FB Pixel Code Przejdź do treści głównej

Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 2 dokończenie


WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

  • Proszę o wskazanie informacji, czego dotyczy pełnomocnictwo stanowiące załącznik do wzoru umowy o realizacji projektu partnerskiego (załącznik 10 do wniosku o dofinansowanie).

W odpowiedzi na zapytanie informuje, że Pełnomocnictwo stanowiące Załącznik nr 1 do Umowy o realizację projektu partnerskiego wystawiane jest dla Partnera wiodącego czyli Wnioskodawcy przez pozostałych partnerów, gdyż to on występuje bezpośrednio do Instytucji organizującej nabór jako podmiot wnioskujący o dofinansowanie. Wzór Pełnomocnictwa jest prawidłowy.

  • Jako załączniki do wniosku w ramach niniejszego naboru wskazano:

- Sprawozdanie z audytu sporządzone przez zatwierdzonego audytora zewnętrznego (jeśli zobligowany jesteś do jego posiadania). Proszę o informację, jaki audyt mają tu Państwo na myśli? (energetyczny, infrastruktury informatycznej, jakości, etc.)

- GUS PNT Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej (B+R) (w sytuacji, gdy wnioskodawca prowadził taką działalność i składał sprawozdanie). Za jaki okres należy złożyć sprawozdanie?

W odpowiedzi na przesłane pytanie informuję, iż:

Ad.1 – zgodnie z instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie: „Sprawozdanie z audytu powinieneś dostarczyć, jeżeli zostało ono sporządzone dla któregokolwiek z 3 okresów sprawozdawczych finansowych poprzedzających złożenie wniosku”. Należy przez to rozumieć audyt finansowy.

Ad.2 – instrukcja wypełniania i składania WOD nie precyzuje za jaki okres należy złożyć sprawozdanie. Jeśli Wnioskodawca posiada ww. dokument – należy go przedłożyć celem weryfikacji przez Eksperta. Proszę pamiętać, iż dokument należy złożyć wraz z potwierdzeniem złożenia.

  • Proszę o wskazanie, które załączniki do wniosku o dofinansowanie (zgodnie listą wskazaną w punkcie 3.2 regulaminu wyboru projektów w ramach konkursu FESL.01.02-IP.01-099/24) powinna ze swojej strony podpisać i złożyć uczelnia, która będzie partnerem w powyższym konkursie – oczywiście poza Umową o realizacji projektu partnerskiego (zał. 10 do WOD).

Jeśli chodzi o załączniki dla partnera w projekcie na etapie aplikowania (składania wniosku) należy dostarczyć:

  1. Dokument potwierdzający formę prawną wnioskodawcy
  2. Dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe
  3. Sprawozdanie z audytu sporządzone przez zatwierdzonego audytora zewnętrznego (jeżeli zostało sporządzone)
  4. Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu
  5. Oświadczenie o trudnej sytuacji finansowej
  6. Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę
  7. Dokument, z którego wynika upoważnienie do reprezentacji (jeśli umowa partnerska nie zostanie podpisana zgodnie z reprezentacją wg dokumentu potwierdzającego formę prawną)
  8. GUS PNT Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej (B + R)

Szczegółowe informacje dotyczące wszystkich wskazanych powyżej załączników tj. w jakiej formie powinny być złożone oraz jakie informacje powinny z nich wynikać znajdują się w części H instrukcji wypełniania i składania wniosku stanowiącej załącznika nr 4 do Regulaminu wyboru projektów.

  • Chcemy realizować II typ projektu (Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach). Czy w ramach jednego zadania można rozliczać wydatki rzeczywiście poniesione oraz stawki jednostkowe? Czy też wydatki rozliczane stawkami jednostkowymi (wynagrodzenia) musimy ująć w formie odrębnego zadania? Przykładowo mamy zadanie "Opracowanie prototypu". W zadaniu chcielibyśmy kwalifikować koszty wynagrodzeń personelu B+R oraz koszty zakupu środków trwałych do budowy prototypu. Czy system pozwala na podpięcie pod jedno zadanie różnych kategorii wydatków (tj. wydatków rozliczanych stawką jednostkową oraz wydatków rzeczywistych)?

Wskazane przez Państwa koszty tj.  „Opracowanie prototypu” oraz „koszty wynagrodzeń personelu B+R” mogą zostać ujęte w ramach jednego zadania.

Należy pamiętać dokonując podziału projektu na poszczególne zadania , aby  zostały one podzielone tematycznie w zakresie dotyczącym ponoszonych kosztów, a także aby w każdym zadaniu koszty kwalifikowalne dotyczyły jednej  podstawy prawnej. W przypadku kwalifikowania prac B+R należy podzielić planowane prace na odrębne zadania dotyczące badań przemysłowych oraz  prac rozwojowych.

W przypadku gdy obydwa koszty „Opracowanie prototypu” oraz „koszty wynagrodzeń personelu B+R” dotyczą prac przemysłowych, to zadanie można nazwać „Prace przemysłowe”.

  • Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu musi przedstawić KAŻDY członek partnerstwa, które będzie brało udział w projekcie (zamknięty katalog dokumentów: wyciąg z rachunku bankowego Wnioskodawcy, zaświadczenie bankowego/opinii bankowej; promesa kredytowej/ promesa leasingu finansowego / promesa pożyczki inwestycyjnej; kredyt obrotowy, kredyt na rachunku bieżącym; umowy zawartej na kredyt obrotowy; lokaty).

Dotyczy to również UCZELNI mimo, że ma 100% finansowania?  Jeśli uczelnia nie wyrazi zgody na wydanie dokumentu to gwarancję finansowania w jej części będzie musiało wydać przedsiębiorstwo?

Tak, uczelnia będąca partnerem w projekcie również powinna udokumentować finansowanie projektu, zgodnie z katalogiem dokumentów potwierdzających finansowanie, w przeciwnym razie należy przedstawić potwierdzenie zobowiązania partnera wiodącego/innego partnera do finansowego zabezpieczenia projektu również w części odpowiadającej członkowi partnerstwa np. uczelni. W dokumentacji nie ma zapisów wskazujących minimalną wartość jaką powinny przedstawiać dokumenty potwierdzające finansowanie, dlatego to po stronie Wnioskodawcy i partnerów leży decyzja jakie dokumenty i w jakiej wartości zostaną przedstawione.

Proszę wziąć pod uwagę, że potencjał finansowy oceniany jest podczas oceny merytorycznej w ramach kryterium „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”.

  • W przypadku Partnerów projektu uczelni wyższych, których % dofinansowania wynosi 100, na jaką kwotę mają być zabezpieczenia finansowania? Czy jest to dookreślone, czy dokument potwierdzający finansowanie projektu od Partnera ma opiewać na 100 % jego planowanych kosztów projektu? Czy Partner wiodący ma udokumentować posiadane środki finansowe potwierdzające realizację projektu wykazując środki na poziomie kosztów własnych projektu czy całości 100% kosztów wartości projektu brutto?

Możliwość realizowania projektu w partnerstwie jest dopuszczone wyłącznie w II typie projektu, dlatego przytoczone zapisy że każdy z partnerów „jest zobowiązany do przedstawienia dokumentu potwierdzającego finasowanie projektu ze wskazanego katalogu lub potwierdzenia partnera wiodącego/innego partnera zobowiązania do finansowego zabezpieczenia projektu również w części odpowiadającej członkowi partnerstwa” dotyczą II typu projektu.

W dokumentacji nie ma zapisów wskazujących minimalną wartość jaką powinny przedstawiać dokumenty potwierdzające finansowanie, dlatego to po stronie Wnioskodawcy i partnerów leży decyzja jakie dokumenty i w jakiej wartości zostaną przedstawione.

Proszę wziąć pod uwagę, że potencjał finansowy oceniany jest podczas oceny merytorycznej w ramach kryterium „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”.

  • Czy Wnioskodawca, który uzyskał pozwolenie na budowę (i załączył do wniosku ) niepoprzedzone uzyskaniem decyzji środowiskowej (a wiec organ wydający decyzję pozwolenia na budowę stwierdził brak konieczności przeprowadzenia takiej procedury) musi do wniosku załączać inne dokumenty (zaświadczenie organu o braku konieczności uzyskania decyzji środowiskowej lub decyzja odmowna potwierdzająca brak konieczności uzyskania decyzji środowiskowej)?

W przypadku posiadania pozwolenia na budowę na inwestycję objętą wnioskiem, zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wystarczającym jest złożenie oświadczenia wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne. W przypadku wątpliwości nasza instytucja może skontaktować się i poprosić o dalsze wyjaśnienia/dokumenty.

  • Czy lista specjalizacji, która znajduje się w LSI2021 w polu B.15 wniosku o dofinansowanie zgodna jest z tabelami od strony 148 i wskazanymi w nich konkretnymi podgrupami z poniższego dokumentu:

Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego 2030 (https://ris.slaskie.pl/dokument/regionalna_strategia_innowacji_wojewodztwa_slaskiego_2030)?

Wydaje się ona być z nią zbieżna, jednak zmieniła się co najmniej ich kolejność.

Prośba o potwierdzenie, iż poza kolejnością są ze sobą tożsame lub prośba o udostępnienie listy z pola B.15 wniosku.

Informuję iż wskazany przez Pana dokument, tj. "Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego 2030" przyjęta Uchwałą nr 1554/246/VI/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. przez Zarząd Województwa Śląskiego, jest tożsamy z listą inteligentnych specjalizacji która znajduje się w LSI2021, wskazaną w pkt. B.15. wniosku o dofinansowanie.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

  • W ramach kryterium obligatoryjnego „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy", oceniane jest m.in. czy „Wnioskodawca posiada odpowiednie  zasoby   ludzkie,  w tym zespół  badawczy, kluczowy personel projektu i kadrę zarządzającą (…)" przy czym „Weryfikacja posiadanego zespołu badawczego nie dotyczy sytuacji, w której prace badawcze będą realizowane w całości przez podmiot zewnętrzny."  W naszym przypadku posiadamy zespół pracowników, których chcemy zaangażować do projektu, jednocześnie zasoby nie są wystarczające i chcemy część prac zlecić na zewnątrz. Brzmienie tego kryterium wydaje się zakładać, że wnioskodawca (1) albo posiada kompletny zespół badawczy na moment składania wniosku, albo (2) zleci całość prac na zewnątrz - brak jest w opisie kryterium rozwiązania „pośredniego", które umożliwiłoby zaangażowanie obecnej kadry oraz dodatkowo pozyskanie dodatkowych osób/wykonawców do projektu, co jest podejściem zasadnym z punktu widzenia merytorycznego i finansowego. Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy zatem zaangażowanie posiadanych pracowników oraz dodatkowo zlecenie prac na zewnątrz (i/lub zatrudnienie dodatkowych pracowników) zostanie uznane za niespełnienie kryterium? W naszej ocenie istnieje ogromne ryzyko że w takim modelu realizacji prac B+R, przy literalnej analizie zapisów kryterium, jego ocena może być negatywna. Oznaczałoby to, że wnioskodawca by spełnić omawiane kryterium powinien wszystkie prace badawcze zlecić, i nie angażować w ogóle obecnych pracowników co wydaje się być nielogicznym i niekorzystnym finansowo rozwiązaniem. W ramach kadry zarządzającej chcemy zaangażować dwóch wspólników (i jednocześnie członków zarządu) firmy. Te osoby nie są pracownikami firmy w rozumieniu kodeksu pracy, mają podpisane kontrakty b2b. Czy jest jakieś przeciwskazanie by te osoby zaangażować do projektu jako kadrę zarządzającą i opisać we wniosku zgodnie z wymogami instrukcji, celem spełnienia kryterium przywołanego w pkt 1 powyżej?

W odpowiedzi na pytanie pierwsze informuję, że kryterium zdejmuje obowiązek weryfikacji posiadania personelu badawczego wyłącznie w sytuacji, gdy całość prac jest zlecana na zewnątrz. Zatem gdy część prac jest prowadzona przez Wnioskodawcę, wówczas badany będzie personel badawczy w zakresie jego potencjału na etapie oceny merytorycznej.

Informuję, że koszty zarządzania projektem nie stanowią kosztów bezpośrednich lecz koszty pośrednie np. w formie kierownika projektu. Zatem Wnioskodawca w budżecie projektu nie opisuje w sposób szczegółowy zadań kierowników/koordynatorów. Opis dla procesów zarządzania projektem można uwzględnić w polach opisowych. W trakcie oceny merytorycznej uwzględniona zostanie ocena spełnienia potencjału w zakresie zarządzania projektem.

  • W ramach kryteriów określono jeden z warunków:

Wnioskodawca chroni własność intelektualną m.in. posiada wzory użytkowe i przemysłowe, patenty, znaki towarowe, oznaczenia pochodzenia. Proszę o informację, czy należy tu mieć na myśli jedynie chronioną własność przed złożeniem wniosku, czy kryterium zostanie spełnione również w sytuacji, gdy taka ochrona zostanie uwzględniona w ramach projektu.

Kryteria wyboru projektu wskazują, iż w ramach kryterium ocenie podlega czy Wnioskodawca chroni własność intelektualną m.in. posiada wzory użytkowe i przemysłowe, patenty, znaki towarowe, oznaczenia pochodzenia – 0 lub 2 pkt. W związku z powyższym należy mieć na myśli jedynie chronioną własność przed złożeniem wniosku.

  • Proszę o odpowiedź w zakresie Kryterium merytorycznego 19. Rozwój działalności B+R Wnioskodawcy:

Ochrona własności intelektualnej: Czy posiadanie zgłoszenia patentowego umożliwia zdobycie 2 pkt. w tym kryterium, czy też trzeba mieć patenty i ile?

Odpowiadając według wskazanego kryterium Wnioskodawca ma między innymi posiadać albo wzory użytkowe i przemysłowe, patenty, znaki towarowe, oznaczenia pochodzenia.  Dostarczenie zgłoszenia patentowego nie pozwala na przyznanie punktów.

  • Współpraca w sieci badawczej: Czy dokument potwierdzający współpracę Wnioskodawcy w sieci badawczej z marca 2024 r. uprawnia do zdobycia 2 pkt.?

Odpowiadając według kryterium Wnioskodawca powinien przedstawić dokument potwierdzający współpracę w sieciach badawczych, w tym międzynarodowych na moment aplikowania, w związku z powyższym może to być dokument z marca 2024 r.

  • Strategia rozwoju działalności B+R: Czy ta strategia ma obejmować plan działalności B+R od dnia aplikowania w niniejszym konkursie (dnia rozpoczęcia realizacji projektu), czy też obejmować również okres wcześniejszy odnoszący się do działalności B+R Wnioskodawcy? Jaki jest minimalny zakres tej strategii? Czy strategia jest dokumentem wewnętrznym Firmy czy ma posiadać określony wzór?

Odpowiadając według kryterium Wnioskodawca powinien przedstawić posiadaną strategię rozwoju działalności B+R w formie dokumentu potwierdzającego ten fakt na moment aplikowania, a nie jak Państwo sugerują w zapytaniu od dnia aplikowania. Strategia powinna obejmować okres wcześniejszy i nie jesteśmy w stanie określić jaki minimalny zakres strategii powinien być przestawiony. Ekspert weryfikując Państwa dokument nie powinien mieć wątpliwości co do posiadanej strategii rozwoju działalności B+R. Strategia powinna być dokumentem, który jest w posiadaniu Wnioskodawcy a nie stanowić odpowiedź na potrzeby naboru. Informuję, iż nie sporządzono wzoru strategii rozwoju (nie ma ustalonego, obowiązującego w ramach naboru wzoru).

  • W zakresie kryterium 20. Posiadanie lub deklaracja posiadania Certyfikatu ISO/IEC 17025:

W przypadku realizacji 2 typu projektu: Czy posiadanie aktualnego certyfikatu przez kluczowego podwykonawcę i/lub partnera upoważnia do zdobycia 2 pkt.?

Odpowiadając według kryterium w przypadku realizacji projektu polegającego na wsparciu prac B+R (2 typ projektu) 2 punkty zostaną przyznane, gdy na moment złożenia wniosku zostanie udokumentowane posiadanie aktualnego certyfikatu jakości przez Wnioskodawcę. W sytuacji projektów realizowanych w ramach partnerstwa przez Wnioskodawcę rozumie się zarówno lidera (partnera wiodącego) jak i partnerów.

  • Mam pytanie do naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach. Definicja kryterium wyboru projektu pn. „Projekt przewiduje współpracę z partnerami z innych regionów/państw” brzmi: Projekt zakłada współpracę, w tym wymianę wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje, z partnerami z innych regionów/Państw Członkowskich, kandydujących lub stowarzyszonych.

W związku z powyższym bardzo proszę o dokładną informację, dotyczącą konsultacji z partnerem z innych Państw tzn. Czy może być to osoba fizyczna zamieszkujące inny region/Państwo Członkowskie i wykonująca tam czynności zawodowe czy ma być to przedsiębiorstwo zagraniczne, zarejestrowane za granicą?

W odpowiedzi na przesłane pytanie informuję, że zgodnie z definicją, w ramach kryterium można otrzymać 0, 1 lub 2 pkt:

- w przypadku, gdy projekt jest realizowany z partnerem z innego państwa – projekt otrzymuje 2 pkt. Należy wykazać, iż w umowie o realizacji projektu partnerskiego (załącznik nr 10) – Partner jest spoza kraju. W przypadku tego elementu kryterium chodzi o wspólną realizację projektu zgodnie z definicją partnera z Regulaminu, która określa, że partnerem jest podmiot wskazany we wniosku, jako realizator, wybrany w celu wspólnej realizacji projektu, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy wdrożeniowej;

- w przypadku, gdy projekt jest realizowany z partnerem z innego regionu bądź też wykorzystywana jest wiedza bądź też projekt jest komplementarny do innych projektów realizowanych poza granicami Polski – 1 pkt. W zakresie dotyczącym realizacji projektu z partnerem spoza regionu należy wykazać, iż w umowie o realizacji projektu partnerskiego (załącznik nr 10) – Partner jest spoza regionu.

W pozostałych przypadkach tj. w projekcie wykorzystywana jest wiedza, bądź też projekt jest komplementarny do innych projektów realizowanych poza granicami Polski, na potwierdzenie przedmiotowego faktu będzie można dostarczyć do wniosku np. umowy o współpracy. Jednak ostateczna decyzja o przyznaniu pkt i uznaniu kryterium za spełnione (na podstawie przedstawionych we wniosku informacji i dostarczonych dokumentów) będzie należało do ekspertów.

W związku z powyższym, jeżeli konsultacje dotyczą wiedzy, bądź komplementarności do innych projektów realizowanych poza granicami Polski, mogą być prowadzone zarówno przez osobę fizyczną wykonującą pracę za granicą jak i przez przedstawicieli podmiotu zagranicznego realizującego komplementarny projekt, przy czym istotne jest precyzyjne opisanie tego faktu we wniosku o dofinansowanie oraz załączenie stosownych dokumentów potwierdzających przeprowadzenie konsultacji.

Natomiast w przypadku realizacji projektu z partnerem z innego kraju lub regionu, należy mieć na uwadze, że takie partnerstwo musi spełniać warunki naboru określone w Regulaminie, tj.: partnerami w projekcie mogą być jednostki naukowe, uczelnie, instytuty badawcze,  pod warunkiem, iż partnerem wiodącym będzie pozostawało przedsiębiorstwo posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz posiadające siedzibę lub oddział na terenie województwa śląskiego. W ramach II typu projektu nie ma możliwości, aby partnerem (poza partnerem wiodącym) pozostawało przedsiębiorstwo. Może nim pozostawać wyłącznie organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę (zgodnie z definicją wskazaną w art. 2 pkt 83 Rozporządzenia 651/2014).

Proszę mieć na uwadze, że ostateczna decyzja w zakresie przyznania punktów leży po stronie ekspertów oceniających wniosek. Niniejsza informacja nie stanowi gwarancji uzyskania punktów.

  • Pytanie dotyczy kryterium: projekt przewiduje współpracę z partnerami z innych regionów/ państw (współpraca, wymiana wiedzy, konsultacje z partnerami z innych państw UE) a nie kryterium realizacja projektu w partnerstwie.

W ramach kryterium „Projekt przewiduje współpracę z partnerami z innych regionów/państw”

2 punkty mogą zostać przyznane za element „projekt jest realizowany z partnerem z innego państwa”, gdy partnerem, w ramach partnerstwa realizującego projekt, będzie pozostawał podmiot zagraniczny.

Proszę mieć na względzie, że partnerstwo to konieczność zawiązania umowy partnerstwa, zgodnie z wzorem opublikowanym pod naborem.

Za element kryterium „projekt jest realizowany z partnerem z innego regionu bądź także wykorzystywana jest wiedza bądź też projekt jest komplementarny do innych projektów realizowanych poza granicami Polski” punkty zostaną przyznane wyłącznie w przypadku, gdy:

  • jednym z partnerów w ramach partnerstwa realizującego projekt jest podmiot spoza województwa śląskiego lub
  • w ramach współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a innym podmiotem (niebędącym partnerem w ramach partnerstwa) wykorzystuje się wiedzę i doświadczenie przydatne w realizowanym projekcie, lub
  • realizowany projekt jest komplementarny z innym projektem realizowanym poza granicami Polski.

Niemniej jednak o przyznaniu punktów w ramach przedmiotowego elementu kryterium decydują eksperci merytoryczni dokonujący oceny na podstawie całości zapisów wniosku o dofinansowanie

Informuję, iż można podzlecać część prac podmiotom zagranicznym w poszanowaniem polityki konkurencyjności. Jednakże za podzlecenie nie są przyznawane punkty, ponieważ to nie jest partnerstwo lub wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy podmiotami.

  • Proszę o udzielenie informacji, czy projekt dotyczy badań w obszarze Green Deal lub Digital Europe lub Europejskiej Agencji Kosmicznej?

Definicja: W ramach kryterium ocenie podlega czy planowane prace B+R dotyczą badań w obszarze Green Deal lub Digital Europe lub Europejskiej Agencji Kosmicznej. W ramach kryterium można otrzymać 0 lub 1. W przypadku, gdy prace B+R dotyczą badań w obszarze Green Deal lub Digital Europe lub Europejskiej Agencji Kosmicznej - projekt otrzymuje 1 pkt, natomiast w przypadku, gdy prace B+R nie dotyczą badań w obszarze Green Deal lub Digital Europe lub Europejskiej Agencji Kosmicznej - projekt otrzymuje 0 pkt. Kryterium obowiązuje od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu.

Czy aby otrzymać 1 pkt w ramach ww. kryterium wystarczy, aby prace badawczo-rozwojowe ujęte w zakresie rzeczowym projektu były zbieżne z zakresem, założeniami europejskiego zielonego ładu lub programu „cyfrowa Europa"? Czy konieczne jest prowadzenie prac badawczych w ramach porozumienia z instytucją koordynującą wdrażanie wskazanych działań UE?

Pragnę poinformować, że punkty we wspomnianym kryterium przyznawane są w ramach projektów, których planowane prace B+R dotyczą badań w obszarze Green Deal lub Digital Europe, lub Europejskiej Agencji Kosmicznej. Oznacza to, że punkt zostanie przyznany, jeśli Wnioskodawca wykaże zbieżność badań z ww. politykami, a eksperci uznają to w ramach oceny merytorycznej.

Zapisy kryterium nie wspominają o konieczności współpracy z instytucją koordynującą wdrażanie. Wnioskodawca może jednak przedłożyć stosowne dokumenty dot. porozumienia – jeśli takowe posiada – do oceny ekspertów.

  • Kryterium nr 26: Czy wsparcie dla projektu wpisuje się w Agendę Polityczną Europejskiej Przestrzeni Badawczej (ERA Policy Agenda)?

Definicja: W ramach kryterium ocenie podlega czy projekt wykazuje efekt synergii z Programem Horyzont Europa. W ramach kryterium można otrzymać 0 lub 1. W przypadku, gdy projekt wykazuje efekt synergii z Programem Horyzont Europa - projekt otrzymuje 1 pkt, natomiast w przypadku, gdy projekt nie wykazuje efektu synergii z Programem Horyzont Europa - projekt otrzymuje 0 pkt. Kryterium obowiązuje od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu.

Czy wystarczy, aby prace badawczo-rozwojowe ujęte w zakresie rzeczowym projektu były zbieżne z działaniami np. europejskiej rady ds. innowacji (EIC)? Czy zakres prac badawczych ujętych w projekcie musi być konsultowany z EIC? Czy wymagany jest sformalizowany udział wnioskodawcy w działaniach podejmowanych przez ww. organ UE?

Aby projekt mógł otrzymać punkt w ramach ww. kryterium, Wnioskodawca musi wykazać udział bezpośredni lub pośredni w projektach Horyzont Europa. Za bezpośredni udział uznaje się m.in. uczestnictwo w projekcie badawczo-rozwojowym, dotyczącym przedmiotowej agendy. Natomiast za pośredni udział można uznać zatrudnienie kadry naukowej, która zwiększała swoje kompetencje w ramach projektów finansowanych ze środków wspomnianej agendy.

Wnioskodawca, realizując projekt zarówno w programie Horyzont Europa oraz w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości, jest zobowiązany wykazać kompatybilne / synergiczne działania / cele między realizowanymi projektami. Ich zbieżność będzie następnie oceniania przez ekspertów.

Należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany, ale może realizować projekt w ramach Horyzont Europa.

  • Mamy pytanie w odniesieniu do kryterium " Wnioskodawca współpracował/współpracuje w sieciach badawczych, w tym międzynarodowych". Proszę o informację, czy udokumentowana współpraca z podmiotem należącym do Sieci Badawczej Łukasiewicz (a nie bezpośrednio z SBŁ) zostanie uznana jako spełniająca kryterium?  Dodatkowo - proszę o informację czy możemy gdzieś znaleźć definicje sieci badawczej lub listę podmiotów, z którymi współpraca wpisuje się w kryterium?

Odpowiadając na pytanie w dokumentacji dla naboru nie ma definicji sieci badawczej, jak również listy podmiotów, które do niej należą. Eksperci podczas oceny merytorycznej będą weryfikować na podstawie przedstawionej dokumentacji, czy Wnioskodawca współpracował/ współpracuje w sieciach  badawczych, w tym międzynarodowych i w jakim zakresie. Istnieje możliwość przyznania punktów w przypadku współpracy z podmiotem należącym do sieci Badawczej Łukasiewicz (a nie bezpośrednio z SBŁ) pod warunkiem uwiarygodnienia, że współpraca ta ma charakter współpracy w sieciach. W przeciwnym razie punkty nie zostaną przyznane. Ostateczna ocena w tym zakresie zostanie przeprowadzona przez eksperta zewnętrznego.

  • Prosimy o udzielenie odpowiedzi. Jesteśmy dużym przedsiębiorstwem (spółka o 100% własnością Gminy).

Efekt dyfuzji - czy należy go wykazać formalnie, czy kryterium jest oceniane na podstawie opisu? Jeśli należy go wykazać formalnie to czy wystarczające będzie załączenie listów intencyjnych i/lub umowy o przyszłej współpracy? Czy wystarczy w ramach opisu efektu dyfuzji wykazanie , czy wypracowane w ramach projektu rezultaty pozwalają w przyszłości na podjęcie współpracy z MŚP, organizacją pozarządową lub badawczą. Czy ta kooperacja może obejmować również okres po zakończeniu realizacji projektu, do zakończenia trwałości?

Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD stanowiącą Załącznik nr 4 do Regulaminu Konkursu:

W ramach opisu „Efektu dyfuzji” konieczne jest wykazanie, czy wypracowane w ramach projektu rezultaty w postaci innowacyjnych produktów/technologii/usług lub know-how, pozwalają w przyszłości na podjęcie współpracy z MŚP lub przewidują współpracę z MŚP, NGO i organizacjami badawczymi. Ta kooperacja może obejmować także okres, po zakończeniu realizacji projektu, do zakończenia okresu trwałości - w przypadku I typu projektu, lub do skomercjalizowania wyników prac B+R włącznie - w przypadku II typu projektu.

Biorąc pod uwagę powyższe zapisy informuję, iż na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma konieczności formalnego przedstawienia dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie „Efektu dyfuzji”. Jednocześnie należy zwrócić uwagę że Informacje zawarte w punkcie B.14. WOD (dotyczące również ww. „Efektu dyfuzji”) zostaną ocenione na etapie oceny merytorycznej. Na tym etapie Wnioskodawca może zostać również wezwany do złożenia dodatkowych wyjaśnień/uzupełnień dokumentacji. Powyższe zapisy wskazują również, że „(…)kooperacja może obejmować także okres, po zakończeniu realizacji projektu, do zakończenia okresu trwałości - w przypadku I typu projektu, lub do skomercjalizowania wyników prac B+R włącznie - w przypadku II typu projektu.”

  • Czy w kryterium "wnioskodawca dysponuje własnym działem B+R" będzie rozpatrywany okres przez który B+R istnieje w strukturze przedsiębiorstwa ? Czy sam schemat organizacyjny jest wystarczającym potwierdzeniem?

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 Kryteria wyboru projektów do Regulaminu Konkursu:

W ramach kryterium „Doświadczenie Wnioskodawcy” ocenie podlega m.in. czy Wnioskodawca dysponuje własnym działem B+R. Kryterium te obowiązuje od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu.

Oceniający będą posiadali możliwość weryfikacji posiadania przez Wnioskodawcę własnego działu B+R poprzez dostarczenie dokumentu potwierdzającego przedmiotowy fakt, schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa uwzględniającego daną komórkę. Przedmiotowe nie oznacza jednak, że taki dokument może być wystarczający do oceny wspomnianego elementu kryterium. Ekspert oceniający wniosek może wezwać Wnioskodawcę również o dostarczenie innych dokumentów potwierdzających fakt posiadania własnego działu B+R. Dział B+R powinien istnieć w przedsiębiorstwie na moment złożenia wniosku o dofinansowanie.

  • Posiadanie lub deklaracja posiadania Certyfikatu ISO/IEC 17025

W ramach kryterium oceniane jest czy Wnioskodawca posiada lub deklaruje uzyskanie certyfikatu ISO/IEC 17025 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”. Czy w przypadku aplikowania o 2 typ projektu możliwe jest uzyskanie 2 pkt w sytuacji, gdy Uczelnia lub jeden z jej Zakładów/Katedr itp. posiada ww. certyfikat niezależnie od tematyki planowanego projektu, czy też certyfikat musi być w jakikolwiek sposób powiązany tematycznie z planowanym do realizacji projektem i musi je posiadać Zakład/Katedra, który będzie realizatorem prac B+R?

Informuję, że posiadanie Certyfikatu ISO/IEC 17025 powinno dotyczyć zasobów, które będą zaangażowane w realizację projektu a nie potencjału infrastrukturalnego podmiotu w ogóle. Informuję jednak, że ostateczna decyzja czy punkty zostaną przyznane w tym zakresie należy do ekspertów.

  • Kryterium: Projekt przewiduje współpracę z partnerami z innych regionów/państw.

W jaki sposób należy udokumentować współpracę z partnerem spoza Polski lub komplementarność z innymi projektami realizowanymi poza terenem Polski? Czy bez zaangażowania partnerów zagranicznych możliwe jest uzyskanie punktów w tym kryterium jedynie na podstawie opisu komplementarności?

Do przyznania 2 pkt, czyli gdy projekt jest realizowany z partnerem z innego państwa wymagana jest  podpisana Umowa o  partnerstwie na rzecz realizacji projektu.

Ponadto bez zaangażowania partnerów zagranicznych możliwe jest  uzyskanie 1 punktu, w takim przypadku wnioskodawca powinien podpisać Umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu z partnerem z innego regionu lub opisać w  jaki sposób będzie następować wymiana wiedzy, doświadczenia,  opisać możliwości współpracy oraz konsultacje z innymi partnerami. Można również wykazać /opisać ewentualną komplementarność między innymi  projektami. Informuję jednak, że ostateczna decyzja czy punkty zostaną przyznane w tym zakresie należy do ekspertów, którzy na podstawie przedstawionych informacji, ewentualnych załączników dokonają oceny w  tym zakresie.

  • Czy w ramach kryterium Projekt przewiduje współpracę z partnerami z innych regionów/państw dozwolona będzie współpraca na zasadzie zlecenia części prac badawczych w projekcie partnerowi zagranicznemu. Czy takie działanie zostanie uznane jako współpraca w ramach tego kryterium? Jeśli, TAK to czy będzie możliwość uwzględnienia tego kosztu w budżecie projektu?

Proszę mieć na względzie, że partnerstwo to konieczność zawiązania umowy partnerstwa zgodnie z wzorem opublikowanym pod naborem a partnerstwo nie może prowadzić do podzlecania przez partnera wiodącego. Punkty mogą zostać przyznane, gdy partnerem będzie pozostawał podmiot zagraniczny.

W przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa, Partner wiodący dokonuje podziału projektu na poszczególne zadania pamiętając o tym, aby zadania zostały podzielone tematycznie w zakresie dotyczącym ponoszonych kosztów, a także aby w każdym zadaniu koszty kwalifikowalne dotyczyły jednej podstawy prawnej. W przypadku kwalifikowania prac B+R należy podzielić planowane prace na odrębne zadania dotyczące badań przemysłowych oraz prac rozwojowych.

W przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa, w budżecie należy stworzyć odrębne zadanie dla każdego z partnerów, w zakresie powierzonego/ych mu zadania/zadań.

Należy również zwrócić uwagę, że ze względu na obowiązek stosowania zasady konkurencyjności w zakresie wydatków dotyczących usług zewnętrznych, nie mogą Państwo założyć kto otrzyma zlecenie w ramach takiego wydatku.

STATUS I POWIĄZANIA

  • Z uwagi na bardzo duże wątpliwości przy ustalaniu powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym proszę o odpowiedź na poniższe pytanie. Podane studium przypadku  nie odnosi się do konkretnej firmy ale jest przykładem różnego rodzaju relacji pomiędzy przedsiębiorstwami. Nazwy firm są fikcyjne. Należy przyjąć, że w podanym przykładzie nie zachodzą inne powiązania tzw. faktyczne.

Czy należy uznać, że przedsiębiorstwo A jest powiązane z przedsiębiorstwem B,  KKOSp. z o. o., Jan Nowak XYZ, Jan Nowak DEF, Janina Nowak? Jeśli tak to czy należy uznać te relacje za partnerskie czy powiązane ?

Przedsiębiorstwo A sp. z o. o. zajmuje się produkcją masy bitumicznej do asfaltu. Produkcja masy bitumicznej to główna działalność spółki. Oprócz tego w PKD występuje również działalność związana z budową dróg i autostrad (42.11.Z).

Przedsiębiorstwo A posiada 3 udziałowców, każdy z nich posiada po 33,33% udziałów.

Jednym z udziałowców jest Jan Kowalski, który prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG pod nazwą: Jan Kowalski XYZ.

Jan Kowalski posiada dodatkowo 50% udziałów w przedsiębiorstwie B Sp. z o. o. (działalność hotelarsko-gastronomiczna), drugie 50% udziałów w przedsiębiorstwie B posiada Jan Nowak. Jan Nowak również prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG pod nazwą Jan Nowak DEF.

Przedsiębiorstwo Jan Kowalski XYZ zajmuje się doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z).

Przedsiębiorstwo Jan Kowalski XYZ zajmuje się głównie wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami (68.20.Z). W swoich PKD posiada również numery związane hotelarstwem i gastronomią (56.10.A, 55.10.Z) oraz budową dróg i autostrad ( 42.11.Z).

Prezesem przedsiębiorstwa B jest Jan Kowalski (reprezentacja jednoosobowa). Jan Kowalski jest synem Jana Nowaka.

Przedsiębiorstwo A i Przedsiębiorstwo B prowadzą działalność na zupełnie innym rynku.

Dodatkowo Jan Kowalski posiada 80% udziałów w przedsiębiorstwie KKO Sp.zo.o. 20 % udziałów należy do Janiny Nowak (żony Jana Nowaka). Prezesem zarządu (jednoosobowego) jest Jan Kowalski. Jan Nowak i Janina Nowak są prokurentami samoistnymi w KKO Sp.zo.o.

KKO Sp. zo.o. zajmuje się głównie budową dróg i autostrad. Przedsiębiorstwo to kupuje masę bitumiczną od przedsiębiorstwa A. Nie jest to jedyny odbiorca masy bitumicznej dla przedsiębiorstwa A.

Beata Kowalska również prowadzi działalność gospodarczą, która zajmuje się zagospodarowaniem terenów zielonych.

W odpowiedzi na zapytanie informuje, że wszystkie wskazane w zapytaniu podmioty (przedsiębiorstwo A, przedsiębiorstwo B,  KKO Sp. z o. o., Jan Kowalski ABC, Jan Nowak DEF, Janina Nowak ) są ze sobą powiązane.  Przy  weryfikacji powiązań wzięto pod uwagę nie tylko powiązania kapitałowe, ale również osobowe przez osobę bądź grupę osób, zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia 651/2014. Informuję, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest traktowana jako przedsiębiorstwo. W konsekwencji, w razie wystąpienia powiązań podmiotów za pośrednictwem osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, nie ma obowiązku badania dodatkowej przesłanki warunkującej występowanie powiązań, a mianowicie prowadzenia przez badane przedsiębiorstwa całej lub części działalności na tym samym rynku właściwym lub rynkach pokrewnych. W takim wypadku mamy do czynienia z powiązaniem przedsiębiorstw za pośrednictwem innego przedsiębiorstwa.

Dodatkowo w zapytaniu wskazano, że firma ma dany kod PKD. Natomiast proszę mieć na uwadze, że fakt posiadania kodu PKD nie wskazuje na prowadzenie działalności w danym obszarze. Wnioskodawca może mieć w KRS czy CEIDG uwidocznione kody  PKD a nie prowadzić działalności faktycznej. W analizie powiązań przez osoby należy wziąć pod uwagę w przesłance dotyczącej badania rynku faktyczną sytuację prowadzenia działalności gospodarczej.

  • Z uwagi na szereg wątpliwości i różne interpretacje w zakresie określania wielkości firmy według Załącznika nr 1 do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym, prosimy o odpowiedź na poniższe pytania. Podane przypadki nie odnoszą się do konkretnej firmy ale bardzo często występują w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami. Przykłady te nie są wprost wskazane w Poradniku dla użytkowników dotyczący definicji MŚP, który tak często wskazywany jest jako narzędzie pomocnicze przy określaniu wielkości przedsiębiorstwa. Załącznik nr 1 Rozporządzenia nie definiuje pojęcia „przedsiębiorstwo wyższego szczebla”, „przedsiębiorstwo niższego szczebla”. Należy przyjąć, że w podanych przykładach nie zachodzą inne powiązania tzw. faktyczne.

Pytanie 1

Czy pełnienie funkcji prezesa zarządu w przedsiębiorstwie A Sp. z ograniczoną odpowiedzialnością (zgodnie z KRS reprezentacja jednoosobowa, zarząd jednoosobowy) oraz pełnienie przez tą samą osobę funkcji prezesa w przedsiębiorstwie B Sp. z o .o. powoduje, iż należy uznać te spółki za powiązane ? Osoba pełniąca funkcję prezesa nie jest udziałowcem spółki i nie prowadzi własnej działalności gospodarczej. Spółki te prowadzą działalność na tym samym rynku.

Pytanie 2

Czy pełnienie funkcji prezesa zarządu w przedsiębiorstwie A Sp. z ograniczoną odpowiedzialnością (zgodnie z KRS reprezentacja jednoosobowa, zarząd jednoosobowy) oraz pełnienie przez tą samą osobę funkcji prezesa w przedsiębiorstwie B Sp. z o .o.(zgodnie z KRS reprezentacja jednoosobowa, zarząd jednoosobowy) powoduje, iż należy uznać te spółki za powiązane ? Osoba pełniąca funkcję prezesa nie jest udziałowcem spółki i prowadzi własną działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG (główny profil działalności to doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej).  Przedsiębiorstwo A zajmuje się produkcją masy bitumicznej, przedsiębiorstwo B prowadzi działalność hotelarsko-gastronomiczną (różne rynki).

Pytanie 3

Jan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (przedsiębiorstwo A). Jan Kowalski posiada 30% udziałów w przedsiębiorstwie B oraz 60% udziałów w przedsiębiorstwie C.

Przedsiębiorstwo A prowadzi działalność związaną z usługami ubezpieczeniowymi.

Przedsiębiorstwo B jest producentem masy bitumicznej.

Przedsiębiorstwo C jest placówką gastronomiczną.

Czy przedsiębiorstwo B jest powiązane z przedsiębiorstwem A i C ? Jeśli tak to czy jest to relacja partnerska, czy powiązana ?

Należy zaznaczyć, że zgodnie z załącznikiem I do Rozporządzenia UE 651/2014 za przedsiębiorstwa powiązane uznaje się:

  1. a) przedsiębiorstwo ma większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie w roli udziałowca/akcjonariusza lub członka;
  2. b) przedsiębiorstwo ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innego przedsiębiorstwa;
  3. c) przedsiębiorstwo ma prawo wywierać dominujący wpływ na inne przedsiębiorstwo na podstawie umowy zawartej z tym przedsiębiorstwem lub postanowień w jego statucie lub umowie spółki;
  4. d) przedsiębiorstwo będące udziałowcem/akcjonariuszem lub członkiem innego przedsiębiorstwa kontroluje samodzielnie, umowna mocy umowy z innymi udziałowcami/akcjonariuszami lub członkami tego przedsiębiorstwa, większość praw głosu udziałowców/akcjonariuszy lub członków w tym przedsiębiorstwie.

W odniesieniu do sytuacji opisanej w pytaniu nr 3:

Przedsiębiorstwo A jest powiązane z przedsiębiorstwem C.

Pomiędzy przedsiębiorstwem A i B występuje relacja partnerska.

Przedsiębiorstwo B nie jest powiązane z przedsiębiorstwem C.

Przedsiębiorstwo B może być powiązane z przedsiębiorstwem A w przypadku kiedy z zapisów KRS będzie wynikać, że Jan Kowalski ma decydujący głos w podejmowaniu decyzji w przedsiębiorstwie.

Do określenia wielkości firmy A należy wziąć pod uwagę wartości wynikające z 30% udziałów w firmie B oraz 100% wartości z firmy C w związku z powiązaniem.

Należy pamiętać, że każdy przypadek dotyczący powiązania/partnerstwa jest rozpatrywany indywidualnie w oparciu o komplet dokumentów dostarczonych przez Wnioskodawcę oraz wiedzy pozyskanej ze źródeł zewnętrznych.

  • Czy wnioskodawcą może być uczelnia niepubliczna wnioskująca o dofinansowanie projektu bez partnera, z siedzibą na terenie woj. śląskiego.

Zgodnie ze statutem Uczelni, jej działalność obejmuje:

- par. 4 ust. 1 pkt 7 statutu: prowadzenie działalności naukowej i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;

- par. 4 ust. 1 pkt 3 statutu: upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych.

Jak wynika z art. 425 w powiązaniu z art. 11 ustawy o szkolnictwie wyższym, działalność uczelni nie stanowi działalności gospodarczej.

Zatem Uczelnia jest podmiotem stanowiącym organizację prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w zakresie dotyczącym działalności niegospodarczej.

Zgodnie z treścią na stronie 33. regulaminu konkursu, w przypadku typu II projektu (B+R): "dla podmiotów stanowiących organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę w zakresie dotyczącym działalności niegospodarczej: 100 % kosztów kwalifikowalnych – w tym przypadku dofinansowanie nie jest objęte zasadami pomocy państwa".

Jednocześnie w regulaminie konkursu jest mowa o tym, że typ 2. projektu obejmuje wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach, co wskazuje, że nie chodzi o badania w podmiotach nieprowadzących działalności gospodarczej.

W powyższym kontekście niejasny jest zapis na stronie 13. regulaminu mówiący:

"w przypadku II typu projektu - wnioskodawcy (samodzielnie lub w ramach partnerstwa przemysłowo-naukowego), którzy posiadają status mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 i pkt 24 oraz załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014. Wsparcie mogą uzyskać także partnerstwa przedsiębiorstwa i jednostek naukowych, partnerstwa przedsiębiorstwa i uczelni, partnerstwa przedsiębiorstwa i instytutów badawczych  pod warunkiem, iż partnerem wiodącym będzie pozostawało przedsiębiorstwo posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz posiadające siedzibę lub oddział na terenie województwa śląskiego. W ramach II typu projektu nie ma możliwości, aby partnerem (poza partnerem wiodącym) pozostawało przedsiębiorstwo. Może nim pozostawać wyłącznie organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę".

W przypadku gdy uczelnia niepubliczna chciałaby wnioskować samodzielnie w ramach działania FESL.01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, wówczas musiałaby pozostawać przedsiębiorstwem oraz posiadać wpis do KRS potwierdzający wpisanie podmiotu do rejestru przedsiębiorstw – w przypadku braku takiego wpisu, podmiot nie może ubiegać się o wsparcie. Poziom wsparcia będzie wówczas jednak uzależniony m.in. od statusu posiadanego przez przedsiębiorstwo.

Uczelnie niepubliczne w ramach działalności niegospodarczej mogą uzyskać wsparcie wyłącznie jeżeli będą występowały w roli partnera jako organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę.

  • Duże przedsiębiorstwo – oznacza przedsiębiorstwo niemieszczące się w definicji mikro, małego i średniego przedsiębiorstwa; do sektora dużych przedsiębiorstw należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają więcej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR.

Czy jeśli nasza firma nie przekracza 250 zatrudnionych ale przekracza sumę aktywów i obroty (przez 2 lata z rzędu) to staje się dużym przedsiębiorstwem?

Należy odpowiedzieć twierdząco na postawione przez Panią pytanie "Czy jeśli nasza firma nie przekracza 250 zatrudnionych ale przekracza sumę aktywów i obroty (przez 2 lata z rzędu) to staje się dużym przedsiębiorstwem?". Przekroczenie dwóch pułapów finansowych (roczny obrót i roczna suma bilansowa) przez kolejne, następujące po sobie dwa lata, skutkuje utratą dotychczasowego statusu przedsiębiorstwa.

  • Chciałam się upewnić, czy Spółka z większościowym udziałem gminy może być Beneficjentem tego konkursu? XYZ S.A. jest spółką prawa handlowego, zarejestrowaną w KRS, głównymi akcjonariuszam Spółki są: Gmina s51% i ABC SA 33%.

Mając na względzie zapisy pkt. 1.3 Regulaminu wyboru projektów można uznać, że opisany niżej podmiot może aplikować w ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24. Równocześnie zachęcam do analizy zapisów wskazanych w części pn. „NIE możesz ubiegać się o dofinansowanie, jeśli” (pkt 1.3) oraz kryterium „Wnioskodawca NIE jest jednostką samorządu terytorialnego (lub podmiotem przez nią kontrolowanym lub od niej zależnym), która podjęła jakiekolwiek działania dyskryminujące, sprzeczne z zasadami, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia nr 2021/1060”.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś