Działanie 01.08 - Innowacje cyfrowe w MŚP – część 1
Nabór nr FESL.01.08-IP.01-110/24
OGÓLNE
1. Czy wartość dofinansowania w ramach tego działania ma się mieścić w kwotach od 500 tys. zł do 6 mln zł?
W ramach ww. działania minimalna wartość dofinansowania, o którą będą mogli ubiegać się Wnioskodawcy wynosi 500 000,00 PLN a maksymalna wartość dofinansowania 6 000 000,000 PLN.
2. Czy podmiot będący stowarzyszeniem, fundacją lub Izbą Gospodarczą działającą na podstawie ustawy o izbach gospodarczych, będzie mógł aplikować w konkursach FESL dla przedsiębiorstw np. w działaniu 1.8 innowacje cyfrowe MŚP?
Podmiot będący stowarzyszeniem, fundacją lub Izbą Gospodarczą działającą na podstawie ustawy o izbach gospodarczych ma możliwość aplikowania w naborach organizowanych przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości pod warunkiem, że jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą oraz jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
W zależności od naboru, Wnioskodawcą może być przedsiębiorstwo z sektora MŚP oraz/lub duże przedsiębiorstwo.
W ramach naboru 1.8 Innowacje cyfrowe w MŚP aplikować może wyłącznie przedsiębiorstwo z sektora MŚP.
3. Dokumentacja podaje, że przedsiębiorstwo musi działać na terenie woj. śląskiego nieprzerwanie od 3 lat – czy w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej przekształconej w spółkę z o.o. możemy uznać to za ciągłość prowadzenia działalności?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej przekształconej w spółkę z o.o. można uznać taką sytuację za ciągłość prowadzenia działalności gospodarczej.
4. W kryteriach oceny jest taki zapis:
- czy projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej) – 0 lub 2 pkt
Czy w dokumentacji dla naboru jest podana definicja IOB?
Dokumentacja dla naboru FESL.01.08-IP.01-110/24 nie zawiera definicji Instytucji Otoczenia Biznesu (IOB).
Zgodnie jednak ze słownikiem pojęć Funduszy Europejskich 2021-2027 jako Instytucję otoczenia biznesu należy rozumieć „wszelkie instytucje ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorstw, w tym: jednostki systemu finansowo-ubezpieczeniowego, organizacje ułatwiające nawiązywanie kontaktów gospodarczych, wspierające rozwój gospodarczy, itd.
Instytucje otoczenia biznesu działają w następujących formach organizacyjno-prawnych: stowarzyszenia, fundacje, spółki niedziałające dla zysku, izby gospodarcze, jednostki badawczo-rozwojowe, jednostki budżetowe, uczelnie, ośrodki innowacji, inkubatory przedsiębiorczości.
Możliwe są również różnego rodzaju związki czy porozumienia wymienianych podmiotów. Są to podmioty nie działające dla zysku, tylko całe swoje zyski przeznaczające na ponowne reinwestowanie w podejmowaną działalność oraz prowadzące działalność związaną ze wspieraniem biznesu lub kojarzeniem współpracy sektorów nauka-biznes.
5. Jaki jest przewidziany poziom dofinansowania w naborze FESL.01.08-IP.01-110/24?
W dokumentacji konkursowej są rozbieżności, gdyż: Na stronie https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/150W wskazano: „Maksymalny poziom dofinansowania = 70,00 %” – poziom ten nie występuje w żadnym dokumencie, w kryterium nr 4 również nie ma takiego zapisu.
Kryteria wyboru wskazują: „W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis maksymalny procent dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych.”
Zaś Instrukcja wypełniania wniosków p. A4. wskazuje, że „w Działaniu FESL.01.08 nie planuje się udzielanie wsparcia w formie pomocy de minimis”
Czy nie powinno to zostać jakoś uspójnione? Jaki ostatecznie poziom dofinansowania przewiduje nabór i czy pomoc de minimis też występuje?
Wskazane informacje są prawidłowe, lecz nie stanowią one niespójności.
Informacja na stronie ŚCP dot. maksymalnej wysokości dofinansowania jest poprawna - 70%, bowiem w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność, na str. 10, punkt VII pn. POZIOMY WSPARCIA POSZCZEGÓLNYCH KOSZTÓW zamieszczono tabelę, która obrazuje zasady poziom wsparcia. Wysokość poziomu dofinansowania zależna jest od statusu Wnioskodawcy, miejsca realizacji projektu oraz od podstawy prawnej, tj. artykułu Rozporządzenia 651/2014 (art. 14 lub art.31). Wspomniany wyżej maksymalny poziom dofinansowania 70% dotyczy kosztów wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem (szkolenia), które finansowane są na podstawie art. 31 Rozporządzenia 651/2014. Zgodnie z przyjętymi zasadami na stronie internetowej podawana jest do wiadomości najwyższa wysokość dofinansowania, o jaką można się ubiegać w ramach danego naboru.
Informacje podane w załączniku nr 1 do Regulaminu wyboru projektów – Kryteria wyboru projektów odnoszą się do danego działania (wskazanego w SZOP FE SL 2021 – 2027 – tu: Działanie FESL.01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP), a nie do konkretnego naboru. Mając na uwadze powyższe, należy każdorazowo zapoznać się z całą dokumentacją danego naboru -tu: nr FESL-01.08-IP.01-110/24. W Regulaminie wyboru projektów, w rozdziale nr 2 pn. Informacje finansowe są zawarte informacje, które Panią interesują (są przedmiotem pytania). Jak już wspomniano, w Kwalifikowalności także te informacje zostały wskazane.
Pamiętając o tym, że zapisy kryteriów odnoszą się do działania a nie do konkretnego naboru, celowo zastosowano takie wyrażanie jak: „W przypadku ubiegania się o (…)”, które należy czytać jako „jeśli dotyczy”.
Zapisy Instrukcji wypełniania i składania WOD są również poprawne i spójne z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz Kwalifikowalnością, ponieważ w naborze nr FESL.01.08-IP.01-110/24 nie przewidziano wsparcia w formie pomocy de minimis.
6. W Regulaminie wyboru projektów widnieje zapis: „Inwestycja początkowa – zgodnie z artykułem 2 punkt 49 litera a Rozporządzenia 651/2014 to inwestycja w rzeczowe aktywa trwale lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.”
Z kolei w Załączniku nr 1 Kryteriach: „Kwalifikowalność przedmiotowa projektu: czy Wnioskodawca deklaruje wpisywanie się projektu w typ inwestycji początkowej -zasadnicza zmiana procesu produkcji zgodnie z art. 2 pkt. 49 Rozporządzenia 651/2014.”
Stąd moje pytanie, czy inwestycja początkowa powinna obejmować jedynie zasadniczą zmianę produkcji jak w kryterium, czy być zgodna z szerszą definicją w regulaminie?
Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FESL.01.08-IP.01-110/24 – „W ramach działania wspierane będą inwestycje mające na celu wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego poprzez nabycie wysokospecjalistycznych narzędzi ICT. Jako element każdej inwestycji możliwe jest także wdrożenie rozwiązań podnoszących poziom cyberbezpieczeństwa danego podmiotu, w szczególności nabycie niezbędnych narzędzi informatycznych wraz z oprogramowaniem. Nie ma możliwości wsparcia projektów dotyczących wyłącznie cyberbezpieczeństwa. Dofinansowaniu mogą podlegać inwestycje usługowe i produkcyjne w wartości niematerialne i prawne, środki trwałe oraz szkolenia.” W związku z czym, aby projekt kwalifikował się do wsparcia musi wpisywać się w typ inwestycji początkowej -zasadnicza zmiana procesu produkcji zgodnie z art. 2 pkt. 49 Rozporządzenia 651/2014, jak zostało wskazane w załączniku nr 1 – kryteriach wyboru projektu.
7. Zgodnie z zapisami Regulaminu naboru, w ramach działania wspierane będą inwestycje mające na celu wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego poprzez nabycie wysokospecjalistycznych narzędzi ICT. Jednocześnie Regulamin wskazuje, że dofinansowaniu mogą podlegać inwestycje usługowe i produkcyjne w wartości niematerialne i prawne, środki trwałe oraz szkolenia. Zgodnie z nim nabór będzie skierowany do przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych z sektora MSP.
Powyższe zapisy wskazują, że ze wsparcia w ramach projektu mogą skorzystać firmy usługowe. Z kolei zgodnie z dokumentem pn. Kryteria wyboru projektów jedyną dopuszczalną formą nowej inwestycji (w ramach RPI) jest zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego.
Wnioskodawca zajmuje się wykonywaniem wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich, w efekcie projektu zaszłaby zmiana w procesie wykonywana wykopów/wierceń geologiczno-inżynierskich/świadczenia usług z tego zakresu.
Biorąc pod uwagę powyższe, czy w przedmiotowym projekcie o dofinansowanie mogą ubiegać się firmy usługowe?
Jeśli tak, czy w takiej sytuacji zmianę w procesie świadczenia usługi można by potraktować jako równoważną zasadniczej zmianie procesu produkcyjnego, wymaganą dla Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej, o którą Wnioskodawca może ubiegać się w ramach projektu?
Biorąc pod uwagę zapisy Regulaminu wyboru projektów w przedmiotowym naborze mogą o wsparcie ubiegać się firmy usługowe.
Ponadto, zgodnie z zapisami tego dokumentu dofinansowaniu mogą podlegać inwestycje usługowe i produkcyjne w wartości niematerialne i prawne, środki trwałe oraz szkolenia, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową w formie zasadniczej zmiany procesu produkcji zgodnie z art. 2 pkt. 49 Rozporządzenia 651/2014, jak zostało wskazane w załączniku nr 1 do Regulaminu wyboru projektów – Kryteriach wyboru projektu. Oznacza to, że inwestycja początkowa powinna obejmować jedynie zasadniczą zmianę produkcji.
Biorąc pod uwagę zapis, „Wnioskodawca zajmuje się wykonywaniem wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich, w efekcie projektu zaszłaby zmiana w procesie wykonywana wykopów/wierceń geologiczno-inżynierskich/świadczenia usług z tego zakresu”, proszę pamiętać, że głównym celem działania jest wprowadzenie wysokospecjalistycznych rozwiązań cyfrowych w przedsiębiorstwach, które będą mogły wprowadzić procesy związane z cyfryzacją i automatyzacją procesów biznesowych. Informuję również, że zmianę w procesie świadczenia usługi można by potraktować jako równoważną zasadniczej zmianie procesu produkcyjnego, wymaganą dla Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej.
8. W nawiązaniu do naszej rozmowy telefonicznej proszę o wyjaśnienie, czy w wypadku gdy działalność rozpoczęliśmy w październiku 2021 kwalifikujemy się jako podmiot spełniający kryterium trzech lat działalności. Działalność operacyjną prowadzimy od pierwszego dnia, jednak pierwszy rok obrotowy zamykaliśmy na koniec 2022 roku. Obecnie zatem jesteśmy w trzecim roku działalności operacyjnej, jednak dopiero po dwóch latach obrotowych.
Załączam odpis z KRS wskazujący dokładne daty rejestracji i lat obrotowych.
Informuję, iż zgodnie z Regulaminem konkursu Naboru nr FESL.01.08-IP.01-110/24 przedsiębiorstwa aplikujące w ramach naboru muszą nieprzerwanie funkcjonować na moment złożenia wniosku na rynku przez co najmniej 3 lata. Przez aktywne funkcjonowanie należy rozumieć prowadzenie procesów biznesowych, w tym związanych z działalnością operacyjną przedsiębiorstwa oraz niezawieszanie działalności gospodarczej w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku.
W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę fakt, że w Państwa przypadku data powstania Przedsiębiorstwa przypada na 25.10.2021 r. , ww. 3-letni okres funkcjonowania Państwa Przedsiębiorstwa na rynku zostanie osiągnięty w październiku 2024 r.
Ponadto informuję, że zakończenie naboru wniosków w ramach przedmiotowego Konkursu przypada na 21 maja 2024 r., w związku z czym w Państwa przypadku nie zostanie zachowany wymieniony 3-letni okres funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, aby projekt mógł kwalifikować się do dofinansowania.
9. Czy nabór może zostać zamknięty wcześniej niż 20 maja ? Czy projekt powinien być poprzedzony audytem cyfryzacji /strategią cyfryzacji/ mapą drogową cyfryzacji?
W odpowiedzi na wskazane wątpliwości informuję, że:
- nie planuje się zamknięcia naboru przed planowanym terminem zamknięcia naboru;
- nie ma wymogu załączenia takiego dokumentu. Jednak jeżeli jest on efektem usługi doradczej sporządzonej przez IOB to warto taki dokument dołączyć, gdyż kwestia ta podlega ocenie merytorycznej w ramach kryterium punktowanego.
10. Czy w ramach działania FESL.01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP o wsparcie może ubiegać się przedsiębiorstwo z kategorii MŚP funkcjonujące nieprzerwanie co najmniej 3 lata, które dotychczas zarejestrowane było na terenie Województwa Mazowieckiego oraz posiadało swój oddział na terenie Województwa Śląskiego? Projekt byłby realizowany i utrzymany w okresie trwałości na terenie Województwa Śląskiego. Czy na dzień podpisania umowy przedsiębiorstwo powinno być już zarejestrowane na terenie Województwa Śląskiego?
Informuję, iż przedsiębiorstwo aplikujące w ramach naboru musi nieprzerwanie funkcjonować na moment złożenia wniosku na rynku przez co najmniej 3 lata. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej wynika z wpisu do CEIDG lub z dokumentu potwierdzającego formę prawną przedsiębiorstwa.
Przez aktywne funkcjonowanie należy rozumieć prowadzenie procesów biznesowych, w tym związanych z działalnością operacyjną przedsiębiorstwa oraz niezawieszanie działalności gospodarczej w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku.
Funkcjonowanie na rynku nie zostało doprecyzowane w taki sposób, że chodzi wyłącznie o rynek województwa śląskiego. Zatem podmiot z województwa mazowieckiego może ubiegać się o wsparcie na realizację projektu realizowanego i utrzymywanego w województwie śląskim.
W Działaniu FESL.01.08 miejsce realizacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego, a nabywana wartość niematerialna i prawna może służyć wyłącznie zakładowi otrzymującemu pomoc. Proszę pamiętać, że Wnioskodawca, który posiada kilka zakładów/oddziałów, wówczas zobligowany jest do wypełnienia załącznika nr 10 do wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Informacja dotycząca wykorzystywania wartości niematerialnej i prawnej wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc.
Przedsiębiorstwa ubiegające się o wsparcie w ramach Działania 01.08 muszą realizować i utrzymać w okresie trwałości projekt na terenie województwa śląskiego. Oznacza to, że na dzień podpisania umowy o dofinansowanie przedsiębiorstwo musi uwzględniać prowadzenie działalności gospodarczej na terenie województwa śląskiego zgodnie z lokalizacją projektu - weryfikacja będzie się odbywać na podstawie m.in. wpisu do CEIDG/KRS.
Należy mieć na względzie, iż lokalizacją projektu nie może być „wirtualne biuro” – zgodnie z zapisami Pakietu aplikacyjnego.
Reasumując, Wnioskodawca, którego główna siedziba jest zlokalizowana poza terenem województwa śląskiego, może ubiegać się o dofinansowanie, jeśli spełni min. powyższe wymagania oraz pozostałe zapisy określone w dokumentacji aplikacyjnej.
ZASADNICZA ZMIANA PROCESU
1. W ramach naboru znacząco ograniczacie Państwo krąg potencjalnych wnioskodawców akceptując wyłącznie zasadniczą zmianę procesu produkcyjnego, jednocześnie nie dopuszczając możliwości np. zakupu środków produkcji, które wraz oprogramowaniem i sprzętem komputerowym faktycznie taką zasadniczą zmianę produkcji mogłyby wprowadzić.
Jednocześnie wysoko punktowana jest innowacyjność projektu, która weryfikowana jest czy w wyniku realizacji projektu wprowadzony zostanie na rynek nowy lub ulepszony produkt albo nowy lub ulepszony proces, przy czym ów nowy lub ulepszony produkt lub proces jest nowy przynajmniej w skali regionu.
Powyższe jest możliwe wyłącznie przy dywersyfikacji zakładu, która nie jest możliwa w ramach niniejszego konkursu, którego warunki pozwalają wyłącznie na zasadniczą zmianę procesu produkcyjnego.
W związku z powyższym proszę o informację, czy planujecie Państwo skorygować zapisy dokumentacji aplikacyjnej, korygując wyżej wskazane błędy oraz uwzględniając możliwość dywersyfikacji w ramach naboru?
W konkursie 1.8 nie planuje się zmiany dokumentacji w zakresie wprowadzenie dywersyfikacji zakładu jako dopuszczalnego typu inwestycji początkowej.
W ramach przedmiotowego konkursu jest możliwość wyboru tylko 1 inwestycji początkowej, tj. pomoc na zasadniczą zmianę procesu produkcji (nie ma możliwości wybrania dywersyfikacji). Istnieje możliwość wprowadzenia innowacji produktowej, którą to w przypadku faktycznego wprowadzenia wnioskodawca powinien opisać we wniosku o dofinansowanie. Ekspert na podstawie przedstawionych informacji będzie miał możliwość przyznania dodatkowych punktów.
Informuję, że w dokumentacji omyłkowo wskazano nieprawidłową definicję. Obecnie trwają pracę nad aktualizacją pakietu w ramach naboru nr FESL.01.08-IP.01-110/24. W związku z czym proszę o śledzenie naszej strony internetowej, ponieważ zaktualizowane dokumenty powinny się pojawić pod ogłoszeniem o naborze jeszcze w tym miesiącu.