Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 2.1
OGÓLNE INFORMACJE
Proszę o informację, w ramach konkursu jako element projektu chcemy ująć zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej. Proszę o informację czy moc instalacji musi być dostosowana do projektu, czy może to być moc dostosowana do potrzeb firmy, ale w dalszym ciągu wykorzystywana tylko na potrzeby własne.
Podobnie, jeżeli chodzi o magazyny energii, czy:
- jeżeli już w firmie mam instalację fotowoltaiczną to mogę kupić magazyn pod tą instalację?
- czy jeżeli w ramach projektu kupuję instalacje fotowoltaiczną, to magazyn musi być zakupywany pod ta instalację, czy może być większy, bo w firmie mam już instalację a w ramach projektu ja rozbudowuję.
Odpowiedź: Wsparcie w ramach naboru można uzyskać tylko na inwestycję początkową (czyli dywersyfikację, zasadniczą zmianę procesu produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych albo utworzenie nowego zakładu). Zatem wydatki związane z OZE mają wyłącznie służyć potrzebom projektu – inwestycji początkowej a nie bieżącej, niezwiązanej z projektem potrzebie.
We wniosku o dofinansowanie jest punkt D2. Wdrożenie Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) co jest w ocenie punktowane, natomiast w Załączniku numer 9 – Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych w punkcie G – sektor wytwarzania są Obiekty wymienione w literach od a) do g) a także w Tabeli nr 11 – jako działalność wykluczona.
Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie pragnie w punkcie D2 skorzystać z dotacji na OZE i wybudować fotowoltaikę. Dodatkowo wnioskodawca informuje, że jest członkiem miejscowego Klastra Energii.
Czytając treść ppkt. g załącznika Numer 9 – strona 29 mówi: „ Obiekty wymienione w lit. a)-g) wybudowane dla jednej lub niewielkiej grupy wcześniej zidentyfikowanych użytkowników i dostosowane do ich potrzeb (infrastruktura dedykowana) nie kwalifikuje się jako infrastruktura energetyczna”. Dalej w tekście artykuł 13 litera b) Rozporządzenia i Tabeli 11 z PKD mówi, że PKD35.11.Z OZE (2007) i PKD 35.12.B (2025) to infrastruktura wykluczona z pomocy publicznej.
Czy zatem wnioskodawca może wybudować fotowoltaikę połączoną z siecią elektryczną (on grid) na potrzeby własne a także podzielenia się z nadmiarem z pozostałymi członkami Klastra Energii (infrastruktura dedykowana) czy popełnia wykroczenie przeciwko regionalnej pomocy inwestycyjnej?
Odpowiedź: W ramach projektu można nabyć instalację fotowoltaiczną pod warunkiem, że nie będzie ona jedynym wydatkiem. Wykluczenie stanowi o tym, że projekt nie może wyłącznie dotyczyć tego sektora, gdyż jest inne przeznaczenie pomocy. Zgodnie ze stanowiskiem KE koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowalne, jeżeli są spełnione 3 warunki:
- a) wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu
- b) zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex-ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20
- c) w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do pomocy w ramach zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowalne np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja
Zatem oddanie energii członkom klastra jest niemożliwe. Energia może być wyłącznie sprzedana. Wnioskodawca powinien zaplanować taką moc aby była ona adekwatna na potrzeby inwestycji początkowej ujętej we wniosku przy zachowaniu zasady 80/20, o której mowa powyżej.
W ramach konkursu planujemy wykonać m.in. instalację fotowoltaiczną z magazynem energii. Wytworzona energia w większości wykorzystywana będzie na potrzeby przedsiębiorstwa, jednakże część planujemy odsprzedać. Jednakże nie będziemy jej odsprzedawać do sieci, tylko chcemy ją sprzedać konsumentom poprzez punkt ładowania samochodów elektrycznych. Czy w tym przypadku również należy stosować zasadę, że sprzedaż energii wytworzonej nie może przekroczyć 20%?
Odpowiedź: Sprzedaż energii konsumentom w podany powyżej sposób jest możliwa. Wnioskodawca powinien zaplanować taką moc aby była ona adekwatna na potrzeby inwestycji początkowej ujętej we wniosku przy zachowaniu zasady 80/20, o której mowa powyżej.
1) W ramach projektu można nabyć instalację fotowoltaiczną pod warunkiem, że nie będzie ona jedynym wydatkiem. Wykluczenie stanowi o tym, że projekt nie może wyłącznie dotyczyć tego sektora, gdyż jest inne przeznaczenie pomocy. Zgodnie ze stanowiskiem KE koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowalne, jeżeli są spełnione 3 warunki:
- a) wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu;
- b) zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex-ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20;
- c) w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do pomocy w ramach zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowalne np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja.
Jako firma produkujemy maszyny, więc nasza działalność jest związana z branżą metalową. Chcemy wyprodukować nową maszynę w oparciu o nasze know how, która wg naszego rozpoznania ma szanse na sprzedaż na rynku. Produkcja będzie obejmować wszystkie etapy jakie się wiążą z wprowadzeniem nowego produktu: projektowanie, prototypowanie, korekty, przygotowanie produkcji (zakup maszyn do produkcji), produkcja, sprzedaż. Oczywiście są jeszcze etapy marketingu i sprzedaży. To rodzi pytanie czy ze środków z naboru Mezoinwestycje da się sfinansować wszystkie te etapy? Wg informacji pozyskanych z rynku nie można jednoznacznie wykluczyć ani finansowania wszystkich etapów ani tylko etapu przygotowania produkcji.
Odpowiedź: Na podstawie dostępnych informacji oraz zapisów regulaminu naboru, można stwierdzić, że projekt planowany przez Państwa firmę – obejmujący projektowanie, prototypowanie, przygotowanie produkcji (w tym zakup maszyn), produkcję oraz działania sprzedażowe – może wpisywać się w cele i zakres naboru, o ile zostanie zakwalifikowany jako inwestycja początkowa i będzie spełniał warunki określone w artykule 14 Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014.
Zgodnie z dokumentacją, wsparcie w ramach naboru może obejmować inwestycje w:
- środki trwałe (np. maszyny i urządzenia),
- wartości niematerialne i prawne,
- roboty budowlane,
- szkolenia pracowników,
- koszty pośrednie.
Preferowane są projekty zmierzające do zwiększenia zdolności produkcyjnych, utworzenia nowego zakładu, dywersyfikacji działalności (np. wprowadzenie nowego produktu) lub zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego (np. automatyzacja, modernizacja).
Wobec tego możliwe jest finansowanie etapów przygotowania produkcji, w szczególności zakupów inwestycyjnych (maszyny, urządzenia), jak również działań szkoleniowych i budowlanych, jeśli pozostają one w bezpośrednim związku z inwestycją produkcyjną.
Natomiast etapy takie jak projektowanie, prototypowanie, marketing czy sama sprzedaż nie zostały wskazane jako koszty kwalifikowalne i nie mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowalnych.
Proszę o informację czy można złożyć wniosek przewidujący projekt na PKD 55.20.Z (będzie to dywersyfikacja naszej obecnej działalności)? Czy stanowić to będzie wydatki niekwalifikowalne?
Odpowiedź: Projekt obejmujący kod PKD 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania może zostać złożony, nie ma ograniczeń co do ubiegania się o dofinansowanie działalności hotelarskiej. Jednakże pod warunkiem iż zostaną spełnione wymagania określone w Regulaminie wyboru projektów oraz projekt będzie realizować cele określone w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego, a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania.
Są trzy firmy z Katowic, Bytomia i Chorzowa. Czy mogą one powołać spółkę cywilną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w maju 2025 i złożyć wniosek dotacyjny w programie "10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji", gdzie:
Firma 1, działa w branży elektrycznej (fotowoltaika)
Firma 2, elektroinstalacje, buduje systemy energetyczne dla dużych firm
Firma 3, hurtownia sprzętu elektrycznego
Wszystkie są z województwa śląskiego, z kilkuletnim stażem, przychody roczne na poziomie 1 miliona złoty. Planuje pozyskanie nowych rynków z nowymi produktami i usługami. Chcą stworzyć spółkę cywilną (po 33%) w maju. Spółka miałaby starać się o dotację 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji. Czy jest taka możliwość?
Odpowiedź: Dokumentacja dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 nie wyklucza, złożenia wniosku prze nowopowstałe przedsiębiorstwo, pod warunkiem, że na dzień złożenia wniosku jest zarejestrowane w KRS albo CEIDG. Ponadto należy mieć na uwadze, że w przypadku wspólników, którymi są inne podmioty gospodarcze należy uwzględnić wszelkie powiązania i zbadać, czy skumulowane dane zatrudnieniowe oraz finansowe nie przekraczają pułapów określonych dla kategorii MŚP.
Dodatkowo warto również zwrócić uwagę na potencjał finansowy, administracyjny i techniczny nowo powstałego podmiotu, jest on oceniany przez ekspertów na ocenie merytorycznej w ramach kryterium zerojedynkowego.
Należy także pamiętać o wpisywaniu się projektu w typ inwestycji początkowej wskazanej w Regulaminie wyboru projektów.
Czy istnieje możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie o ile:
- Każdy wniosek składa inna firma (posiadającą odrębny NIP, REGON i tym podobne);
- Obie firmy wskazane wyżej posiadają jednego właściciela.
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru jeden wnioskodawca (firma) może ostatecznie złożyć jeden wniosek o dofinansowanie. W związku z tym obie firmy, choć posiadają jednego właściciela, ale są całkowicie odrębnymi podmiotami gospodarczymi, mają możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie.
Czy istnieje możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie w sytuacji jeśli 90% środków na wkład własny jakimi dysponuje firma pochodzi z realizacji umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizację procedur medycznych?
Kondycja finansowa firmy nie wymaga posiłkowania się finansowaniem zewnętrznym, natomiast wątpliwości budzi kwestia jak będziecie Państwo w tym przypadku interpretować zapisy zawarte w załączniku nr 7 regulaminu naboru taki jak zapis zawarty na stronie 5 „ Jesteś zobowiązany do wniesienia wkładu własnego finansowego w wysokości co najmniej 25 % wartości kosztów kwalifikowalnych objętych dofinansowaniem w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej w formie środków finansowych wolnych od wszelkiego publicznego wsparcia oraz musisz respektować zasadę, o której mowa w artykule 58 ustęp 7 rozporządzenia ogólnego”. To znaczy czy uznacie, że wskazane środki spełniają wymóg środków wolnych od wszelkiego publicznego wsparcia.
Odpowiedź: W przypadku Wnioskodawców, którzy działają w oparciu o finansowanie ze środków publicznych - NFZ, stanowisko Komisji Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, brzmi: „Charakterystyka organizacji publicznej opieki zdrowotnej w Polsce wskazuje, że system ten działa w oparciu o zasadę solidarności. W konsekwencji oznacza to, że podmioty lecznicze, wykonując usługi medyczne finansowane ze środków publicznych na rzecz obywateli objętych obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym, a zatem w ramach publicznego systemu, nie działają jak przedsiębiorcy. Z tego względu należałoby uznać, że wsparcie udzielane w związku ze świadczeniem usług medycznych w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej nie podlega przepisom o pomocy publicznej. (…) W odniesieniu do kwestii stosowania przepisów o pomocy publicznej do wsparcia udzielanego podmiotowi leczniczemu należy pamiętać, że jeżeli oprócz wykonywania usług medycznych w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, funkcjonuje on również na komercyjnym rynku usług medycznych, każde wsparcie udzielane w związku z działalnością komercyjną (także inną niż działalność lecznicza) może stanowić pomoc publiczną. W takim przypadku konieczne jest albo całkowite rozdzielenie działalności komercyjnej i niekomercyjnej (finansowanej z NFZ), na przykład poprzez wydzielenie działalności realizowanej poza publicznym systemem opieki zdrowotnej do podmiotu zależnego, albo prowadzenie odrębnej księgowości dla poszczególnych działalności. Zastosowanie rozdzielności księgowej pozwoli właściwie przypisywać koszty do poszczególnych rodzajów działalności, uniknąć finansowania krzyżowego różnych rodzajów działalności oraz wykazać, na jaką działalność wsparcie zostało wykorzystane.”
Z powyższego wynika, że rozdzielnie działalności prowadzonej w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia od działalności komercyjnej (działalności stricte w warunkach rynkowych), powoduje również brak możliwości wykazania finansowania projektu, w części wkładu własnego ze środków pochodzących z działalności finansowanej w ramach umowy z NFZ. Na uwadze również należy mieć fakt, że produkty, które będą sfinansowane w ramach pomocy publicznej nie mogą być wykorzystywane w ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W regulaminie do Mezoinwestycji jest zapis: Nie ma możliwości wsparcia projektu, którego cele i rezultaty są tożsame z celami i rezultatami innego wspartego (w innych naborach) już projektu tego Wnioskodawcy.
W ramach Mikroinwestycji otrzymaliśmy dofinansowanie na zakup sprzętu niezbędnego do leczenie wzroku pacjentów. Cele projektu to:
-zakup nowoczesnych urządzeń medycznych
-wdrożenie do sprzedaży nowych 4 usług- innowacji produktowej
-utworzenie 1 nowego miejsca pracy
-zwiększenie dostępności śląskich pacjentów do najnowszych technologii
-wzrost rozpoznawalności marki.
Czy w ramach Mezoinwestycji możemy się ubiegać o zakup innego sprzętu, który będzie służył pacjentom, którzy doznali częściowej/całkowitej utraty wzroku? Chcemy utworzyć pierwsze w Polsce Centrum Regeneracji Nerwu Wzrokowego. Dla celów inwestycji zostanie uruchomiony nowy lokal w tym samym mieście (Bytom).
Odpowiedź: W przypadku, gdy opisywane projekty nie powielają się w zakresie tych samych wydatków i tego samego rezultatu tj. produktu/usługi Wnioskodawca ma możliwość aplikowania o środki w ramach działania 10.3 typ projektu Mezoinwestycje w MŚP.
Czy na etapie ewentualnego podpisywania umowy w ramach działania „Mezoinwestycje” możliwa będzie zmiana lokalizacji realizacji projektu? Rozumiem, że w przypadku planowanej budowy konieczne będzie również przedstawienie odpowiedniego pozwolenia na budowę?
Odpowiedź: ŚCP może wyrazić zgodę na zmianę miejsca realizacji projektu przed podpisaniem umowy. Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia oficjalnej prośby oraz uzasadnienia konieczności zmiany w tym zakresie. Przypominam również, że miejsce realizacji projektu musi znaleźć się w dokumencie rejestrowym Wnioskodawcy albo Wnioskodawca musi dostarczyć NIP8. Wnioskodawca będzie również zobowiązany do dostarczenie dokumentacji dotyczącej nowego miejsca realizacji projektu np. pozwolenie/zezwolenie na budowę.
Jednocześnie proszę mieć na uwadze, iż w ramach oceny merytorycznej projektów eksperci będą weryfikowali m.in. potencjał organizacyjny Wnioskodawcy w kontekście wskazanego miejsca realizacji. Zatem taka zmiana miejsca realizacji projektu może wiązać się z powtórną ocenę merytoryczną projektu.
Proszę o informację w odniesieniu do punktacji kryteriów. Minimalna liczba punktów do uzyskania pozytywnej oceny merytorycznej wynosi 24, czy ta liczba obejmuje również punkty z kryteriów rozstrzygających?
Odpowiedź: W skład 24 punktów wliczana jest również liczba punktów uzyskanych w kryteriach rozstrzygających. Nie ma konieczności spełnienia kryteriów rozstrzygających, aby uzyskać minimum punktowe (jeżeli z oceny innych kryteriów Wnioskodawca uzyska 24 punkty, to spełnia ten warunek). Ostateczny wybór uzależniony będzie od liczby wniosków, które uzyskają minimum 24 punkty oraz dostępnej alokacji.
Czy jest możliwość dofinansowania do nowej placówki medyczno- diagnostycznej, jeżeli wnioskodawca nie prowadził działalności w danym sektorze, i będzie to nowe PKD ? Czy jest możliwość dofinansowania do nowego zakładu produkcyjnego, jeżeli wnioskodawca nie prowadził działalności w danym sektorze, i będzie to nowe PKD ? Czy jest dopuszczalne dofinansowanie do obiektu turystycznego w celu zastosowania ekologicznych oraz innowacyjnych rozwiązań?
Odpowiedź: Brak jest formalnych przeciwskazań dofinansowania wskazanych w zapytaniu działalności. Niemniej wnioskodawca zobowiązany jest do spełnienia wszystkich warunków i kryteriów wyboru projektu zawartych w ogłoszeniu o naborze. Proszę również pamiętać, że projekt musi przyczyniać się do transformacji województwa śląskiego poprzez inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy; inwestycje przyczyniające się do zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych, wdrożenie czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu, zwiększenie reużycia produktów, recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami oraz ograniczające zużycie energii w procesach produkcyjnych.
Czy Wnioskodawcą w ramach Mezoinwestycji może być podmiot- działalność gospodarcza, która przez pewien czas była zawieszona? Czy stanowi to wykluczenie? Potencjalny Wnioskodawca zapewni finansowanie wkładu własnego za pomocą kredytu.
Odpowiedź: Jeżeli w naborze FESL.10.03-IP.01-187/25 działalność gospodarcza została lub zostanie zawieszona w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia podpisania umowy o dofinansowanie, taki Wnioskodawca zostanie wykluczony ze skorzystania z dofinansowania. W przypadku gdy zapytanie dotyczy historycznego zawieszenia (w przeszłości, na przykład 2 lata temu), taka sytuacja nie stanowi formalnej przeszkody dla możliwości uzyskania wsparcia. Więcej informacji na temat tego kto może ubiegać się o dofinansowanie - znajduje się w Regulaminie wyboru projektów na stronie Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.
Proszę o doprecyzowanie pojęcia „Instytucja Otoczenia Biznesu (IOB)”.oraz informację jaką formę prawną może przyjmować Instytucja Otoczenia Biznesu – czy może to być na przykład stowarzyszenie?
Odpowiedź: Zgodnie ze słownikiem pojęć Funduszy Europejskich 2021-2027 jako Instytucję otoczenia biznesu (IOB) należy rozumieć wszelkie instytucje ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorstw, w tym: jednostki systemu finansowo-ubezpieczeniowego, organizacje ułatwiające nawiązywanie kontaktów gospodarczych, wspierające rozwój gospodarczy, i tak dalej.
Instytucje otoczenia biznesu działają w następujących formach organizacyjno-prawnych: stowarzyszenia, fundacje, spółki niedziałające dla zysku, izby gospodarcze, jednostki badawczo-rozwojowe, jednostki budżetowe, uczelnie, ośrodki innowacji, inkubatory przedsiębiorczości.
Możliwe są również różnego rodzaju związki czy porozumienia wymienianych podmiotów. Są to podmioty nie działające dla zysku, tylko całe swoje zyski przeznaczające na ponowne reinwestowanie w podejmowaną działalność oraz prowadzące działalność związaną ze wspieraniem biznesu lub kojarzeniem współpracy sektorów nauka-biznes.
Stowarzyszenia mogą być takimi podmiotami. Wszystko uzależnione jest od zapisów w statutach, umowach spółek (dokumentów konstytuujących danych podmiot).
Czy budowa basenu przyhotelowego stanowi dywersyfikację jego działalności. Z basenu będą mogli korzystać odpłatnie wszyscy chętni natomiast goście hotelowi bezpłatnie, ale po uruchomieniu basenu podniesiemy ceny usług hotelowych o około 50 zł/osoba ze względu na dostęp do nowej usługi.
Odpowiedź: Co do zasady budowa basenu i oferowanie w związku z tym nowej usługi mogło by wpisywać się w definicję dywersyfikacji jednakże proszę mieć na uwadze, że projekty realizowane w ramach przedmiotowego naboru muszą spełniać również inne warunki w tym kryterium merytoryczne "Projekt realizuje cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL". W ramach tego kryterium eksperci analizują:
- czy projekt realizuje cele działania tj. umożliwia łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko;
- czy projekt przyczynia się do realizacji co najmniej 1 wyzwania i 1 celu określonego w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji WSL wskazanego m.in. w rozdziale 1.1 Opis oczekiwanego procesu transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050, rozdziale 2.2. Potrzeby i cele w zakresie rozwoju do 2030 r. służące osiągnięciu neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 (w wersji aktualnej na dzień ogłoszenia naboru).
Zatem poza samą inwestycją początkową wątpliwość budzi fakt wpisywania się w cele przewidziane dla tego konkursu.
Czy wystarczające dla potwierdzenia właściwego miejsca realizacji projektu będzie utworzenie oddziału we wskazanych podregionach (i późniejsze zrealizowanie tam inwestycji)? Czy są wymagania czasowe ile przed złożeniem wniosku o dofinansowanie taki oddział musiałby funkcjonować?
Odpowiedź: Utworzenie oddziału we wskazanym podregionie może zostać uznane za wystarczające dla potwierdzenia właściwego miejsca realizacji projektu, pod warunkiem, że odpowiedni wpis o utworzeniu oddziału zostanie ujawniony w dokumentach rejestrowych Wnioskodawcy najpóźniej na dzień podpisania umowy o dofinansowanie.
Należy jednak pamiętać, że zarówno ocena formalna, jak i merytoryczna projektu odbywa się na podstawie wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami, złożonych na etapie aplikowania. Dlatego już na tym etapie wnioskodawca musi jasno wykazać, że projekt realizowany w nowo utworzonym oddziale przyczyni się do transformacji społeczno-gospodarczej województwa śląskiego.
W związku z tym, samo utworzenie oddziału nie jest wystarczające – wnioskodawca zobowiązany jest udowodnić, w jaki sposób planowana inwestycja prowadzona w danym miejscu wpisuje się w cele transformacyjne regionu, np. poprzez tworzenie miejsc pracy, rozwój nowych technologii, ograniczenie emisji, zmianę profilu działalności w kierunku bardziej zrównoważonego lub innowacyjnego modelu biznesowego i tym podobne.
Pytanie dotyczące możliwości aplikowania w konkursie MEZO Śląskie przez firmy powiązane (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz jednoosobowa działalność gospodarczą). Obie mają ten sam adres siedziby (i prowadzenia działalności). Obie poszukują działki wśród występujących w bazie OPI-TPP 2.0 celem zlokalizowania tam działalności związanych z projektami (którą będą współdzieliły: 2 niezależne umowy dzierżawy -każda firma będzie dzierżawiła połowę powierzchni znalezionej lokalizacji Obie planują zakupić koparki, walce i inny ciężki sprzęt budowlany. Obie wdrożą tę samą innowację. Jedna będzie świadczyła usługi budowy dróg, druga – robót hydrotechnicznych – układania kostki. Czy tak bliski stopień powiązań dyskwalifikuje podmioty i ich projekty z możliwości uzyskania wsparcia planowanych inwestycji?
Odpowiedź: Regulamin wyboru projektów przewidziany dla naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 nie wyklucza możliwości ubiegania się o dofinansowanie firm będących ze sobą w relacji podmiotów powiązanych lub partnerskich.
Wnioskodawcy zobowiązani są do realizacji projektów zgodnie z wyżej wymienionym Regulaminem w tym z załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność.
Projekty muszą funkcjonować niezależnie od siebie. W przypadku gdy projekt będzie obejmował zakup robót budowlanych proszę pamiętać, iż kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku, instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne części wspólne związane z projektem.
Odnosząc się do ewentualnego zakupu środków trwałych muszą zostać włączone do aktywów beneficjenta i muszą pozostać związane z projektem do końca okresu trwałości.
Odnośnie innowacji – proszę mieć na względzie, że dana skala innowacji uwzględnia również pewną cezurę czasową jest występowania w danej skali (poza przypadkiem innowacji nieznanej i niestosowanej dotychczas). Tak więc zastosowanie danej innowacji w obu podmiotach nie jest wykluczone.
Czy możliwe jest ubieganie się o dofinansowanie inwestycji produkcyjnej, polegającej na utworzeniu nowego zakładu, który będzie produkował kompleksowe obiekty kogeneracyjne na przykład kontenerowe elektrociepłownie oparte na silnikach gazowych. Produkowane kontenery z kompletną instalacją działają jak elektrociepłownie, dzięki silnikom gazowym, które zasilane są gazem ziemnym/wodorem/metanem/biometanem. Jednak większa ilość dotyczy silników zasilanych gazem ziemnym, pomimo tego obiekty kogeneracyjne są ekologiczne, niskoemisyjne, wpisujące się w Rozporządzenia ESG.
Prosimy o rozważenie czy produkowanie ekologicznej elektrociepłowni kontenerowej (produkcja w ramach jednego procesu i na jednym paliwie energii elektrycznej oraz ciepła odpadowego/chłodu/pary technologicznej), której kluczowym elementem jest silnik gazowy może być powodem wykluczenia z aplikowania o dofinansowanie?
Uzupełnienie pytania: Uprzejmie proszę o informację jaki zapis, w którym dokumencie wskazuje na to, że produkty wprowadzane na rynek nie mogą być oparte w zakresie funkcjonalnym o wykluczony sektor kopalny?
Odpowiedź: Wykluczenie paliw kopalnych dotyczy nie tylko zastosowania rozwiązań w samym projekcie, ale też i przedmiotu wsparcia – wygenerowania produktów na rynek. Zatem produkty wprowadzane na rynek (dzięki wsparciu unijnemu) nie mogą być oparte w zakresie funkcjonalnym o wykluczony sektor kopalny.
Zgodnie z brzmieniem artykułu 9, litera d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji nie jest możliwe udzielenie wsparcia na inwestycje w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Jako paliwa kopalne należy rozumieć, nieodnawialne surowce występujące w skorupie ziemskiej: węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa, gaz ziemny, torf.
Czy firma handlowa, która dzięki projektowi rozpocznie działalność produkcyjną (zakupi maszyny produkcyjne, regały magazynowe i wybuduje halę), będzie mogła w tej hali i na nabywanych z projektu regałach magazynować również towary handlowe – zaznaczam, że chodzi o towary, a nie produkty? Czy w takim wypadku wszystkie wymienione wydatki będą potencjalnie kwalifikowane, czy te dotyczące towarów handlowych należy wydzielić jako niekwalifikowane (na przykład odpowiednia powierzchnia hali)?
Odpowiedź: Zgodnie z dokumentacją dla naboru, zakupywane w ramach projektu środki trwałe (w tym przypadku maszyny produkcyjne, regały magazynowe) oraz planowane roboty budowlane (budowa hali) muszą dotyczyć oraz być związane z planowanym przedsięwzięciem (spełniać cele oraz rezultaty projektu). W związku z powyższym, jeżeli wskazana w zapytaniu działalność handlowa nie dotyczy planowanego projektu to informuję, że nie ma możliwości, aby zakupywane w ramach projektu środki trwałe oraz roboty budowlane były wykorzystywane na jej użytek. W takim przypadku wydatki stanowią koszty niekwalifikowalne (w przypadku robót budowlanych część, która nie dotyczy projektu). Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku.
Powyższa interpretacja jest także spójna z informacjami wskazanymi w artykule 14 rozporządzenia GBER, w którym to wskazano, że typy inwestycji cząstkowej zawsze wiążą się z działalnością produkcyjną/usługową.
Jednocześnie przypominam o konieczności zachowania pozostałych warunków w ramach przedmiotowego naboru, które szczegółowa określa dokumentacja naboru. Przypominam również, że szczegółowa weryfikacja kwalifikowalności wydatków ma miejsce na etapie oceny formalnej wniosku – na podstawie zapisów wniosku o dofinansowania oraz dołączonych załączników.
Czy załączone przez Wnioskodawcę do wniosku o dofinansowanie dokumenty potwierdzające finansowanie projektu mające udokumentować posiadanie środków finansowych na realizację projektu mają obejmować wartość 100% projektu, czy wysokość wkładu własnego?
Odpowiedź: Zapisy dokumentacji konkursowej nie określają kwoty minimalnej na jaką należy przedstawić finansowanie. Na etapie oceny formalnej Wnioskodawca musi dołączyć dokument uwiarygadniający posiadanie środków finansowych na realizację projektu zgodnie z katalogiem, który znajduje się w Instrukcji wypełnienia i składania wniosku (część H, strona 65, pkt 3), natomiast podczas oceny merytorycznej Eksperci będą weryfikować, czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy, aby zrealizować projekt. Weryfikowane będzie, czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym prognoz finansowych.
Czy kwalifikowalny będzie projekt obejmujący najem nieruchomości (PKD 68.20.Z "Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.") ?
Odpowiedź: Należy mieć na uwadze, że zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów - Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-187/25 MEZOINWESTYCJE wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze zostaną uznane za koszty niekwalifikowalne. Powyższe dotyczy również wydatków poniesionych na roboty budowlane we własnym lub obcym środku trwałym (ustanawiające lub podwyższające jego wartość – na przykład inwestycja w obcym środku trwałym).
Czy Wnioskodawcą w konkursie może być Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej i czy w ramach projektu mogą być realizowane świadczenia zdrowotne, które nie są finansowane na podstawie umowy z NFZ?
Odpowiedź: Podmioty medyczne mające umowę z NFZ nie są wykluczone z programu. Jednocześnie informuję, że w sytuacji, gdy wnioskodawca posiada status NZOZ i jednocześnie realizuje świadczenia refundowane z NFZ oraz świadczenia komercyjne, konieczne jest albo całkowite rozdzielenie działalności komercyjnej i niekomercyjnej (finansowanej z NFZ), na przykład poprzez wydzielenie działalności realizowanej poza publicznym systemem opieki zdrowotnej do podmiotu zależnego, albo prowadzenie odrębnej księgowości dla poszczególnych działalności. Zastosowanie rozdzielności księgowej pozwoli właściwie przypisywać koszty do poszczególnych rodzajów działalności, uniknąć finansowania krzyżowego różnych rodzajów działalności oraz wykazać, na jaką działalność wsparcie zostało wykorzystane. Należy pamiętać, że produkty, które będą sfinansowane w ramach pomocy publicznej nie mogą być wykorzystywane w ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Niemniej poza samą inwestycją początkową, w którą musi wpisywać się projekt, wątpliwość budzi fakt wpisywania się w cele przewidziane dla tego naboru.
Kto dokonuje wpisu do bazy OPI-TPP 2.0 w zakresie:
- Terenów poprzemysłowych
- Terenów pogórniczych
Czy taki wpis może zostać dokonany np. na wniosek burmistrza/wójta? Czy jeśli wpis jest weryfikowany na dzień oceny wniosku, to w przypadku złożenia wniosku w czerwcu, ale uzyskaniu wpisu np. w sierpniu, wnioskodawca otrzyma punkty w kryterium „Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0.” jeśli wniosek będzie oceniany po dokonaniu takie aktualizacji bazy (np. we wrześniu)?
Odpowiedź: Informuję, iż Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie jest administratorem bazy OPI-TPP 2.0. Aby dokonać wpisu należy skontaktować się z Głównym Instytutem Górnictwa (GIG), który pełni rolę lidera projektu i odpowiada za koordynację prac nad systemem. Jednocześnie informuję, iż ocena merytoryczna projektu odbędzie się w oparciu o aktualną na dzień przeprowadzenia oceny bazę OPI-TPP 2.0.
Kryteria wyboru – punkty OPI-TPP 2.0 – subiektywność kryterium w kontekście dopisywania terytoriów pogórniczych/poprzemysłowych.
Odpowiedź: Subiektywność kryterium może budzić wątpliwości, zwłaszcza w kontekście dopisywania terytoriów pogórniczych/poprzemysłowych. Decyzje powinny być oparte nie na uznaniowości a na obiektywnych wskaźnikach, aby nie powodować ryzyka nierównego traktowania poszczególnych obszarów. W celu zapewnienia przejrzystości oraz równości procedur, zasadne jest doprecyzowanie przedmiotowego kryterium oraz jego jednoznaczne stwierdzenie w obiektywnych wskaźnikach. Na chwilę obecną dane do bazy są przygotowywane w oparciu o istniejące dokumenty, inwentaryzację terenową oraz analizy przestrzenne i społeczno-ekonomiczne a informacje w bazie danych są przygotowane i zweryfikowane przez zespół projektowy, który czuwa nad jakością dostarczanych informacji.
Odnośnie funkcjonowania bazy (w tym w zakresie procedur związanych z aktualizacją bazy) należy kontaktować się z Wojewódzkim Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Informuję, że ocena odbywa się w oparciu o obiektywną bazę, która jest jedynym narzędziem parametryzującym tereny w województwie śląskim, publicznie dostępną i transparentną a także prowadzoną według standardów. Wszystkie projekty oceniane są w oparciu o tożsame narzędzie.
Czy w przypadku, jeśli dany obszar projektu nie znajduje się w bazie OPI-TPP jest możliwość samodzielnego udokumentowania przez wnioskodawcę oraz uzasadnienia, dlaczego ten teren stanowi obszar pogórniczy (na przykład poprzez dostarczenie dokumentów potwierdzających istnienie kopalni i prowadzenie wydobycia piasku dla kopalni na danym obszarze) i pozwoli to na uzyskanie 5 punktów w kryterium?
Odpowiedź: Weryfikacja odbywa się tylko w oparciu o aktualną na dzień przeprowadzenia oceny bazę OPI-TPP. Nie ma możliwości otrzymania punktów w ramach kryterium „ Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0” jeśli dominujące miejsce realizacji projektu wskazane we wniosku o dofinansowanie nie będzie figurowało w bazie danych OPI-TPP 2.0.
Wątpliwość w odniesieniu do klasyfikacji terenów poprzemysłowych i pogórniczych. Co w przypadku gdy teren nieruchomości jest w księgach wskazany jako poprzemysłowy ale nie jest on wskazany jako poprzemysłowy w bazie OPI-TPP 2.0?
Odpowiedź: W przypadku rozbieżności pomiędzy zapisami w dokumentacji nieruchomości (pomiędzy bazą OPI TPP 2.0 a np. księgach wieczystych), kluczowe znaczenie ma ustalenie, która z tych informacji jest uznawana za wiążącą w kontekście postępowania(ubieganie się o dofinansowanie, ocena środowiskowa czy kwalifikacja gruntu do konkretnego programu). Jeżeli w dokumentacji nieruchomość wskazana jest jako teren poprzemysłowy, ale nie figuruje w bazie OPI TPP 2.0 to warto:
- zweryfikować kryteria kwalifikacji w bazie OPI TPP 2.0 – być może brak wpisu wynika z niepełnych danych,
- zgromadzić dodatkowe dokumenty potwierdzające poprzemysłową historię terenu Punkty można uzyskać tylko za wpisywanie się w bazę OPI TPP 2.0.
- W przypadku opisanej sytuacji należy zwrócić się do właściwej instytucji prowadzącej bazę OPI TPP 2.0 z wnioskiem o aktualizację danych lub wyjaśnienie,
- w razie potrzeby uzyskać opinię prawną lub ekspertyzę potwierdzającą charakter gruntu.
Należy mieć na względzie, że punkty mogą być przyznane wyłącznie gdy teren widnieje w bazie.
W przypadku kryterium „Odejście od branży okołogórniczej”, będzie można uznać je za spełnione, jeśli wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi wynajem sprzętu dla zakładów górniczych, a w efekcie realizacji projektu nabędzie nowe maszyny, które będę dedykowane do innego sektora i będzie świadczył usługi dla innej branży? Czy konieczne będzie również zaprzestanie świadczenia usług dla branży górniczej, czy można prowadzić dotychczasową działalność związaną z wynajmem dla górnictwa, lecz w ograniczonym zakresie i jako nowe usługi – wynajem nowo zakupionych sprzętów dla innych branż?
Odpowiedź: Zapisy dokumentacji dotyczącej naboru nie przewidują wymogu zaprzestania działalności okołogórniczej. Oceniający zweryfikuje czy Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność okołogórniczą, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu. Odnosząc się do informacji dotyczącej ewentualnego wynajmu zakupionych sprzętów w ramach projektu informuje, iż zgodnie z załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność w ramach naboru za niekwalifikowalne uznaje się „wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze”. Nie ma zatem możliwości wprowadzenia nowej usługi polegającej na wynajmie sprzętów zakupionych w ramach projektu, nawet do branży innej niż górnicza.
Własność działki budowlanej na której odbyła by się rozbudowa hali nie należy bezpośrednio do Wnioskodawcy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (i nie jest na jego ewidencji STiWNiP) natomiast należy do wspólników spółki Wnioskodawcy. Czy jest możliwym i dopuszczalnym w aspekcie formalnych we wniosku zaplanować roboty budowlane na tejże działce.
Odpowiedź: Zgodnie z zasadami naboru Wnioskodawca ma prawo realizować projekt w nieruchomości, która nie jest jego własnością. Proszę mieć na uwadze, że wynajmując lub dzierżawiąc nieruchomość, koszty materiałów i robót budowlanych muszą zostać zaksięgowane w Ewidencji Środków Trwałych beneficjenta na przykład jako inwestycja w obcym środku trwałym oraz muszą spełniać pozostałe warunki kwalifikowalności dla tego rodzaju kosztów.
Jednocześnie informuję, że w przypadku, gdy prace budowlane będą wymagały pozwolenia na budowę/zgłoszenia – dokument powinien być wystawiony na Wnioskodawcę.
Planujemy w ciągu najbliższego roku przekształcić spółkę cywilną, która mamy nadzieję, wówczas będzie beneficjentem dotacji w ramach działania 10.3, w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Od obsługującej nas Kancelarii Prawnej dowiedzieliśmy się, że w procesie przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową obowiązuje specjalna zasada sukcesji prawnej, na mocy, której przekształcona spółka przejmuje wszystkie uprawnienia i zobowiązania stanowiące majątek wspólny wspólników spółki cywilnej. W praktyce oznacza to, że spółka powstała w wyniku przekształcenia automatycznie nabywa prawa do majątku, który wcześniej stanowił wspólność łączną wspólników, bez konieczności podejmowania dodatkowych działań prawnych. Zasada ta odnosi się także do umów, decyzji administracyjnych (z pewnymi wyjątkami), pozwoleń czy koncesji, które pierwotnie były skierowane do wspólników spółki cywilnej.
Czy jeżeli uzyskamy dofinansowanie jako spółka cywilna i w trakcie realizacji projektu przekształcimy się w spółkę prawa handlowego poniesiemy jakieś konsekwencje wynikające z umowy o przyznaniu dofinansowania? W szczególności czy umowa dofinansowania może zostać rozwiązana?
Odpowiedź: W sytuacji, gdy na moment złożenia wniosku o dofinansowanie przekształcenie się jeszcze nie dokonało, bądź też nie zostało rozpoczęte wówczas wniosek składany jest przez spółkę cywilną. Wnioskodawca zobowiązany jest poinformować Śląskie Centrum Przedsiębiorczości o wszelkich planowanych zmianach formy prawnej przed ich przeprowadzeniem. Należy również pamiętać, iż powyższe ma zastosowanie do wskazanego przekształcenia zgodnie z KSH. W każdym innym przypadku przedsiębiorca powinien zwrócić się w formie pisemnego zapytania do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości, celem uzyskania wiążącej odpowiedzi. Każdy przypadek dotyczący przekształcenia przedsiębiorstwa rozpatrywany jest indywidualnie. Należy pamiętać, że w przypadku przekształcenia, powstałe w jego wyniku przedsiębiorstwo nadal musi spełniać wszystkie kryteria obowiązujące w ramach danego naboru.
Ostateczne potwierdzenie przedmiotowej zmiany możliwe będzie dopiero po dostarczeniu do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości wszystkich niezbędnych dokumentów (w tym między innymi: umowę spółki/akt notarialny/podjęcie uchwały dotyczące planowanej zmiany) oraz po przeprowadzeniu weryfikacji tej operacji.
Konieczne będzie również potwierdzenie spełnienia statusu MŚP przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w związku z zapisami wskazanymi w dokumentacji do naboru. Dokumentacja ta będzie podlegała weryfikacji i analizie (również prawnej), czy po dokonanej zmianie wniosek i Podmiot będzie spełniał wszystkie wymogi uprawniające do otrzymania dofinansowania w założonym w projekcie kształcie.
Proszę o doprecyzowanie, w jaki sposób należy ująć kwestię wymogu 100% dostępności budynku w sytuacji, gdy projekt dotyczy modernizacji lub wykorzystania tylko części istniejącego obiektu (konkretnie części hali oraz antresoli, na której znajduje się część biurowa)
Odpowiedź: Zgodnie z brzmieniem kryterium projekt musi być zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, co oznacza, że rozbudowana część budynku musi być zgodna ze standardem architektonicznym, opisanym w załączniku numer 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Opisując założenie projektowe w kontekście polityk horyzontalnych, należy skupić się na istocie projektu.
Jednakże należy pamiętać, że jeśli do realizacji inwestycji będzie wykorzystywany cały budynek, nie tylko część ujęta w wydatkach to ten budynek powinien być w całości dostępny.
Czy jeśli wykażemy w projekcie innowację produktową lub procesową to musi ona być związana z głównym celem projektu? Czy możemy wskazać że na przykład głównym celem projektu jest dywersyfikacja produkcji i w wyniku inwestycji w środki trwałe dojdzie dodatkowo do wprowadzenia innowacji w skali regionu?
Czy musimy wykazać w opłacalności projektu, że z tej innowacji będziemy czerpać korzyści finansowe? Czy możemy wtedy określić dwa strumienie przychodów po projekcie (np. jeden z tej innowacji, a drugi z dywersyfikacji związanej z usprawnienia linii produkcyjnej która przełoży się na więcej zleceń/faktur i tak dalej?)
Czy ta innowacja może być sprzedawana wyłącznie dla sektora górniczego? Czy powinien być dla szerszego grona branż na Śląsku?
Odpowiedź: Zgodnie z dokumentacją dla naboru, innowacja w projekcie powinna wynikać bezpośrednio z realizowanych działań i przyczyniać się do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Oznacza to, że innowacja powinna stanowić integralną część projektu, wpływając na jego efektywność i zgodność z celami. Jeśli w projekcie zostanie wykazana innowacja produktowa lub procesowa, możliwe jest wskazanie, że głównym celem projektu jest np. dywersyfikacja produkcji w przypadku, jeśli to jest dominująca inwestycja początkowa w projekcie, a w wyniku inwestycji w środki trwałe nastąpi także wdrożenie innowacji w skali regionu.
Nie ma obowiązku wykazywania, że z wprowadzonej innowacji będą wynikały korzyści finansowe. Jednakże, innowacyjność jest istotnym kryterium oceny projektu, a jej wdrożenie powinno pozytywnie wpływać na efektywność i rentowność przedsiębiorstwa. Zasadność i celowość wydatków, nakładów, rezultatów, wskaźników badane będzie przez ekspertów zewnętrznych. Możliwe jest uwzględnienie dwóch strumieni przychodów, pod warunkiem, że oba będą odpowiednio uzasadnione i powiązane z celami projektu.
Z uwagi na wsparcie w ramach Priorytetu FESL.10 Fundusze Europejskie na transformację produkty/usługi będących wynikiem projektu nie mogą być dedykowane bezpośrednio do branży sektora górniczego/okołogórniczego. W ramach naboru jednym z kryteriów jest Odejście od branży okołogórniczej. Jest to ogólna zasada dla projektów finansowanych z FST. W tym przypadku punkty zostaną przyznane, gdy oceniający uzna, że Wnioskodawca prowadzi działalność w branży okołogórniczej, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Jesteśmy w trakcie prac B+R nad generatorem azotu, w oparciu o zbiorniki, które są nowością w naszej ofercie jak i cały generator w tej formie (wydajność, pojemność zbiorników). Mamy zrealizowane prace projektowe, mamy już dopuszczenie jednostki certyfikującej, w niedługim czasie będziemy mogli rozpocząć produkcję.
Czy innowacja produktowa jako element projektu może powstać przed rozstrzygnięciem naboru? Możemy wykazać raport B+R z działań wewnętrznych firmy nad opisaną innowacją.
Czy musimy też pokazać, że zaksięgowano te prace jako działalność B+R?
Czy produkcja powinna zacząć się dopiero po złożeniu wniosku (w danach realizacji projektu)? Czy może być wcześniej?
Odpowiedź: Pytanie to należy rozpatrzyć dwojako – w zależności co pytający ma na myśli, gdyż zamysł innowacji produktowej np. jako wynik prac B+R musi powstać przed złożeniem wniosku. Zatem składając wniosek Wnioskodawca musi wiedzieć jaką innowację wdroży. Natomiast wdrożenie danej innowacji może mieć miejsce wyłącznie w ramach projektu – aby były przyznane punkty. Wnioskodawca przed złożeniem wniosku nie może zrealizować np. linii pilotażowej danego produktu, bo wtedy warunek będzie niespełniony. Proszę również mieć na względzie, że typami inwestycji początkowej możliwymi do realizacji projektu są między innymi: zasadnicza zmiana procesu produkcji lub dywersyfikacja produkcji. Zatem to dopiero w ramach realizacji projektu wdrażane są zmiany.
Jednym z dokumentów dla potwierdzenia innowacyjności stanowi zgodnie z instrukcją wypełniania wniosków: protokół/raport z prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu. Wnioskodawca na etapie aplikowania o wsparcie musi złożyć raport w ramach potwierdzenia przeprowadzonych pac, natomiast sposób ujęcia kosztów w księgach rachunkowych firmy nie będzie weryfikowany i nie ma konieczności przedstawiania ewidencji księgowej w tym zakresie.
Czy podmiot, który ma siedzibę poza województwem śląskim, ale prowadzi obecnie działalność na terenie Gliwic może być wnioskodawcą w ramach naboru MEZOINWESTYCJE? Podmiot planuje inwestycje na terenie województwa śląskiego ( Gliwice, strefa ekonomiczna).
Odpowiedź: Tak, podmiot spoza województwa śląskiego może być Wnioskodawcą w ramach przedmiotowego naboru jednak należy mieć na uwadze, że miejsce realizacji projektu wskazane we wniosku musi znajdować się w jednym z 7 podregionów województwa śląskiego, które podlegają transformacji (katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim). Miejsce realizacji projektu musi być wpisane do dokumentów rejestrowych podmiotu lub musi zostać dostarczony załącznik NIP 8 (w przypadku podmiotów wpisanych do KRS) najpóźniej przed ewentualnym podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Czy jeśli udziałowcami podmiotu są dwie inne spółki w 50 % każda ( czyli żaden z podmiotów nie ma decydującego prawa głosu), to należy traktować te podmioty jak podmioty partnerskie i do ustalenia statusu przedsiębiorstwa włączać dane tych spółek? Dodam, że biegły rewident stwierdził, iż z uwagi na fakt, iż żaden podmiot nie ma przeważającej liczby głosów, przedsiębiorstwo należy traktować jako samodzielne).
Odpowiedź: Na podstawie danych zawartych w pytaniu, informuję, iż wskazane podmioty należy traktować jako partnerskie i uwzględnić je do statusu przedsiębiorstwa. Nadmienić jednak należy, iż do weryfikacji statusu przedsiębiorstwa brane są pod uwagę również inne związki występujące pomiędzy przedsiębiorstwami, ich weryfikacja odbywa się na etapie podpisania umowy o dofinansowanie.
Czy przedmiotem dofinansowania może być hala magazynowo szkoleniowa - nowoczesne centrum edukacji ekologicznej wyposażone w nowatorskie rozwiązania IT. Czy ze względu na przeznaczenie obiektu, to jest w części magazyny - koszty mogą zostać uznane za niekwalifikowalne? Aktualnie prowadzona jest działalność usługowa ( sprzedaż nowatorskich rozwiązań i produktów technologicznych).
Odpowiedź: Należy mieć na uwadze, że projekt musi przyczyniać się do transformacji województwa śląskiego. Ponadto przedsięwzięcie ujęte we wniosku aplikacyjnym musi mieć charakter inwestycji początkowej takiej jak:
- zasadnicza zmiana procesu produkcji;
- dywersyfikacja istniejącego zakładu;
- utworzenie nowego zakładu;
- zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.
Kluczowym zatem jest przeanalizowanie czy planowana inwestycja spełnia powyższe warunki. Jeśli wskazana hala magazynowo - szkoleniowa jest niezbędna do realizacji projektu i bezpośrednio z nim związana może stanowić wydatek kwalifikowalny w zakresie kategorii kosztów „roboty budowlane” przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich warunków dla ww. kategorii wydatków.
Planujemy w ramach projektu rozwój zakładu w lokalizacji premiowanej na 5 punktów - główna lokalizacja. Jednocześnie do innego zakładu również w woj. śląskim planujemy zakupić niewielką maszynę - będzie to niewielki procent całości projektu. Proszę o informację jak będą przyznane punkty za lokalizację w takim przypadku?
Odpowiedź: W punkcie B.3. Miejsce realizacji projektu - należy wpisać jako pierwsze główne/dominujące miejsce realizacji projektu. Jeżeli w projekcie występować będzie więcej niż jedno miejsce realizacji projektu wówczas należy je uwzględnić jako dodatkowe miejsce realizacji projektu.
O dominującym charakterze danej lokalizacji decydują w szczególności: zlokalizowanie najistotniejszej części projektu w zakresie rzeczowym, osiągnięcie i realizacja najistotniejszych/ w największej mierze celów i rezultatów projektu. Ta lokalizacja jest punktowana.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że wszystkie nabywane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne muszą być zaewidencjonowane oraz wykorzystywane na terytorium 7 podregionów województwa śląskiego (to jest katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim) w zakładzie otrzymującym pomoc wskazanym w punkcie B.3 wniosku (stanowiącym miejsce realizacji projektu).
Jak liczyć 85% dofinansowania i 7 % kosztów pośrednich?
Odpowiedź: Koszty pośrednie to 7% wartości sumy wszystkich wydatków kwalifikowalnych w projekcie. Natomiast dofinansowanie w wysokości 85% liczone jest od wyżej wyliczonej kwoty, tj. wydatki kwalifikowalne * 7% = X i dalej X * 85%= wartość wsparcia.
Czy efekty zatrudnienia będą liczone do projektu czy będą liczone do zatrudnienia w odniesieniu do całości przedsiębiorstwa?
Odpowiedź: Wskaźnik rezultatu „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach" określa liczbę miejsc pracy wyrażoną w średnich rocznych ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC) utworzonych w ramach działalności wspieranej przez projekt. Ponadto oczekuje się że nowo utworzone stanowiska zostaną utrzymane przez ponad rok po zakończeniu projektu. Jeżeli Wnioskodawca bezpośrednio w wyniku realizacji projektu zatrudni 3 osoby, to weryfikacji podlegać będzie utrzymanie tylko 3 etatów (wartość docelowa wskaźnika), nie uwzględniając ogólnego zatrudnienia w firmie ani zatrudnienia związanego z działalnością wspieraną przez projekt.
Natomiast w kryterium „Utworzenie miejsc pracy” ocenie podlegać będą miejsca pracy powstałe bezpośrednio w wyniku realizacji projektu, gdzie Eksperci merytoryczni ocenią czy proponowane do utworzenia miejsca pracy pozostają w bezpośredniej korelacji z inwestycją objętą wnioskiem o dofinansowanie.
Kiedy należy wykazać zatrudnienie (nowe miejsca pracy) w przypadku nowego zakładu? Projekt zakłada budowę zakładu czyli 2 lata na realizację i po wybudowaniu będą zlokalizowane tam miejsca pracy.
Odpowiedź: Zgodnie z przyjętymi dla naboru zasadami w uzasadnionych przypadkach miejsce pracy może zostać utworzone po zakończeniu realizacji projektu. Zatrudnienie należy wykazać poprzez sprawozdanie na koniec projektu: czy udało się osiągnąć zaplanowaną wartość docelową wskaźnika (czyli liczbę utworzonych miejsc pracy).
Jak liczyć wzrost zatrudnienia – co w sytuacji gdy w dotychczasowej działalności dojdzie do redukcji (na przykład pracownicy się zwolnią)?
Odpowiedź: Nowoutworzone miejsca pracy - rozumiane jest jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Miejsce pracy co do zasady powinno powstać w trakcie realizacji projektu, jednak w uzasadnionych przypadkach ION na wniosek Beneficjenta może wyrazić zgodę na utworzenie miejsca pracy po zakończeniu realizacji projektu. Wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności. Nowe stanowiska muszą być obsadzone i mogą być w pełnym wymiarze godzin, w niepełnym wymiarze godzin lub powtarzać się sezonowo. Wolne stanowiska nie są liczone. W ramach miejsca pracy nie można uwzględniać pracowników przenoszonych na nowe stanowiska w wyniku projektu, pracowników, którym zmieniono zakres obowiązków bez zwiększenia czasu pracy, ani pracowników na urlopie bezpłatnym i wychowawczym. Jeżeli w czasie trwania projektu lub w czasie jego trwałości dojdzie do sytuacji, że pracownik się zwolni – proszę pamiętać, że ,,Wartość docelową wskaźnika dotyczącego nowych miejsc pracy powinno się utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji”.
Nowoutworzone miejsca pracy - rozumiane jest jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Jako wartość bazową należy wskazać: „0”, a jako docelową liczbę planowanych do utworzenia miejsc pracy. Deklarowane miejsca pracy będą podlegały weryfikacji.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełnienia i składania wniosku, ION sprawdzi jedynie miejsca pracy utworzone bezpośrednio w wyniku projektu, nie uwzględniając ogólnego zatrudnienia w firmie ani zatrudnienia związane z działalnością wspieraną przez projekt.
Czy można się spotkać w celu weryfikacji przygotowanego wniosku przed jego złożeniem?
Odpowiedź: Weryfikacja wniosku odbywa się po rozpoczęciu etapu oceny formalnej na podstawie złożonego wniosku w systemie LSI2021. Zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z Instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie gdzie znajdują się wyjaśnienia do każdego punktu wniosku. Nie ma możliwości weryfikacji wniosku przez pracownika przed jego złożeniem, w przypadku wątpliwości wynikających z zapisów instrukcji lub dodatkowych pytań proszę o kontakt e-mailowy lub telefoniczny z punktem kontaktowym.
Czy po zrealizowaniu projektu można świadczyć usługi na rzecz górnictwa? (zakładając, że otrzymało się punkty za to kryterium, lub nie)
Odpowiedź: Zakres rzeczowy, cele a także rezultaty będące efektem realizacji projektu nie mogą dotyczyć i być w żaden sposób wykorzystywane w branży górniczej.
Proszę o szczegółowe wyjaśnienie „średniej firmy” i wliczania umowy zlecenia do średniej zatrudnienia.
Odpowiedź: Średnie przedsiębiorstwo to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milinów euro.
W przypadku, gdy umowa zlecenie ma znamiona umowy o pracę należy ją wliczyć do średniorocznego zatrudnienia.