FB Pixel Code Przejdź do treści głównej

Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 1



OGÓLNE


1. Gdzie znajdę informację o konkursie? Na co można otrzymać dofinansowanie?

Dokumentacja dla naboru dostępna jest na stronie:

https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/139

jest to Działanie FESL.01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach.

W ramach naboru można złożyć wniosek o dofinansowanie na poniżej wskazany typ projektu:

  1. Typ projektu: Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej.
  2. Typ projektu: Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach.

Można uzyskać wsparcie w ramach 1 typu projektu „Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej”, jeśli w ramach wniosku zostanie utworzona/rozbudowana/zmodernizowana infrastruktura, która służyć będzie prowadzeniu prac B+R.

We wniosku o dofinansowanie konieczne jest przedstawienie planu badań tj. planu prac B+R. Plan prac B+R powinien obejmować przewidywane do zrealizowania badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe z wykorzystaniem infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu trwające minimum przez okres trwałości projektu. Proszę pamiętać, że tworzona infrastruktura musi służyć działalności innowacyjnej Wnioskodawcy i nie może być udostępniana innym podmiotom.

W przypadku 1 typu projektu należy utrzymać trwałość projektu:

  • przedsiębiorstwa z sektora MŚP przez okres 3 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta;
  • duże przedsiębiorstwa przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.

W ramach naboru nie można uzyskać wsparcia na infrastrukturę badawczą w rozumieniu art. 2 pkt. 91 Rozporządzenia 651/2014 oraz infrastrukturę testowo – doświadczalną w rozumieniu art. 2 pkt 98a Rozporządzenia 651/2014.

Jednocześnie proszę zwrócić uwagę, że pomoc na zaplecze B+R jest udzielana na podstawie art. 14 Rozporządzenia 651/2014. Zgodnie z nim warunkiem umożliwiającym wsparcie jest wykazanie, że przedsięwzięcie ujęte we wniosku aplikacyjnym ma charakter inwestycji początkowej zarówno w przypadku przedsiębiorstw z sektora MŚP jak i w przypadku dużych przedsiębiorstw:

  • zasadnicza zmiana procesu produkcji;
  • dywersyfikacja istniejącego zakładu;
  • utworzenie nowego zakładu;
  • zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

Projekt może dotyczyć tylko jednego typu inwestycji początkowej. Definicje wyżej wymienionych typów inwestycji początkowej zostały wskazane w Regulaminie wyboru projektów dla naboru - w słowniku pojęć.

Należy pamiętać, iż zgodnie z zapisami kryterium „Projekt spełnia zasady wsparcia inwestycji początkowej zgodnie z art. 14 Rozporządzenia 651/2014 (dotyczy 1 typu projektu)”, zostanie ono spełnione wyłącznie w przypadku, gdy projekt dotyczy jednego z następujących typów inwestycji początkowej - zasadnicza zmiana procesu produkcji lub dywersyfikacja istniejącego zakładu lub utworzenie nowego zakładu, a także spełni wszystkie warunki specyficzne dla danego typu inwestycji początkowej.

W związku z powyższym, nie ma możliwości udzielania wparcia dla projektów, w których typem inwestycji początkowej jest zwiększenie zdolności produkcyjnej.

W ramach 1 typu projektu pomoc jest udzielana tylko i wyłącznie na podstawie art. 14 Rozporządzenia 651/2014, na infrastrukturę badawczą wykorzystywaną dla działalności badawczo – rozwojowej (infrastrukturę na rzecz prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa). Projekt musi spełniać zasady wsparcia inwestycji początkowej zgodnie z art. 14 Rozporządzenia 651/2014 (dotyczy 1 typu projektu). Zatem wsparcie na nabycie infrastruktury na rzecz prowadzenia prac B+R przysługuje wyłącznie podmiotom aplikującym jako przedsiębiorstwa i wykorzystującym infrastrukturę do działalności gospodarczej.

W ramach naboru nie można uzyskać wsparcia na podstawie art. 26 i 26a, na infrastrukturę badawczą w rozumieniu art. 2 pkt. 91 Rozporządzenia 651/2014 oraz infrastrukturę testowo – doświadczalną w rozumieniu art. 2 pkt 98a Rozporządzenia 651/2014.

Wsparcie w ramach 2 typu projektu „Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach” można uzyskać, jeśli Wnioskodawca będzie prowadzić badania przemysłowe i prace eksperymentalno – rozwojowe lub wyłącznie prace eksperymentalno - rozwojowe. Warunkiem wsparcia w ramach 2 typu projektu jest komercyjne wykorzystanie w gospodarce wyników prac B+R zgodnych z RIS będących przedmiotem projektu. Dofinansowanie projektu może być udzielone pod warunkiem zobowiązania się do skomercjalizowania wyników projektu w okresie do roku od daty zakończenia realizacji projektu.

Wartość dofinansowania od etapu aplikowania do etapu podpisania umowy (kontraktacji) musi wynosić, co najmniej 2 000 000,00 PLN.

Projekt musi spełniać kryteria wyboru projektów opisane w załączniku numer 1 do Regulaminu wyboru projektów.

W ramach działania finansowane będą wyłącznie przedsięwzięcia, które są zgodne z RIS (energetyka, medycyna, technologie informacyjno – komunikacyjne, przemysły wschodzące, zielona gospodarka).

W tym naborze nie będzie możliwości finansowania modułu wdrożeniowego.


2. Dla kogo skierowany jest nabór?

Nabór skierowany jest do:

  • w przypadku I typu projektu – wnioskodawcy , którzy posiadają status mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 i pkt 24 oraz załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014. Wnioskodawcy muszą posiadać wpis do rejestru przedsiębiorców. W ramach I typu brak możliwości realizacji projektów w formule partnerstwa.
  • w przypadku II typu projektu - wnioskodawcy (samodzielnie lub w ramach partnerstwa przemysłowo-naukowego), którzy posiadają status mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 i pkt 24 oraz załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014. Wsparcie mogą uzyskać także partnerstwa przedsiębiorstwa i jednostek naukowych, partnerstwa przedsiębiorstwa i uczelni, partnerstwa przedsiębiorstwa i instytutów badawczych pod warunkiem, iż partnerem wiodącym będzie pozostawało przedsiębiorstwo posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz posiadające siedzibę lub oddział na terenie województwa śląskiego. W ramach II typu projektu nie ma możliwości, aby partnerem (poza partnerem wiodącym) pozostawało przedsiębiorstwo.


3. Czy Spółka z większościowym udziałem gminy może być Beneficjentem tego konkursu?

Mając na względzie zapisy pkt. 1.3 Regulaminu wyboru projektów można uznać, że opisany podmiot może aplikować w ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24. Równocześnie zachęcam do analizy zapisów wskazanych w części pn. „NIE możesz ubiegać się o dofinansowanie, jeśli” (pkt 1.3) oraz kryterium „Wnioskodawca NIE jest jednostką samorządu terytorialnego (lub podmiotem przez nią kontrolowanym lub od niej zależnym), która podjęła jakiekolwiek działania dyskryminujące, sprzeczne z zasadami, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia nr 2021/1060”.


4. Na jakich podstawach prawnych można otrzymać wsparcie?

Informuję, iż w ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24, dla działania Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach wsparcie można otrzymać na podstawie:

Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014 z późniejszymi zmianami, jako:

  • regionalna pomoc inwestycyjna (artykuł 14),
  • pomoc na projekty badawczo-rozwojowe (artykuł 25),
  • pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności (artykuł 28),
  • pomoc szkoleniowa (artykuł 31).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) numer 2021/1060 (wyłącznie w przypadku organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę).

Rozporządzenia Komisji (UE) numer 2023/2831 jako pomoc de minimis.


5. Jak rozumieć zapis, iż „wsparcie mogą otrzymać wyłącznie projekty zlokalizowane w województwie śląskim? Czy aby wziąć udział w konkursie należy posiadać oddział na obszarze woj. śląskiego najpóźniej na dzień podpisania umowy o dofinansowanie?

W Działaniu FESL.01.02 miejsce realizacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego. Zgodnie z dokumentacją dla naboru ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, ale również dokumentacja związana z prowadzeniem projektu, ewidencji np. personelu muszą znajdować się w siedzibie lub oddziale na terenie województwa śląskiego. I adres takiej jednostki powinien pojawić się w dokumentach rejestrowych najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie.

W naborze może wziąć udział firma z innego województwa mająca oddział w województwie śląskim. W celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, przedsiębiorstwo (w przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa – partner wiodący) musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. Powyższy wymóg nie dotyczy pozostałych Partnerów.

Reasumując przedsiębiorca nie musi na moment składania wniosku o dofinansowanie prowadzić działalności gospodarczej na terenie województwa śląskiego, a przedmiotowe będzie weryfikowane przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, kiedy to przedsiębiorca będzie zobowiązany do ujawnienia w CEIDG/ KRS siedziby/ oddziału zlokalizowanego na terenie województwa śląskiego.

Jednocześnie przypominam, że głównym beneficjentem naboru pozostaje sektor przedsiębiorczości, który zamierza wprowadzić lub rozwinąć w województwie śląskim swoją działalność badawczo-rozwojową. W związku z powyższym projekt powinien zostać zrealizowany w województwie śląskim, a jego efekty powinny służyć rozwojowi województwa śląskiego. Przypominam również, że w ramach I typu projektu w przypadku zakupu wartości niematerialnych i prawnych – powinny być one wykorzystywane wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc w zakresie prowadzonej działalności (zakładzie w województwie śląskim).


6. Czy z możliwości składania wniosku wykluczone są projekty, które obecnie stanowią przedmiot oceny w ramach innego Programu funduszy UE 2021-2027? (tj. cel i zakres projektów byłby ten sam, ale obecnie wniosek jest na etapie oceny, a umowa o dofinansowanie nie została podpisana).

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w przypadku zapisów dla naboru realizowanego przez ŚCP projekt może ubiegać się jednocześnie o dofinansowanie z kilku źródeł na jeden projekt, ale nie może być w ten sposób finansowany. Czyli nie można udzielić pomocy (zawrzeć umowy o dofinansowanie) na dany projekt z kilku źródeł. Skutkowałoby to w szczególności złamaniem zasady zakazu podwójnego finansowania, która oznacza więcej niż jednokrotne niedozwolone zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku ze środków publicznych (europejskich lub krajowych) zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.


7. W odniesieniu do Typu I projektu, czy w okresie trwałości projektu dozwolone jest świadczenie odpłatnych usług badawczych przez Beneficjenta w oparciu o zakupioną infrastrukturę?

Zgodnie z zapisami wskazanymi we wzorze Umowy o dofinansowanie:

paragraf 4 pkt 11 „Beneficjent korzystający z zakupionej w ramach Projektu infrastruktury jest zobowiązany do prowadzenia na niej badań zgodnych z inteligentnymi specjalizacjami. Niezgodne z inteligentnymi specjalizacjami wykorzystanie infrastruktury skutkuje korektą finansową zgodnie z załącznikiem do umowy (dotyczy pierwszego typu projektu)”.

Ponadto paragraf. 9 pkt 3: „W związku z realizacją inwestycji w ramach Projektu Beneficjent oświadcza, że od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu do zakończenia okresu trwałości Projektu:

  1. nabyte aktywa będą użytkowane zgodnie z celem Projektu;
  2. nabyte aktywa będą użytkowane w miejscu realizacji Projektu;
  3. nabyte aktywa będą własnością Beneficjenta i będą ujęte w księgach rachunkowych;

nabyte aktywa będą użytkowane zgodnie z założeniami Projektu do upływu okresu trwałości…”.

W związku z powyższym istnieje możliwość świadczenia odpłatnych usług pod warunkiem spełnienia zapisów wskazanych w umowie o dofinansowanie.


8. W regulaminie określono: "Maksymalny, dopuszczalny poziom dofinansowania projektu/ Maksymalna, dopuszczalna kwota dofinansowania projektu". Znajduje się tam informacja o dofinansowaniu kosztów pośrednich. Czy w każdym przypadku wynosi ono 85%?

Informuję, że koszty pośrednie można kwalifikować tylko w ramach II typu projektu i w każdym przypadku poziom dofinansowania może wynosić maksymalnie 85% kosztów kwalifikowalnych. Proszę jednak mieć na względzie, że pomoc na koszty pośrednie udzielana jest w formie pomocy de minimis, w związku z czym udzielona wartość dofinansowania nie może również przekroczyć limitu przysługującego Wnioskodawcy.


9. W ramach 2 typu projektu, który realizowany jest w partnerstwie (przedsiębiorstwo + organizacja badawcza), Lider projektu planuje zakup elementów do stworzenia linii demonstracyjnej, na których będzie przeprowadzał testy. Czy istnieje możliwość, aby partner projektu (organizacja badawcza) również przeprowadzała testy na wskazanej linii demonstracyjnej umieszczając ją w swojej lokalizacji (bezpłatne użyczenie linii od przedsiębiorstwa). Jeśli tak, to czy w takim przypadku organizacja badawcza może traktować koszty związane z eksploatacją tej linii (koszty mediów) za koszty kwalifikowalne projektu?

Informuję, że w ramach prac B+R zaplanowanych w złożonym wniosku o dofinansowanie podmioty uczestniczące w partnerstwie posiadają możliwość wykorzystania np. linii demonstracyjnej, której utworzenie zostanie sfinansowane liderowi partnerstwa. Przypominam jednak, że linia demonstracyjna będzie mogła być wykorzystywana wyłącznie w celach dotyczących realizowanych przez partnerstwo prac B+R. Podział zadań, który będzie realizowany przez poszczególnych członków partnerstwa powinien wynikać z zapisów wniosku o dofinansowanie i umowy o realizacji projektu partnerskiego. Należy mieć również na względzie konieczność ujęcia we wniosku o dofinansowanie wszystkich miejsc realizacji projektu. Warto również podkreślić, że Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 jednoznacznie precyzują, że w ramach projektów partnerskich wzajemne zlecanie przez partnerów realizacji zadań przez personel projektu jest niedopuszczalne.

Przypominam również, że „opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków, opłaty za wywóz odpadów komunalnych” kwalifikowalne są wyłącznie w ramach kosztów pośrednich, które dotyczą II typu projektu, natomiast zgodnie z zapisami dokumentacji dla naboru „(…) w ramach II typu projektu o koszty pośrednie mogą ubiegać się przedsiębiorstwa samodzielnie, a w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie przysługują one partnerowi wiodącemu.”


10. Proszę o wyjaśnienie następującej wątpliwości dotyczącej przyznawania premii 15 punktów procentowych pomocy publicznej w ramach projektu badawczo-rozwojowego (2.typ projektu) w Działaniu 1.2 FESL. Zgodnie z zapisami instrukcji: „Intensywność wsparcia może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych. Możesz skorzystać z następujących rodzajów premii – musisz spełnić przynajmniej jeden z następujących warunków:
(…) - projekt badawczo-rozwojowy jest realizowany w obszarze objętym pomocą, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu.”
Na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu cały obszar województwa śląskiego objęty jest mapą pomocy regionalnej jako spełniający warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu.
W świetle powyższego proszę o wyjaśnienie, czy z tytułu prowadzenia przez przedsiębiorstwo prac badawczo-rozwojowych na terenie województwa śląskiego przysługuje mu premia 15 punktów procentowych, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków (np. szerokiego rozpowszechniania wyników prac).

W odpowiedzi informuję, że z tytułu realizacji prac B+R w województwie śląskim, Wnioskodawca ma możliwość wystąpienia o przyznanie mu premii, o której mowa w zapytaniu (bez konieczności spełniania dodatkowych warunków dla uzyskania premii).

Przedmiotowa premia może zostać zastosowana wyłącznie w przypadku gdy całość zaplanowanych w projekcie prac zostanie zrealizowana na terenie województwa śląskiego. Obejmuje to również prace zlecone innym podmiotom.


11. Jaki limit pomocy de minimis przyjąć dla przedsiębiorstwa? Jeżeli 200.000EUR to kiedy będzie można przyjąć 300.000EUR? Za jaki okres liczyć otrzymaną pomoc tzn. ciągiem 3 lata do dnia złożenia wniosku czy od 01.01.2022?

Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez jedno państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 300 000 EUR w okresie 3 lat, przy czym, zgodnie z pkt 11 preambuły do ww. rozporządzenia, „dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych trzech lat”.

Oznacza to, że obecnie do ustalania dostępnego przedsiębiorstwu limitu pomocy de minimis bierze się pod uwagę 3 minione lata, a nie rok bieżący oraz 2 ostatnie lata podatkowe.

3 minione lata należy rozumieć w ten sposób, że jeśli na przykład pomoc de minimis była udzielona 5 stycznia 2024 r., uwzględnieniu podlegała pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie udzielona przedsiębiorstwu począwszy od 5 stycznia 2021 r. do 5 stycznia 2024 r. włącznie.

Przed udzieleniem pomocy 5 stycznia 2024 r. należy upewnić się, czy wcześniej (od momentu złożenia wniosku o pomoc do momentu udzielenia pomocy, a więc także w dniu 5 stycznia 2024 r.) przedsiębiorca nie otrzymał innej pomoc de minimis, która uszczupliła przysługujący mu limit i tym samym wykluczyła możliwość udzielenia mu wnioskowanej pomocy.

Na etapie sporządzania wniosku o dofinansowanie mają Państwo możliwość wskazania wyższego limitu pomocy de minimis, który na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie zostanie zweryfikowany, w celu sprawdzenia czy przedsiębiorca nie przekracza dostępnego limitu pomocy de minimis. Termin wejścia w życie rozporządzenia krajowego przewidywany jest na II kwartał br.


12. Czy w przypadku realizacji I typ projektu w naborze nr FESL.01.02-IP.01-099/24, możemy jako typ inwestycji początkowej wybrać „zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu”?

Informujemy, że dla 1 typu projektu pomoc jest udzielana na podstawie art. 14 Rozporządzenia 651/2014. Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia 651/2014 warunkiem umożliwiającym wsparcie jest wykazanie, że przedsięwzięcie ujęte we wniosku aplikacyjnym ma charakter inwestycji początkowej zarówno w przypadku przedsiębiorstw z sektora MŚP jak i w przypadku dużych przedsiębiorstw. Masz do wyboru cztery typy inwestycji początkowej:

  • zasadnicza zmiana procesu produkcji;
  • dywersyfikacja istniejącego zakładu;
  • utworzenie nowego zakładu;
  • zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

Należy zwrócić uwagę, iż projekt może dotyczyć tylko jednego typu inwestycji początkowej.

Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z zapisami kryterium „Projekt spełnia zasady wsparcia inwestycji początkowej zgodnie z art. 14 Rozporządzenia 651/2014 (dotyczy 1 typu projektu)”, zostanie ono spełnione wyłącznie w przypadku, gdy projekt dotyczy jednego z następujących typów inwestycji początkowej - zasadnicza zmiana procesu produkcji lub dywersyfikacja istniejącego zakładu lub utworzenie nowego zakładu, a także spełni wszystkie warunki specyficzne dla danego typu inwestycji początkowej.

W związku z powyższym, nie ma możliwości udzielania wparcia dla projektów, w których typem inwestycji początkowej będzie zwiększenie zdolności produkcyjnej.


PANEL EKSPERCKI


1. W odniesieniu do zapisów Regulaminu, co do panelu "W przypadku reprezentacji przedsiębiorstwa, wymagane jest, aby stawiła się osoba, która ma prawo reprezentować podmiot wnioskujący o dofinansowanie (na przykład: zgodnie z reprezentacją wynikającą z rejestru przedsiębiorców KRS albo określoną w umowie o realizacji partnerstwa) lub posiadająca stosowne pełnomocnictwo z zaznaczeniem, że powinien być to pracownik wnioskującego przedsiębiorstwa/partnera, który jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę oraz będzie zaangażowany w realizację ocenianego projektu." czy wobec tego w panelu ze strony Wnioskodawcy będzie mogła wziąć udział tylko jedna osoba, czy zapisy te określają, że co najmniej jedna musi mieć prawo do reprezentacji? Jaki będzie limit liczby reprezentantów przedsiębiorstwa na panelu?

Cytowane przez Panią zapisy wskazują, że jedna z osób uczestniczących w panelu, ze strony Wnioskodawcy, powinna być zgodna z reprezentacją ujawnioną w rejestrze przedsiębiorców lub być zatrudniona w tym przedsiębiorstwie na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem, że będzie dysponować pełnomocnictwami do reprezentowania na panelu podmiotu wnioskującego o dofinansowanie. Zgodnie z zapisami wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów pkt 5.1.2 Etap oceny spełnienia kryteriów merytorycznych ppkt 4: „…Na podstawie Twojego stosownego uzasadnienia ION może wyrazić zgodę na inną reprezentację niż wyżej wymieniona, pod warunkiem posiadania pełnomocnictwa”.

W związku z powyższym możliwe będzie uczestnictwo tylko jednej osoby na panelu. Limit liczby reprezentantów ze strony przedsiębiorcy to trzy osoby.


WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI


1. Co należy rozumieć pod pojęciem "rozwiązań obiegu cyrkularnego (w tym efektywności energetycznej i użycia energii ze źródeł odnawialnych) jak również elementy sprzyjające adaptacji do zmian klimatu (w szczególności zielona i niebieska infrastruktura". Czy jest jakiś załącznik definiujący jakie rozwiązania zaliczają się do obiegu cyrkularnego, a które nie"?

Informuję, że nie ma dodatkowego załącznika definiującego jakie rozwiązania zaliczają się do obiegu cyrkularnego a jakie nie.

Jako gospodarkę obiegu zamkniętym (GOZ) (lub gospodarkę cyrkularną) należy rozumieć regeneracyjny system gospodarczy, w którym minimalizuje się zużycie surowców i wielkość odpadów oraz emisję i utraty energii poprzez tworzenie zamkniętej pętli procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych, co maksymalnie zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych.

Zielono-niebieska infrastruktura to koncepcja wykorzystania terenów zieleni i zasobów wodnych w obszarach miejskich do łagodzenia negatywnych skutków urbanizacji oraz zmian klimatycznych.

W związku z powyższym wnioskodawca powinien, o ile będzie to zasadne i możliwe do zastosowania wykazać w jaki sposób planowany do realizacji projekt przyczynia się do spełnienia powyższych założeń.

W ramach kryterium 15 „Zgodność projektu z politykami środowiskowymi” (Kryteria wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach) również zostały wskazane zapisy definiujące przedmiotowe zagadnienia.


2. Kogo dotyczy „oświadczenie o trudnej sytuacji finansowej”?

Oświadczenie o trudnej sytuacji finansowej – zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku dotyczy tylko organizacji prowadzących badania i upowszechniającej wiedzę (w zakresie działalności niegospodarczej), która nie jest beneficjentem pomocy publicznej, tylko wtedy, zamiast Formularza Pomocy Publicznej, należy dostarczyć oświadczenie przedmiotowego partnera o niepozostawaniu w trudnej sytuacji.


3. Czy w ramach zał. „Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu” można przedstawić dokumenty inne niż wskazane w katalogu zamkniętym?

Zgodnie z dokumentacją Zał. nr 4 - Instrukcja wypełniania i składania WOD str. 75 p. 3 Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu:

Należy dostarczyć dokument, który uwiarygadnia posiadanie środków finansowych na realizację projektu. Wskazane dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty.

Oznacza to, że katalog zawiera jedyne, dopuszczalne jako obligatoryjne do załączenia dokumenty, które można przedstawić jako uwiarygadniające

posiadanie środków finansowych na realizację projektu w postaci:

a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości lub o posiadanej zdolności kredytowej. Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;

b) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;

c) kredyt obrotowy, kredyt na rachunku bieżącym;

d) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;

e) lokaty.

Załączony dokument musi być aktualny na moment złożenia wniosku. Przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru.

W przypadku partnerstwa - każdy członek partnerstwa jest zobowiązany do dostarczenia powyższego załącznika. W przypadku gdy którykolwiek z partnerów nie będzie dostarczał przedmiotowego dokumentu, wówczas należy dostarczyć oświadczenie partnera wiodącego lub innego partnera, że zobowiązuje się on do finansowego zabezpieczenia projektu również w części odpowiadającej członkowi partnerstwa. Należy wziąć pod uwagę, że załączony dokument, ze strony zabezpieczającego, powinien być spójny z częścią rzeczowo - finansową wniosku, w zakresie własnym oraz w zakresie partnera, w imieniu którego zabezpiecza się środki.

Reasumując, należy dołączyć jeden z dokumentów wskazanych na liście, aby spełnić warunek dostarczenia dokumentów potwierdzających finansowanie projektu.

Wnioskodawca ma również możliwość dołączenia załączników dodatkowych. Niemniej, aby warunek formalny został spełniony, należy dostarczyć jeden z dokumentów wskazanych w instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie.


4. Czy w przypadku kosztów ponoszonych systematycznie w trakcie realizacji Projektu (koszty wynagrodzeń, amortyzacji) należy tylko wskazać wszystkie poziomy TRL, w ramach których wnioskodawca będzie ponosił dany koszt, czy należy jeszcze przedstawić planowaną ilość godzin (w przypadku wynagrodzeń), miesięcy (w przypadku amortyzacji) itp. w przyporządkowaniu do poszczególnych poziomów gotowości technologicznej?

W przypadku kosztów ponoszonych systematycznie w trakcie realizacji Projektu (koszty wynagrodzeń, amortyzacji) zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku w uzasadnieniu należy "wskazać informację na temat poziomów gotowości technologii, w ramach których dany koszt będzie realizowany/zostanie poniesiony". Nie ma konieczności wskazywania planowanej ilości godzin (w przypadku wynagrodzeń), miesięcy (w przypadku amortyzacji) itp. w przyporządkowaniu do poszczególnych poziomów gotowości technologicznej.


5. Kto wypełnia załącznik „analiza finansowa” w przypadku projektu realizowanego w partnerstwie?

Odpowiadając na zapytanie informuję, że w przypadku załącznika analiza finansowa, dla projektów realizowanych w partnerstwie (II typ projektu), należy przedstawić założenia dla analizy finansowej dla poszczególnych partnerów. W osobnych zakładkach należy przedstawić prognozy dla poszczególnych członków partnerstwa.


6. Opis rezultatu projektu oraz parametrów nowości - proszę o informację, w którym pkt. we wniosku należy je opisać? W którym pkt. mamy się ewentualnie parametrycznie porównać z rozwiązaniami konkurencyjnymi? W poprzedniej perspektywie był do tego specjalnie dedykowany punkt (B.9.1, B.9.2), a teraz z dokumentu "Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie" (zał. nr 4 do Regulaminu) to nie wynika.

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie znajdują się w Instrukcji wypełniania i składania WOD. W odniesieniu do efektów projektu, zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie opisywane/wykazywane są przez są przez Wnioskodawcę w części D wniosku o dofinansowanie. W odniesieniu do analizy rynku docelowego, zapotrzebowania rynku na rezultat projektu, opisu konkurencji, Założenia do utrzymania celów itd. należy wskazać w pkt B.14. wniosku. Zaznaczyć należy, że parametry planowanego do wypracowania w ramach prac B+R rozwiązania należałoby wskazać w kontekście badania stanu techniki etc. w uzasadnianiu, że projekt dzięki pracom B+R doprowadzi do nowego rozwiązania.


7. Skala innowacyjności - jaka jest minimalnie wymagana?

W dokumentacji aplikacyjnej nie ma wskazanego minimalnego poziomu innowacji ze względu na charakter naboru, który dotyczy prac badawczych. Informuję iż, prace badawcze charakteryzują się wysokim stopniem unikatowości oraz niepewności co oznacza iż, wyniki takich prac muszą być niestosowane/nieznane. W przeciwnym razie nie byłoby konieczności prowadzenia prac badawczych gdyby wyniki (produkt/usługa/proces/technologia) były znane i dostępne a tym samym można by było dookreślić ich poziom innowacyjności jako inny niż nieznany i niestosowany dotychczas.


8. Skrzynka ePUAP - czy jej posiadanie jest obligatoryjne?

Tak niezbędnym jest posiadanie skrzynki ePUAP, za pomocą skrzynki odbywa się również komunikacja pomiędzy ŚCP a Wnioskodawcą (dokładnie sposób komunikacji opisany został w Regulaminie naboru).


RIS


1. Jak należy zweryfikować, w którą inteligentną specjalizację wpisuje się projekt? Czy pracownicy Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości mogą wskazać odpowiednią inteligentną specjalizację.

Przypominamy, iż inteligentnymi specjalizacjami województwa śląskiego są:

  • energetyka,
  • medycyna,
  • technologie informacyjne i komunikacyjne,
  • zielona gospodarka,
  • przemysły wschodzące.

Więcej informacji dotyczących inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego znajduje się w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030.

Ponadto informujemy, że projekt, aby kwalifikował się do wsparcia, musi wpisywać się co najmniej w jedną z ww. inteligentnych specjalizacji, a stosowne informacje wraz z uzasadnieniem należy wskazać we wniosku o dofinansowanie (podlegają one ocenie w ramach oceny merytorycznej projektu, a nie oceny formalnej). W związku z powyższym, nawet po opisaniu planowanego do realizacji projektu, nie ma możliwości aby na ten moment Śląskie Centrum Przedsiębiorczości mogło potwierdzić fakt wpisywania się projektu w daną specjalizację. Jest to jednak wskazówka dla Wnioskodawcy jak ważny jest wyczerpujący opis we wniosku o dofinansowanie, który będzie wskazywał na konkretną specjalizację, tak aby ekspert merytoryczny nie miał wątpliwości co do jej prawidłowości.


2. Czy jest możliwość zapoznania się dokumentem innym, niż Regionalna Strategia Innowacji, opisującym w sposób zwięzły inteligentne specjalizacje?

Pod ogłoszeniem o naborze umieściliśmy materiały w tym zakresie.


PARTNERSTWO


1. Czym różni się partnerstwo od konsorcjum?

Partnerstwo, o którym mowa w ustawie wdrożeniowej, wystąpi, gdy jednostki zawiązujące współpracę nie zdecydują się na utworzenie odrębnego bytu lub nie będą miały takiej możliwości. W takiej sytuacji, jako beneficjent wskazany będzie partner wiodący, a jednocześnie projekt oznaczony będzie jako projekt partnerski.

Projekt partnerski jest realizowany przez co najmniej dwa odrębne podmioty, co oznacza, że nie można uznać za projekt partnerski projektu realizowanego przez jeden byt uprzednio utworzony przez takie podmioty.

Tłumacząc, kilka współpracujących ze sobą podmiotów (jednostek) może nie tworzyć odrębnej jednostki, tylko ograniczyć się do zawiązania partnerstwa/współpracy – wówczas beneficjentem w rozumieniu przepisów krajowych jest tylko jeden z ww. podmiotów (jednostek).

Konsorcjum oznacza utworzenie nowej jednostki (entity), która może być publiczna lub prywatna – w zależności od ustawodawstwa krajowego.

Tłumacząc, kilka współpracujących ze sobą podmiotów (jednostek) może utworzyć tzw. konsorcjum, które będzie stanowiło odrębną jednostkę – zgodnie z krajowymi przepisami i ta oddzielna jednostka staje się beneficjentem w rozumieniu przepisów rozporządzenia ogólnego.

„entity” – nowoutworzony byt nie musi być podmiotem mającym osobowość prawną (zgodnie z definicją beneficjenta wskazaną w art. 2 pkt 9 lit. a rozporządzenia ogólnego), jednak musi stanowić możliwą do wyodrębnienia, zgonie z przepisami krajowymi, jednostkę.


2. Jaki może być skład partnerstwa?

W skład partnerstwa mogą wejść nie więcej niż 3 podmioty, a partnerem wiodącym musi być przedsiębiorstwo posiadające siedzibę lub oddział w województwie śląskim. Partnerami (poza partnerem wiodącym) mogą pozostawać wyłącznie organizacje badawcze i upowszechniające wiedzę. Każdy partner jest zobligowany do uczestnictwa zgodnego z definicją efektywnej współpracy, co oznacza, że każdy członek partnerstwa zobowiązany jest wnieść do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe na warunkach określonych w umowie o realizacji projektu partnerskiego. Nie ma możliwości otrzymania wsparcia przez partnerstwo, którego partnerem pozostaje kolejne partnerstwo. W ramach II typu projektu nie ma możliwości, aby partnerem (poza partnerem wiodącym) pozostawało przedsiębiorstwo. Podmioty sektora finansów publicznych mogą być kwalifikowane jako przedsiębiorstwo, pod warunkiem wpisu do KRS.


3. Czy jest minimalny zakres umowy konsorcjum dla projektów realizowanych w partnerstwie przedsiębiorstwa z partnerem naukowym?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach przedmiotowego naboru wypracowano minimalny zakres umowy o realizacji projektu partnerskiego – stanowi go Załącznik nr 10 do Wniosku – Umowa o realizacji projektu partnerskiego. Jednocześnie informuję, że wzór umowy stanowi minimalny zakres i może być przez strony uzupełniony o postanowienia niezbędne dla realizacji projektu. Postanowienia stanowiące uzupełnienie wzoru umowy nie mogą być sprzeczne z systemem realizacji FE SL 2021-2027 oraz z postanowieniami zawartymi w tym wzorze.


4. Czy z punktu widzenia Partnera może on (Partner) być partnerem w więcej jak jednym projekcie/wniosku w ramach naboru, oczywiście każdorazowo przy innym liderze/wnioskodawcy?

W odpowiedzi na przysłane pytanie informuję, iż Wnioskodawca ma możliwość w ramach naboru złożyć po 1 wniosku dla typu projektu, czyli może złożyć maksymalnie 2 projekty.

Jednak tylko w przypadku II typu projektu wsparcie mogą uzyskać partnerstwa przedsiębiorstwa i jednostek naukowych, partnerstwa przedsiębiorstwa i uczelni oraz partnerstwa przedsiębiorstwa i instytutów badawczych.

Podobne ograniczenia co do Wnioskodawcy nie istnieją w stosunku do partnerów, co oznacza, że ten sam podmiot może być partnerem w innym projekcie o ile pozwala mu na to w jego ocenie posiadany potencjał kadrowy, techniczny, czy też finansowy.

Proszę mieć na względzie, że Beneficjentem pozostaje lider projektu. Zatem lider projektu może pozostawać (w przypadku II typu projektu) wyłącznie liderem dla jednego projektu.


5. Czy w ramach 2 typu projektów, w których mogą wziąć udział partnerstwa przemysłowo-naukowe, instytucja naukowa może być spoza województwa śląskiego?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w przypadku II typu projektu o dofinansowanie mogą ubiegać się wnioskodawcy (samodzielnie lub w ramach partnerstwa przemysłowo-naukowego), którzy posiadają status mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 i pkt 24 oraz załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014. Wsparcie mogą uzyskać także partnerstwa przedsiębiorstwa i jednostek naukowych, partnerstwa przedsiębiorstwa i uczelni, partnerstwa przedsiębiorstwa i instytutów badawczych pod warunkiem, iż partnerem wiodącym będzie pozostawało przedsiębiorstwo posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz posiadające siedzibę lub oddział na terenie województwa śląskiego (weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie). W ramach II typu projektu nie ma możliwości, aby partnerem (poza partnerem wiodącym) pozostawało przedsiębiorstwo. Może nim pozostawać wyłącznie organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę, przy czym może być ona spoza Województwa Śląskiego.

Informuję, również, że dla projektu dotyczącego realizacji prac badawczo-rozwojowych - w przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie lub jego część będzie realizowana poza terytorium województwa śląskiego, za miejsce realizacji projektu uznaje się zakład lub oddział Wnioskodawcy/partnera wiodącego, który musi znajdować się w województwie śląskim.


6. Jak wybrać Partnera do projektu?

W przypadku projektów realizowanych w partnerstwie (dotyczy to sytuacji, gdy wnioskodawcą pozostaje partnerstwo) zastosowanie mają zapisy art. 39 ustawy wdrożeniowej. Wybór partnerów powinien być zgodny z zapisami zamieszczonymi w art. 39 ustawy wdrożeniowej. W skład partnerstwa mogą wejść nie więcej niż 3 podmioty, a partnerem wiodącym musi być przedsiębiorstwo posiadające siedzibę lub oddział w województwie śląskim.

Wyjątek stanowią podmioty, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych Zgodnie z prawem zamówień publicznych taki podmiot jest zobowiązany dokonać wybór partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 tej ustawy, z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania. Podmiot ten, dokonując wyboru, jest obowiązany w szczególności do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
  3. podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.

Tak więc jeżeli lider zobowiązany jest do stosowania PZP wówczas powinien dochować warunków, o których mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zastosowanie mają pozostałe zapisy art. 39, które wskazują, że wybór partnera nie musi być dokonywany w drodze zapytania ofertowego.


7. Czy partner może być również podwykonawcą prac B+R w projekcie?

Zadania realizowane przez poszczególnych partnerów w ramach projektu partnerskiego nie mogą polegać na oferowaniu towarów, świadczeniu usług lub wykonywaniu robót budowlanych na rzecz pozostałych partnerów.


8. Czy partner musi również ponosić wydatki w ramach projektu i czy są one finansowane? Czy współpraca może mieć charakter konsultacji założeń, metodyk i wyników projektu?

Każdy partner jest zobligowany do uczestnictwa zgodnego z definicją efektywnej współpracy, co oznacza, że każdy członek partnerstwa zobowiązany jest wnieść do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe na warunkach określonych w umowie o realizacji projektu partnerskiego. Wydatki ponoszone przez partnerów również są finansowane. Zgodnie z kryterium Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy - weryfikacji podlega, czy partnerzy wykazani w umowie o realizacji projektu w partnerstwie spełniają warunek wykazany w art. 39 ust. 13 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021 – 2027 z późn. zm. oraz czy celowe jest powołanie partnerstwa. Ponadto "Umowa o realizacji projektu partnerskiego" zobowiązuje do wykazania w załączniku nr 2 - zakresu zadań - z podziałem na poszczególnych Partnerów. Ponadto w paragrafie 6 umowy o realizacji projektu partnerskiego należy wskazać "Zasady podziału praw własności intelektualnej" z uwzględnieniem, iż "Przy podziale praw własności intelektualnej należy wziąć pod uwagę stopień zaangażowania poszczególnych podmiotów w realizację projektu i wdrażanie jego wyników, ich udział finansowy (w szczególności wysokość wkładu poszczególnych podmiotów w kosztach projektu, które przyczynią się do zdobycia nowej wiedzy stanowiącej własność intelektualną) oraz faktyczny udział poszczególnych podmiotów w uzyskaniu takiej wiedzy. Zapisy w tym zakresie nie mogą utrudniać realizacji projektu badawczego oraz wdrażania jego wyników".


9. Czy partner może być zaangażowany np. w realizację tylko jednego zadania, czy musi brać udział we wszystkich zadaniach badawczych?

Tak istnieje taka możliwość, że partner może być zaangażowany w realizację jednego zadania.


10. Czy Jednostka Naukowa z innego województwa może być partnerem?

Partnerem może być jednostka naukowa z innego województwa.


KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW


1. W nawiązaniu do kryterium: „Posiadanie lub deklaracja posiadania Certyfikatu ISO/IEC 17025” – czy każdy myślnik w kryterium odnosi się do ww. certyfikatu?

Całe kryterium ”Posiadanie lub deklaracja posiadania Certyfikatu ISO/IEC 17025” odnosi się do certyfikatu wskazanego w nazwie kryterium, czyli Certyfikatu ISO/IEC 17025 - systemu jakości dotyczącego kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących.

Myślnik 3 w ww. kryterium również odnosi się do Certyfikatu ISO/IEC 17025 i mówi o tym, że punkty zostaną przyznane wyłącznie wówczas, jeżeli gdy Wnioskodawca na moment złożenia wniosku udokumentuje, że posiada aktualny certyfikat ISO/IEC 17025.


2. W odniesieniu do kryterium merytorycznego "Projekt przewiduje współpracę z partnerami z innych regionów/państw" tj. "Projekt zakłada współpracę, w tym wymianę wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje, z partnerami z innych regionów/Państw Członkowskich, kandydujących lub stowarzyszonych, bądź projekt jest komplementarny do innych projektów realizowanych poza granicami Polski w UE, krajach kandydujących i stowarzyszonych." Czy dobrze rozumiem, że dla spełnienia kryterium adekwatnym będzie np. przedstawienie umowy o współpracy z podmiotem zagranicznym?

Informuję, iż zgodnie z definicją, w ramach kryterium można otrzymać 0, 1 lub 2 pkt:

  • w przypadku, gdy projekt jest realizowany z partnerem z innego państwa – projekt otrzymuje 2 pkt. Należy wykazać, iż w umowie o realizacji projektu partnerskiego (załącznik nr 10) – Partner jest spoza kraju. W przypadku tego elementu kryterium chodzi o wspólną realizację projektu zgodnie z definicją partnera z Regulaminu.
  • w przypadku, gdy projekt jest realizowany z partnerem z innego regionu bądź też wykorzystywana jest wiedza bądź też projekt jest komplementarny do innych projektów realizowanych poza granicami Polski – 1 pkt. W zakresie dotyczącym realizacji projektu z partnerem spoza regionu należy wykazać, iż w umowie o realizacji projektu partnerskiego (załącznik nr 10) – Partner jest spoza regionu. W pozostałych przypadkach tj. w projekcie wykorzystywana jest wiedza bądź też projekt jest komplementarny do innych projektów realizowanych poza granicami Polski, na potwierdzenie przedmiotowego faktu będzie można dostarczyć do wniosku np. umowy o współpracy. Jednak ostateczna decyzja o przyznaniu pkt i uznaniu kryterium za spełnione (na podstawie przedstawionych we wniosku informacji i dostarczonych dokumentów) będzie należało do ekspertów.
  • w przypadku braku współpracy - projekt otrzymuje 0 pkt.


3. Proszę o doprecyzowanie, na jaką wartość należy udokumentować posiadanie środków własnych na moment składania wniosku? Czy na wartość wkładu własnego, czy na całkowitą wartość projektu brutto?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że nie ustalono minimalnych kwot dotyczących posiadania środków na realizację projektu. Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Należy pamiętać, że to eksperci oceniający wniosek merytorycznie będą analizować czy Wnioskodawca posiada potencjał zapewniający, że projekt będzie wykonalny finansowo, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej. Eksperci oceniają wykonalność finansową całościowo – nie tylko w oparciu o załączone dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.

Ponadto informuję, że w przypadku I typu projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia wkładu finansowego wolnego od pomocy publicznej w wysokości min. 25% kosztów kwalifikowanych.


4. Czy określono wartość minimum punktów, które trzeba zdobyć w kryterium Efektywność i opłacalność realizacji?

Wniosek otrzymuje ocenę pozytywną w zakresie spełnienia kryteriów merytorycznych w przypadku spełnienia wszystkich kryteriów zero-jedynkowych oraz uzyskania co najmniej 14 punktów w wyniku oceny projektu w kryteriach punktowanych. W przypadku, gdy kilka projektów uzyska tą samą liczbę punktów kwalifikującą projekt do wsparcia, a wartość alokacji przeznaczonej na dany nabór nie pozwala na zatwierdzenie do dofinansowania wszystkich projektów, o wyborze projektu do dofinansowania decydują kryteria rozstrzygające. Jeżeli pierwsze z kryteriów rozstrzygających nie rozstrzyga kwestii wyboru projektów, wówczas stosuje się drugie kryterium rozstrzygające. Jeżeli drugie z kryteriów rozstrzygających nie rozstrzyga kwestii wyboru projektów, wówczas stosuje się trzecie kryterium rozstrzygające.

Pierwsze kryterium rozstrzygające to: Efektywność i opłacalność realizacji projektu. W ramach kryterium Wnioskodawca może otrzymać od 0 do 6 pkt. Nie ma określonej minimalnej liczby punktów niezbędnej do zdobycia w kryterium Efektywność i opłacalność realizacji projektu (Pierwsze kryterium rozstrzygające), aby wniosek otrzymał dofinansowanie.


5. Jak przekłada się rentowność inwestycyjna projektu na punktację? Czy punktacja zależy od NPV, IRR projektu, a jeśli tak, to jakie wartości ww. wskaźników przekładają się na punktację? Ile produktów trzeba wdrożyć, aby otrzymać punkty w tym kryterium w przeliczeniu na nakłady inwestycyjne?

Kryterium Efektywność i opłacalność realizacji projektu - podlega ocenie merytorycznej dokonywanej przez Ekspertów. Kwestia efektywności i opłacalności projektu w zakresie finansowym jak i ilościowym jest kwestią specyficzną i unikatową dla danego projektu. Ze względu na różnorodność projektów pod kątem m.in. typu inwestycji (infrastruktura/badania); specyfiki inteligentnej specjalizacji, prowadzonej działalności firmy lub realizacji projektu w partnerstwie uniemożliwia wskazanie konkretnych wartości wskaźników dla ogółu projektów jak i niezbędnej liczby produktów niezbędnych do wdrożenia.

Ekspert dokonuje oceny wobec zapisów wniosku o dofinansowanie, przedłożonych załączników oraz z uwzględnieniem specyfiki danego projektu.


6. Jaka jest definicja sieci badawczej w kontekście tego konkursu? i jaki dokument należy przedstawić?

Informuję, iż nie ma wskazanej definicji sieci badawczej jak i nie ma wskazanego dokumentu jaki należy przedłożyć. Wnioskodawca chcąc uzyskać punkty w tym zakresie zobowiązany jest do przedstawienia informacji w zapisach wniosku o dofinansowanie oraz przedłożenia dokumentu potwierdzającego powyższe, co zostanie zweryfikowane i ocenione przez Eksperta podczas oceny merytorycznej. W przypadku wątpliwości Ekspert może wezwać Wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień.


7. W kryteriach wyboru projektu można ubiegać się o punkty w ramach „Realizacja projektu przez partnerstwo” – czy jest określona forma współpracy z takim podmiotem? Czy musi to być przykładowo umowa konsorcjum, list intencyjny, umowa o współpracy, inne?

W dokumentacji dla przedmiotowego naboru szczegółowo opisana jest wspomniana forma współpracy. W ramach przedmiotowego naboru mowa jest o możliwości realizacji projektu w formie partnerstwa – proszę o zapoznanie się z dokumentacją w tym zakresie. Wzór umowy partnerstwa stanowi jeden z załączników do dokumentacji dla naboru.


8. W kryteriach wyboru projektu można ubiegać się o punkty w ramach „Rozwój działalności B+R Wnioskodawcy”, gdy „Wnioskodawca współpracował/współpracuje w sieciach badawczych, w tym międzynarodowych (weryfikacja na podstawie dokumentu przedstawionego na moment aplikowania) – czy jest określona w jaki sposób taka współpraca ma się odbywać? Czy może to być jednorazowe zlecenie prac do wykonania do sieci badawczej [podwykonawstwo] czy umowa o współpracy czy list intencyjny lub inne?

Dokumentacja dla przedmiotowego naboru nie precyzuje, nie określa szczegółów, jak powinna wyglądać taka współpraca. Nie sprecyzowano także, jaki dokument powinien uwiarygadniać taką współpracę. Przypominam, że jest to kryterium merytoryczne, które będzie weryfikowane przez ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie, dostarczonych dokumentów (w tym szczególnie dokumentu potwierdzającego taką współpracę) oraz własnej wiedzy i doświadczenia ekspertów. To po stronie Wnioskodawcy spoczywa obowiązek przedstawienia dokumentu, który uwiarygodni przedmiotową współpracę. W związku z powyższym nie można stwierdzić, czy dostarczenie przez Wnioskodawcę umowy o współpracy, listu intencyjnego, czy też jednorazowe zlecenie prac do wykonania do sieci badawczej (podwykonawstwo) stanowić będzie podstawę do przyznania w punktów w ramach kryterium.


9. W przypadku, gdy projekt wykazuje efekt synergii z Programem Horyzont Europa – projekt otrzymuje 1 pkt - z czym konkretnie projekt ma być synergiczny? Z jakimi działaniami/celami Programu Horyzont Europa? Czy wnioskodawca musi równolegle aplikować o finansowanie w ramach Horyzontu Europa? Jakie inne działania mogą zostać uznane za synergiczne (poprośmy o przykłady).

Odpowiadając na pytanie, aby projekt mógł otrzymać 1 pkt za efekt synergii z programem Horyzont Europa należy wykazać udział bezpośredni lub pośredni w projektach Horyzont Europa. Horyzont Europa złożony jest z trzech filarów - Doskonała baza naukowa, Globalne wyzwania i konkurencyjność, Innowacyjna Europa. Bezpośredni udział oznacza uczestnictwo w programach realizowanych w ramach przedmiotowej Agendy np. projekcie badawczo-rozwojowym. Jako pośredni udział w projektach Horyzont Europa można uznać np. zatrudnienie kadry naukowej, która zwiększała swoje kompetencje w ramach projektów finansowanych ze środków wspomnianej Agendy. Wnioskodawca realizując zarówno projekt w programie Horyzont Europa oraz w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości jest zobowiązany wykazać kompatybilne/ synergiczne działania/cele między realizowanymi projektami. Należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany, ale może realizować projekt w ramach Horyzont Europa.


10. Każdy partner jest zobligowany do uczestnictwa zgodnego z definicją efektywnej współpracy, co oznacza, że każdy członek partnerstwa zobowiązany jest wnieść do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe na warunkach określonych w umowie o realizacji projektu partnerskiego. Czyli partner nie musi ponosić kosztów kwalifikowanych? Może wnieść nieodpłatnie pracę ludzką swoich pracowników lub posiadaną aparaturę naukowo badawczą?

Odpowiadając na pytanie, każdy członek partnerstwa zobowiązany jest wnieść do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe na warunkach określonych w umowie o realizacji projektu partnerskiego, co oznacza, że partner jest zobowiązany ponosić również wydatki kwalifikowalne, np. czy to poprzez zatrudnienie merytorycznych pracowników wykonujących prace B+R, czy wykorzystanie posiadanej aparatury naukowo- badawczej.


11. Wdrożenie rezultatów projektu planowane jest na terenie województwa Śląskiego. Przedsiębiorstwo posiada oddział na Śląsku, a projekt polega na rozwiązaniu informatycznym oferowanym w chmurze. Jak w takim przypadku spełnić powyższe kryterium?

Oceniający będą mogli przyznać 2 punkty w ramach kryterium „Wdrożenie rezultatów projektu planowane jest na terenie województwa śląskiego.” w następujących przypadkach:

  • w przypadku realizacji projektu w ramach I typu, w którym rozbudowywane/ modernizowane będzie istniejące zaplecze B+R lub tworzona będzie nowa infrastruktura B+R zlokalizowana na terenie województwa śląskiego;
  • w przypadku realizacji projektu w ramach II typu, przedsiębiorca wdroży do własnej działalności, na terenie województwa śląskiego, efekty prac B+R.

W przypadku realizacji projektu w ramach II typu, jeżeli Wnioskodawca zaplanuje udzielanie licencji lub sprzedaż wyników prac B+R, wówczas oceniający nie przyzna punktów w ramach przedmiotowego kryterium.

Z opisu wnioskujemy, że planują Państwo realizację II typ projektu i w wyniku przeprowadzonych prac badawczo-rozwojowych efektem będzie technologia, która zostanie zaoferowana w chmurze.

Ponieważ zapytanie nie posiada dalszych szczegółów proszę się upewnić, czy nastąpi wdrożenie do własnej działalności gospodarczej i wówczas należy udowodnić, że , że oddział na terenie naszego województwa będzie posiadał odpowiednie zasoby techniczne i kadrowe do oferowania przedmiotowej usługi, a przychody z tego tytułu będą osiągane w regionie.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś