FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 01.08 - Innowacje cyfrowe w MŚP – część 2



Nabór nr FESL.01.08-IP.01-110/24


OGÓLNE


1. Czy firmy handlowe mogą ubiegać się o to dofinansowanie?

Zgodnie z dokumentacją nabór skierowany jest do przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych z sektora MŚP. Przedsiębiorstwo musi posiadać wpis do rejestru przedsiębiorców (KRS lub CEIDG), a działalność gospodarcza nie może zostać zawieszona w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia podpisania umowy o dofinansowanie. W świetle powyższego nie ma więc wykluczenia firm handlowych.


KWALIFIKOWALNOŚĆ


1. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania wspierane będą inwestycje mające na celu wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego poprzez nabycie wysokospecjalistycznych narzędzi ICT. Dofinansowaniu mogą podlegać inwestycje usługowe i produkcyjne w wartości niematerialne i prawne, środki trwałe oraz szkolenia.
Celem projektu jest zakup specjalistycznego oprogramowania do przetwarzania obrazów (przygotowania do druku) w taki sposób aby możliwym był ich wydruk na cyfrowej fleksograficznej maszynie drukującej. Realizacja projektu umożliwi zautomatyzowanie procesu świadczenia usług eliminując konieczność obróbki i przygotowania obrazów przez studio graficzne, fizycznego przygotowania form drukowych oraz procesu samego zadruku. Po realizacji do zainstalowanego wysokospecjalistycznego narzędzia ICT zostanie zaimportowany (przesłany) plik, a system sam go przygotuje do druku, ustawi parametru druku uruchomi druk i będzie na bieżąco (w czasie rzeczywistym) kontrolował jakość i poprawność druku.
Planowane koszty w projekcie to pakiet oprogramowania (WNiP) i cyfrowa fleksograficzna maszyna drukująca (Środek trwały).
Oprogramowanie tego typu jest tworzone (dedykowane) dla konkretnego modelu maszyny drukującej (nie można kupić samego oprogramowania i wykorzystywać go do pracy z dowolnym modelem maszyny drukującej) i spełnia kryteria określone w Regulaminie wyboru projektów. Oprogramowanie jest instalowane (w części na komputerze zewnętrznym a w części na komputerze maszyny drukującej). Nie ma możliwości „rozdzielenia” instalacji ponieważ oprogramowanie nie składa się z działających osobno modułów – proces instalacji jest wykonywany po zainstalowaniu maszyny drukującej i połączeniu jej z komputerem. Samo oprogramowanie nabywa się od producenta maszyny właśnie ze względu na konieczność jego integracji z konkretnymi komponentami informatycznymi. Nie ma możliwości zakupu oprogramowania od jednego producenta i uruchomienia go na sprzęcie innego producenta bo po prostu nie będzie ono działać. Każdy producent oferuje oprogramowanie do automatyzacji procesu świadczenia usług eliminujące konieczność obróbki i przygotowania obrazów przez studio graficzne oraz fizyczne przygotowanie form drukowych, które realizuje praktycznie taki sam zestaw funkcji ale jest ono zintegrowane w warstwie softwarowej w własnym hardware.
W tym specyficznym projekcie maszyna drukująca stanowi dla oprogramowania zarówno platformę sprzętową umożliwiającą przetwarzanie danych jak i urządzenie peryferyjne wyjścia – jest sprzętem informatycznym bezpośrednio związanym z wdrażanym wysokospecjalistycznym narzędziem ICT.
Po instalacji oprogramowania i maszyny proces będzie przebiegał w taki sposób, że program będzie przygotowywał plik do druku i na podstawie danych z maszyny fleksograficznej ustawiał parametry zadruk i w czasie rzeczywistym je kontrolował i korygował. W tym rozwiązaniu nie ma też konieczności wielokrotnego zadruku materiału bo moduł cyfrowy zadrukowuje dowolny kolor.
Czy zarówno wysokospecjalistyczne narzędzie ICT (oprogramowanie) jak i platforma sprzętowa niezbędna do jego wdrożenia (cyfrowa fleksograficzna maszyna drukująca) są kosztami kwalifikowanymi w ramach działania.?

Zgodnie z zapisami Kwalifikowalności dla naboru nr FESL-01.08.IP.01-110/24 wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową w formie zasadniczej zmiany procesu produkcji. Biorąc pod uwagę planowane wydatki w projekcie: pakiet oprogramowania w ramach kategorii Wartości niematerialne i prawne nie ma przeciwskazań aby uznać je za wydatki kwalifikowalne, natomiast środek trwały fleksograficzna maszyna drukująca może zostać uznana jako wydatek kwalifikowalny, jeżeli wydatek będzie wpisywał się w jeden z elementów wchodzący w skład definicji sprzętu informatycznego zgodnie z Kwalifikowalnością dla naboru nr FESL-01.08.IP.01-110/24, w tym przypadku drukarki, co powinno mieć odzwierciedlenie w zapisach wniosku aplikacyjnego.

Należy pamiętać, że koszty rozliczamy na podstawie faktycznie poniesionych wydatków i mogą one zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli Wnioskodawca poniesie je z zachowaniem postanowień wytycznych, w tym zasady konkurencyjności lub Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, jeśli jest zobowiązany do jej stosowania.

Należy przestrzegać przy wyborze wykonawcy i wydatkowaniu przez Beneficjenta środków, prawa wspólnotowego i krajowego m.in. w zakresie zapewnienia zasad przejrzystości, jawności i uczciwej konkurencji oraz równości szans i równego traktowania wykonawców na rynku ofert w tym upublicznienia informacji o zamówieniu przed jego udzieleniem. Proszę o zapoznanie się z zapisami Umowy o dofinansowanie w szczególności z Paragrafem 11 dotyczącym przepisów dotyczących zamówień.


2. Słownik pojęć w Regulamin naboru 1.8 przewiduje, iż: „Wysokospecjalistyczne narzędzie ICT (wysokospecjalistyczne rozwiązanie cyfrowe) - to zaawansowana technologicznie aplikacja, oprogramowanie lub system informatyczny, zaprojektowane specjalnie w celu wsparcia procesów biznesowych, produkcyjnych lub operacyjnych przedsiębiorstw. Charakteryzuje się wysokim stopniem specjalizacji oraz zaawansowanymi funkcjonalnościami, które umożliwiają wprowadzenie zasadniczych zmian i usprawnień w działalności przedsiębiorstwa poprzez cyfryzację i automatyzację procesów.
Aby narzędzie to było uznane za wysokospecjalistyczne, musi spełniać następujące kryteria:
- Zaawansowanie technologiczne: Narzędzie wykorzystuje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii informacyjnych i komunikacyjnych, oferując rozwiązania o wyższym stopniu zaawansowania niż standardowe oprogramowanie czy sprzęt dostępny na rynku.
- Specjalizacja funkcjonalna: Jest zaprojektowane do realizacji specyficznych, wyspecjalizowanych funkcji, które są dostosowane do złożonych wymagań operacyjnych lub produkcyjnych przedsiębiorstw, przyczyniając się do zasadniczej zmiany w procesie produkcyjnym lub biznesowym.
- Możliwość integracji: Posiada zdolność do integracji z istniejącymi systemami informatycznymi w przedsiębiorstwie, umożliwiając płynne połączenie nowych funkcjonalności z obecnymi procesami biznesowymi.
- Skalowalność i elastyczność: Zapewnia możliwość dostosowania zakresu i skali działania w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i warunki biznesowe, oferując przedsiębiorstwu możliwość dynamicznego rozwoju.
- Wpływ na innowacyjność i efektywność: Wprowadzenie narzędzia przyczynia się do znaczącej poprawy efektywności, produktywności lub innowacyjności przedsiębiorstwa, wykraczając poza efekty możliwe do uzyskania przy użyciu standardowych rozwiązań ICT.”
Czy spełnienie kryteriów od 1-5 jest obligatoryjne łącznie, czy należy uznać, iż spełnienie przez dane rozwiązanie ICT co najmniej jednego kryterium pozwala uznać go za wysokospecjalistyczne (wskazuje na to zastosowana interpunkcja)?

Informuję, że aby uznać narzędzie za wysokospecjalistyczne muszą zostać spełnione wszystkie wymienione kryteria (od 1 do 5) łącznie.


3. Czy jest możliwość kwalifikowania wytworzenia elektroniki, w efekcie czego powstałby środek trwały. Dotychczas świadczona przez wnioskodawcę usługa polega na pozostawieniu u klientów własnego manualnego urządzenia przenośnego, a jego obsługa i weryfikacja poprawności działania odbywa się osobiście przez pracowników firmy. Usługa świadczona jest wskazanym urządzeniem. Wnioskodawca chce dokonać zasadniczej zmiany świadczenia tej usługi w taki sposób, aby ją zautomatyzować. W urządzeniach zostaną zamontowane elektroniczne elementy oraz wytworzone zostanie oprogramowanie do ich obsługi. Takie kompleksowe działanie pozwoli na elektroniczną obsługę urządzeń przenośnych u klienta i automatyzację ich pracy. Urządzenia dzięki zainstalowaniu odpowiedniej elektroniki będą mogły same się diagnozować i przesyłać dane do systemu głównego, na podstawie których Wnioskodawca będzie mógł podjąć odpowiednie działania. W taki kompleksowy sposób dojdzie do automatyzacji świadczenia usługi.
Czy w świetle kwalifikowalności wydatków opisanej w przedmiotowym naborze – zakup i montaż elektroniki wraz z weryfikacją jej działania będzie wydatkiem kwalifikowanym w projekcie?
Bez zakwalifikowania wydatków związanych z nabyciem elektroniki, wnioskodawca będzie musiał ponieść te koszty ze środków własnych, aby cały zautomatyzowany proces świadczenia usługi mógł być kompletny. Są to elementy niezbędne, aby całość procesu w pełni została zmieniona i działała poprawnie.

Zgodnie z załącznikiem nr 6 Kwalifikowalność wydatków, w ramach naboru FESL-01.08-IP.01-110/24, kwalifikowalne są wydatki na zakup sprzętu informatycznego lub zakup wartości niematerialnych. Definicja sprzętu informatycznego została wskazana we wspomnianym dokumencie (w skład sprzętu informatycznego wchodzą serwery i infrastruktura sieciowa, komputery i urządzenia peryferyjne).

Zakup i montaż elektroniki wraz z weryfikacją jej działania jest wydatkiem, który nie spełnia wymogów sprzętu informatycznego. Za koszty niekwalifikowalne uznaje się koszty wytworzenia wartości niematerialnej i prawnej/środków trwałych przez Beneficjenta.


4. Firma planuje zlecenie zaprojektowania układu scalonego (elektroniki), która ma współpracować z planowanym do nabycia w projekcie systemem. Efektem tego będzie dokumentacja projektowa - wartość niematerialna i prawna. Zadanie to będzie zlecone odpowiedniej firmie technologicznej, która opracuje odpowiednią dokumentację.
Czy tego typu wydatek mieści się w kategorii wydatków kwalifikowanych w naborze w ramach działania 1.8 FESL? W wyniku poniesienia wydatku, wnioskodawca zaksięguje wydatek jako Wartość Niematerialna i Prawna.

Zgodnie z załącznikiem nr 6 do Regulaminu wyboru projektów pn. „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.08.IP.01-110/24 Innowacje cyfrowe w MŚP” kwalifikowalne są koszty nabycia nowych wartości niematerialnych i prawnych w szczególności w formie autorskich praw majątkowych, licencji, know-how, oraz innych praw własności intelektualnej. W przypadku gdy ww. wydatek zostanie zaksięgowany jako wartość niematerialna i prawna oraz spełni wszystkie warunki kwalifikowalności będzie mieścił się w kategorii wydatków kwalifikowalnych. Należy również pamiętać, że zakup wartości niematerialnych i prawnych dedykowanych/wytworzonych bezpośrednio dla wnioskodawcy lub powszechnie niedostępnych, powinien być dokonany bezpośrednio od wytwórcy/producenta lub wyłącznego/autoryzowanego dystrybutora.


5. Czy w projektach można finansować licencje okresowe na oprogramowanie (SaaS)?

W ramach naboru FESL.01.08-IP.01-110/24 istnieje możliwość sfinansowania licencji okresowych na oprogramowanie. Należy pamiętać, iż nabywana licencja terminowa nie ma ograniczenia co do kwalifikowalności, tzn. nie musi obejmować swoim zakresem ważności wyłącznie terminu realizacji oraz trwałości (może być dłuższą).


6. Czy w projekcie kwalifikowane są prace programistyczne zlecone na zewnątrz:
- w zakresie przystosowania istniejącego rozwiązania do potrzeb przedsiębiorstwa?
- zakresie utworzenia unikalnych rozwiązań na zamówienie Wnioskodawcy?
- w zakresie przystosowania istniejącego rozwiązania do potrzeb przedsiębiorstwa poprzez utworzenie unikalnych komponentów zintegrowanych z ww. rozwiązaniem?

Wszystkie prace programistyczne nie stanowią wydatków kwalifikowalnych w ramach naboru FESL.01.08-IP.01-110/24. Zgodnie z zapisami załącznika nr 6 Kwalifikowalność wydatków za kwalifikowalne uznaje się koszty nabycia nowych wartości niematerialnych i prawnych w szczególności w formie autorskich praw majątkowych, licencji, know-how, oraz innych praw własności intelektualnej (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu, pod warunkiem, że koszty te ujęte są w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta).

Zatem wsparciu nie podlega np. koszt wynagrodzenia programistów, lecz nabycie wartości niematerialnej.


7. Zgodnie z załącznikiem nr 6 do naboru nr.: FESL.01.08-IP.01-110/24 - Kwalifikowalność, licencja może być kosztem kwalifikowalnym. Czy licencję terminową można uznać za koszt kwalifikowalny w przypadku, gdy licencja terminowa zakupiona zostanie w trakcie realizacji projektu na okres zbieżny z okresem trwałości projektu. Czy wydatki za poszczególne zadania powinny być wpisane we wniosku o dofinansowanie w kwocie nabycia danej technologii?

Licencja terminowa nie ma ograniczenia co do kwalifikowalności, tzn. nie musi obejmować swoim zakresem ważności wyłącznie terminu realizacji oraz trwałości (może być dłuższą).

W wydatku kwalifikowalnym należy wziąć pod uwagę wyłącznie wartość netto, gdyż podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny.


8. Czy kwalifikowalne są środki trwałe w pełni zautomatyzowane np. samojeżdzące pojazdy typu wózki widłowe?

W ramach tego naboru kosztami kwalifikowalnymi jest nabycie nowych środków trwałych – sprzętu informatycznego bezpośrednio związanego z wdrażaniem wysokospecjalistycznym narzędziem ICT (w tym koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, transportu, opakowania, rozładunku, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego sprzętu, a także koszty szkolenia personelu pod warunkiem, że zostaną ujęte w wartości początkowej zakupionego środka trwałego).

Należy zwrócić uwagę na definicję sprzętu informatycznego, zawartą w zał. nr 4 pt. Kwalifikowalność: W skład sprzętu informatycznego wchodzą serwery i infrastruktura sieciowa, komputery i urządzenia peryferyjne, tj.: maszyny przenośne do automatycznego przetwarzania danych, (np. laptopy, notebooki); komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe, smartfony) i podobne; terminale kasowe (POS), terminale komputerowe typu bankomat (ATM) i podobne maszyny nadające się do podłączenia do maszyny przetwarzającej dane lub do sieci; maszyny do automatycznego przetwarzania danych w formie systemów; pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, zawierające lub nie w tej samej obudowie jedno lub dwa urządzenia następującego typu: urządzenia pamięci, urządzenia wejścia i wyjścia; urządzenia peryferyjne (klawiatura, monitor, mysz, itp.); skanery (z wyłączeniem urządzeń wielofunkcyjnych zawierających drukarkę, skaner, kopiarkę i/lub faks); drukarki współpracujące z urządzeniami do przetwarzania danych; jednostki wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie; pozostałe peryferyjne urządzenia wejścia lub wyjścia; urządzenia pamięci do nieruchomych nośników informacji; urządzenia pamięci do ruchomych nośników informacji; pozostałe jednostki do maszyn do automatycznego przetwarzania danych; części i akcesoria do maszyn liczących; półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej; poza tym stacje robocze, specjalistyczne szafy rackowe, sprzęt do wideokonferencji (kamery, mikrofony, ekrany dla wspierania zdalnej pracy i spotkań online), urządzenia do kontroli dostępu (systemy rozpoznawania twarzy lub czytniki kart do zabezpieczenia dostępu do obiektów i danych), kioski samoobsługowe (dla usprawnienia obsługi klienta w różnych branżach), infrastruktura dla IoT (Internet of Things) tj. czujniki, moduły komunikacyjne dla zautomatyzowanego zbierania danych.

W związku z powyższym zakup pojazdu, o którym mowa, jest kosztem niekwalifikowalnym.


9. Czy tomograf komputerowy wpisuje się w definicję sprzętu informatycznego, biorąc pod uwagę następujące elementy:
1) jest maszyną do automatycznego przetwarzania danych;
2) jest podłączony do sieci i współpracuje z całym otoczeniem informatycznym;
3) zawiera wymienione w załączniku urządzenia pamięci oraz urządzenia wejścia i wyjścia;
4) w definicji wprost wymienione zostały skanery. Zasada działania tomografu jest w zasadzie ta sama, z tą różnicę, że zamiast lampy ksenonowej/halogenowej/fluorestencyjnej używana jest lampa rentgenowska.

Na podstawie przedstawionych informacji wyjaśniamy, iż stomatologiczny tomograf komputerowy nie wpisuje się w definicję sprzętu informatycznego - zgodnie z zapisami Kwalifikowalności wydatków przewidzianą dla nabór nr.: FESL.01.08-IP.01-110/24.

Skaner, który został wskazany w definicji sprzętu informatycznego, nie jest tym samym co tomograf - który służy do badania/diagnostyki i sklasyfikować należy go jako sprzęt elektromedyczny. Wydatek: stomatologiczny tomograf komputerowy, nie może zostać uznany za kwalifikowalny w ramach Działania 01.08.


INWESTYCJA POCZĄTKOWA


1. Czy kwalifikowalny jest projekt polegający na wprowadzeniu na rynek usługi uprzednio nieświadczonej przez wnioskodawcę (z branży innej niż dotychczasowa), co wiąże się z konieczności z wdrożeniem całkowicie nowego procesu produkcyjnego?
Wg kryteriów z jednej strony projekt musi wpisywać się w typ inwestycji początkowej -zasadnicza zmiana procesu produkcji (nie ma tu mowy o dywersyfikacji działalności zakładu), z drugiej jednak strony punktowana jest innowacja polegająca na m. in. wprowadzeniu na rynek nowego produktu (w tym usługi).

Aby projekt kwalifikował się do wsparcia musi wpisywać się w typ inwestycji początkowej - zasadnicza zmiana procesu produkcji zgodnie z art. 2 pkt. 49 Rozporządzenia 651/2014, jak zostało wskazane w załączniku nr 1 – kryteriach wyboru projektu. W ramach działania wspierane będą inwestycje mające na celu wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego poprzez nabycie wysokospecjalistycznych narzędzi ICT.

Zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego zakładu to typ inwestycji początkowej polegający na wdrożeniu fundamentalnej (w przeciwieństwie do rutynowej) innowacji procesowej. Jest to wprowadzenie nowego rozwiązania technologicznego lub organizacyjnego zasadniczo odmiennego od stosowanego dotychczas. Kluczowe jest by zmiana miała charakter zasadniczy oraz dotyczyła całościowego procesu produkcyjnego/świadczenia usług, a nie tylko drobnego ulepszenia procesu dotychczasowego. Powinna być związana z całym procesem produkcyjnym/usługowym, a nie jedynie z produktem/usługą. Prosta wymiana poszczególnych aktywów bez gruntownej zmiany procesu produkcyjnego/świadczenia usług stanowi inwestycję zastępczą i nie kwalifikuje się jako zasadnicza zmiana całościowego procesu produkcji/świadczenia usługi. Zwykła wymiana posiadanych aktywów na inne bez zasadniczych zmian w procesie produkcji stanowi inwestycję odtworzeniową, tym samym nie można jej zaliczyć do inwestycji polegającej na zasadniczej zmianie procesu produkcji. Zmiana polegająca jedynie na niewielkim polepszeniu parametrów procesów produkcji, zarządzania, sprzedaży i tak dalej, również nie można uznać za zasadniczą zmianę w procesie produkcji.

Jeżeli powyższe założenie dot. zasadniczej zmiany nie zostanie spełnione, a projekt będzie polegać jedynie na wprowadzeniu na rynek usługi uprzednio nieświadczonej przez Wnioskodawcę (z branży innej niż dotychczasowa), co wiąże się z koniecznością wdrożenia całkowicie nowego procesu produkcyjnego, informuję, że nie ma możliwości otrzymania wsparcia we wskazanym naborze.


2. Pytanie dotyczące zapisu z regulaminu (punkt 6 oceny formalnej): "czy projekt wpisuje się w inwestycję początkową – zasadniczą zmianę procesu produkcji zgodnie z zapisami art. 2 pkt 49 lit. a tiret czwarte Rozporządzenia 651/2014". Czy ten zapis lub jakiś inny punkt regulaminu wyklucza firmy nieprodukcyjne z możliwości starania się o to dofinasowanie?

Nabór skierowany jest do przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych z sektora MŚP. Natomiast sama inwestycja musi wpisywać się we wskazany typ inwestycji początkowej. Przy czym, należy mieć na uwadze, że zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego zakładu dotyczy nie tylko procesów produkcyjnych, ale również usługowych, zgodnie z poniższa definicją, która została wskazana w Regulaminie wyborów projektów:

Zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego zakładu – typ inwestycji początkowej polegający na wdrożeniu fundamentalnej (w przeciwieństwie do rutynowej) innowacji procesowej. Jest to wprowadzenie nowego rozwiązania technologicznego lub organizacyjnego zasadniczo odmiennego od stosowanego dotychczas. Kluczowe jest by zmiana miała charakter zasadniczy oraz dotyczyła całościowego procesu produkcyjnego/świadczenia usług, a nie tylko drobnego ulepszenia procesu dotychczasowego. Powinna być związana z całym procesem produkcyjnym/usługowym, a nie jedynie z produktem/usługą. Prosta wymiana poszczególnych aktywów bez gruntownej zmiany procesu produkcyjnego/świadczenia usług stanowi inwestycję zastępczą i nie kwalifikuje się jako zasadnicza zmiana całościowego procesu produkcji/świadczenia usługi.

Zwykła wymiana posiadanych aktywów na inne bez zasadniczych zmian w procesie produkcji stanowi inwestycję odtworzeniową, tym samym nie można jej zaliczyć do inwestycji polegającej na zasadniczej zmianie procesu produkcji. Zmiana polegająca jedynie na niewielkim polepszeniu parametrów procesów produkcji, zarządzania, sprzedaży i tak dalej, również nie można uznać za zasadniczą zmianę w procesie produkcji.


KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW


1. Z definicji kryterium: "Utworzenie wysokospecjalistycznych miejsc pracy" wynika, że wskaźnik utworzone miejsca pracy nie wskazuje na konieczność utworzenia miejsca pracy w wymiarze pełnego etatu. Czy zatem, jeśli wnioskodawca stworzy miejsce pracy w wymiarze połowy etatu, to oceniający przyzna również dwa punkty?

Kryteria nie wskazują minimalnej wartości etatu, aby móc przyznać punkty. Zatem utworzenie stanowiska na 0,5 etatu może prowadzić do przyznania punktów (pod warunkiem uwiarygodnienia pozostałych aspektów badanych w kryterium).


2. Czy usługa hostingu serwera byłaby kwalifikowana w ramach przedmiotowego naboru?

W ramach przedmiotowego naboru usługa hostingu serwera stanowić będzie wydatek niekwalifikowalny.


3. Czy w przypadku stworzenia w ramach projektu jednego, nowego wysokospecjalistycznego miejsca pracy w przedsiębiorstwie opartego na wiedzy jest możliwość otrzymanie 2 pkt podczas oceny wniosków?

Zgodnie z dokumentem pn. „Kryteria wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP” w kryterium – Utworzenie wysokospecjalistycznych miejsc pracy - oceniający może przyznać 0 lub 2 pkt., co oznacza, iż przy utworzeniu co najmniej jednego miejsca pracy zostaną przyznane 2 punkty.


4. Na podstawie jakich kodów PKD będzie oceniane, czy przedsiębiorca należy do sektora produkcyjnego? Na podstawie kodu dominującej działalności, czy ocenie podlegają również kody PKD dodatkowej działalności?

Zgodnie z kryteriami wyboru projektów w kryterium - Cyfryzacja przedsiębiorstw należących do sektora produkcyjnego - Spełnienie kryterium weryfikowane będzie na podstawie głównego/dominującego PKD działalności Wnioskodawcy wskazanego w dokumencie rejestrowym na moment ogłoszenia naboru oraz zapisów wniosku o dofinansowanie, w tym kodu PKD projektu. Oceniający może przyznać 0 lub 4 pkt. Powyższe oznacza, że aby otrzymać 4 pkt w ramach kryterium muszą być spełnione oba warunki.


POLITYKI HORYZONTALNE


1. W jaki sposób poprawnie wypełnić pola 3 i 3.1 we wniosku o dofinansowanie w przypadku, w którym projekt zakwalifikowany jest do priorytetu - Inteligentne Śląskie (zgodnie z dokumentem Prognoza Oddziaływania na Środowisko Projektu Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2017)?
Ww. dokument strategiczny nie wskazuje potrzeby przeprowadzenia jakichkolwiek działań zmierzających do uzyskania zgodności z zasadą DNSH dla projektów wpisujących się w priorytet I. W świetle powyższego, zwracam się z zapytaniem o to, jak uzupełnić pole wielokrotnego wyboru 3.1. Ponadto instrukcja wypełniania i składania WOD nie wzmiankuje o tym polu w jakikolwiek sposób.

Zgodnie z programem FE SL 2021-2027 - projekt musi mieć pozytywny wpływ na zasadę zrównoważonego rozwoju oraz zasadę ""nie czyń poważnych szkód” (DNSH). Jednocześnie należy zaznaczyć, że Instrukcja wypełniania i składania WOD wyjaśnia, jak należy wypełnić stosowne punkty/pola w przedmiotowym zakresie, to jest w następujący sposób:

Uzasadnienie dotyczące pkt 3 – należy podać uzasadnienie do punktu 3 opisując poszczególne działania.

3.1. Działania na rzecz spełnienia tej zasady – należy zaznaczyć checkboxy z działaniami, które dotyczą planowanego projektu.

W przedmiotowych punktach należy również:

  • wskazać w jaki sposób działania realizowane w projekcie przyczynią się do spełnienia zasady zrównoważonego rozwoju;
  • uzasadnić w jaki sposób działania projektowe uwzględniają kwestie opisane w Europejskim Zielonym Ładzie;
  • wykazać zgodność projektu z zasadą DNSH.

Jednocześnie przypominam, że zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD – w przypadku, gdy projekt będzie niezgodny przynajmniej z jedną z wyżej wymienionych zasad – nie będzie mógł uzyskać wsparcia.

Ponadto dokument Prognoza Oddziaływania na Środowisko Projektu Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 nie jest dokumentem wchodzącym w skład pakietu aplikacyjnego dla przedmiotowego naboru, a zatem wpisywanie się planowanego projektu w priorytety (np. Inteligentne Śląskie) zgodnie z powyższym dokumentem nie ma znaczenia w kontekście składanego wniosku o dofinansowanie w ramach naboru nr FESL.01.08-IP.01-110/24. Wszelkie dokumenty, które dotyczą każdego Wnioskodawcy zostały wskazane pod ogłoszeniem o naborze – https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/150.

W związku z powyższym należy wskazać, że Wnioskodawca zobowiązany jest do spełnienia wszystkich wytycznych/zapisów dokumentacji dla przedmiotowego naboru.


SEKTORY WYKLUCZONE


1. W załączniku Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie - w przypadku działania 1.8 i 1.2, proszę o odpowiedź, czy browar może ubiegać się o dofinansowanie. Jest tam wykluczona produkcja wina i alkoholu etylowego, ale nie ma nic wprost o produkcji piwa. Czy to znaczy, że browary nie są wykluczone z możliwości ubiegania się o dofinansowanie? I czy np. projekt badawczy może dotyczyć innowacyjnego piwa?

Zgodnie z występującymi wkluczeniami produkcja piwa oraz prowadzenie prac B+R w zakresie produkcji piwa nie jest wykluczone. Ważnym jest jedynie aby odpady powstające z takiej produkcji nie były sprzedawane jako pasza dla zwierząt.


WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI


1. Wszystkie trzy sklepy Wnioskodawcy znajdują się na terenie województwa śląskiego, czy załącznik nr 10 oznacza, że Wnioskodawca dla 3-ech sklepów musi zakupić osobno oprogramowanie? Czy może zakupić jedno oprogramowanie dla tych 3-ech lokalizacji jeśli każda znajduje się na terenie woj. śląskiego?

W przypadku, gdy w pkt. B.3 zostaną wskazane trzy miejsca lokalizacji projektu (3 sklepy), w których będzie realizowany projekt i jeśli jedna wartość niematerialna i prawna będzie wystarczająca do obsługi trzech miejsc realizacji projektu, nie ma konieczności zakupywania ich oddzielnie do każdego z tych miejsc. Oczywiście stosowne uzasadnienie dla poniesienia wydatku powinno zostać wskazane we wniosku aplikacyjnym. Warunek wykorzystywania wartości niematerialnej i prawnej tylko w zakładzie otrzymującym pomoc będzie spełniony, gdyż wszystkie trzy miejsca będą w takiej sytuacji rozumiane jako zakład otrzymujący pomoc.


2. Czy taki podmiot jak Naczelna Organizacja Techniczna Federacja Stowarzyszeń Naukowo – Technicznych Rada Miejska w Gliwicach https://not-gliwice.pl/o-firmie/może wykonać Opinię o innowacyjności, spełniającą warunki naboru?

Odpowiadając na zapytanie informuję, iż Śląskie Centrum Przedsiębiorczości udostępniło dokument pn. Opinia o Innowacyjności. W dokumencie wyszczególnione zostały wszystkie jednostki uprawnione do wydania dokumentu. Wskazano m.in. stowarzyszenie naukowo-techniczne o zasięgu ogólnopolskim lub branżową izbę gospodarczą, których zakres działania jest związany z inwestycją będącą przedmiotem wniosku. Zatem spełnienie warunku o tym, że stowarzyszenie ma charakter ogólnopolski i jego zakres działania jest związany z przedmiotem wniosku umożliwia sporządzenie przez wskazany podmiot opinii.


3. Jeżeli otrzymamy od banku zaświadczenie/opinię bankową o posiadanej zdolności kredytowej, ale z zapisem jak niżej, to czy ten zapis może spowodować negatywną ocenę formalną wniosku? „Jednocześnie informuję, że udzielenie zobowiązania o charakterze kredytowym w kwocie określonej w opinii uzależnione jest od spełnienia przez Wnioskodawcę wymogów formalno - prawnych obowiązujących w PKO Banku Polskim SA, od posiadania zdolności kredytowej na dzień ubiegania się o zaciągnięcie zobowiązania o charakterze kredytowym, oraz przedstawienia akceptowanego przez Bank zabezpieczenia wnioskowanej transakcji. Ponadto PKO Bank Polski SA informuje, że ubieganie się o kredyt nie stanowi deklaracji udzielenia kredytu i nie może być źródłem jakichkolwiek roszczeń wobec Banku w tym zakresie. (Informacja udzielona została bez analizy zdolności kredytowej Firmy)”.

Biorąc pod uwagę zapis, że zaświadczenie/opinia nie będzie poprzedzone badaniem zdolności kredytowej to taki dokument nie może stanowić załącznika obligatoryjnego. Taki dokument może stanowić załącznik dodatkowy. Szczegóły w tym zakresie wskazano w Instrukcji wypełniania i składania wniosków (wskazano zamknięty katalog dokumentów potwierdzających finansowanie projektów).


4. Zwracam się z pytaniem dotyczącym załącznika nr 7 - Wzór opinii o innowacyjności:
1) Czy jeżeli innowacja jest na poziomie regionu musi być uzupełniony załącznik?
2) Czy jeżeli innowacja jest na poziomie kraju musi być dołączony załącznik?
3) Czy opinię może sporządzić osoba spoza instytucji?
4) Czy załącznik nr 7 może podpisać członek stowarzyszenia czy musi być to osoba uprawniona do reprezentacji stowarzyszenia?

Ad.1 i 2.

W przypadku, gdy w punkcie B.9.2 wskażą Państwo, że projekt charakteryzuje się skalą innowacyjności co najmniej na poziomie regionu, stosowaną nie dłużej niż trzy lata, należy dołączyć do WOD dokument potwierdzający przedmiotowy fakt.

Opinia musi być sporządzona na wzorze stanowiącym złącznik do wniosku o dofinansowanie.

Ad 3.

We wzorze opinii o innowacyjności zamieszczonej pod ogłoszeniem o naborze wskazane są jakie instytucje/ centra badawcze/ stowarzyszenia mogą wystawić opinię o innowacyjności. W przypadku wystawienia opinii o innowacyjności przez inną instytucję niż wskazane jest to w powyższym dokumencie, informuję, że taki dokument nie zostanie uznany przy ocenie merytorycznej.

Ad 4.

Dokument opinia o innowacyjności musi zostać podpisany przez osobę sporządzającą i zatwierdzającą. Nie doprecyzowano, że zatwierdzającym powinna być osoba reprezentacyjna. Po stronie podmiotu wydającego opinię leży decyzja, aby osoba zatwierdzająca była osobą zgodną z zatwierdzonymi w jednostce procedurami.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś