FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 1.1


KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

Czy jeśli Wnioskodawca zadeklaruje, że będzie miał pozwolenie na budowę do końca roku 2025 a budowę rozpocznie od 2026 to jest to akceptowalne? czy są jakieś punkty za stopień przygotowania Beneficjenta do realizacji projektu? czy jest to deklaratywnie? Czy projekt może być odrzucony z uwagi na brak pozwoleń administracyjnych na inwestycję na dzień złożenia wniosku?

Odpowiedź: 

Ekspert na etapie oceny merytorycznej ocenia spełnienie kryterium 0/1 „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”. W ocenie potencjału organizacyjnego i administracyjnego weryfikacji podlega stan zastany jak i deklaratywny (wskazany we wniosku m.in. jako zakres rzeczowy). Tak więc brak pozwolenia na budowę na etapie wnioskowania nie niesie konsekwencji w postaci odrzucenia projektu. Pełny zakres kryterium znajduje się w załączniku nr 1 – Kryteria wyboru projektów, który znajduje się pod naborem na stronie Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.

Zgodnie z instrukcją wypełniania i składania wniosku Wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania. W przypadku niedostarczenia przedmiotowych dokumentów, Instytucja Ogłaszająca Nabór może odstąpić od podpisania umowy o dofinansowanie.

 

OGÓLNE INFORMACJE

 

Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - małe przedsiębiorstwo) zamierza aplikować o dotację UE w ramach działania 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji - Mezoinwestycje w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Spółka będąca wnioskodawcą korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estoński CIT). Czy forma opodatkowania spółki w formie tzw. estońskiego CIT stoi na przeszkodzie, żeby aplikować o dotację w ramach działania 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji - Mezoinwestycje w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027?

Czy firmy opodatkowane w formie tzw. estońskiego CIT są wykluczone z aplikowania o dotacje w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027? Jeśli tak, to w ramach których działań?

Odpowiedź: Forma opodatkowania Wnioskodawcy nie ma znaczenia podczas aplikacji. Dofinansowanie jest dotacją do kwoty netto. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, a więc leży po stronie Wnioskodawcy. Należy jednak zwrócić uwagę na miejsce realizacji projektu, tj. na terenie jednego z 7 podregionów Województwa Śląskiego, czy na ogólne zasady i cele wspomnianego Priorytetu X FESL 2021-2027.

 

Czy podmioty medyczne mające umowę z NFZ są wykluczone z programu?

Odpowiedź: Podmioty medyczne mające umowę z NFZ nie są wykluczone z programu.

 

 

Kto może ubiegać się o dofinansowanie, w ramach planowanego naboru w ramach działania 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ Mezoinwestycje w MŚP (JSO8.1) w terminie 2025-03-31 - 2025-06-26?

Czy grupę kwalifikowanych wnioskodawców w przedmiotowym naborze będą obejmowały też podmioty typu mid-cap?

Odpowiedź: Grupę kwalifikowanych wnioskodawców w przedmiotowym naborze będą obejmowały mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Status MŚP ustalamy zgodnie z Załącznikiem I do “Rozporządzenie 651/2014 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu”.

Podmioty typu mid-cap, czyli „spółki o średniej kapitalizacji”, które oznaczają przedsiębiorstwa  zatrudniające nie więcej niż 3 000 pracowników, niebędące MŚP ani małymi spółkami o średniej kapitalizacji, nie wpisują się w definicję MŚP, zostały sklasyfikowane w ROZPORZĄDZENIU PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 – Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych.

W związku z powyższym nie mogą być wnioskodawcami w ramach przedmiotowego naboru.

 

Program przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z województwa śląskiego (obejmując podregiony katowicki, tyski, bytomski, gliwicki, sosnowiecki, rybnicki i bielski). W świetle polskiego prawa jesteśmy średnim przedsiębiorstwem, natomiast naszym właścicielem jest spółka Skarbu Państwa. W związku z tym mam pytanie – czy zgodnie z formalnymi wymogami programu będziemy mogli złożyć wniosek o dofinansowanie? W załączniku przesyłam aktualny odpis naszej spółki z KRS.

Odpowiedź: Informuję, że zgodnie z Harmonogramem, wskazany Nabór jest skierowany do przedsiębiorstw z sektora MŚP. W związku z powyższym, jeżeli przedsiębiorstwo, które zamierza aplikować do ŚCP, jest średnim przedsiębiorstwem, natomiast jego właścicielem jest spółka Skarbu Państwa, która posiada status dużego przedsiębiorstwa, to w takim przypadku podmiot, który miałby być Wnioskodawcą nie może złożyć wniosku o dofinansowanie, ponieważ weryfikacja statusu jest badana z uwzględnieniem podmiotów partnerskich i powiązanych, tym samym ostateczny status wskazuje na duże przedsiębiorstwo. 

 

Jesteśmy firmą, w której jest dwóch wspólników. Jeden z nich firma z Czech posiada 40% udziałów, wspólnik ten jest firmą dużą, drugi wspólnik to osoba fizyczna. Biorąc do ustalenia wielkość firmy oba podmioty to razem to status firmy to podmiot duży czyli zgodnie z regulaminem 10.3 Mezoinwestycje nie możemy brać udziału w konkursie. Gdyby firma ta nie była dla nas firmą partnerską (partnerską, gdyż posiada więcej niż 25%, a mniej niż 50% udziałów) to mielibyśmy status mikro przedsiębiorstwa.

Czy jeżeli przed końcem naboru i jednocześnie przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w konkursie 10.3 Mezoinwestycje firma czeska zredukowałaby udziały w naszej firmie (np. poprzez ich odsprzedanie drugiemu wspólnikowi), by firma czeska nie była brana pod uwagę jako partnerska, to moglibyśmy brać udział w naborze?

Czy wystarczyłoby zredukowanie udziałów firmy czeskiej poniżej 25%, by nie była brana pod uwagę do statusu MŚP czy należy całkowicie wykupić udziały podmiotu z Czech? Czy taka zmiana umożliwi firmie wzięcie udziału w projekcie 10.3 Mezoinwestycje?

Czy nasz status zmieniłby się w dni zredukowania udziałów, czy dopiero po wpisaniu tego do KRS lub na przykład od kolejnego roku?

Odpowiedź:  Przedsiębiorstwo, zgodnie z wielkością udziałów, jest przedsiębiorstwem partnerskim i 40% ilości  zatrudnienia, sumy aktywów oraz obrotu netto należy wliczyć do statusu przedsiębiorstwa wnioskującego o dofinasowanie.  Firma X  jest reprezentowana przez Pana WS i Pana JS, w związku z powyższym należy także zbadać  czy nie zachodzą powiązania osobowe między potencjalnym Wnioskodawcą a firmą Y. Należy zaznaczyć, że nie tylko udział w kapitale świadczy o relacji podmiotów powiązanych ale także należy wziąć pod uwagę powiązania gospodarcze czy osobowe.

 

Czy o dofinansowanie może starać się firma usługowa? W dokumentacji naboru znajduje się odniesienie do inwestycji początkowej, ale czy może to też być powiązane z firmą usługową to znaczy zasadnicza zmiana procesu świadczenia usług, wprowadzenie nowych usług, utworzenie nowego zakładu lub zwiększenie możliwości świadczenia usług?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w naborze „Mezoinwestycje w MŚP” (prawidłowy numer naboru FESL.10.03-IP.01-187/25), mogą brać udział firmy usługowe. Natomiast w kwestii usług w inwestycji początkowej to są one traktowane na równi z produktami o czym świadczą zapisy słownika pojęć w Regulaminie wyboru projektów (str. 5-11).

 

Proszę o doprecyzowanie zapisu dokumentacji aplikacyjnej w ramach konkursu 10.3 Mezoinwestycje w MŚP: „Nabywane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne muszą być zaewidencjonowane oraz wykorzystywane na terytorium 7 podregionów województwa śląskiego (to jest katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim) w zakładzie otrzymującym pomoc wskazanym w punkcie B.3 wniosku (stanowiącym miejsce realizacji projektu)”.

Czy powyższe oznacza, że jako firma zajmująca się budową dróg nie mogę wykonać usługi (z wykorzystaniem urządzeń i maszyn zakupionych w ramach przedmiotowego konkursu) na terenie gminy z terenu Województwa Opolskiego, czyli w miejscu, które nie znajduje się na terytorium 7 podregionów województwa śląskiego? Główna siedziba firmy oraz wszystkie oddziały znajdują się na obszarze objętym FST.

Odpowiedź: Zgodnie z przytoczonym zapisem nabywane w ramach projektu aktywa muszą być zaewidencjonowane w zakładzie otrzymującym pomoc stanowiącym miejsce realizacji projektu - na terytorium 7 podregionów województwa śląskiego.

Istnieje jednak możliwość świadczenia usług danym sprzętem poza miejscem realizacji projektu/miejscem ewidencji środków trwałych - na terenie innych województw.

 

W ogłoszeniu o naborze jest zapis: „Wsparcie zostanie udzielone na realizację projektów inwestycyjnych przez przedsiębiorstwa produkcyjne jak i usługowe.” Natomiast w Regulaminie w pkt 1.4 jest „Możesz ubiegać się o wsparcie na inwestycję produkcyjną i /lub usługową prowadzącą do rozwoju działalności gospodarczej.” Pytanie, czy firma handlowa, która chce rozpocząć własną produkcję może być wnioskodawcą? Zgodnie z regulaminem naboru inwestycja będzie produkcyjna, ale wnioskodawca nie jest przedsiębiorstwem produkcyjnym na moment składania wniosku.

Odpowiedź: W opisanym przypadku możliwym jest aby przedsiębiorstwo handlowe ubiegało się o wsparcie na działalność produkcyjną nieświadczoną przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, zgodnie z typem inwestycji początkowej: „Dywersyfikacja produkcji/świadczenia usług zakładu” – oznacza wprowadzenie produktów dotąd niewytwarzanych lub wprowadzenie usług dotąd nieświadczonych przez Wnioskodawcę.

 

Proszę o potwierdzenie, że maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych nie jest określona. Określona jest wyłącznie maksymalna wartość dofinansowania.

Odpowiedź:  Tak, regulamin wskazuje jedynie na limity odnośnie wartości dofinansowania. Pozostałe wartości będą wynikać z tych wskazanych (dotyczących kwoty dofinansowania) oraz dostępnych poziomów wsparcia. Sugerujemy aby w projekcie nie wykazywać szerzej wydatków niekwalifikowalnych, gdyż takowe będą musiały również podlegać rozliczeniu.

 

Firma, otrzymała wcześniej dofinansowanie w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-058/23 („Mikroinwestycje w MŚP”). Obecnie planuje złożyć wniosek w konkursie MEZO, jednak dotyczyłby on zupełnie innej inwestycji – inny zakres rzeczowy, inne cele, inna lokalizacja. Czy fakt otrzymania dotacji w ramach „Mikroinwestycji” nie wyklucza możliwości ubiegania się o wsparcie w konkursie MEZO, biorąc pod uwagą zbieżność celów obu konkursów.

Odpowiedź:  Uprzejmie informuję, że taka możliwość istnieje. Należy jednak pamiętać o zakazie podwójnego dofinansowania oraz o konieczności spełnienia pozostałych celów i warunków określonych w ramach naboru. Ponadto cele, wydatki oraz rezultaty projektu muszą różnić się od tych zawartych we wcześniejszym wniosku. 

 

Proszę o informację jaki poziom dofinansowania ma stosować mikrofirma, jeśli ma niewykorzystany limit pomocy de minimis? W przypadku 60% dofinansowania kwota wynosi ok. 1,2 mln zł zakładając wartość projektu na 2 mln zł. Czy w przypadku skorzystania z pomocy de minimis możemy ten poziom podnieść do 85%? Jeśli tak, to czy montaż projektowy będzie wyglądał następująco:

wartość kosztów kwalifikowanych 2,2 mln zł = 60% dotacji pomoc publiczna +25% pomoc de minimis +15% wkład własny (wolny od zobowiązań)?

Odpowiedź: Poziomy wsparcia zależą od kategorii ponoszonych wydatków. Proszę o zapoznanie się z zał. nr 7 pod nazwą kwalifikowalność dla naboru. Proszę zwrócić również uwagę, że minimalna kwota dofinansowania to 2 mln zł, a nie wartość całkowita projektu. Dodatkowo należy założyć, że w przypadku wsparcia na bazie regionalnej pomocy inwestycyjnej (art. 14), dochować należy warunku 25% wartości wolnej od wszelkiej pomocy publicznej.

 

Czy na moment składania wniosku o dofinansowanie należy wskazać już środki na pokrycie wkładu własnego? Jeśli tak, czy może być to poręczenie bankowe?

Odpowiedź: W Instrukcji wypełniania wniosku w części H poświęconej załącznikom w  punkt 3, strona 65 zostały wskazane dokumenty potwierdzające finansowanie projektu, które stanowią katalog zamknięty i należą do nich:

„a)        wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualnego na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru) – jeśli jest generowany z systemu musi zawierać klauzulę stwierdzającą, że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów;

  1. b) potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego - musi on zawierać klauzulę stwierdzającą że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów;
  2. c) zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć dokument wystawiony nie wcześniej niż na dzień ogłoszenia naboru). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
  3. d) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego/ promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
  4. e) dokumentu potwierdzającego kredyt w rachunku bieżącym;
  5. f) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
  6. g) dokumentu potwierdzającego posiadane lokaty pieniężne.”

Proszę pamiętać, że załączony dokument musi być aktualny w momencie składania wniosku, co oznacza, że data jego wystawienia nie może być wcześniejsza niż dzień ogłoszenia naboru.

 

Czy jest minimalna wartość punktów na ocenie merytorycznej, które należy mieć, żeby nie odpaść?

Odpowiedź: Pod ogłoszeniem o naborze, w załączniku nr 1 Kryteria wyboru projektów, w części poświęconej ocenie merytorycznej, w opisie, znajduje się informacja o minimalnej liczbie punktów, którą musi otrzymać projekt aby otrzymać ocenę pozytywną to jest: 24 punkty. Proszę mieć również na uwadze, że wniosek otrzymuje ocenę pozytywną w zakresie spełnienia kryteriów merytorycznych w przypadku spełnienia również wszystkich kryteriów zero-jedynkowych. Te dwa elementy muszą być spełnione łącznie, aby projekt otrzymał pozytywną ocenę.

Zachęcam do zapoznania się z ogłoszeniem o naborze wraz załącznikami.

 

W ramach projektu Wnioskodawca zamierza zakupić instalację PV - w ramach jakiego rozporządzenia można nabyć instalację do wytwarzania energii elektrycznej i jaki jest poziom dofinansowania?

Po co jest załącznik o analizie energetycznej?

Odpowiedź:  Wnioskodawca w ramach projektu może zakupić instalację PV i jest ona dofinansowywana jak pozostałe wydatki inwestycyjne w projekcie - Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (t.j.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1587). Instalacje tego typu mieszczą się w kat. środki trwałe/dostawy, a poziom dofinansowania zależy od wielkości podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie. W przypadku podmiotów mikro oraz małych jest to 60% dofinansowania lub 50% w przypadku średnich przedsiębiorstw.

W przypadku, gdy w ramach projektu zaplanowano zakup instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła, wówczas wymagany jest załącznik "Analiza energetyczna". Analiza energetyczna dołączana jest do wniosku o dofinansowanie w celu potwierdzenia weryfikacji kwalifikowalności i zasadności zaplanowanych w projekcie wydatków związanych z wytwarzaniem energii (udzielana pomoc ma charakter regionalnej pomocy inwestycyjnej, która generalnie nie może wspierać sektora energetycznego z małymi odstępstwami. Abyśmy mogli stwierdzić, że wsparcia możemy udzielić – taka analiza musi być przedstawiona) . W załączniku znajduje się instrukcja wypełniania analizy energetycznej. Analiza wymaga dokonania porównania mocy produkcyjnej planowanej instalacji i przyszłego zapotrzebowania beneficjenta w zakresie inwestycji początkowej realizowanej w ramach projektu, która musi zostać oparta na weryfikacji faktycznego przeszłego zużyciu energii na potrzeby własne przedsiębiorcy, wynikającego z uśrednionych rachunków za energię zapłaconych przez Wnioskodawcę w ostatnim rocznym okresie obrachunkowym.

 

Czy możliwe jest ubieganie się o wsparcie podmiotu, który rozpoczyna działalność gospodarczą w formie sp. z o.o. na terenie wymaganego podregionu na Śląsku, który chce wybudować nowy zakład produkcyjny w tym regionie i posiada niezbędne środki finansowe w wysokości co najmniej 25% wartości całej inwestycji (dodatkowo wsparcie istniejącej spółki, która działa w innej branży i innym województwie)?

Odpowiedź:  Jeżeli zawnioskuje nowopowstała spółka – proszę o weryfikację czy zostanie spełnione kryterium pn. Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, w szczególności czy projekt wpisuje się w co najmniej jeden typ inwestycji początkowej (z opisu wynika, że dana inwestycja może nie być nowym zakładem).

W przypadku, gdy podmiot już prowadzi działalność gospodarczą, jednakże w innym województwie i planuje rozpocząć działalność w ramach projektu na terenie jednego z podregionów z Województwa Śląskiego - w takim przypadku istnieje możliwość ubiegania się o wsparcie (po spełnieniu kryteriów zerojedynkowych).

Jeżeli chodzi o potwierdzenie finansowania projektu, Wnioskodawca musi przedłożyć co najmniej jeden z poniższych dokumentów na potwierdzenie finansowania projektu i są to:

  1. a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualnego na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru) – jeśli jest generowany z systemu musi zawierać klauzulę stwierdzającą, że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów;
  2. b) potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego - musi on zawierać klauzulę stwierdzającą, że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów;
  3. c) zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć dokument wystawiony nie wcześniej niż na dzień ogłoszenia naboru). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
  4. d) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego/ promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
  5. e) dokumentu potwierdzającego kredyt w rachunku bieżącym;
  6. f) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
  7. g) dokumentu potwierdzającego posiadane lokaty pieniężne.

Powyższe stanowi katalog zamknięty.

 

Czy przedsiębiorca który osiąga przychody w okresie ostatnich 3 lat  z hurtowej i detalicznej sprzedaży artykułów elektrycznych ( w 2023 r. świadczył dodatkowo usługi montażu instalacji elektrycznych wraz z montażem osprzętu dla podmiotów publicznych - szpitale oraz sądy) kwalifikuje się do konkursu organizowanego w ramach działanie 10.3 mezoinwestycje?

W ramach projektu przewidziana jest wybudowanie nowej siedziby, wprowadzenie nowej usługi - składanie rozdzielni elektrycznych wraz z ich montażem, zatrudnienie nowych pracowników. Przedsiębiorca zatrudnia 23 pracowników.

Odpowiedź: Celem naboru jest: łagodzenie skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko. Wsparcie zostanie udzielone na realizację projektów inwestycyjnych przez przedsiębiorstwa produkcyjne jak i usługowe.

Zachęcam do zapoznania z dokumentacją aplikacyjną znajdującą się na stronie https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/302

W szczególności z załącznikiem nr 1 – Kryteria wyboru projektów. Jeśli wskazany przez Panią przedsiębiorca spełni wymogi stawiane przez kryteria formalne i merytoryczne 0/1 ustalone dla naboru to może ubiegać się o wsparcie.

Ponadto informuję, iż biorąc pod uwagę wyłącznie informacje przedstawione w mailu – nie ma przeciwwskazań do złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Jakie środki musi wykazać klient na sfinansowanie projektu? Czy musi wykazać tylko środki na wkład własny + Vat całego projektu?

Odpowiedź: Zapisy dokumentacji konkursowej nie określają kwoty minimalnej na jaką należy przedstawić finansowanie. Na etapie oceny formalnej Wnioskodawca musi dołączyć dokument uwiarygadniający posiadanie środków finansowych na realizację projektu zgodnie z katalogiem, który znajduje się w Instrukcji wypełnienia i składania wniosku (część H, str. 65, pkt 3), natomiast podczas oceny merytorycznej Eksperci będą weryfikować, czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy, aby zrealizować projekt. Weryfikowane będzie, czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym prognoz finansowych.

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z zapisami pakietu aplikacyjnego Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego finansowego w wysokości co najmniej 25 % wartości kosztów kwalifikowalnych objętych dofinansowaniem w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej w formie środków finansowych wolnych od wszelkiego publicznego wsparcia oraz Wnioskodawca musi respektować zasadę, o której mowa w artykule 58 ustęp 7 rozporządzenia ogólnego (przykład w dokumencie „Kwalifikowalność wydatków”).

 

Czy do projektu Mezoinwestycje w MŚP  (nabór 31.03-26.06.2025) o środki może się ubiegać jednoosobowa działalność gospodarcza, która działa jak pozarolnicza działalność gospodarcza i jest opłacany KRUS?

Odpowiedź: Nie ma przeciwwskazań aby w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 do konkursu przystąpił  przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, który jest ubezpieczony w KRUS. O dofinansowanie mogą ubiegać się Wnioskodawcy posiadający status mikro, małego lub średniego przedsiębiorstwa zgodnie z załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014, posiadający wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Szczegółowe zasady aplikowania oraz reguły wyboru projektu ujęte zostały w Regulaminie wyboru projektów.

 

Problem z ustaleniem statusu MŚP:

  • zatrudnienie na umowę o pracę 20 osób, ale również około 100 osób na umowę zlecenie (w niepełnym wymiarze czasu pacy, część za granicą)
  • teraz jak liczyć i czy w ogóle osoby zatrudnione na umowę zlecenie?
  • przeliczać ich rzeczywisty roczny czas pracy w godzinach?
  • czy ogólnie zatrudnienie osób na umowę zlecenie ma być traktowane jako RJP?

Odpowiedź:  Do obliczenia statusu MŚP zliczamy:

  • pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, w przeliczeniu na pełny etaty (tzw. Ekwiwalent pełnego czasu pracy), w Państwa przypadku 20 osób,
  • osoby zatrudnione na umowę cywilnoprawną (umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa świadczenia usług) to czy wlicza się do personelu tego przedsiębiorstwa, zależy od warunków świadczenia pracy na postawie takiej umowy.

Należy bowiem zauważyć, że gdy praca wykonywana jest według zasad tworzących stosunek pracy, uważa się, że osoba zatrudniona na postawie takiej umowy jest pracownikiem w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy – o rodzaju stosunku prawnego nie decyduje nazwa umowy, ale jej treść. Generalną zasadą przy przeliczeniu pracy danej osoby na wartości liczbę RJR, powinno być odzwierciedlenie ich wkładu w potencjał przedsiębiorstwa. W związku z tym, każdą osobę, która regularnie, w pełnym wymiarze i w ciągu całego roku referencyjnego wykonuje pracę na rzecz przedsiębiorstwa, niezależnie od formy prawnej regulującej zakres jej obowiązków służbowych oraz charakter jej realizacji z przedsiębiorstwem, należy uznać za pojedynczą RJR. W przypadku osób, które nie przepracowały pełnego roku, wykonujących swoje obowiązki w niepełnym wymiarze godzin lub pracujących przez część roku, wartość RJR obliczana jest jako ułamek czasu ich pracy odniesiony do czasu pojedynczej RJR (40 godzin tygodniowo).

 

Poproszę o informacje czy start-up (spółka celowa) może być Beneficjentem w ramach ogłoszonego konkursu 10.3. ? Czy można załączyć dokumenty finansowe spółki powiązanej kapitałowo?

Odpowiedź: Jest możliwość ubiegania się o dofinansowanie, jeżeli na moment składania wniosku o dofinansowanie firma posiada wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub posiada wpis w takim rejestrze informujący, że spółka jest przedsiębiorstwem w organizacji;

Weryfikowane będą dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe – jeżeli firma jeszcze nie posiada takich dokumentów uwidocznionych w KRS, ale posiada np. sprawozdanie za rok 2024 jeszcze niezatwierdzone – wówczas Wnioskodawca powinien je załączyć do wniosku o dofinansowanie jako dodatkowe dokumenty. Pozwolą one na zobrazowanie sytuacji finansowej podmiotu wnioskującego o dofinansowanie. Nie należy załączać dokumentów, które nie dotyczą wnioskodawcy. W przypadku, gdy Wnioskodawcą będzie nowopowstała spółka, proszę także o weryfikację czy zostanie spełnione kryterium pn. Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, w szczególności czy projekt wpisuje się w co najmniej jeden typ inwestycji początkowej.

Proszę zwrócić też uwagę na dokumenty potwierdzające finansowanie projektu, które są obligatoryjne i stanowią katalog zamknięty wymieniony w „Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie”. Dokumenty te również powinny być wystawione na Wnioskodawcę i muszą spełniać wszystkie warunki określone w Instrukcji.

Reasumując: nowoutworzony podmiot gospodarczy ma możliwość złożenia wniosku w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25. Natomiast należy zwrócić uwagę, czy tego rodzaju Wnioskodawca jest w stanie wypełnić kryteria i warunki tego naboru. 

 

Budowa hali produkcyjno-montażowej dla firmy z branży okien, pergoli i żaluzji

Nasza firma zajmuje się sprzedażą oraz montażem okien, pergoli i żaluzji. Obecnie duża część prac montażowych jest zlecana podwykonawcom, którzy realizują je w swoich zakładach, a następnie u klientów. W celu usprawnienia procesu i zwiększenia kontroli nad jakością wykonania chcielibyśmy wybudować własną halę, gdzie montowane byłyby gotowe zestawy, a następnie dostarczane do klientów.

Planujemy również zakup specjalistycznych urządzeń niezbędnych do pracy oraz zatrudnienie dodatkowych pracowników zarówno na hali produkcyjno-montażowej, jak i do realizacji montażu u klientów.

Nasze pytania:

  • Czy taka inwestycja, obejmująca budowę hali oraz zakup sprzętu, może zostać objęta dofinansowaniem w ramach Mezoinwestycji?
  • Czy nasza firma, jako podmiot zajmujący się sprzedażą i montażem, może w ogóle aplikować o dotację w tym programie?

Odpowiedź: Zgodnie z regulaminem Naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 może w nim uczestniczyć przedsiębiorstwo należące do sektora MŚP czyli posiadające wpis w CEiDG lub KRS, zlokalizowane na terenie województwa śląskiego, w jednym z podregionów objętych procesem transformacji, wskazanych w programie FE SL 2021-2027 (w podregionie katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim).

O wsparcie można ubiegać się na inwestycję produkcyjną i/lub usługową, która prowadzić będzie do rozwoju działalności gospodarczej. Inwestycje w te środki trwałe, wartości niematerialne i prawne mają zostać wykorzystane do produkcji towarów, usług lub wzrostu zatrudnienia. Projekt będzie musiał przyczyniać się też do transformacji województwa śląskiego.

Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy; inwestycje przyczyniające się do zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych, wdrożenie czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu, zwiększenie reużycia produktów, recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami oraz ograniczające zużycie energii w procesach produkcyjnych.

Istnieje również możliwość finansowania wydatków związanych z nabyciem robót i materiałów budowlanych, czy podnoszeniem/zdobyciem kwalifikacji przez pracowników przedsiębiorstwa w zakresie związanym z przedmiotem inwestycji, o której dofinansowanie się ubiegasz.

Zakup sprzętu może być zrealizowany w ramach środków trwałych. W tej kategorii kwalifikowane są:

  • koszty nabycia nowych środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, transportu, opakowania, rozładunku, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego środka trwałego, koszty szkolenia personelu, instruktażu pod warunkiem, że koszty te są ujęte w wartości początkowej zakupionego środka trwałego w ewidencji środków trwałych beneficjenta)

Wspomniana budowa hali może zostać zrealizowana w ramach robót budowalnych, w tej kategorii kwalifikowane są:

  • materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową, to jest: budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości. W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku, instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne części wspólne związane z projektem

Ponadto Państwa inwestycja musi wpisywać się w jedną inwestycje początkową – dywersyfikację zakładu, zasadniczą zmianę procesu produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych lub nowy zakład. Definicje poszczególnych inwestycji wskazane są w Regulaminie wyboru projektów.

 

KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW

 

Czy możliwe jest objęcie wsparciem zakupu używanych linii produkcyjnych, czy kosztem kwalifikowanym są wyłącznie nowe linie do produkcji?

Odpowiedź:  Kosztem kwalifikowanym mogą być wyłącznie nowe środki trwałe i WNiP. Zgodnie z Kwalifikowalnością dla naboru FESL-10.03.IP.01-187/25 za koszty niekwalifikowalne uznaje się między innymi: używane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.

 

Proszę o udzielnie odpowiedzi na pytanie czy w ramach naboru:

  1. koszty nabycia robót budowlanych są objęte limitami a jeśli tak to jaką mogą stanowić część z całości kosztów kwalifikowanych projektu?
  2. koszty nabycia gruntów są objęte limitami a jeśli tak to jaką mogą stanowić część z kosztów z całości kosztów kwalifikowanych projektu?
  3. kwalifikowalny jest koszt wykonania projektu budowlanego?

Odpowiedź:  W odpowiedzi na pytania dotyczące kwalifikowalności kosztów w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25, uprzejmie informuję, co następuje:

Ad 1. Koszty nabycia robót budowlanych nie są objęte limitami. Oznacza to, że mogą one stanowić dowolny procentowy udział w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu, zgodnie z rzeczywistymi potrzebami inwestycji oraz specyfiką przedsięwzięcia.

Ad 2. Koszty nabycia gruntów nie są kosztami kwalifikowalnymi w ramach niniejszego naboru. Oznacza to, że wydatki związane z zakupem gruntów nie mogą zostać ujęte we wniosku jako kwalifikujące się do dofinansowania.

Ad 3. Zgodnie z dokumentacją naboru, kwalifikowalne są wyłącznie wydatki poniesione najwcześniej po złożeniu wniosku o dofinansowanie, takie jak m.in. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, prace budowlane oraz szkolenia – tak więc jeśli koszt ten spełnia warunki dla ww. kategorii wydatków to taki wydatek może stanowić koszt kwalifikowalny w projekcie.

Natomiast jeśli koszt wykonania projektu budowlanego został sporządzony wcześniej w celu przygotowania kosztorysu lub oszacowania kosztów budowy dla potrzeb wniosku o dofinansowanie, nie stanowi kosztu kwalifikowalnego.

 

Czy w przypadku, kiedy jednym z wydatków jest budowa magazynu, to cała budowa od początku do końca może stanowić jeden wydatek czy może budowa powinna być rozbita na kilka/kilkanaście wydatków zgodnie z etapami jakie będą w odbiorach częściowych?

Zależy nam, by można było rozliczać budową w ramach refundacji pośrednich.

Odpowiedź: Zapisy dokumentacji nie wskazują w jaki sposób należy ująć. Wnioskodawca może ująć roboty budowlane na różne sposoby. Instytucja Organizująca Nabór rekomenduje ujęcie w jednej pozycji (ułatwi to rozliczenie).

 

Czy w ramach przygotowywania kosztorysu inwestycyjnego w projekcie możliwe jest przyjęcie wartości kosztów budowy w oparciu o wycenę zgodną z Katalogami Nakładów Rzeczowych (KNR)? Czy tego typu wycena będzie akceptowalna jako podstawa do określenia wartości robót budowlanych w kosztorysie inwestorskim?

Na moment złożenia wniosku nie jest możliwe przygotowanie pełnego kosztorysu inwestorskiego. W nawiązaniu do powyższego pytania, czy w ramach budowy kwalifikowana jest również część socjalno-biurowa?

Odpowiedź: Dokumentacja dla naboru nie dookreśliła sposobu przygotowania kosztorysu. W związku z tym istnieje możliwość oszacowania kosztu w podany sposób, niemniej ostateczna ocena przedstawionego wniosku i zasadność kosztów badana będzie przez eksperta na etapie oceny merytorycznej.

Budowa części socjalno-biurowej może zostać uznana jako wydatek kwalifikowalny i zasadny jeśli jest bezpośrednio związany z realizowanym projektem, natomiast jeśli stanowi część wspólną (np. z prowadzącą bieżącą działalnością), wartość kwalifikowalna wydatku liczona jest proporcją w odniesieniu do powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku.

 

W ramach projektu planujemy zbudować innowacyjne mobilne laboratorium archeologiczne. Do realizacji prac badawczych zamierzamy wykorzystywać drony. Będą to urządzenia wyposażone między innymi w georadar, magnetometr itd. Chciałbym się upewnić czy zakup dronów jest wydatkiem kwalifikowanym. Ponieważ nie są to środki transportu a urządzenia laboratoryjne.

Odpowiedź: W ramach niniejszego naboru kosztami kwalifikowalnymi jest m.in. zakup środków trwałych. Zgodnie z zał. nr 7 do ogłoszenia o naborze w przypadku nabycia dronów warunkiem jest, że wykorzystywane będą do celów innych niż transportowe (niezależnie od ujęcia w Klasyfikacji Środków Trwałych). Muszą zostać włączone do aktywów beneficjenta i muszą pozostać związane z projektem do końca okresu trwałości.

Ponadto proszę pamiętać o spełnieniu pozostałych warunków dla naboru, określonych w regulaminie.

 

Modernizacja aplikacji wewnętrznej oraz stworzenie nowej aplikacji do kontaktu z klientem.

Od 2010 roku systematycznie rozwijamy zakres naszych usług w obszarach takich jak merchandising, standy POS, promocje, konfekcjonowanie, dystrybucja oraz kontrola zwrotów towarów. W celu usprawnienia procesów operacyjnych chcielibyśmy:

  1. a) Zmodernizować naszą wewnętrzną aplikację, która obecnie bazuje głównie na arkuszach Excel. Przekształcenie jej w nowoczesne, bardziej zautomatyzowane narzędzie pozwoliłoby znacząco podnieść jakość usług i efektywność pracy.
  2. b) Stworzyć nową aplikację dedykowaną do kontaktu z klientami, co usprawniłoby proces komunikacji i zarządzania zamówieniami.

Nasze pytania:

  • Czy modernizacja istniejącej aplikacji wewnętrznej kwalifikuje się jako projekt inwestycyjny w ramach Mezoinwestycji?
  • Czy budowa nowej aplikacji do kontaktu z klientami również mogłaby zostać objęta wsparciem?

Odpowiedź: Kwalifikowalny może być tylko zakup nowej wartości niematerialnej i prawnej (w tym aplikacji). Modernizacja  oraz wytworzenie wartości niematerialnej i prawnej nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach naboru. Należy jednocześnie pamiętać o warunkach kwalifikowalności dla wskazanego rodzaju kosztów (kategorii wydatków).

 

Nasza firma posiada budynek pensjonatu, który wymaga generalnego remontu. Chcielibyśmy odnowić go i dostosować do współczesnych standardów, aby zwiększyć jego atrakcyjność oraz funkcjonalność.

Nasze pytania:

  • Czy tego rodzaju inwestycja, polegająca na gruntownym remoncie istniejącego obiektu noclegowego, mogłaby zostać zakwalifikowana do dofinansowania w ramach Mezoinwestycji?
  • Jeśli tak, to czy dotacja obejmowałaby wyłącznie prace budowlane, czy również wyposażenie i modernizację instalacji?

Odpowiedź: Remont nie stanowi wydatku kwalifikowalnego. W ramach robót i prac budowlanych kwalifikowalne są materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową, to jest: budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości.  Wyposażenie stanowiące nabycie nowych środków trwałych może stanowić wydatek kwalifikowalny.

Należy pamiętać o spełnieniu pozostałych kryteriów zerojedynkowych w tym obowiązku wpisywania się projektu w jedną z inwestycji początkowych wskazanych w regulaminie naboru.

Zachęcam do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronie określającymi szczegółowe warunki naboru w zakresie Mezoinwestycji.

 

Czy możliwe jest zaliczenia do kategorii kosztu Środki trwałe/dostawy montażu i instalacji wykonanej przez firmę inną niż dostawca środka trwałego?

Firma planuje kupić specjalistyczne urządzenie, które do pracy potrzebuje dużą ilość prądu. Instalacja urządzenia obejmuje podpięcie do transformatora (który firma już posiada). Ze względu na specjalistyczną wiedzę i konieczność posiadania odpowiednich uprawnień nie jest możliwe, aby instalacji urządzenia dokonał dostawca środka trwałego. Czy można oszacować zarówno cenę zakupu środka trwałego, jak i cenę montażu oraz instalacji w 1 wydatku z osobnych ofert od różnych firm?

Firma dokonująca montażu i instalacji w ramach usługi zapewnia również kable służące do podłączenia maszyny do transformatora. Czy mogą być one kwalifikowane?

 

Odpowiedź:

Zgodnie z warunkami kwalifikowalności środków trwałych, kwalifikowalne są koszty nabycia nowych środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia itd) pod warunkiem, że koszty te są ujęte w wartości początkowej zakupionego środka trwałego w ewidencji środków trwałych beneficjenta. Nie ma znaczenia w tym przypadku, czy montaż i instalacja zostanie wykonana przez inny podmiot niż dostawca urządzenia, istotnym jest ujęcie kosztu w wartości początkowej środka trwałego, zgodnie z Ogólnymi zasadami ustalania wartości początkowej, określonymi w Komunikacie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25.05.2017 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe"

 

INWESTYCJA POCZĄTKOWA

 

Czy w ramach typu inwestycji początkowej - utworzenie nowego zakładu - możliwe będzie wsparcie przedsięwzięcia polegającego na wybudowaniu nowej siedziby szkoły tańca (budowa nowego obiektu, instalowanie urządzeń i uruchomienie w nim działalności usługowej) z docelowym przeniesieniem całej prowadzonej działalności ze starej siedziby do nowego obiektu?

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuję, iż zgodnie z Regulaminem naboru utworzenie lub rozpoczęcie nowej działalności gospodarczej nie stanowi utworzenia nowego zakładu. Nowy zakład można uznać w sytuacji, gdy prócz już funkcjonującego zakładu zostanie utworzony kolejny.

 

Zakwalifikowanie inwestycji jako utworzenie nowego zakładu, a nie zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu zależy między innymi od tego, czy samo przedsiębiorstwo ma już zakład w tym konkretnym miejscu. Utworzenie nowego zakładu powinno wiązać się z utworzeniem nowego obiektu, z reguły w nowej lokalizacji, który powinien być jednostką samostanowiącą, nie opierającą się na wspólnych zasobach technicznych dotychczas istniejącego zakładu. Jeżeli odrębna lokalizacja gwarantuje, że zakład jest przestrzennie, organizacyjnie i funkcjonalnie jednostką odrębną, która charakteryzuje się wysokim stopniem autonomii, wówczas w takim przypadku możemy mówić o założeniu nowego zakładu jako jednej z form inwestycji początkowej.

W przypadku przeniesienie całej prowadzonej działalności ze starej siedziby do nowego obiektu a pierwotna siedziba zostaje zamknięta nie wpisuje się w definicje nowego zakładu.

Wątpliwość również budzi fakt czy działalność szkoły tańca wpisuje się w cele TPST, co podlega analizie w toku oceny projektu. Projekty powinny realizować cele transformacji.

 

Założenie nowego zakładu – czy w sytuacji kiedy firma buduje w innej lokalizacji nowa hale produkcyjną, w której będzie się odbywała inna produkcja niż dotychczasowa, ale księgowość, kadry, zakupy, IT będą te same, to mamy „założenie nowego zakładu”? Według mnie nie, gdyż to czy taka nowa hala powstałaby na działce już wykorzystywane, czy kilka kilometrów dalej nie ma znaczenia, gdyż wszystko oprócz samej produkcji i zaplecza socjalnego będzie wspólne z dotychczasowym zakładem.

Odpowiedź:  Założenie nowego zakładu powinno wiązać się z utworzeniem nowego obiektu, z reguły w nowej lokalizacji, który powinien być jednostką samostanowiącą, nie opierającą się na wspólnych zasobach technicznych dotychczas istniejącego zakładu. Jeżeli odrębna lokalizacja gwarantuje, że zakład jest przestrzennie, organizacyjnie i funkcjonalnie jednostką odrębną, która charakteryzuje się wysokim stopniem autonomii, wówczas w takim przypadku możemy mówić o założeniu nowego zakładu jako jednej z form inwestycji początkowej.

Jednocześnie mając na względzie powyższe informuję iż ostateczna ocena prawidłowości typu inwestycji początkowej zostanie przeprowadzona przez Ekspertów, na etapie Oceny merytorycznej w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej.

 

W regulaminie na str. 17 jest zapis: „Każdą inwestycję początkową związaną z taką samą lub podobną działalnością rozpoczętą przez tego samego beneficjenta (na poziomie grupy) w okresie trzech lat od daty rozpoczęcia prac nad inną inwestycją objętą pomocą w tym samym regionie na poziomie 3 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych uznaje się za część jednostkowego projektu inwestycyjnego.”.

Rozumiem, że przedsiębiorstwo (działalność w zakresie obróbki metalu), które realizuje projekt w ramach mikroinwestycji (projekt również dotyczył obróbki metalu i wprowadzenia nowych produktów) może potencjalnie ubiegać się o dofinansowania w ramach mezoinwestycji na kolejny projekt, który również dzięki obróbce metalu (na innych maszynach, które zostaną nabyte w ramach projektu) wprowadzi kolejne nowe produkty, bo mikroinwestycje były w ramach pomocy de minimis, więc tam nie było inwestycji początkowej?

Odpowiedź:  Intencją zapisu dotyczącego jednostkowego projektu inwestycyjnego jest dążenie, by projekt finansowany w drodze RPI nie był dzielony na mniejsze podprojekty. W ocenie spełnienia tego warunku należy wziąć pod uwagę: projekty realizowane przez podmioty powiązane, wsparte na RPI w danym obszarze NUTS3.

 

Typ inwestycji początkowej – Na stronie 11 regulaminu wskazano: „Jeżeli w trakcie dodatkowej produkcji podjętej w dotychczasowym zakładzie będzie powstawał produkt, który nie był dotychczas produkowany w tym zakładzie – inwestycja początkowa przyjmie formę dywersyfikacji produkcji poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych.”

Oznacza to, że jeżeli projekt wprowadzi zwiększenie ilości i bardziej ekologiczna dotychczasową produkcję, nowe procesy, ale dodatkowo chociażby 1 nowy produkt, to typem inwestycji początkowej jest „Dywersyfikacja produkcji/świadczenia usług zakładu”. I to jest zrozumiałe. Ale w definicji, w słowniku na początku regulaminu wskazano „Dywersyfikacja produkcji/świadczenia usług zakładu” - „Wszystkie wydatki przewidziane w projekcie muszą być niezbędne z punktu widzenia nowych produktów/usług, których wprowadzenie do oferty musi stanowić rezultat projektu. Niewielkie zmiany produktu/usługi nie oznaczają dywersyfikacji, na przykład: zmiana wyglądu/stylistyki produktu”.

Powyższe oznacza, że jeżeli wprowadzimy chociaż 1 nowy produkt to już nie możemy usprawniać procesów ani aktualnej produkcji, bo wskakując w tym dywersyfikacja już każdy wydatek w projekcie musi się wiązać z tym nowym produktem. Czy tak?

Odpowiedź:  Zgodnie ze stanowiskiem uzyskanym z ministerstwa i wskazywanym przez Instytucję Organizującą Nabór w dokumentacji dla naboru Wnioskodawca wskazuje wyłącznie jeden typ inwestycji początkowej. Zatem kwalifikowalne będą wyłącznie wydatki przyczyniające się do tego typu. Natomiast jeżeli jakiś wydatek może przyczynić się zarówno do dywersyfikacji jak i zasadniczej zmiany procesu, to jest to możliwe.

 

WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

 

Kwestia nowych miejsc pracy (wskaźnik) - w definicji wskaźnika jest zapis "Wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności" - jak to interpretować a dokładnie zdanie "w ramach wspieranej działalności" - czy po prostu liczy się ten wskaźnik jako średnie etaty w całej firmie przed projektem i średnie etaty po? czyli mamy w zasadzie wskaźnik przyrostowy a nie liczba nowych miejsc pracy? czy wartość docelowa odnosi się do całej firmy?

Odpowiedź: 

Nowoutworzone miejsca pracy - rozumiane jest jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Jako wartość bazową należy wskazać: 0. A jako docelową liczbę planowanych do utworzenia miejsc pracy. Deklarowane miejsca pracy będą podlegały weryfikacji.

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełnienia i składania wniosku, ION sprawdzi jedynie miejsca pracy utworzone bezpośrednio w wyniku projektu, nie uwzględniając ogólnego zatrudnienia w firmie ani zatrudnienia związane z działalnością wspieraną przez projekt.

 

Zwracam się prośbą o wyjaśnienie jaki jest minimalny okres utrzymania nowych miejsc pracy w projekcie MEZOINWESTYCJE?. Umowa o dofinansowani mówi o okresie trwałości dla MŚP 3 lata. Z kolei w instrukcji wypełniania wniosków mamy zapisy:

    W przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową powinieneś utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu.

    Nowe stanowiska muszą być obsadzone i mogą być w pełnym wymiarze godzin, w niepełnym wymiarze godzin lub powtarzać się sezonowo. Wolne stanowiska nie są liczone. Ponadto oczekuje się, że nowo utworzone stanowiska zostaną utrzymane przez ponad rok po zakończeniu projektu.

Z zapisów instrukcji wynika, że minimalny okres w jakim należy utrzymać utworzone miejsca pracy to rok i 1 dzień.

Nadmienię, że celem Wnioskodawcy nie jest „sztuczne” utworzenie nowych miejsc pracy natomiast jest to istotny aspekt prowadzenia działalności i nie zawsze przedsiębiorca ma wpływ na zatrzymanie pracownika. Zatem czym innym jest zobligowanie się do utrzymania nowych miejsc pracy przez ponad rok a czym innym przez 3 lata.

Odpowiedź:  Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie: Punkt G.3. Wskaźniki rezultatu: „Wskaźniki rezultatu opisują zmiany w sytuacji beneficjenta projektu, jakie nastąpiły w wyniku jego zrealizowania. Wartość docelowa wskaźników rezultatu musi być utrzymana do zakończenia okresu trwałości projektu, to jest przez okres 3 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową powinieneś utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu”.

W związku z powyższym potwierdzam, iż w przypadku nowotworzonych miejsc pracy - należy je utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu.

 

Opinię o innowacyjności może wystawić osoba, a nie instytucja i nie musi to być pracownik instytucji -  tak wydawałoby się wynikać ze wzoru opinii, czy tak jest?

Odpowiedź:  Opinia o innowacyjności projektu może być wystawiona przez podmiot lub osobę upoważnioną do jej wystawienia.

 

Czy we wniosku o dofinansowanie wymagane jest obligatoryjnie posiadanie opinii o innowacyjności produktu, procesu lub technologii z jednostki naukowej?

Odpowiedź:  Posiadanie opinii o innowacyjności produktu, procesu lub technologii z jednostki naukowej nie jest obligatoryjne a jedynie wymagane w przypadku starania się o uzyskanie punktów za innowacyjność. Potwierdzeniem innowacyjności (prócz opinii o innowacyjności) może być jeden z niżej wskazanych dokumentów:

- protokół/raport z prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu,

- dokument potwierdzający nabycie wyników prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu,

- dokumentację patentową dla przedmiotu projektu,

- raport z badania stanu techniki.

 

Dokument potwierdzający formę prawną Wnioskodawcy:

Czy jeśli Wnioskodawcą będzie spółka wpisana do rejestru KRS, np. sp. z o.o. to, czy ma ona dołączyć umowę spółki wraz ze wszystkimi aneksami?

 Jeśli Wnioskodawcą jest jednoosobowa działalność gospodarcza wpisana do CEIDG, to jaki dokument należy Państwu przesłać, gdyż w tym przypadku nie ma umowy?

Odpowiedź: Dokument potwierdzający formę prawną – Tak, w przypadku podmiotu wpisanego do KRS należy dostarczyć aktualną umowę spółki albo pierwotną umową spółki wraz ze wszystkimi aneksami. Ponadto w przypadku, gdy Wnioskodawcą będzie jednoosobowa działalność gospodarcza to przedmiotowy dokument nie dotyczy Wnioskodawcy.

 

Dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe – czy w przypadku podmiotu figurującego w CEIDG i sporządzającego sprawozdania, należy przesłać jedynie bilans, rachunek zysków i strat wraz z potwierdzeniem ich złożenia w stosownym urzędzie skarbowym – to jest bez na przykład informacji dodatkowej, przepływów pieniężnych i opinii biegłego (jeśli są sporządzane) i bez wprowadzenia do sprawozdania?

 Odpowiedź: Dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe – Wnioskodawca powinien dostarczyć dokumenty PIT opatrzone pieczęcią urzędu skarbowego potwierdzającą wpływ lub dokumenty PIT elektroniczne wraz z potwierdzeniem złożenia/nadania (tzw. UPO). Ponadto, jeżeli Wnioskodawca ma obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego to powinien dostarczyć także bilans, rachunek zysków i strat wraz z potwierdzeniem ich złożenia w stosownym urzędzie skarbowym.

Jednocześnie, jeżeli Wnioskodawca zobligowany jest do poddania sprawozdania finansowego opinii biegłego rewidenta to powinien także dołączyć takie dokumenty.

 

Jeśli projekt ma być finansowany z kredytu i będzie to też uwzględnione w analizie finansowej, to czy do wniosku o dofinansowanie należy załączyć promesę kredytową czy możliwa jest opinia bankowa, gdzie będzie informacja o posiadanej zdolności kredytowej?

Odpowiedź: Wnioskodawca zobowiązany jest do udokumentowania środków na realizację projektu zgodnie z katalogiem zamkniętym wskazanym w Instrukcji wypełniania i składania WOD. Może to być między innymi zarówno Opinia bankowa, jak i również promesa kredytowa wystawiona podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy. Warunki dla opinii bankowej zostały wykazane w Instrukcji wypełniania wniosku.

 

Na stronie 36 regulaminu wskazano: „Ważne! Składając na przykład: obowiązkowy formularz pomocy publicznej, pamiętaj że musisz dołączyć ten właśnie formularz. Załączenie w to miejsce innego dokumentu lub pustej kartki będzie skutkowało oceną negatywną.”

Pyt 1. To oznacza, że można podłączyć załączniki z błędami, ale nie można ich nie podłączyć?

Pyt 2.  W przypadku gdy w projekcie chcemy posiłkować się kredytem, ale nie mamy jeszcze promesy na monet złożenia wniosku, to jeżeli napiszemy we wniosku, że będzie promesa, a podłączymy sam wyciąg bankowy, to mamy negatywną ocenę, czy uzupełniania dlatego, że jest wyciąg, tylko promesy brakuje?

Odpowiedź: 

Ad.1. Do wniosku o dofinansowanie należy obowiązkowo dołączyć obligatoryjne załączniki wskazane m.in. w „Instrukcji wypełniania i składania wniosku”. W przypadku braku wszystkich wymaganych obowiązkowych oraz wypełnionych załączników, wniosek otrzyma negatywną ocenę formalną. Natomiast na etapie oceny formalnej Wnioskodawca może zostać wezwany do poprawy danego załącznika, w przypadku stwierdzenia błędów formalnych.

Ad. 2. W takim przypadku warto załączyć dodatkowo (oprócz wyciągu bankowego) promesę warunkową, a na etapie uzupełnienia/poprawy w toku oceny formalnej promesę ostateczną po zweryfikowanej zdolności kredytowej.

 

Czy w wykazywanych środkach możemy uwzględnić prognozowane dochody firmy?

Odpowiedź: Wnioskodawca musi dołączyć dokument uwiarygadniający posiadane środków finansowych na realizację projektu zgodnie z katalogiem, który znajduje się w Instrukcji wypełnienia i składania wniosku – strona 65. Wymienione dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty.

Wnioskodawca do wniosku dołącza również analizę finansową w której wskazuje założenia do prognoz finansowych ujętych w Arkuszu Danych. Przedstawione prognozy powinny być realistyczne, tzn. opierać się o realne założenia oraz wyniki przeprowadzonych badań i analiz, w szczególności dotyczących wielkości popytu i sprzedaży. Weryfikacji potencjału finansowego Wnioskodawcy dokona, Ekspert na etapie oceny merytorycznej, na podstawie opisu wniosku oraz załączonych dokumentów w tym finansowych.

 

Proszę o informację dotyczącą możliwości dołączania dodatkowych załączników uzupełniających do punktów ze sekcji B wniosku o dofinansowanie.

Odpowiedź:

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosków informacje w wymaganych poszczególnych punktach wniosku, należy opisać konkretnie i zwięźle biorąc pod uwagę dostępną liczbą znaków. Załączniki, które będą uzupełnieniem informacji wskazywanych w poszczególnych punktach wniosku, nie będą brane pod uwagę w ocenie i dalszym procedowaniu. W toku oceny formalnej Wnioskodawca zostanie poproszony o ich usunięcie.

Proszę o doprecyzowanie kwestii weryfikacji wskaźnika dotyczącego utrzymania miejsc pracy.

 - we wskaźniku wpisujemy wartość bazową 0, czy będzie weryfikowany stan zatrudnienia przed/ po ? Na jakim etapie trwania projektu i w jaki sposób ? Czy brana pod uwagę będzie cała działalność firmy, czy tylko projektowa np. w sytuacji gdy tylko część działalności firmy dotyczy produkcji związanej z projektem?

Odpowiedź:

W ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 nie przewidziano wskaźnika dotyczącego utrzymania miejsc pracy.

Wspomniany wskaźnik obowiązuje w naborze FESL.10.04-IP.01-169/24 i zgodnie z definicją rozumiany jest jako „Liczba etatów brutto w pełnym wymiarze czasu pracy, które zostały utrzymane w wyniku wsparcia, w ciągu pełnego roku kalendarzowego od zakończenia realizacji projektu, a które byłyby zlikwidowane, gdyby beneficjent nie otrzymał wsparcia na realizację projektu. Etaty muszą być obsadzone (nieobsadzonych stanowisk się nie wlicza). Praca może być na pełen etat, w niepełnym wymiarze czasu pracy lub sezonowa. Niepełne etaty i/lub prace sezonowe należy przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (EPC). Jeżeli beneficjent nie będzie w stanie wykazać na podstawie druku ZUS DRA utrzymanych miejsc pracy, wówczas wskaźnik nie zostanie uznany.” Weryfikacja wskaźnika będzie odbywała się na podstawie druków ZUS (na przykład DRA, wskaźnik weryfikowany różnicowo za okres od złożenia WND do zakończenia realizacji projektu, końca trwałości projektu).

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś