FB Pixel Code Przejdź do treści głównej

Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 1 dokończenie



KWALIFIKOWALNOŚĆ


1. Jakie koszty można uznać za kwalifikowalne w ramach I typu projektu?

Informuję, iż w ramach 1. Typ projektu: Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej, przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o wsparcie w ramach poniższych kategorii kosztów:

  • środki trwałe/dostawy;
  • wartości niematerialne i prawne;
  • roboty budowlane;
  • nieruchomości;
  • koszty wsparcia uczestników projektu.

Szczegółowy opis wydatków kwalifikowalnych oraz ich kwalifikowania w ramach naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24, stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu wyboru, załączony pod ogłoszeniem o naborze.


2. W Regulaminie naboru (zał. 6 kwalifikowalność wydatków) wskazano że koszty pośrednie stanowią 7% kosztów bezpośrednich. Jednak w dokumencie znajduje się informacja: "w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie koszty pośrednie przysługują partnerowi wiodącemu". Czy to znaczy, że w projekcie z działania 1.2 FESL (typ 2) koszty pośrednie naliczane są wyłącznie od kosztów bezpośrednich po stronie partnera wiodącego/przedsiębiorstwa będącego liderem projektu, a w przypadku partnera (organizacji prowadzącej badania) koszty pośrednie nie są nalicza w ogóle? Czy też koszty naliczane są od całego budżetu (tzn. od budżetu wszystkich partnerów)?

Zgodnie z przytoczonym w zapytaniu załącznikiem koszty pośrednie naliczane są od wszystkich kosztów bezpośrednich ujętych w projekcie bez względu na to kto te wydatki ponosi.


3. W związku z zapisem punktu 2.1. Personel projektu Załącznika numer 6 do regulaminu wyboru projektów proszę o informację, czy będzie możliwość kwalifikowania kosztów wynagrodzeń zgodnie z regulaminem wewnętrznym obejmującym cały podmiot wszystkich pracowników oraz wszystkie rodzaje projektów? Regulamin zakłada różne stawki uzależnione od stanowiska i doświadczenia.
Narzucenie możliwości kwalifikowania kosztów tylko na podstawie odgórnie narzuconej stawki jednostkowej spowoduje, że żaden podmiot, który posiada wewnętrzny regulamin wynagradzania nie będzie mógł zakwalifikować ani rozliczyć kosztów wynagrodzeń w ramach naboru.

"Zgodnie z zapisami załącznika nr 6 do regulaminu wyboru projektów w naborze nr FESL.01.02-IP.01-099/24 kwalifikowalne są wyłącznie koszty wynagrodzeń merytorycznego personelu B+R tj. badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocniczych biorących udział w badaniach przemysłowych i pracach rozwojowych. Koszty wynagrodzeń takiego personelu są rozliczane za pomocą uproszczonej metody rozliczania wydatków tj. godzinową stawką jednostkową i wynosi ona 88,00 brutto brutto. Jest to stawka ustalona odgórnie przez Instytucję Zarządzającą FE SL.

Reasumując nie ma możliwości rozliczania wynagrodzeń w sposób inny niż wskazany w tymże dokumencie."


4. W ramach drugiego typu projektu: Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach, amortyzacja środków trwałych – aparatury i sprzętu odbywa się na zasadach wskazanych w załączniku 6 do naboru, tj. powszechnie przyjętych zasad rachunkowości i zgodne z obowiązującymi przepisami – co oznacza, że kwalifikowane są odpisy amortyzacji bilansowej, odmiennie niż w przypadku amortyzacji budynków, gdzie kwalifikowane są odpisy amortyzacji podatkowej.

"Kwalifikowalne są odpisy amortyzacyjne aparatury i sprzętu naukowo-badawczego, będących własnością beneficjenta/partnera, w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych. Za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi wykorzystania aparatury i sprzętu do prac B+R i stopnia (%) wykorzystania aparatury i sprzętu w Projekcie, obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości i zgodne z obowiązującymi przepisami" odnosi się w każdym przypadku do amortyzacji podatkowej. Wskazują na to również pozostałe zasady kwalifikowalności wydatków, w których podano, że istotna jest dla nas amortyzacja w ujęciu podatkowym (m.in. amortyzacja budynków, nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych wymaga, aby dany wydatek podlegał amortyzacji w ujęciu podatkowym, o czym mowa w ogólnych warunkach wytycznych dotyczących uznania wydatków za kwalifikowalne).

Ponadto, aby wydatek dotyczący amortyzacji (aparatury i sprzętu), mógł zostać uznany za kwalifikowalny, musi spełnić wszystkie warunki kwalifikowalności, dla tej kategorii kosztu, wskazane w przedmiotowym dokumencie.

Odpisy amortyzacyjne, bez względu, czy dotyczące aparatury i sprzętu, czy budynków, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych żeby mogły zostać uznane za kwalifikowalne, powinny zostać dokonane zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami rachunkowości (m.in. wg zasad ujętych w polityce rachunkowości, w szczególności w zakresie obowiązku prowadzenia wyodrębnionej księgowej m.in. wskazując zespoły kont, na których ujmowane są operacje związane z amortyzacją – zapis ten dotyczy wyłącznie przedsiębiorców prowadzących pełną księgowość) oraz jednocześnie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym również właściwej dla wnioskodawcy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych/prawnych (informacje w tym zakresie zostały uwzględnione w ramach instrukcji wypełniania wniosku o płatność, dostępnej na naszej stronie internetowej w zakładce Strefa Beneficjenta/ realizacja projektów/ wniosek o płatność). Instrukcja ta również jednoznacznie wskazuje, jaki rodzaj amortyzacji wymagany jest dla poszczególnych kategorii wydatków, w tym dla amortyzacji aparatury i sprzętu - amortyzacja podatkowa.

Ponadto, w przypadku, gdy Wnioskodawca zamierza w okresie realizacji projektu w całości zamortyzować środek trwały zakupiony w związku z realizacją tego projektu (kwalifikowalne koszty amortyzacji) i dodatkowo będzie on wykorzystywany wyłącznie na potrzeby projektu, zasada konkurencyjności powinna być wtedy zastosowana do jego zakupu. Wybór amortyzacji w ramach projektu jako najbardziej efektywnej metody pozyskania środka trwałego (czyli w całości zamortyzowanego w ramach projektu) nie może stanowić próby ominięcia zasady uczciwej konkurencji przy jego zakupie. W trakcie weryfikacji wniosków o płatność oraz kontroli projektu koszt amortyzacji będzie więc oceniany w kontekście zasad kwalifikowalności wydatków, ze szczególnym uwzględnieniem zasad konkurencyjności, uczciwej konkurencji oraz zakazującej podwójnego współfinansowania wydatków.


5. Proszę o informację, czy jedna osoba może łączyć w projekcie funkcje:
- pracownika badawczego w ramach merytorycznego personelu B+R otrzymując z tego tyłu wynagrodzenie kwalifikowane w ramach koszów bezpośrednich, oraz
- kierownika zarządzającego projektem - otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie kwalifikowane w ramach kosztów pośrednich?
Łączna ilość godzin pracy w projekcie nie przekroczy w skali roku 1720 godzin.

W odpowiedzi na przesłane zapytanie informuję, iż nie ma przeciwwskazań, aby jedna osoba łączyła funkcje pracownika badawczego

w ramach personelu B+R jak i kierownika zarządzającego projektem, pamiętając o rozdzieleniu ww. funkcji/zadań w projekcie.

Proszę pamiętać, iż konieczne jest spełnienie wszystkich warunków kwalifikowalności wykazanych w "Kwalifikowalności dla naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24" stanowiącym załącznik nr 6 do Regulaminu naboru dla poszczególnych kosztów.

Ponadto zwracam uwagę, iż rozliczana liczba faktycznie przepracowanych godzin danej osoby nie może przekraczać 1720 godzin w ciągu roku, co oznacza, że 1720 stanowi maksymalną liczbę godzin, jaką można zadeklarować w odniesieniu do pracy danej osoby w trakcie roku kalendarzowego - a nie w ramach projektu.


6. Czy w ramach kosztów kwalifikowanych możliwy jest zakup elementów i budowa na ich podstawie linii pilotażowej?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach II typu projektu kwalifikowalny jest zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej.

Mając na względzie cel wsparcia w ramach naboru: wsparcie działalności badawczo – rozwojowej przedsiębiorstw, informuję, że Wnioskodawca aplikujący o wsparcie nie może zakładać wykorzystania komercyjnego planowanej do wypracowania w ramach prac B+R linii.


7. Czy na linii pilotażowej wybudowanej w ramach kosztów kwalifikowanych możliwe jest komercyjne świadczenie usług/produkcja?

Możliwość komercyjnego wykorzystania linii pilotażowej (prototypu) po zakończeniu realizacji projektu jest możliwe tylko na uzasadniony wniosek Beneficjenta oraz po spełnieniu warunku określonego w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/1315, zgodnie z którym opracowany prototyp/linię pilotażową można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji.


8. Wynajem powierzchni laboratoryjnej - czy dla tego wydatku jeżeli będzie powyżej 50 tys. PLN netto trzeba stosować zasadę konkurencyjności?

Wynajem nieruchomości zgodnie z wytycznymi ws. kwalifikowalności jest wydatkiem zwolnionym ze stosowania polityki konkurencyjności.


WARUNKI PODPISANIA UMOWY


1. Czy możliwe jest na moment podpisania umowy o dofinansowanie dostarczenie warunkowego pozwolenia na budowę w typie projektu nr 1? Lub też w przypadku braku pozwolenia na budowę na moment podpisania umowy docelowej – możliwe jest podpisanie umowy warunkowej?

Nie ma możliwości dostarczenia warunkowego pozwolenia ma budowę. Jednocześnie informuję, że zgodnie z zapisami Regulaminu przedmiotowego naboru: „W uzasadnionych przypadkach umowa o dofinansowanie może zostać zawarta wraz z porozumieniem w sprawie dostarczenia dokumentów do umowy o dofinansowanie. Sytuacja taka ma charakter wyjątku i może mieć miejsce jedynie po przedstawieniu przez Ciebie uzasadnienia i wyrażenia na nią zgody ze strony ION”. Ponadto przypominam, że to po stronie Wnioskodawcy spoczywa obowiązek określenia realnych ram czasowych projektu, jego przygotowanie (także w zakresie formalno-prawnym) oraz dostarczenia wszystkich niezbędnych dokumentów umożliwiających podpisanie umowy o dofinansowanie.


2. Na czym polega zasad n+ (…)?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że:

Zasada n+1 oznacza, że Wnioskodawca ma 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na realizację projektu;

Zasada n+2 oznacza, że Wnioskodawca ma 24 miesiące od dnia podpisania umowy na realizację projektu.

Jeśli umowa zostanie podpisana we wrześniu 2024 to okres realizacji przyjmuje się 24 m-ce od września 2024 do września 2026 przy zasadzie n+2, natomiast do września 2025 w sytuacji gdy dla projektu obowiązuje zasada n+1.


3. Czy konieczne jest posiadanie lub złożenie zaświadczenia o niezaleganiu z płatnościami: podatków, składek ZUS, innych należności publicznoprawnych?

Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów w przypadku wyboru projektu do dofinansowania na etapie podpisywania umowy wnioskodawca będzie musiał dostarczyć m.in.: Zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami na ubezpieczenie społeczne, nie starsze niż 3 miesiące na dzień jego złożenia w ION oraz zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w podatkach z uwzględnieniem informacji, że wobec wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne w administracji, nie starsze niż 3 miesiące na dzień jego złożenia w ION.


4. Wpisanie oddziału do dokumentu rejestrowego - czy na dzień złożenia wniosku i jego oceny musimy mieć oficjalnie wpisany w dokumencie rejestrowym oddział w województwie śląskim? Jeżeli nie to na jaki moment/dzień oddział musi widnieć oficjalnie w dokumencie rejestrowym?

Odpowiadając na zapytanie informuję, iż zgodnie z zapisami dokumentacji aplikacyjnej projekty muszą być realizowane na terenie województwa śląskiego. Przedsiębiorstwo (także w przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa – partner wiodący/lider) musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie (siedziba albo oddział powinny znajdować się w województwie śląskim). Jednocześnie przypominam, że głównym beneficjentem naboru pozostaje sektor przedsiębiorczości, który zamierza wprowadzić lub rozwinąć w województwie śląskim swoją działalność badawczo-rozwojową. W związku z powyższym projekt powinien zostać zrealizowany w województwie śląskim, a jego efekty powinny służyć rozwojowi województwa śląskiego. Reasumując przedsiębiorca nie musi na moment składania wniosku o dofinansowanie prowadzić działalności gospodarczej na terenie województwa śląskiego, a przedmiotowe będzie weryfikowane przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, kiedy to przedsiębiorca będzie zobowiązany do ujawnienia w CEIDG/ KRS siedziby/ oddziału zlokalizowanego na terenie województwa śląskiego.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś