępem dla osób niepełnosprawnych (wyznaczenie linii, ciągów pieszo-jezdnych itp.) to czy należy w tym przypadku zaznaczyć pozycję ""Wydatki na dostępność""?
a)W przypadku, gdy 2% wydatku przeznaczone będzie na dostępność i nie będzie możliwości jej wyodrębnienia jako osobny wydatek wtedy nie należy wskazywać limitu „wydatki na dostępność”.
Natomiast jeżeli jest możliwość wyodrębnienia wydatku na dostępność z wydatku „budowa hali technologicznej” to wtedy wydatek na dostępność stanowi osobny koszt i w tym przypadku należy dla tego wydatku wskazać limit „wydatki na dostępność”.
Jeśli co najmniej 50% danego kosztu dotyczy dostępności, wydatek w całości powinien zostać oznaczony checkboxem „Wydatki na dostępność”.


7.E.2.4. Stawki ryczałtowe - Koszty pośrednie
W punkcie E.1.1 wniosku wskazano następujący podpunkt:
Pomoc publiczna lub Pomoc de minimis
a)Czy koszty pośrednie (w postaci ryczałtu) mogą być ponoszone w ramach pomocy publicznej - i poziom dofinansowania wynosi dla nich identycznie jak dla kosztów bezpośrednich?
Nadmienię, że 7% od naszych kosztów bezpośrednich wynoszą ok. 1,4 mln zł; zaś mamy już w połowie wykorzystaną pomoc de minimis.
b)Czy też koszty te muszą być obligatoryjnie w ramach pomocy de minimis (jeśli tak to czemu jest możliwość wyboru w generatorze
wniosków) i wtedy dofinansowanie wynosi 85%
c)W jaki sposób będą rozliczane ww. koszty pośrednie - czy ww.
oznacza, że wszystkie koszty będą rozliczane ryczałtem (rozliczenie wg wniosku, a nie rzeczywistych wydatków - tj. faktur)?
d)Czy dla ww. ryczałtu w ramach kosztów pośrednich zastosowanie mają wytyczne dot. wyboru wykonawców i dostawców - tj. zasady konkurencyjności?
a)Koszty te są finansowane w ramach pomocy de minimis. Masz obowiązek wykazania w projekcie kosztów pośrednich. Koszty pośrednie rozliczane są stawką ryczałtową i stanowią 7% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu.
Na moment aplikowania można wpisać wyższą wartość. Przekroczenie limitu badane jest na etapie kontraktacji. W przypadku przekroczenia wartości limitów pomocy de minimis na moment podpisania umowy, wartość dofinansowania kosztów pośrednich zostanie stosownie skorygowana.
b)Koszty te są kosztami obligatoryjnymi, są finansowane w ramach pomocy de minimis i procent dofinansowania wynosi 85%
c)Koszty pośrednie, będą rozliczane tylko ryczałtem w poszczególnych wnioskach o płatność.
d)Nie


8.Jakie sankcje będą groziły za niedochowanie limitów 20% i 80% wartość zaplanowanej do wytworzenia energii odnawialnej oddawanej do sieci w ramach warunku niezbędnego do spełnienia w odniesieniu do kwalifikowalności kosztów związanych z wytwarzaniem energii: oddanie całości dotacji na wydatki OZE, oddanie dotacji proporcjonalnie do stopnia przekroczenia, utrata 2 pkt z oceny merytorycznej, a w konsekwencji utrata całej dotacji?
Informuję, że w przypadku niedochowania wskazanych limitów wydatki związane z OZE mogą zostać uznane za niekwalifikowalne. W przypadku, gdy te wydatki zostaną przeniesione do wydatków niekwalifikowalnych (pozostaną w projekcie) wnioskodawca będzie zobowiązany do ich realizacji i do zwrotu środków, które otrzymał na te wydatki wraz z ustawowymi odsetkami. W przypadku, gdy wnioskodawca zdecyduje się na usunięcie wydatków z projektu, ION oceni wpływ na przyznaną punktację. Należy pamiętać, że obniżenie punktacji może nastąpić nie tylko w kryterium „Wykorzystanie OZE”, ale również innych kryteriach. Zostanie zbadany także wpływ na realizację celów i rezultatów projektu, co może skutkować obniżeniem kolejnych punktów otrzymanych na etapie oceny merytorycznej. Należy mieć na uwadze, że spadek punktacji może spowodować, że dofinansowanie nie zostałoby przyznane. W takim przypadku konieczne będzie zwrócenie całej otrzymanej dotacji wraz z odsetkami.


9.Czy projekt będzie rozliczany zaliczkami czy na zasadzie zwrotu poniesionych i rozliczonych kosztów?
Kwestia rozliczenia wniosku zależy od Państwa decyzji i analizy finansowej projektu. Istnieje możliwość ubiegania się zarówno o zaliczki jak i refundację poniesionych wydatków poprzez złożenie wniosków o płatność pośrednią i płatność końcową.


10.Czy prognoza finansowa w dołączana do wniosku ma zostać sporządzona w cenach stałych czy bieżących?
W instrukcji wypełniania wniosku nie zostało określone czy prognoza finansowa powinna zostać sporządzona w cenach stałych czy bieżących. Natomiast zgodnie z zapisami w przedmiotowym dokumencie należy przedstawić… „realistyczne założenia do prognoz finansowych, które opierać się będą o realne założenia oraz wyniki przeprowadzonych badań i analiz, a w szczególności dotyczyć będą wielkości popytu i sprzedaży. Prognozy muszą być dostosowane do specyfiki Twojego przedsiębiorstwa oraz branży, w której funkcjonuje”.


11.W przekształconej jednoosobowej działalności gospodarczej rok obrachunkowy odpowiadał rokowi kalendarzowemu, natomiast w spółce kapitałowej rok obrotowy rozpoczyna się 1 kwietnia a kończy 31 marca. W konsekwencji przekształcenia spółka kapitałowa sporządza sprawozdanie za okres od 1 lipca 2022 (dzień przekształcenia) do dnia 31 marca 2023 roku. W związku z powyższym zamierzamy dla okresu n-3, n-2, n-1 we wniosku (Analiza finansowa) zaprezentować dane finansowe za 2020-2022 odpowiadające latom kalendarzowym, w związku z czym również w okresie prognozy zamierzamy zaprezentować dane roczne odpowiadające latom kalendarzowym (mimo, że spółka ma inny rok obrotowy). Czy takie podejście jest akceptowalne?
Informuję, że przedstawione przez Państwa podejście jest akceptowalne. Jednak stosowne informacje dotyczące ww. sposobu przedstawienia danych finansowych oraz prognoz należy zawrzeć we wniosku o dofinansowanie.

12.Proszę o informację w jaki sposób wyliczyć koszty pośrednie - na jakie wydatki mogą być przeznaczone tj. umowa o pracę, zlecenie dla zespołu projektowego ? szkolenia ?
Koszty pośrednie stanowią koszt limitowany 7% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu (czyli kosztów ponoszonych w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej oraz kosztów bezpośrednio związanych z realizacją inwestycji rozumianej jako koszty wsparcia uczestników projektu). Rozliczyć je można metodą uproszczoną – w oparciu o stawkę ryczałtową. Informacje na temat kosztów pośrednich dostępne są w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów” Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23”. Zaznaczyć należy, że katalog kosztów pośrednich wskazanych w tym dokumencie ma charakter zamknięty (czyli tylko koszty w nim wskazane mogą kwalifikować się do wsparcia).


13.Uprzejmie proszę o informację jak szczegółowo powinno zostać opisane zadanie polegającego na rozbudowie zakładu. O ile w przypadku zadania polegającego na wyposażeniu rozbudowanego zakładu mamy świadomość konieczności wskazania konkretnych rodzajów maszyn oraz ich indywidualnej ceny, o tyle w przypadku robót budowlanych nie wiem czy możemy się ograniczyć do wskazania robót budowlanych do stanu obiektu wykończonego o określonej powierzchni. Tak by wynikało z wzorca wniosku, w którym podano: Czy do wniosku należy załączyć wycenę robót budowlanych, na ile konkretny powinna być taka wycena?

Koszty robót budowlanych zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie należy wskazać w punkcie E.2.1 Wydatki rzeczywiście poniesione, w którym w ramach pola Opis, uzasadnienie, specyfikacja i parametry kosztu w danej kategorii Wnioskodawca jest zobowiązany do przestawienia stosownych informacji. Proszę pamiętać, że wydatki podlegają ocenie m.in. w ramach kryterium Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków i oceniający musi mieć możliwość oceny merytorycznej takiego wydatku w sposób przejrzysty. Zbyt szczegółowa specyfikacja nie jest konieczna, jednak przedstawienie odniesienia do stanu obiektu wykończonego i jego powierzchni może być niewystarczające.
Wycena robót budowalnych nie jest wymagana dokumentacją, natomiast Wnioskodawca ma możliwość dołączenia dodatkowych załączników do wniosku, więc można taki dokument dołączyć i on również będzie podlegał ocenie. Ciężko określić stopień jego szczegółowości, jednak proszę pamiętać że Wnioskodawca będzie rozliczany m.in. na podstawie dostarczonych dokumentów oraz stanu faktycznego po realizacji projektu.


14.Prosimy o informację odnośnie punktu B.3. Miejsce realizacji projektu. Biorąc pod uwagę, że działka, na której zostanie zlokalizowana inwestycja objęta projektem będzie kupiona po złożeniu wniosku, jaki minimalny zakres danych dotyczących adresu jest wymagany?

Przy okazji prośba jeszcze o informację, w jaki sposób (w przypadku braku możliwości podania dokładnego adresu) będą weryfikowane kryteria związane z lokalizacją projektu?

Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w dokumencie: Kryteria wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji - miejsce realizacji projektu weryfikowane jest m.in. w kryterium zero-jedynkowym: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu tj. „czy miejsce realizacji projektu zlokalizowane jest na terenie województwa śląskiego, w jednym z podregionów objętych procesem transformacji, wskazanych w programie FE SL 2021-2027 (w podregionie katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim)”.

Biorąc pod uwagę powyższe niezbędne jest aby wskazać dane adresowe umożliwiające weryfikację spełnienia powyższego kryterium formalnego zero-jedynkowego.

Ponadto na etapie oceny merytorycznej eksperci weryfikują m.in. w kryterium zero-jedynkowym: Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy to: „czy wnioskodawca posiada odpowiednie zasoby techniczne (posiadana infrastruktura);  - czy zakres projektu, sposób wykonania, okres realizacji, posiadane pozwolenia, zezwolenia umożliwiają realizację projektu”. Dodatkowo miejsce realizacji projektu oceniane jest  również w kryteriach punktowych: „Miejsce realizacji w gminach wchodzących w skład OSI - gminy w transformacji górniczej”, „Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP” oraz „Komplementarność projektu”.

W związku z powyższym w pkt. B.10 Wnioskodawca może wskazać podstawowe informacje dotyczące planowanego miejsca realizacji projektu np. minimalna powierzchnia hali/nieruchomości, główne funkcjonalności które powinna mieć hala/nieruchomość zabudowana, instalacje i inne kryteria które zaplanowana hala powinna spełniać. Ekspert merytoryczny dokona oceny na podstawie wskazanej deklaracji Wnioskodawcy i opisu zamieszczonego m.in. w pkt. B.10.

W związku z powyższym wnioskodawca powinien wykazać dane adresowe, które umożliwią ekspertowi dokonanie oceny w tym zakresie, tj. co najmniej do poziomu gminy stanowiącej miejsce realizacji projektu. Brak szczegółowych informacji dotyczących miejsca realizacji projektu może wpłynąć negatywnie na ocenę m.in. w ww. kryteriach.

15.Czy w punkcie B.5.1. Komplementarność projektu można odnieść się do projektów uprzednio zrealizowanych przez Wnioskodawcę i czy w takim przypadku zostaną przyznane punkty w ramach kryterium Komplementarność projektu?

Zgodnie z instrukcją wypełnienia wniosku w punkcie dotyczącym komplementarności warto wskazać projekty komplementarne funkcjonalnie na terenie tej samej gminy lub gminach ościennych zlokalizowanych w województwie śląskim w 7 podregionach (bielskim, katowickim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim) (względem dominującego miejsca realizacji projektu).

Dodatkowo w uzasadnieniu wskaż czy projekt komplementarny był/jest/będzie realizowany przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jest/ będzie przez przedsiębiorstwo lub podmiot z sektora NGO. Wskaż precyzyjnie kto jest, był lub będzie realizatorem projektu oraz etap jego realizacji (projekt planowany, realizowany lub zrealizowany).

Jeśli realizowane dotychczas projekty można uznać za komplementarne w odniesieniu do planowanej inwestycji wówczas należy uzupełnić pkt B.5.1.

16.Czy projektem komplementarnym może być inny projekt wnioskodawcy finansowany ze źródeł kredytu technologicznego?

Zgodnie z zapisami kryterium oraz instrukcji  wypełniania  i składania wniosku o dofinansowanie  dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23  projekt komplementarny musi funkcjonować na terenie tej samej gminy lub gminach ościennych zlokalizowanych w województwie śląskim w 7 podregionach (bielskim, katowickim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim) (względem dominującego miejsca realizacji projektu).

Dodatkowo projekt komplementarny musi być  realizowany przez jednostkę samorządu terytorialnego lub przez sektor przedsiębiorstw lub podmiot z sektora NGO.

W związku z powyższym inny  projekt własny wnioskodawcy finansowany ze źródeł kredytu technologicznego może wpisywać się w komplementarność funkcjonalną opisaną w kryterium oceny projektu i jest możliwość otrzymania punktów w tym zakresie.

17.Zgodnie z instrukcją WOD punkt E.3 wniosku wypełnia się automatycznie, w naszym przypadku nie zostały wypełnione pola w pkt. E.3.5: Dofinansowanie (UE) oraz Procent Dofinansowanie (UE). Proszę o informację czy te pola pozostają puste, jeśli nie ,  z których części wniosku się zaciągają?

W odpowiedzi na poniższe informuję iż, wskazane punkty E.3.5: Dofinansowanie (UE) oraz Procent Dofinansowanie (UE) pozostają puste.

18.W trakcie uzupełnienia wniosku dla działania 10.3 natknąłem się na problem przy wskazywaniu miejsca realizacji projektu. Inwestycję planujemy na nieruchomości która nie ma nadanego numeru porządkowego.

Niestety niewpisanie numeru budynku powoduje że w podsumowaniu wyskakuje błąd „Pole jest wymagane".

Co powinniśmy wpisać w przypadku kiedy nieruchomość nie ma nadanego numeru porządkowego? Obawiam się że pozostawienie pustego pola uniemożliwi złożenie projektu.

W odpowiedzi na poniższe informuję, że w LSI2021 w naborze FESL.10.03-IP.01-026/23 jest ustawiona walidacja na "numerze budynku", jednakże we wtorek 18.07.2023r. zostanie zgłoszona prośba o usunięcie tej walidacji. W przypadku, gdy będzie Pan chciał wcześniej złożyć wniosek o dofinansowanie proszę w tym polu wpisać "0", a zaistniałą sytuację opisać w piśmie przewodnim, które może stanowić załącznik dodatkowy. W przypadku wezwania do poprawy wniosku będzie możliwość korekty tego punktu. 

Miejsce realizacji


1.Czy wnioskodawca będzie musiał spełnić jakieś szczególne warunki, aby ubiegać się o wsparcie - oprócz statusu MŚP - np. musi być z określonej branży lub z określonego terenu/gminy woj. śląskiego (wyłączając podregion częstochowski)
Konkurs adresowany jest do sektora MŚP. Inwestycja musi być zrealizowana w jednym z 7 podregionów Województwa: katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim; sosnowieckim oraz spełnić warunki określone w kryteriach dla Działania 10.3 dotyczącego typu - Makroinwestycje w MŚP - (https://kryteria_funduszeue.slaskie.pl/pl/kryteria-rpo/kryteria-wyboru-projektow-fe-sl-2021-2027-dzialanie-1003-wsparcie-msp-na-rzecz-transformacji.html).


2.Czy miejsce realizacji projektu może wiązać się z wykonywaniem prac zleconych na terenie terenów wskazanych w OPI-TPP? Na dzień dzisiejszy firma ma takie zlecenie, które realizuje na tym terenie. Jednak to zlecenie jest w okresie do czerwca 2024. Czy za to można otrzymać punkty w ramach kryterium?
W kryterium jest weryfikowane, czy dominujące miejsce realizacji projektu wskazane we wniosku o dofinansowanie będzie zlokalizowane na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych figurujących w bazie danych OPI-TPP . Weryfikacja odbywa się w oparciu o aktualną bazę OPI-TPP.
Projekt musi być realizowany w miejscach wskazanych we wniosku o dofinansowanie, w okresie jego realizacji oraz trwałości. Sama realizacja zlecenia czyli realizacja usługi oferowanej przez przedsiębiorstwo na terenie obszaru wskazanego w OPI-TPP nie będzie stanowić spełnienia warunku związanego z realizacją projektu na terenie obszaru ujętego w bazie OPI-TPP, w związku z czym przedsiębiorca nie otrzyma z tego tytułu punktów.


3.W jaki sposób wyszukać bazę OPTI TPP?
Wpisując w przeglądarkę link: https://www.opi-tpp.pl/search


Status

1.Status przedsiębiorstwa należy określić zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Jako Mikroprzedsiębiorstwo należy rozumieć przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 milionów euro; Małe przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów euro; Średnie przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milinów euro. Jako duże przedsiębiorstwo należy rozumieć przedsiębiorstwo, które nie spełnia żadnego z kryteriów określonych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Określając status przedsiębiorstwa należy każdorazowo uwzględnić również jego powiązania z innymi przedsiębiorstwami lub podmiotami.

W przypadku przekroczenia wielkości zatrudnienia określonej dla danego statusu przez co najmniej dwa lata z rzędu, jego utrata następuje automatycznie. Natomiast przekroczenie jednego z pułapów finansowych, przy nieprzekroczeniu drugiej wartości, nie skutkuje zmianą statusu. Należy podkreślić, że zmiana statusu / utrata statusu następuje dopiero w momencie, gdy pułapy określone dla danej kategorii przedsiębiorstwa przekroczone są przez kolejne, następujące po sobie dwa lata. Zmiana statusu przedsiębiorstwa może również nastąpić w przypadku zmiany w strukturze właścicielskiej.
W odniesieniu do przesłanych przez Panią danych, przedsiębiorcy oraz podmiotu powiązanego, podmiot posiada status dużego przedsiębiorstwa.
Osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło, kontraktów menadżerskich lub innych umów cywilnoprawnych zasadniczo nie należy uwzględniać przy określaniu statusu danego przedsiębiorstwa (RJP). Jednak należy pamiętać, że zgodnie z art. 2 Kodeksu Pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Zgodnie z art. 22 KP podstawą zatrudnienia pracownika w rozumieniu KP jest stosunek pracy. Treścią stosunku pracy jest zobowiązanie pracownika do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę oraz zobowiązanie pracodawcy do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. W takim przypadku należy uwzględnić do wyliczenia poziomu zatrudnienia. W przypadku, gdy w umowie spełnione są ww. warunki, bez względu na jej nazwę (umowa zlecenie, na dzieło, kontrakt), stanowi ona zatrudnienia na podstawie stosunku pracy.
Zatem o kwestii uwzględnienia danego pracownika w statusie ostatecznie nie decyduje w tym przypadku charakter zawartej umowy lecz treść stosunku pracy (charakter i sposób świadczenia pracy).

2.Czy innowacja procesowa może opierać się na cechach i funkcjach maszyn/urządzeń planowanych do zakupu?
Zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku dla konkursu Nabór nr.:
FESL.10.03-IP.01-026/23:
„Innowacja – według podręcznika Oslo Manual, innowacja ma miejsce, gdy nowy lub ulepszony produkt zostaje wprowadzony na rynek albo nowy lub ulepszony proces zostaje zastosowany w produkcji, przy czym ów produkt i proces są nowe przynajmniej z punktu widzenia wprowadzającego je przedsiębiorstwa. W rozumieniu Podręcznika Oslo Manual innowacja techniczna oznacza obiektywne udoskonalenie właściwości produktu lub procesu bądź systemu dostaw w stosunku do produktów i procesów dotychczas istniejących. Mniejsze techniczne lub estetyczne modyfikacje produktów lub procesów, nie wpływające na osiągi, koszty lub też na zużycie materiałów, energii i komponentów, nie są traktowane jako innowacje techniczne. Określenie „wyrób technicznie nowy”
(„technologicznie nowy”) oznacza, że zmiany o charakterze czysto estetycznym, czy zmiany dotyczące wyłącznie wyglądu wyrobu nie są uważane za innowacje.

Innowacja procesowa – oznacza wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowych lub znacząco ulepszonych metod produkcji lub dostaw.

Zatem oceny zmiany jakościowej należy dokonać w oparciu o zmiany w procesie produkcji/świadczenia usług. Same dane parametry maszyn/urządzeń etc. nie stanowią jednoznacznie o wdrożeniu innowacji technologicznej, w tym również procesowej.


Efekt zachęty


1.Czy Wnioskodawca może wykazać tą nieruchomość jako wydatek kwalifikowany we wniosku? Zakup miałby miejsce dopiero po złożeniu wniosku, ale pytanie czy złożenie wadium i udział w licytacji komorniczej nie łamie efektu zachęty?
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wszystkich wnioskodawców obowiązuje efekt zachęty, co oznacza że realizację projektu można rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o aplikacyjnego. Pkt 2.3 ppkt. 3 Regulaminu wyboru projektów precyzuje, że „Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Za rozpoczęcie prac nie uznaje się zakupu gruntów, prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności.”
W przypadku powyższej sytuacji należy przeanalizować przede wszystkim czy zakup nieruchomości miałby być wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie. Jeśli tak, to w powyższym przypadku istotne jest, czy licytacja dotyczyła wyłącznie gruntu, czy też nieruchomości zabudowanej. W przypadku nieruchomości zabudowanych, celem ustalenia dochowania efektu zachęty konieczna jest ocena, czy przystępując do licytacji i dokonując wpłaty wadium, wnioskodawca doprowadził do nieodwracalności inwestycji – powyższe ocenić należy, biorąc pod uwagę w szczególności: warunki licytacji, dotyczące możliwości odzyskania wadium w przypadku odstąpienia przez wnioskodawcę od zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości; wysokości wadium (kwotowej/procentowej w odniesieniu do wartości nieruchomości), cenę zakupu nieruchomości, istotność ewentualnej utraty wadium dla wnioskodawcy, biorąc pod uwagę jego sytuację ekonomiczną.

2.Wnioskodawca posiada pozwolenie na budowę, którego zakres obejmuje budowę nowej hali produkcyjnej, ale również inne elementy tj. hala magazynowa namiotowa oraz ściana PPOŻ pomiędzy obecną halą a obecną przestrzenią biurową. W ramach tego pozwolenia na budowę zostały już wykonane prace budowlane, ale dotyczące tylko tego dodatkowego zakresu, którego nie wpisujemy we wniosek. Kosztorys inwestorski będzie również dotyczył jedynie budowy nowej hali produkcyjnej. Czy w tej sytuacji zostanie zachowany efekt zachęty? I budowa hali może być kosztem kwalifikowalnym projektu?
Zgodnie z informacją zawartą w Regulaminie wyboru projektów Wnioskodawca zobowiązany jest do zachowania efektu zachęty – „oznacza to, że realizację projektu możesz rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie zgodnie z punktem 5 podrozdziału 3.1 niniejszego Regulaminu. Jeżeli rozpoczniesz projekt przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie zostanie on objęty wsparciem. Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Za rozpoczęcie prac nie uznaje się zakupu gruntów, prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności”. Proszę mieć na uwadze, że prawo budowlane wskazuje dość precyzyjnie rozpoczęcie robót, a potwierdzeniem są pierwsze wpisy np. geodety. Wnioskodawca ma możliwość dokonania osobnych odbiór, etapowania prac zatwierdzonych jednym pozwoleniem na budowę, co może umożliwić wykazanie efektu zachęty. W związku z powyższym, jeżeli z zapisów dziennika budowy nie będzie wynikało rozpoczęcie prac związanych z projektem – efekt zachęty nie zostanie złamany, a budowa hali będzie mogła stanowić koszt kwalifikowalny projektu.


3.Wnioskodawca starać się będzie o zamienne pozwolenie na budowę. W jego ramach będzie chciał uwzględnić instalację fotowoltaiczną, na która posiada już warunki przyłączeniowe. Instalacja ta byłaby zamontowana na nowo budowanej hali produkcyjnej oraz na dachu istniejącej hali oraz o ile jest taka możliwość na terenie obok budynków. Czy istnieje taka możliwość ? Czy, aby zachować efekt zachęty nie będzie to kolidowało, że będzie instalacja OZE na obecnym budynku?
Posiadanie warunków przyłączeniowych – nie stanowi złamania efektu zachęty. Ponadto informuję, iż koszt kwalifikowalny jakim będzie instalacja fotowoltaiczna musi znajdować się w miejscu realizacji projektu wskazanym w punkcie B.3 wniosku aplikacyjnego – nie ma znaczenia, czy umiejscowiona jest na istniejącym budynku, nowym budynku czy jest zamontowana na gruncie.


Inwestycja początkowa


1.Poprzez zakład produkcyjny rozumie się również zakład usługowy.
Opisy poszczególnych typów inwestycji początkowej znajdują się w Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie
Wnioskodawca musi właściwe przyporządkować odpowiedni typ inwestycji początkowej. Jest możliwość wybrania więcej niż jednego typu inwestycji początkowej, ale wówczas w uzasadnieniu należy jasno określić, który z wybranych typów jest dominujący. Eksperci podczas oceny merytorycznej weryfikują czy Wnioskodawca wpisuje się w co najmniej jeden z typów, w przypadku gdy wskazany przez Wnioskodawcę typ dominujący w ocenie ekspertów będzie typem dodatkowym, a jako dominujący wskażą drugi wybrany przez Wnioskodawcę typ, nie spowoduje to negatywnych konsekwencji.

Podczas ustalania właściwego typu inwestycji początkowej należy pamiętać o warunkach, które będą musiały być spełnione przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w przypadku dywersyfikacji zakładu (po wejściu w życie rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie 651/2014) – poniżej cytat z Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie:
„Komisja Europejska zatwierdziła projekt rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie 651/2014 zgodnie z którym w art. 14 ust. 7 warunek dotyczący pomocy przyznanej na dywersyfikację działalności istniejącego zakładu będzie miał również zastosowanie do mikro, małych i średnich przedsiębiorców. W związku z tym po formalnym przyjęciu rozporządzenia będziesz zobowiązany do spełnienia warunku, w którym koszty kwalifikowalne muszą przekraczać o co najmniej 200 % wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac. W przypadku, gdy nie spełnisz tego warunku odstąpimy od zawarcia umowy o dofinansowanie”.

2.Inwestycja będzie polegała na przebudowie zakładu, czy aby spełnić warunek związany z utworzeniem nowego zakładu w rozumieniu projektowym czyli nie działalności gospodarczej może projekt być realizowany w na terenie nieruchomości gdzie obecnie zakład istnieje, czy musi to być produkcja, która wcześniej nie miała miejsca (w tym obszarze projektowym), czy dopuszczalne jest modyfikowanie, ulepszanie i reorganizacja dotychczasowej produkcji ?
Planowana inwestycja musi stanowić przynajmniej jeden z typów inwestycji początkowej w rozumieniu artykułu 14 GBER: zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej, utworzenie nowego zakładu. Zgodnie z definicją poprzez nowy zakład należy rozumieć odrębną jednostkę produkcji (na przykład: fabrykę), a nie osobę prawną czy przedsiębiorstwo. Utworzenie nowego zakładu może dotyczyć sytuacji, w której budowana jest nowa fabryka. Oznacza to utworzenie zupełnie nowej jednostki poprzez budowę nowych obiektów, instalowanie urządzeń i uruchamianie działalności produkcyjnej. Utworzenie lub rozpoczęcie nowej działalności gospodarczej nie stanowi utworzenia nowego zakładu. Za spełnienie warunku będzie uchodzić sytuacja, w której obok już funkcjonującego zakładu zostanie utworzony kolejny. Zakwalifikowanie inwestycji jako utworzenie nowego zakładu, a nie zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu zależy między innymi od tego, czy samo przedsiębiorstwo ma już zakład w tym konkretnym miejscu. Utworzenie nowego zakładu powinno wiązać się z utworzeniem nowego obiektu, z reguły w nowej lokalizacji, który powinien być jednostką samostanowiącą, nie opierającą się na wspólnych zasobach technicznych dotychczas istniejącego zakładu. Jeżeli odrębna lokalizacja gwarantuje, że zakład jest przestrzennie, organizacyjnie i funkcjonalnie jednostką odrębną, która charakteryzuje się wysokim stopniem autonomii, wówczas w takim przypadku możemy mówić o założeniu nowego zakładu jako jednej z form inwestycji początkowej. Dalsze informacje odnośnie typów projektów zostały wskazane w Instrukcji wypełniania i składania wniosków.


3.Głównym efektem inwestycji będzie zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu (znaczne podniesienie wydajności produkcji), które to zwiększenie wynika z kilku działań modernizacji zakładu tj.
- prace budowlane (udział wydatków w budżecie ok. 22%),
- automatyzacji linii technologicznych, w tym magazyn automatyczny(udział wydatków w budżecie ok. 51%) oraz
- doposażeniu w nowe maszyny i urządzenia (udział wydatków w budżecie ok. 27%)
Ponadto w ramach projektu przewiduje się wprowadzenie do oferty przedsiębiorstwa nowego produktu - dywersyfikacja działalności (co również będzie możliwe poprzez doposażenie zakładu w nowe maszyny i urządzenia).
Większość przychodów, jakie będzie generowała inwestycja będzie pochodzić ze zwiększenia wydajności zakładu, natomiast udział w przychodach nowego produktu (w wyniku dywersyfikacji) będzie na poziomie ok. 15% (w odniesieniu do całości przychodów generowanych w wyniku realizacji inwestycji).
W związku z czym prosimy o informację, czy właściwe będzie zaklasyfikowanie projektu pod zwiększenie zdolności produkcyjnych jako dominującego rodzaju inwestycji początkowej, natomiast pozostałe dwa rodzaje tj. zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego oraz dywersyfikacja zakładu będą stanowiły inwestycje dodatkowe/poboczne?
Ponadto, proszę o informację, co w przypadku gdy faktycznie potwierdzą Państwo, iż w omawianym przypadku dominującym rodzajem inwestycji początkowej jest zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu natomiast w trakcie realizacji projektu, okaże się że warunek dla dywersyfikacji (jako dodatkowego rodzaju inwestycji początkowej) nie został spełniony (tj. ""koszty kwalifikowalne muszą przekraczać o co najmniej 200 % wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac"") - czy taka sytuacja będzie miała jakikolwiek wpływ na ewentualną niekwalifikowalność kosztów?
Informuję, że to do Wnioskodawcy należy właściwe przyporządkowanie odpowiednich typów inwestycji początkowej.
Nadmienię iż, jest możliwość wybrania więcej niż jednego typu inwestycji początkowej, ale wówczas w uzasadnieniu należy jasno określić, który z wybranych typów jest dominujący.
Eksperci podczas oceny merytorycznej weryfikują czy Wnioskodawca wpisuje się w co najmniej jeden z typów, w przypadku gdy wskazany typ dominujący w ocenie ekspertów będzie typem dodatkowym, a jako dominujący wskażą Państwo drugi wybrany typ, nie spowoduje to negatywnych konsekwencji pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków dla każdego danego typu inwestycji początkowej. W zapytaniu wskazano sytuację, gdy to warunki dla dywersyfikacji miałyby nie być spełnione.
Zatem w przypadku gdy dywersyfikacja będzie dominującym typem inwestycji początkowej i warunki dla dywersyfikacji staną się obowiązujące dla MŚP (obecnie, zgodnie z informacją wskazaną w Regulaminie wyboru projektów, zmiana Rozporządzenia ws. wyłączeń blokowych jeszcze nie weszła w życie) a umowa jeszcze nie zostanie zawarta, wówczas nasza jednostka zobligowana będzie do odstąpienia od zawarcia umowy o dofinansowanie.

Opisy poszczególnych typów inwestycji początkowej znajdują się w Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie – proszę o zapoznanie się z zapisami, analizę oraz ustalenie, w który typ inwestycji początkowej wpisywać się będzie Państwa wniosek.
Proszę mieć na uwadze, że w przypadku jeżeli projekt realizuje kilka typów inwestycji początkowej warunki na tych inwestycji powinny być spełnione. Tj. dla dywersyfikacji:
„Komisja Europejska zatwierdziła projekt rozporządzenia zmieniającego Rozporządzenie 651/2014 zgodnie z którym w art. 14 ust. 7 warunek dotyczący pomocy przyznanej na dywersyfikację działalności istniejącego zakładu będzie miał również zastosowanie do mikro, małych i średnich przedsiębiorców. W związku z tym po formalnym przyjęciu rozporządzenia będziesz zobowiązany do spełnienia warunku, w którym koszty kwalifikowalne muszą przekraczać o co najmniej 200 % wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac. W przypadku, gdy nie spełnisz tego warunku odstąpimy od zawarcia umowy o dofinansowanie”.
Natomiast dla zasadniczej zmiany procesu produkcji, warunek ten jest następujący:
"Koszty kwalifikowalne przekraczają koszty amortyzacji aktywów związanej z działalnością podlegającą modernizacji w ciągu poprzedzających trzech lat obrotowych".
W przypadku braku spełnienia warunku dla dywersyfikacji zakładu (jako inwestycji początkowej dodatkowej - nie dominującej), koszty związane z dywersyfikacją zakładu zostaną uznane za niekwalifikowalne.
Ponadto, należy pamiętać że analizie będzie podlegać wpływ braku realizacji tego typu inwestycji początkowej na wskaźniki, cele i rezultaty projektu, co z kolei może wpłynąć na brak uzyskania wsparcia przez projekt.


4.Warunek dywersyfikacji o co chodzi, jak go spełnić? Czy mając środek trwały o wartości np 2 mln zł ( budynek) , ponosząc na niego nakłady w wysokości 4 mln zł ( modernizacja, rozbudowa) spełniam kryteria powyższe?
Informuję, że:
1) pojęcie aktywów w kontekście inwestycji początkowej należy odnosić do rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Rzeczowe aktywa trwałe składają się z gruntów, budynków, zakładów, urządzeń i wyposażenia (patrz art. 2 pkt 29 Rozporządzenia 651/2014). Dlatego też infrastruktura wspierająca w zasadzie jest objęta art 14 (7) 2. zdanie Rozporządzenia 651/2014, pod warunkiem, że aktywa te będą wykorzystywane w ramach dywersyfikacji istniejącego zakładu. Istotnym warunkiem jest to, aby wziąć pod uwagę zakres, w którym aktywa te będą ponownie wykorzystane. Na przykład, jeśli ma być używane tylko 30% pojemności składnika aktywów, tylko proporcjonalną wartość księgową tych aktywów należy brać pod uwagę.
Proszę pamiętać, że w przypadku wskazania, że inwestycja stanowi dywersyfikację działalności istniejącego zakładu należy wskazać stosowne uzasadnienie. Uzasadnienie powinno zawierać informację o wartości księgowej aktywów dotychczas posiadanych i planowanych do ponownego wykorzystania w związku z dywersyfikacją produkcji zakładu tj. produkcją nowych, dotychczas niewytwarzanych przez zakład produktów/usług. Wartość księgową tych aktywów należy ustalić odnosząc się do roku obrotowego poprzedzającego rozpoczęcie prac inwestycyjnych dotyczących projektu. Koszty zaplanowane w projekcie będą mogły zostać uznane za kwalifikowane o ile przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ww. aktywów (tj. musi stanowić minimum trzykrotność wartości księgowej). Przykładowym dokumentem, na podstawie którego możliwe jest pozyskanie takich informacji jest ewidencja środków trwałych, tabele amortyzacyjne środków trwałych, bądź wydruki z konta księgowego dla amortyzacji środków trwałych.
Z obecnie przedstawionych w zapytaniu danych nie ma możliwości weryfikacji ww. warunku, ponieważ nie można odnieść się do wartości wydatków kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w ramach projektu.
2) w ramach naboru o numerze FESL.10.03-IP.01-026/23 można otrzymać dofinansowanie na zakup nowych środków trwałych (maszyn).

5.Proszę o informację jakie dane powinienem wziąć do obliczenia ""wskaźnika"" dla Dywersyfikacji Działalności.

- Czy powinienem wziąć wartość całego projektu i porównać do wartości księgowej ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowanych w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac?

- Czy tylko wartość tych wydatków, które będą związane z niedominującą inwestycją początkową jaką jest dywersyfikacja działalności i porównać do wartości księgowej ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowanych w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac?

-  Czy może z uwagi na to, iż nawet w sytuacji drugiej (punkt nr 2) wydatki te będą nie tylko związane z dywersyfikacją, a też z innymi rodzajami inwestycji początkowej, czy w takim razie jeszcze powinniśmy wyliczyć jakiś procentowe ""udział""/""zaangażowanie"" tych wydatków tylko w ramach niedominującej inwestycji początkowej jaką jest dywersyfikacja działalności i porównać do wartości księgowej ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowanych w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac?

Obrazując na przykładzie. W projekcie mamy wydatki A, B, C , D. Wydatek A, B, C jest niezbędny do dywersyfikacji działalności (w 40%), ale też pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu oraz zasadniczą zmianę procesu produkcji (60%). D - pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu oraz zasadniczą zmianę procesu produkcji. X - wartość księgowa ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowanych w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac.

1.(A + B + C + D)   >   X  x 3

2.(A + B + C)  >  X  x 3

3.(40% x A + 40% x B + 40% x C) > X  x 3

Jeżeli przypadek nr 3 - to co uwzględnić w określaniu proporcji zaangażowania danego wydatku w dany rodzaj inwestycji początkowej, jeżeli w zasadzie zwiększenie zdolności produkcyjnych jest w znaczącej mierze efektem zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego (automatyzacji linii technologicznych)? Generalnie to samo tyczy się ponownie wykorzystywanych aktywów - również będą one zaangażowane nie tylko w niedominującą inwestycję początkową jaką jest dywersyfikacja działalności, ale także w pozostałe inwestycje początkowe związane z projektem. Jak właściwie podejść do obliczenia tego wskaźnika, gdy w projekcie występuje kilka inwestycji początkowych, a jak Państwo określili, wskaźnik dla dywersyfikacji działalności musi być spełniony również, gdy jest to niedominujący rodzaj inwestycji początkowej.

Odpowiadając na przesłane pytanie oraz nawiązując do wcześniejszej korespondencji, należy przede wszystkim ustalić jaki jest dominujący typ inwestycji początkowej, czyli jakie będą koszty i co dzięki nim uzyska przedsiębiorstwo. Informacje wskazane przez Pana mogą sugerować, że dominująca jest inwestycja polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu (czyli zwiększenie zdolności wytwórczych (produkcyjnych) w istniejącym już zakładzie poprzez uruchomienie drugiej lub kolejnej linii produkcyjnej dla tego samego produktu, co oznacza rozbudowę istniejącego już zakładu o kolejne linie produkcyjne będące następnymi etapami wcześniej prowadzonej produkcji). W tym przypadku, wytworzenie nowego produktu w stopniu niewielkim w odniesieniu do wcześniej produkowanych stanowi wartość dodaną inwestycji. Ważnym jest, aby przeanalizować, czy koniecznym jest wskazywanie dodatkowej inwestycji początkowej. W praktyce wskazanie dwóch typów inwestycji początkowej, głównie związane jest z porównywalnymi nakładami, rezultatami i korzyściami, które można przypisać do każdej z nich. Natomiast sugeruje się, aby w przypadkach, kiedy nie ma wątpliwości co do dominującej inwestycji, wskazywać tylko jeden typ.

Jak już wcześniej odpowiedziano, to po stronie Wnioskodawcy należy analiza i udowodnienie, która z inwestycji początkowych jest dominująca.

Jeżeli jednak Wnioskodawca zdecyduje się na wskazanie więcej niż jednej inwestycji początkowej, to po pierwsze musi wskazać dominująca, po drugie, musi mieć na uwadze, że wówczas koniecznym jest spełnienie warunków dodatkowych jeśli dotyczą zgodnych z rozporządzeniem 651/2014.

W przypadku dywersyfikacji zakładu część aktywów służących do dotychczasowej produkcji jest na ogół nadal wykorzystywana do nowego produktu, np. grunty, budynki wykorzystywane do produkcji produktu A (dotychczasowego) są całkowicie albo częściowo wykorzystywane do produkcji produktu B (nowego, znacząco ulepszonego). Należy jednak wziąć pod uwagę, że warunek ponownego wykorzystania aktywów nie jest narzucony przez GBER, jeśli jednak w procesie produkcji produktu B, będą wykorzystywane aktywa dotychczas posiadane, wówczas koniecznym jest następujący warunek: koszty kwalifikowane muszą przekraczać o co najmniej 200% wartość księgową aktywów, które są ponownie wykorzystywane, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac (czyli założone trzykrotne pomnożenie wartości jest poprawne).

W przypadku takiej kombinacji (tj. obecne aktywa + nowe) – wartość tych nowych musi być 3-krotnie wyższa od ponownie wykorzystywanych (np. 10 mln (wartość księgowa ponownie wykorzystanych aktywów do produkcji nowego produktu)  ↔ 30 mln (wartość kosztów kwalifikowalnych dotycząca inwestycji w nowe aktywa, dzięki którym zostanie wyprodukowany nowy produkt). Należy przy tym pamiętać, że jeśli aktywa są wykorzystywane częściowo (np. budynek, maszyna) – wartość księgowa ustalana jest proporcjonalnie (czyli jeżeli tylko 40% danego aktywa będzie wykorzystywane na rzecz nowego/znacząco ulepszonego produktów, wówczas należy uwzględnić jego wartość również w zakresie 40%).

Informuję, że uzasadnienie dla dywersyfikacji powinno zawierać informację o wartości księgowej aktywów dotychczas posiadanych i planowanych do ponownego wykorzystania w związku z dywersyfikacją produkcji zakładu odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac.

Jednocześnie informuję, że wartość kosztów kwalifikowalnych odnosi się także tylko do kosztów (wskazanych w projekcie) związanych z dywersyfikacją.

Reasumując, w przypadku weryfikacji spełnienia warunku dot. dywersyfikacji zakładu, gdy ten typ inwestycji początkowej nie jest jedynym typem inwestycji początkowej w projekcie, informuję iż należy przedstawić w wyliczeniach wyłącznie koszty kwalifikowalnej związane z tym typem inwestycji początkowej - dywersyfikacją zakładu. Tym samym należy wykazać koszty kwalifikowalne stosując odpowiednią proporcję  adekwatną do zaangażowania procentowego kosztu kwalifikowalnego w dywersyfikacji zakładu.

6.Wnioskodawca złożył już wniosek, w pkt A.4.3.2.a. Czy koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac? Wskazał zgodnie z Instrukcją „nie dotyczy” - Czy w związku z powyższym, Wnioskodawca:

  • Powinien wycofać złożony wniosek, w oraz w pytaniu 2.a w części A.4.3. wskazać „Tak” potwierdzając, że koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac oraz uzupełnić Uzasadnienie dotyczące pkt 2.a.? czy
  • Może pozostawić złożony wniosek w niezmienionej treści, a potwierdzenie i uzasadnienie, iż koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów przedstawić dopiero w momencie zawezwania przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości do uzupełnienia brakujących informacji w ramach oceny formalnej wniosku o dofinansowanie?

Informuję, że w przypadku, gdy w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-026/23 wniosek aplikacyjny został złożony przez wnioskodawcę  i przyjęty przez ION, jak ma to miejsce w opisanej sytuacji,  wnioskodawca zostanie poproszony o uzupełnienie brakujących informacji w ramach oceny formalnej wniosku o dofinansowanie.

7.W związku z poniższym mailem, proszę o informację czy inne formy inwestycji początkowej są dopuszczalne, tak jak do tej pory było wskazane w regulaminie? Zgodnie z tym rozporządzeniem:

„49) »inwestycja początkowa« oznacza jedno z poniższych:

  1. a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne związane z co najmniej jednym z poniższych:

— utworzeniem nowego zakładu,

— zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu,

— dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów lub usług dotąd niewytwarzanych lub nieświadczonych przez ten zakład lub

— zasadniczą zmianą całościowego procesu produkcji produktu lub produktów, których dotyczy inwestycja w ten zakład;

Czy jako MSP możemy wskazać zasadniczą zmianę procesu produkcji? Z poniższego maila wynika jakby tylko dywersyfikacja była dopuszczalna. A regulamin dalej wskazuje 4 możliwe formy inwestycji początkowej.

Udzielając odpowiedzi na poniższe pytanie informuję że w ramach konkursu z działania 10.3 Wnioskodawca we wniosku wskazuje przynajmniej jeden z typów inwestycji początkowej w rozumieniu artykułu 14 GBER: zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej lub utworzenie nowego zakładu.

Wnioskodawca ma możliwość wybrania więcej niż jednego typu inwestycji początkowej, ale wówczas w uzasadnieniu należy jasno określić, który z wybranych typów jest dominujący.

 

Mail, który do Państwa został wysłany stanowi informację w związku z wejściem rozporządzenia Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1315 zmianującego rozporządzenie (UE) nr 651/2014 i dotyczył warunku dla dywersyfikacji (jednej z 4 inwestycji początkowych, które obowiązują w przedmiotowym konkursie), który obliguje przedsiębiorstwa z sektora MŚP.

 

Reasumując w ramach konkursu nadal Wnioskodawca ma możliwość wybrania co najmniej jednego typu inwestycji początkowej, pamiętając że przy wybraniu dominującej dywersyfikacji działalności istniejącego zakładu należy wskazać stosowne uzasadnienie. Uzasadnienie powinno zawierać informację o wartości księgowej aktywów dotychczas posiadanych i planowanych do ponownego wykorzystania w związku z dywersyfikacją produkcji zakładu tj. produkcją nowych, dotychczas niewytwarzanych przez zakład produktów/usług. Wartość księgową tych aktywów należy ustalić odnosząc się do roku obrotowego poprzedzającego rozpoczęcie prac inwestycyjnych dotyczących projektu. Koszty zaplanowane w projekcie będą mogły zostać uznane za kwalifikowane o ile przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ww. aktywów (tj. musi stanowić minimum trzykrotność wartości księgowej). Przykładowym dokumentem, na podstawie którego możliwe jest pozyskanie takich informacji jest ewidencja środków trwałych, tabele amortyzacyjne środków trwałych, bądź wydruki z konta księgowego dla amortyzacji środków trwałych.

 

8.Wnioskodawca w tym roku zakończy realizację innej inwestycji finansowanej ze środków unijnych ( kredyt technologiczny) - nowa ocynkowania ( świadcząca przede wszystkim usługi na odbiorców zewnętrznych)

W ramach makroinwestycji składa wniosek na budowę zakładu - rozpoczęcie produkcji ogrodzeń stalowych i instalacji odgromowych. Dotychczas produkował m.in pomosty stalowe dla górnictwa.

Pytanie 1. czy będzie to utworzenie nowego zakładu, czy tez dywersyfikacja ( w zakresie projektu jest budowa i zakup nowej linii produkcyjnej do ogrodzeń i instalacji odgromowych)

Pytanie 2. Zarówno przęsło ogrodzeniowe, jak i instalacja odgromowa wymagają pokrycia cynkiem ( ocynkowania) - planowane jest prowadzenie procesu w nowej ocynkowni, gdzie wdrożono opatentowanie rozwiązanie znacznie wydłużające życie produktu.

Przęsło ogrodzeniowe i instalacja stalowa cynkowane w tej innowacyjnej metodzie ( stanowiącej wdrożenie wyników prac B+R/ patent),  będą min. znacznie trwalsze. Czy wnioskodawca może pokazać, ze wykorzystuje wyniki zakupionych badań w procesie produkcji przęsła i instalacji odgromowej ( tj. cynkowania)?

Założeniem nowego zakładu (utworzenie nowego zakładu może dotyczyć sytuacji, w której budowana jest nowa fabryka. Oznacza to utworzenie zupełne nowej jednostki poprzez budowę nowych obiektów, instalowanie urządzeń i uruchamianie działalności gospodarczej w nowej lokalizacji),

- dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie (dotyczy przypadku, gdy w trakcie dodatkowej produkcji podjętej w dotychczasowym zakładzie będzie powstawał produkt, który nie był dotychczas produkowany w tym zakładzie – inwestycja początkowa przyjmie formę dywersyfikacji produkcji poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych).

Jeżeli Państwa projekt będzie polegał na utworzeniu zupełnie nowej jednostki (z opisu wynika, że będą Państwo budować nowy obiekt i instalować urządzenia), ale również na uruchomieniu działalności gospodarczej w nowej lokalizacji, wtedy mamy do czynienia z utworzeniem nowego zakładu.

Natomiast jeżeli  Państwa projekt będzie polegał na budowie nowego obiektu i zainstalowaniu urządzeń, ale nie będzie to nowa jednostka i nie nastąpi uruchomienie działalności gospodarcze w nowej lokalizacji, natomiast powstanie nowy produkt, który nie był dotychczas produkowany z zakładzie, wtedy mówimy o dywersyfikacji produkcji.

Odpowiadając na drugie pytanie Wnioskodawca może pokazać we wniosku, że wykorzystuje wyniki zakupionych badań w procesie produkcji przęsła i instalacji odgromowej. Jednocześnie informuję, że w kryterium merytorycznym „Efektywność” można otrzymać 1pkt jeśli projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt).

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś