Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 4
OGÓLNE
- Czy elementy w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej po zakupie są objęte dofinansowaniem, ponieważ zgodnie z przewodnikiem kwalifikowalności kosztów w pkt 5 ppkt d, kwalifikowany jest zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej, natomiast w pkt VII Wydatki niekwalifikowane znajduje się pozycja: koszty wytworzenia środków trwałych (…), jako koszty niekwalifikowalne.
Czy linia pilotażowa zbudowana z zakupionych elementów po zakończeniu projektu może stać się środkiem trwałym w przedsiębiorstwie?
W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach II typu projektu kwalifikowalny jest zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej.
Informuję, że możliwe jest kwalifikowanie wyłącznie zakupu elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej, które nie są środkami trwałymi.
Na możliwość komercyjnego wykorzystania linii pilotażowej (prototypu) po zakończeniu realizacji projektu musi zostać wyrażona zgoda przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości po złożeniu uzasadnionego wniosku przez Beneficjenta oraz po spełnieniu warunku określonego w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/1315, zgodnie z którym opracowany prototyp/linię pilotażową można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji.
- Czy wskazano kamień milowy (efekt końcowy) każdego z etapów i określono go w sposób mierzalny oraz wskazano wpływ jego nieosiągnięcia na zasadność kontynuacji projektu (wystarczające jest podanie jednego kamienia milowego dla każdego z etapów);
Czy oznacza to, że mamy w przypadku II typu projektu wskazać kamień milowy do każdego z etapów kończącego dany TRL? Czy wystarczy podać dwa kamienie milowe tj. jeden na zakończenie badań przemysłowych i jeden na zakończenie prac rozwojowych? Z instrukcji wynika, że możemy podać tylko dwa kamienie milowe, natomiast kryteria wskazują, że ma on być podany dla każdego z etapów. Czy możemy traktować wyrażenie etap jako np. całość badań przemysłowych czy oznacza on etap potwierdzający osiągniecie danego TRL?
Kamień milowy w projekcie B+R należy rozumieć jako ważny punkt kontrolny na przestrzeni realizacji prac badawczo-rozwojowych, który wyznacza zakończenie danego etapu.
Wypełniając wniosek o dofinansowanie należy kierować się zapisami Instrukcji wypełniania i składania WOD tzn. należy wskazać minimum 2 kamienie milowe tj. jeden na zakończenie badań przemysłowych i jeden na zakończenie prac rozwojowych. Można wskazać również kamienie milowe na zakończenie każdego lub kilku następujących po sobie poziomów gotowości technologicznej, jeżeli w trakcie prowadzonych prac powstanie wymierny ich efekt (konieczność udokumentowania na etapie realizacji prac badawczych).
Nie należy traktować etapu jako poziom gotowości technologicznej, ponieważ możliwym jest aby jeden etap obejmował więcej niż jeden poziom gotowości technologicznej
- Pytanie dotyczące załącznika nr 2 - "Wskaźniki":
- Wskaźnik z kodem RCO010. Zgodnie z jego treścią:
"Liczba przedsiębiorstw współpracujących we wspólnych projektach badawczych z organizacjami badawczymi. Współpraca w zakresie działań na rzecz badań i rozwoju może być nowa lub już istniejąca i powinna być prowadzona przynajmniej przez czas trwania projektu objętego wsparciem. Wskaźnik obejmuje aktywne uczestnictwo we wspólnych projektach badawczych, a wyklucza ustalenia umowne bez aktywnej współpracy w ramach projektu objętego wsparciem. Definicja przedsiębiorstwa – zob. RCO01. Definicja organizacji badawczej – zob. RCO07."
Czy mają Państwo opisaną definicję organizacji badawczej RC007. Czy mogę uzyskać opis tego wskaźnika?
- Wskaźnik nr PLRO007. Zgodnie z jego treścią:
"Liczba realizowanych projektów B+R" to z definicji "Liczba wspartych projektów obejmujących prace B+R, będących w trakcie realizacji lub zrealizowanych przez organizacje badawcze lub przedsiębiorstwa." Narzędziem pomiarowym są raporty z prac B+R.
Moje pytania do tego wskaźnika:
- czy wskaźnik dotyczy wszystkich prac B+R, które do tej pory jednostka przeprowadziła czy z jakiegoś okresu? Na jakiej podstawie mają to być konkretnie raporty lub co Państwo rozumieją przez słowo "raporty".
Prace wykonywane były w konsorcjach, więc nie jesteśmy jedynymi właścicielami prac. Ten wskaźnik mamy jedynie wypełnić na podstawie swoich danych czy raporty mają zostać do Państwa przesłane?
Ad. 1 Definicja organizacji badawczej dostępna jest w Regulaminie wyboru projektów:
"Organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę – oznacza podmiot (jak np. uniwersytet lub instytut badawczy, agencja zajmująca się transferem technologii, pośrednik w dziedzinie innowacji, fizyczny lub wirtualny podmiot prowadzący współpracę w dziedzinie badań i rozwoju) niezależnie od jego statusu prawnego (ustanowionego na mocy prawa publicznego lub prywatnego) lub sposobu finansowania, którego podstawowym celem jest samodzielne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników takich działań poprzez nauczanie, publikację lub transfer wiedzy. W przypadkach gdy tego rodzaju jednostka prowadzi również działalność gospodarczą finansowanie, koszty i dochody związane z tą działalnością gospodarczą należy rozliczać oddzielnie. Przedsiębiorstwa mogące wywierać decydujący wpływ na taki podmiot w charakterze, na przykład, jego udziałowców/akcjonariuszy czy członków nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do uzyskanych przez niego wyników."
Proszę o stosowanie powyższej definicji w kontekście wskaźnika RCO010.
Ad.2 Wskaźnik "PLRO007 Liczba realizowanych projektów B+R" dotyczy prac, które będą przeprowadzane w ramach projektu planowanego do wsparcia (opisanego w złożonym wniosku). Wartość docelowa wskaźnika powinna wynosić „1” (składany 1 projekt).
Raporty dotyczyć mają przeprowadzonych prac B+R, które zostaną wykonane w ramach projektu, a wymagane będą dopiero na etapie rozliczania/kontroli projektu.
- Mam pytanie odnośnie zapisu w umowie o realizacji projektu partnerskiego w par. 9
3.W niezbędnym zakresie dane osobowe będą przekazywane Partnerowi wiodącemu Projektu przez każdego z Partnerów Projektu odrębnie, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO, w celu realizacji projektu zgodnie z przepisami prawa, tj. do potwierdzenia kwalifikowalności wydatków, ewaluacji, monitoringu, kontroli, audytu, sprawozdawczości oraz działań informacyjno-promocyjnych, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Osoby reprezentujące podmioty zaangażowane w realizację Projektu … nie będące personelem projektu.
- a) nazwiska i imiona
- b) rola w projekcie
- c) stanowisko
- d) numer telefonu
- e) adres email
Jakie osoby należałoby w tym miejscu wpisać, kierownika projektu, osoby rozliczające projekt, iod?
Udzielając odpowiedzi na zadane pytanie informuję, że zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. C RODO przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, wobec tego zgodnie z treścią paragrafu 9 Wnioskodawca wraz z realizacją projektu staje się administratorem danych osobowych osób biorących udział w realizacji przedmiotowego projektu, dlatego też każdy z partnerów realizujący projekt wraz z Wnioskodawcą jest zobowiązany do poinformowania partnera wiodącego o danych osób reprezentujących podmiot zaangażowany w realizację tegoż projektu i nie będący jego personelem.
W tym miejscu zwracam uwagę, że to Partner wie jakie są to osoby reprezentujące i nie będące personelem. W dokumentacji nie ma nigdzie wskazanej informacji jakie to mogą być osoby. Analiza w tym zakresie spoczywa na partnerze projektu.
- W projekcie partnerskim Partnerem wiodącym będzie spółka cywilna. W ramach umowy partnerskiej ma ona umocowanie do reprezentowania Partnera - jednostki naukowej.
Czy wspólnik spółki cywilnej powinien również umocować drugiego wspólnika do reprezentacji spółki cywilnej
Co do zasady przyjmuje się, że spółkę cywilną reprezentują wspólnicy łącznie. Należy zwrócić jednak uwagę, że sposób reprezentacji spółki powinien być wskazany w umowie spółki cywilnej. Odpowiedzi na pytanie, czy wymagane jest udzielnie pełnomocnictwa należy szukać w zapisach umowy spółki. Jeżeli Wnioskodawca ma wątpliwości w tym zakresie wskazana jest konsultacja z radcą prawnym.
- Wskaźnik RCO010 Przedsiębiorstwa współpracujące z organizacjami badawczymi dotyczy tylko partnerstwa w ramach projektu, czy także zwyczajnej współpracy na zasadach podwykonawstwa (np. współpraca z uczelnią uwzględnioną w budżecie).
Wskaźnik RCO010 Przedsiębiorstwa współpracujące z organizacjami badawczymi może dotyczyć również zwyczajnej współpracy na zasadach podwykonawstwa (np. współpraca z uczelnią uwzględnioną w budżecie), jednak w takim przypadku proszę pamiętać o zasadach dotyczących udzielania zamówień w ramach projektów, w tym zasady konkurencyjności.
PARTNERSTWO
- Czym różni się Załącznik nr 1: Pełnomocnictwa dla Partnera wiodącego do reprezentowania Partnerów od Załącznika nr 5: Pełnomocnictwa/upoważnienia do działania w imieniu Partnera wiodącego/Partnera przy zawarciu Umowy o realizacji projektu partnerskiego (którego wzoru nie ma) w załącznikach do Umowy o realizacji projektu partnerskiego?
Pełnomocnictwo stanowiące Załącznik nr 1 do Umowy o realizację projektu partnerskiego wystawiane jest dla Partnera wiodącego czyli Wnioskodawcy przez pozostałych partnerów, gdyż to on występuje bezpośrednio do Instytucji organizującej nabór jako podmiot wnioskujący o dofinansowanie.
W przypadku projektów realizowanych w partnerstwie, w ramach których dostarczono umowę o realizacji projektu partnerskiego, podpisaną przez osobę niezgodną z reprezentacją wg dokumentu potwierdzającego formę prawną partnera, należy przedstawić również pełnomocnictwo dla osoby podpisującej (załącznik nr 5).
- Proszę o wyjaśnienie jak w przypadku realizacji projektu w ramach II typu projektu w konkursie dla działania 1.2, w sytuacji gdy projekt będzie realizowany w partnerstwie z uczelnią publiczną, będzie następował przepływ środków finansowych w projekcie, tzn. czy ŚCP będzie przelewało Partnerowi wiodącemu pełną kwotę dotacji i ten następnie będzie środki przekazywał uczelni (tak wynika ze wzoru umowy o partnerstwie) czy też będą Państwo oddzielnie przekazywali środki Partnerowi wiodącemu i Partnerowi?
IP FE SL – ŚCP przekazuje środki pieniężne Partnerowi wiodącemu, który dysponuje tymi środkami zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie oraz umowy. Środki finansowe przekazywane Partnerom przez Partnera wiodącego stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnerów w związku z wykonaniem zadań określonych w Umowie, a nie świadczenia usług na rzecz Partnera wiodącego. Partner wiodący przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań, w formie refundacji na wyodrębniony rachunek bankowy lub w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy do obsługi zaliczki.
Szczegółowe informacje odnośnie finansowania kosztów opisane zostały w Paragrafie 8 Umowy o realizacji projektu partnerskiego.
WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI
- Jak definiujecie Państwo Kamień milowy? Niestety nigdzie nie potrafię znaleźć definicji, a różnie jest on definiowany, w zależności od instytucji. Z dokumentacji wynika, że może być jeden KM na rodzaj badań – więc sugeruje to definicje KM = produkt fizyczny, a nie KM = punkt kontrolny w czasie.
Kamień milowy w projekcie B+R należy rozumieć jako ważny punkt kontrolny na przestrzeni realizacji prac badawczo-rozwojowych, który wyznacza zakończenie danego etapu. W przypadku naboru dla działania FESL.01.02 w ramach II typu projektu, zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie, należy przedstawić minimum dwa kamienie milowej tj. zakończenie prac przemysłowych i zakończenie prac rozwojowych.
- Czy w ramach realizacji 2 typu projektu, gdzie generalnie obowiązuje zasada n+2 możemy starać się już na etapie wnioskowania o 4 letni okres realizacji (tak wychodzi nam z zakresu prac, które są bardzo czasochłonne). Regulamin mówi, że „W szczególnych przypadkach Instytucja Organizująca Nabór może wyrazić zgodę na wydłużenie terminów dotyczących zasady n+1 oraz n+2 z uwzględnieniem możliwego maksymalnego terminu ponoszenia wydatków kwalifikowanych.” We wniosku o dofinansowanie uzasadnimy wydłużony okres realizacji.
Czy dobrze rozumiemy, że w ramach prac przemysłowych możemy realizować zadania od poziomu III do poziomu VI (4 zadania)
Czy w ramach prac rozwojowych możemy zakończyć realizację projektu na poziomie VII (zadanie)
1) Zgodnie z zasadami naboru przewidziano możliwość, że projekt musi być realizowany zgodnie z zasadą n+2, czyli w terminie od zawarcia umowy projekt musi zostać zrealizowany w terminie 24 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach, w trakcie trwania projektu, istnieje możliwość wydłużenia terminu realizacji. Proszę mieć na uwadze, że projekt może rozpocząć się po złożeniu wniosku z uwzględnieniem konieczności spełnienia efektu zachęty. Dlatego tez proszę o analizę czy nabór jest dla Państwa, bo 4 letni okres realizacji projektu (zakładany na wejściu) nie spełnia wymogów naboru.
2) Tak, w ramach przedmiotowego naboru w projekcie Wnioskodawca realizuje Prace Przemysłowe podzielone na Poziomy Gotowości Technologicznej (Etapy) nr III – VI (liczba zadań/etapów nie powinna przekraczać liczby realizowanych poziomów gotowości technologicznej)
3) Tak, Wnioskodawca może zakończyć realizację projektu na poziomie VII, jednakże musi mieć na względzie, że w przypadku realizacji 2 typu projektu ocena kryterium dotyczącego potencjału finansowego, organizacyjnego i administracyjnego obejmuje nie tylko sam proces przeprowadzenia prac, ale możliwość Wnioskodawcy do komercjalizacji wyników badań. Brak realizacji VIII poziomu gotowości projektu może budzić wątpliwość w zakresie powodzenia zrealizowania prac w taki sposób, że pozyskany zostanie wynik cechujący się potencjałem wdrożeniowym.
- W związku z planowanym udziałem – „Nabór na działanie FESL.01.02 – badanie, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach proszę o informację w zakresie załącznika nr 8 do wniosku - Analiza Finansowa/Arkusz Danych.
Wiersz 39- I.2. Rachunek zysków i strat (w tys. PLN) – w obecnej wersji nie pozwala na kompletną prezentację RZiS w wersji porównawczej - tabela nie zawiera – Zmiany stanu produktów (zwiększenie – wartość dodatnia, zmniejszenie – wartość ujemna). Skutek - wynik finansowy nie jest zgodny z dokumentami źródłowymi.
Biorąc powyższe pod uwagę proszę o informację czy jest to celowy zabieg, czy też konieczna jest modyfikacja tabeli
Rok Rok Rok
(n – 3)… (pole tekstowe) (n – 2)… (pole tekstowe) (n – 1)… (pole liczbowe)
2021 2022 2023
- Przychody netto ze sprzedaży 0,00 0,00 0,00
- Przychody netto ze sprzedaży produktów i usług
- Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
Odpowiadając na pytanie informuję, że przedmiotowego załącznika nie należy modyfikować. Jest to plik przygotowany i zatwierdzony przez Zarząd Województwa Śląskiego i stanowi integralną część pakietu aplikacyjnego.
W punkcie tym Wnioskodawca wypełnia poszczególne tabele finansowe. Dane zawarte w tabelach mają być spójne z dokumentami finansowymi dołączonymi do wniosku o dofinansowanie. W części I.2 Rachunek zysków i strat – wnioskodawca wypełnia tylko te dane które są wskazane w arkuszu.
- Liczba zadań/etapów wskazana w części „opis prac B+R” może być inna od liczby zadań wskazanych w części E.1.1.?
Czy w ramach zadań wskazanych w części E.1.1. mogą być zadania gdzie będą realizowane prace wyłącznie związane z zakupem materiałów eksploatacyjnych?
Czy w części E.2. w ramach jednego zadania można wskazać wydatki związane z wynagrodzeniami rozliczanymi stawkami jednostkowymi (E.2.1) jak i zakupami materiałów eksploatacyjnych i usługami zewnętrznymi rozliczanymi stawkami rzeczywistymi (E.2.1.1.)?
Liczba zadań/etapów wskazana w części „opis prac B+R” może być inna od liczb zadań wskazanych w części E.1.1. Proszę jednak pamiętać, że w ramach „Opisu prac B+R” należy przedstawić osobno każdy realizowany w ramach projektu poziom gotowości technologicznej.
Realizując II typ projektu projekt musi zawierać koszty dotyczące badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych. W ramach danego zadania mogą być wydatki wyłącznie związane z zakupem materiałów eksploatacyjnych (w ramach kategorii-Dostawy (inne niż środki trwałe), jednakże nie mogą Państwo wskazywać osobno wyłącznie zadań dotyczących zakupu materiałów eksploatacyjnych, które również należy przypisać do określonego rodzaju prac przemysłowych lub rozwojowych.
W ramach jednego zadania można wskazać zarówno wydatki związane z wynagrodzeniami rozliczanymi stawkami jednostkowymi (E.2.1.1.), jak i wydatki rozliczane stawkami rzeczywistymi (E.2.1.) pod warunkiem że dotyczą jednego zadania. Np. w zadaniu „prace przemysłowe” można wskazać zarówno wynagrodzenia rozliczane stawkami jednostkowymi jak i usługi zewnętrzne i tak samo można postąpić w przypadku prac rozwojowych.
- W załączniku nr 4 dokumentów do naboru w punkcie E.1 Zadania i koszty pośrednie E.1.1 Zadania w projekcie (zakres rzeczowy) jest zapis:
Pamiętaj!
Dokonując podziału projektu na poszczególne zadania pamiętaj o tym, aby zadania zostały podzielone tematycznie w zakresie dotyczącym ponoszonych kosztów, a także aby w każdym zadaniu koszty kwalifikowalne dotyczyły jednej podstawy prawnej.
Czy to oznacza, że do każdego rodzaju kosztów musi być tworzone odrębne zadanie? Zwykle zadanie jest tworzone z uwagi na zakres merytoryczny, gdzie ważny jest Kamień Milowy, który trzeba osiągnąć i zawiera wszystkie rodzaje kosztów ponoszonych w zadaniu, czyli np. wynagrodzenia, amortyzację, koszty pośrednie. Czy w tym przypadku jest osobne zadanie na wynagrodzenia, osobne na amortyzację, usługi, czy koszty pośrednie?
Odpowiadając na pytanie dotyczące zapisów regulaminu naboru w zakresie podziału na zadania w projekcie, w przypadku kwalifikowania prac B+R należy podzielić planowane prace na odrębne zadania np. dotyczące badań przemysłowych oraz prac rozwojowych.
Można przykładowo przyjąć podział na: zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (w przypadku I typu projektów), natomiast w przypadku II typu badania przemysłowe – wnioskodawca i prace rozwojowe – wnioskodawca, (w przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa, należy stworzyć odrębne zadanie dla każdego z partnerów np.: badania przemysłowe – partner i prace rozwojowe - partner), szkolenia.
Zadanie jest tworzone z uwagi na zakres merytoryczny i zawiera wszystkie rodzaje kosztów ponoszonych w zadaniu, czyli np. wynagrodzenia, amortyzację, koszty pośrednie i to w ramach jednej podstawy prawnej oraz takiego samego poziomu dofinansowania.
Nadmieniam również, iż kolejność zadań w projekcie powinna zostać ułożona chronologicznie.
- A.4.3. Regionalna pomoc inwestycyjna dotyczy I typu projektu, czy w przypadku realizacji II typu należy odpowiedzieć na wszystkie pytania - "Nie”?
W przypadku drugiego pytania, informuję, że gdy będą Państwo realizować II typ projektu w pkt. A.4.3., dla wszystkich typów inwestycji początkowej należy udzielić odpowiedzi „Nie”.
- Co się rozumie jako „potwierdzenie złożenia do właściwego organu” zatwierdzonego sprawozdania finansowego - czy jest to zatwierdzenie sprawozdania finansowego?
2) Czy organizacja badawcza, która nie będzie wdrażać wyników projektu, również jest zobowiązana do wypełnienia załącznika finansowego wraz z prognozami na przyszłość?
3) Czy istnieją ograniczenia co do maksymalnego czasu trwania zadania, bądź równoległego prowadzenia zadań w ramach prac rozwojowych i badań przemysłowych (ze względu na zakres projektu, aby zdążyć przeprowadzić wszystkie niezbędne prace w okresie 24 miesięcy, niezbędne będzie rozpoczęcie prac rozwojowych jeszcze przed zakończeniem badań przemysłowych)?
Odpowiadając na zadane pytania informuję, że:
1) w przypadku przedsiębiorstw (widniejących w rejestrze KRS) należy dostarczyć dokument potwierdzający złożenie sprawozdań finansowych do KRS, natomiast dla innych jednostek/organizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2) w przypadku załącznika - analiza finansowa, dla projektów realizowanych w partnerstwie (II typ projektu), należy przedstawić założenia dla analizy finansowej dla poszczególnych partnerów. W osobnych zakładkach należy przedstawić prognozy dla poszczególnych członków partnerstwa;
3) zadania mogą być prowadzone równolegle w ramach badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, ponadto nie ma ograniczenia dotyczącego czasu trwania zadania z zastrzeżeniem, że wszystkie zadania muszą zmieścić się w ramach czasowych realizowanego projektu. Zgodnie z zasadą n+2 obowiązującą w ramach naboru, w projektach dotyczących realizacji prac badawczo-rozwojowych (II typ projektu) od chwili podpisania umowy o dofinansowanie projekt powinien zostać zrealizowany w kolejnych dwóch latach.
- W instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie na stronie 82 zapisano: "Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej (B+R) służące do oceny potencjału naukowo-badawczego kraju składane do Głównego Urzędu Statystycznego, wraz z potwierdzeniem złożenia.". W przypadku złożenia wniosku w terminie za pośrednictwem platformy GUS nie generuje się potwierdzenie złożenia, tylko w przypadku przesyłania wniosku po terminie (w formie papierowej) można załączyć potwierdzenie nadania z poczty. Czy w takim razie podkreślona fraza "wraz z potwierdzeniem złożenia" dotyczy tylko GUS PNT składanych po terminie?
Zgodnie z ogólnodostępnymi informacjami Podmiot, który potrzebuje potwierdzenie złożenia oświadczenia GUS PNT może wydrukować notę wskazującą na realizację obowiązku sprawozdawczego. Dokument taki system generuje automatycznie w formacie PDF i można go wydrukować lub zachować w wersji elektronicznej w komputerze. W takim przypadku do wniosku o dofinansowanie w ŚCP należy jako załącznik dodać wersję PDF takiego potwierdzenia. Jako potwierdzenie złożenia można również dołączyć wiadomość zwrotną, jaką składający otrzymuje po złożeniu oświadczenia (przypominającą maila zwrotnego). Jeżeli na moment składania wniosku potwierdzenie nie zostanie dołączone, to na etapie oceny formalnej Wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia dokumentu.
KOSZTY KWALIFIKOWALNE
- Czy uczelnia wyższa będąca partnerem w projekcie w ramach Działania FESL.01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach może uzyskać dofinansowanie na:
- delegacje,
- działania promocyjne, w tym m.in. udział w targach czy konferencjach,
- publikacje.
Czy też tego typu wydatki są niekwalifikowanymi wydatkami?
Wydatki wymienione w pytaniu dotyczą kosztów pośrednich, a zgodnie z Załącznikiem nr 6 – kwalifikowalność, w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie koszty pośrednie przysługują tylko partnerowi wiodącemu.
W związku z tym Państwo, jako partner w projekcie, nie mogą uzyskać dofinasowania na tego typu wydatki.
- W załączniku numer 6 do Regulaminu wyboru projektów (pt. Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24) w ramach punktu "1.Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności:" (na str. 22) jest zapis:
- koszty wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnej i prawnej
Jak mam rozumieć ten zapis? Jeśli celem jednostki badawczej (będącej Partnerem) byłoby wytworzenie WNiP to wszelkie wynagrodzenia [a więc koszty wytworzenia] są niekwalifikowane?
W odpowiedzi na zapytanie informuję że w ramach I typu projektu koszty wytworzenia wartości niematerialnej i prawnej są niekwalifikowalne.
Natomiast w przypadku II typu projektu, prace mające charakter prac B+R, których efektem będzie opracowanie prototypu wartości niematerialnej i prawnej mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Należy pamiętać o zachowaniu warunków kwalifikowalności i zasadności dla tego typu wydatków.
- Czy Politechnika będąca partnerem przedsiębiorstwa może zatrudnić osobę z zewnątrz? Uczelnia uważa, że nie posiada specjalisty o wymaganych kwalifikacjach do realizacji części zadań.
Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w załączniku nr 6 Kwalifikowalność: do wydatków kwalifikowalnych zalicza się m.in. personel projektu do którego zalicza się osoby:
„osobiście wykonujące pracę merytoryczną B+R w projekcie, zaangażowanego do projektu przez partnera wiodącego/pozostałych partnerów w następującej formie prawnej: umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt menadżerski”.
W związku z powyższym w przypadku wpisywania się w powyższe partner może zatrudnić osobę z zewnątrz.
- Zapisy Regulaminu konkursu wskazują, że intensywność udzielanej pomoc na projekty badawczo- rozwojowe (udzielanej w oparciu o art. 25 GBER) dla dużych przedsiębiorców może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych - dotacja 65% (50% + 15%) w przypadku badań przemysłowych oraz 40% (25% + 15%) w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych w sytuacji spełnienia jednego z warunków jakim jest:
„wyniki projektu są szeroko rozpowszechniane podczas konferencji, za pośrednictwem publikacji, ogólnodostępnych baz bądź oprogramowania bezpłatnego lub otwartego”.
Mając na uwadze powyższe uprzejmie proszę o wyjaśnienie:
- Czy udział pracowników B+R (zarówno Partnera wiodącego jak i partnera – Uczelni) w konferencjach naukowych, na których prezentowane byłyby efekty projektu lub koszty dotyczące publikacji naukowych mogą stanowić koszt kwalifikowalny w projekcie? Jeśli tak to w jakiej kategorii powinny być wyszczególnione? Czy może to być np. stawka jednostkowa dla personelu obliczona jako iloczyn liczby godzin trwania samej konferencji i szacunkowego czasu niezbędnego na przygotowanie referatu/prezentacji/wystąpienia/artykułu itp.?
- Czy opłaty wpisowe za udział w konferencjach płatnych też mogą być kosztem kwalifikowalnym? Jeżeli tak to do jakiej kategorii je zaliczyć?
Informuję, że przedstawione w zapytaniu wydatki nie mieszczą się w żadnej kategorii kosztów kwalifikowalnych zgodnie z załącznikiem nr 6 Kwalifikowalność dla naboru nr.: FESL.01.02-IP.01-099/24
- Czy w ramach naboru kwalifikowane są koszty publikacji naukowych? Jeśli tak to w ramach, których kosztów powinniśmy je uwzględnić?
W odpowiedzi na pytanie informuje iż, koszty publikacji naukowych w ramach naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 mogą zostać jedynie sfinansowane w ramach kosztów pośrednich.
- Czy można kwalifikować koszty zakupu oprogramowania czy też można kwalifikować wyłącznie odpisy amortyzacyjne? W jakiej kategorii należy ująć WNiPy jako „dostawy inne niż środki trwałe”? czy „amortyzacja aparatury i sprzętu”?
Czy dopuszczalna jest amortyzacja jednorazowa?
W odniesieniu do pytania informuję, że zgodnie z dokumentem pn. Kwalifikowalność dla naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24, w II typie projektu (prace B+R) wydatkami kwalifikowalnymi w ramach wartości niematerialnej i prawnej są wyłącznie koszty amortyzacji podatkowej, wynajmu, raty kapitałowe leasingu (operacyjnego i finansowego) wartości niematerialnej i prawnej. Wydatek dotyczący wartości niematerialnej i prawnej należy ująć w kategorii Dostawy (inne niż środki trwałe). Jednocześnie zgodnie z ww. dokumentem koszt jednorazowej amortyzacji stanowi wydatek niekwalifikowalny.
„Wydatki kwalifikowalne przypisane do Beneficjenta/Partnera określone we wniosku o dofinansowanie muszą być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego, którego posiadaczem jest Beneficjent/wskazany Partner”
Zgodnie z powyższym wydatki kwalifikowalne w projekcie mogą być poniesione wyłącznie w formie bezgotówkowej (np. za pomocą karty bankowej lub przelewu).
- W nawiązaniu do załącznik 6 – kwalifikowalność dla naboru, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wskazanie wydatków, które wpisują się w punkt:
2.5 Dostawy (inne niż środki trwałe)
- f) inne pozostałe koszty:
- niezwiązane z nabyciem aktywów oraz
- bezpośrednio związane z pracami przemysłowymi lub rozwojowymi lub wyłącznie pracami rozwojowymi oraz
- niewpisujące się w inne kategorie kosztów kwalifikowalnych.
W ramach „innych pozostałych kosztów” można wykazać wydatki, które spełniają wskazane poniżej warunki kwalifikowalności:
„ - niezwiązane z nabyciem aktywów oraz
- bezpośrednio związane z pracami przemysłowymi lub rozwojowymi lub wyłącznie pracami rozwojowymi oraz
- niewpisujące się w inne kategorie kosztów kwalifikowalnych”.
Przykładowo – może to być usługa montażu elementów prototypu.
Montaż co do zasady nie stanowi zakresu prac badawczo – rozwojowych a jest bezpośrednio z nimi związany w przypadku tworzenia np. prototypu i spełnia pozostałe warunki kwalifikowalności.
Proszę także pamiętać, iż nie może się tu pojawić wydatek z katalogu „kosztów niekwalifikowalnych”.
- Z jakiego powodu amortyzacja jednorazowa jest niekwalifikowalna? W przypadku sprzętów niskocennych do 10 tyś zł netto, zgodnie z zasadami rachunkowości możliwa jest amortyzacja jednorazowa. Natomiast z załącznika nr 6 – kwalifikowalność, wynika, że taki wydatek będzie niekwalifikowalny.
W odpowiedzi na pytanie informuję, że w ramach Działania 01.02. Wnioskodawcy mają możliwość składania wniosków na dwa typy projektów, w których każdy ma za zadanie wsparcie innego celu projektu:
- Typ projektu to Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej, gdzie Wnioskodawcy w ramach realizacji projektu mogą dokonać zakupów niezbędnych do utworzenia lub rozwoju już istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego;
- Typ projektu to Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach, gdzie celem projektu jest przeprowadzenie prac B+R, stąd w kwalifikowalności nie przewidziano wydatków noszących znamiona zakupów (do których można wliczyć jednorazową amortyzację).
- Czy mając oferty do poszczególnych pozycji budżetowych na surowce do badań można pominąć wyszczególnienie sztuk w opisie pozycji budżetowej na rzecz odwołania do załącznika do projektu w postaci takowej oferty? Chodzi o to, że w ofertach są szczegółowo rozpisane ilości i parametry, których nie damy rady zmieścić w opisie pozycji budżetowej.
Zgodnie z instrukcją wypełniania i składania wniosku, przy opisie, specyfikacji kosztu, jego parametrów technicznych - rekomenduje się ograniczenie do najważniejszych parametrów, pozwalających ocenić zasadność i odpowiednią wysokość wydatku. W przypadku braku wystarczającej liczby znaków w polu opisowym, dodatkowe informacje można załączyć w formie załącznika do wydatku lub załączyć otrzymane oferty.
Jednocześnie proszę pamiętać, że jeżeli wnioskodawca wskazuję konkretną nazwę wydatku to należy przy nazwie dodać „lub równoważne”, a w przypadku wymieniania parametrów warto podać zakresy typu min., max., m.in. lub zastosować w opisie sformułowanie „nie gorsze/y niż”.
Dodatkowo proszę o analizę, gdyż wątpliwość budzi następująca kwestia: wniosek ma zostać złożony na przeprowadzenie prac B+R i w zapytaniu wskazano, że szczegółowe informacje na temat ilości i parametrów zostaną wskazane w ofercie. Taki tok rozumowania jest błędny albo świadczy o tym, iż w ramach projektu nie przewidziano faktycznie realizacji prac B+R. Charakter prac B+R stanowi o tym, iż niemożliwym jest takie założenie (precyzyjność w określeniu zużywanych w toku prac B+R surowców). Dlatego też należy przeanalizować czy projekt jest faktycznie projektem B+R lub zrewidować błędne podejście metodologiczne.
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW
- Proszę o wskazanie w jaki sposób będzie oceniane kryterium 21 Efektywność i opłacalność realizacji projektu:
- efekty finansowe (punktacja: od 0 do 2 pkt.): proszę o wyjaśnienie co oznacza zapis, że efekty finansowe są proporcjonalne w stosunku do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych? W jaki sposób zostanie to obliczone?
Czy uzyskane przychody ze sprzedaży (n+7 zgodnie z analizą finansową) będą porównywane do wartości wydatków kwalifikowalnych projektu?
Czy w przypadku, gdy efektem projektu jest innowacja procesowa, zatem nie będzie dodatkowych przychodów tylko oszczędności, np. wynikające ze zmniejszenia zużycia energii – w takiej sytuacji porównujemy wartość oszczędności w stosunku do wartości wydatków kwalifikowalnych projektu?
- efekty ilościowe (punktacja: od 0 do 2 pkt.) – czy liczba planowanych do wdrożenia produktów będąca wynikiem realizacji projektu jest proporcjonalna w stosunku do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich, know-how itp.
Proszę o wyjaśnienie w jaki sposób będzie zostanie obliczony efekt ilościowy? Czy będą weryfikowane wskaźniki z analizy finansowej? Jak np. rentowność sprzedaży?
W przedmiotowym Kryterium w ramach finansowych efektów projektu ocenie podlega przedstawiona przez Wnioskodawcę analiza finansowa pod kątem proporcjonalności w stosunku do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich, know-how itp. Oznacza to że na etapie Oceny merytorycznej analizie poddana zostanie realność przedstawionych przez Wnioskodawcę prognoz finansowych oraz możliwość ich osiągnięcia w wyniku realizacji projektu. Ocenie podlegać również będzie stosunek proporcji wartości przedstawionych w analizie finansowej (w przedstawionym przypadku będą to pomniejszone koszty/wygenerowane oszczędności) do wartości nakładów inwestycyjnych (w tym wydatków kwalifikowalnych), pod kątem opłacalności realizacji projektu.
W odniesieniu do efektów ilościowych w ramach Kryterium analogicznie ocenie podlegać będzie realność/możliwość zaplanowanych do wdrożenia w projekcie produktów pod kątem opisanych we wniosku o dofinansowanie działań, prac B+R (w przypadku II typu projektu), wydatków/kosztów, jak i również planowanych w projekcie do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich, know-how itp., z uwzględnieniem stanu Wnioskodawcy posiadanego na moment złożenia wniosku o dofinansowanie jak i stanu deklaratywnego przedstawionego w dokumentacji aplikacyjnej. Ekspert może w tym aspekcie wziąć pod uwagę także ilości np. przeprowadzonych badań B+R, innowacji nietechnologicznych, ilość planowanych do odbycia szkoleń.
Kryterium nie zawiera szczegółowej metodyki oceny, zatem oceniający merytorycznie projekt mogą oceniać w oparciu o przyjętą przez siebie własną szczegółową metodykę. Zaznaczam jedynie, że w przypadku efektywności finansowanej (efekty finansowe) szczególnie zastosowanie ma analiza finansowa i rentowność projektu. W drugim przypadku chodzi o stosunek nakładów ogólnych w stosunku do efektu projektów (ogólnych). Czyli np. wdrażam moje know how, angażuję dział x z liczbą pracowników y i otrzymuję ilościowo: zmianę w procesie biznesowym x, y, z. zmiana tych procesów biznesowych pozwala mi na wdrożenie nowych/znacząco ulepszonych produktów/usług na rynek.
- Proszę o wyjaśnienie w zakresie kryterium merytorycznego Posiadanie lub deklaracja posiadania Certyfikatu ISO/IEC 17025:
„W ramach kryterium oceniane jest czy Wnioskodawca posiada lub deklaruje uzyskanie certyfikatu ISO/IEC 17025 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”:
- w przypadku rozbudowy/modernizacji infrastruktury na rzecz prowadzenia prac B+R dla przedsiębiorców (1 typ projektu) – 2 punkty zostaną przyznane, gdy na moment złożenia wniosku zostanie udokumentowane posiadanie aktualnego certyfikatu lub gdy Wnioskodawca zadeklaruje, że do końca okresu realizacji projektu (najpóźniej na moment złożenia wniosku o płatność końcową) przedstawi złożony wniosek o wydanie certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego lub
- w przypadku tworzenia infrastruktury na rzecz prowadzenia prac B+R dla przedsiębiorców (1 typ projektu) – 2 punkty zostaną przyznane, gdy Wnioskodawca zadeklaruje, że do końca okresu realizacji projektu (najpóźniej na moment złożenia wniosku o płatność końcową) przedstawi złożony wniosek o wydanie certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego,”
Planowana inwestycja to Typ I projektu: budowa centrum badawczo – rozwojowego. Inwestycja początkowa to utworzenie nowego zakładu.
Wdrożenie normy trwa minimum kilka miesięcy, a jest możliwe dopiero po tym, jak laboratorium zostanie wybudowane i wyposażone.
Okres realizacji wnioskowanego projektu obejmuje budowę infrastruktury B+R i jej wyposażanie. Natomiast badania i wdrażanie norm będą się odbywały dopiero po wybudowaniu i wyposażeniu w okresie trwałości projektu. Do uzyskania certyfikatu ISO17025 konieczne jest już działające laboratorium i pracujące zaplecze badawcze, tj. trudno będzie uzyskać certyfikat zaraz po zakończeniu budowy i wyposażaniu laboratoriów.
Proszę o:
1) wyjaśnienie tego kryterium w kontekście budowy nowej infrastruktury badawczej.
2) dokładniejsze wyjaśnienie pojęcia „certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego” - terminologia użyta w opisie kryterium nie jest jasna (konsultowano ten zapis z osobą biegłą w PCA).
W nawiązaniu do przedmiotowych wątpliwościami pragnę wyjaśnić, że to Wnioskodawca określa zakres rzeczowy projektu, a w tym niezbędny okres realizacji projektu (harmonogram planowanych prac). W związku z powyższym to Wnioskodawca definiuje w ten sposób wpisywanie się projektu w poszczególne kryteria wyboru projektu, jak i również w efekcie ich spełnienie – przyznanie bądź też nie punktów w ramach danego kryterium.
Jednocześnie informuję, że wspomniane kryterium stanowi, że aby w ramach I typu projektu zostały przyznane 2 punkty, Wnioskodawca powinien posiadać lub zadeklarować uzyskanie certyfikatu ISO/IEC 17025 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”:
- w przypadku rozbudowy/modernizacji infrastruktury na rzecz prowadzenia prac B+R dla przedsiębiorców (1 typ projektu) – 2 punkty zostaną przyznane, gdy na moment złożenia wniosku zostanie udokumentowane posiadanie aktualnego certyfikatu lub gdy Wnioskodawca zadeklaruje, że do końca okresu realizacji projektu (najpóźniej na moment złożenia wniosku o płatność końcową) przedstawi złożony wniosek o wydanie certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego lub
- w przypadku tworzenia infrastruktury na rzecz prowadzenia prac B+R dla przedsiębiorców (1 typ projektu) – 2 punkty zostaną przyznane, gdy Wnioskodawca zadeklaruje, że do końca okresu realizacji projektu (najpóźniej na moment złożenia wniosku o płatność końcową) przedstawi złożony wniosek o wydanie certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego.
Brak co najmniej stosownej deklaracji w powyższym zakresie skutkować będzie brakiem przyznania punktów w ramach kryterium.
W związku z powyższym należy mieć również na uwadze, że najpóźniej na moment złożenia wniosku o płatność Wnioskodawca powinien przedstawić co najmniej wniosek o wydanie certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego. W przeciwnym przypadku projekt ponownie zostanie przeanalizowany zakresie w zakresie spełnienia przedmiotowego kryterium, gdyż kryterium obowiązuje od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu – możliwe będzie obniżenie punktacji. Jeżeli obniżenie spowoduje negatywny wynik, wówczas konsekwencją będzie rozwiązanie umowy i zwrot otrzymanego wsparcia (jeżeli zostało wcześniej wypłacone w zaliczce/płatności pośredniej).
Utworzenie nowego zakładu stanowiącego infrastrukturę na rzecz prowadzenia prac B+R może zostać przeprowadzone w różny sposób (z uwzględnieniem też kosztów budowy). Zgodnie z założeniami naboru: Wnioskodawca aplikując o wsparcie przestrzega zasady N+1 (czyli od momentu kontraktacji realizuje projekt w przeciągu 12 miesięcy). Wnioskodawca ma prawo rozpoczęcia realizacji projektu po złożeniu wniosku, zyskując tym samy dodatkowy czas na realizację projektu. Dodatkowo zasady informują, że istnieje możliwość wydłużenia terminu realizacji projektu na uzasadniony wniosek beneficjenta.
Ponadto pragnę wyjaśnić, że poprzez termin „certyfikatu na utworzenie zaplecza infrastrukturalnego” należy rozumieć jako certyfikat dla utworzonej w ramach projektu infrastruktury na rzecz prowadzenia przez przedsiębiorstwo prac B+R. Zgodnie z założeniami naboru, pomoc dla 1 typu projektu będzie udzielana w oparciu o Regionalną Pomoc Inwestycyjną (tj. art. 14 rozporządzenia 651/2014) a nie art. 26 (pomoc na infrastrukturę badawczą). Art. 14 generuje infrastrukturę na rzecz prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwo i nie niesie ze sobą warunków takich jak dla infrastruktury badawczej (zgodnie z art. 26). Infrastruktura tworzona w ramach projektu ma na celu utworzenie możliwości prowadzenia przez przedsiębiorstwa stałej działalności produkcyjnej. Stąd użyte w kryterium sformułowanie dotyczy wytworzonej w ramach projektu infrastruktury.