Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 2.3
WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI
Czy jeżeli innowacja przede wszystkim zmniejsza koszty osobowe, będzie to miało wpływ na ocenę produktu i jego innowacyjności?
Odpowiedź: Samo zmniejszenie kosztów osobowych NIE JEST wystarczającą przesłanką do uznania rozwiązania za innowację technologiczną. Jednak może być uzasadnieniem dla innowacji procesowej lub organizacyjnej, jeśli wynika z nowego lub znacząco ulepszonego procesu, który prowadzi do poprawy efektywności działalności przedsiębiorstwa.
Jeśli obniżenie kosztów osobowych jest skutkiem wdrożenia nowego procesu (np. automatyzacja produkcji, wdrożenie nowego oprogramowania do zarządzania projektami), to można mówić o innowacji procesowej lub organizacyjnej.
Innowacja produktowa z kolei oceniana jest przez pryzmat nowych cech produktu lub jego przeznaczenia – a nie tylko efektów ekonomicznych, takich jak koszty.
Tylko w przypadku, gdy zastosowana technologia, proces lub produkt jest nowy lub znacząco ulepszony (w skali przynajmniej przedsiębiorstwa) i powoduje obniżenie kosztów – wtedy można mówić o innowacji.
Reasumując, samo zmniejszenie kosztów osobowych nie przesądza o innowacyjności produktu. Może natomiast wskazywać na innowację procesową lub organizacyjną, o ile wiąże się z wdrożeniem nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania.
Czy wobec wskazania różnego stopnia oczekiwania rezultatu o różnym stopniu innowacyjności, będzie wymagało pozyskania z rynku opinii jednostek naukowo-badawczych czy innych wymienionych instrukcji źródeł? Czy wystarczy przedstawienie własnego zestawienia informacji pozyskanych z dostępnych ogólnie źródeł?
Odpowiedź: W przypadku gdy w punkcie B.9.2 Wnioskodawca wskaże, że projekt charakteryzuje się skalą innowacyjności co najmniej na poziomie regionu, stosowaną nie dłużej niż trzy lata należy dołączyć do wniosku dokument potwierdzający przedmiotowy fakt. Nie ma obowiązku dostarczenia opinii o innowacyjności od jednostek naukowo- badawczych. Instrukcja mówi: „jeżeli dokumentem tym ma być opinia, sporządź ją na wzorze zamieszczonym pod ogłoszeniem o naborze”.
Czy analiza techniczna - stan aktualny musi zawierać informacje i odniesienie na temat działalności okołogórniczą? Czy ma się odnosić tylko do działania we wskazanym we dotacji regionie?
Odpowiedź: W polu tym należy opisać sytuację przedsiębiorstwa na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie. W pierwszej kolejności należy krótko przedstawić dotychczasową działalność gospodarczą, wskazać istotne ograniczenia lub bariery rozwojowe oraz zidentyfikować i opisać problem, który stanowi bezpośrednią przyczynę realizacji projektu. Należy również wskazać, czy prowadzona działalność ma charakter okołogórniczy, a jeśli tak – określić jej zakres. Za działalność okołogórniczą uznaje się:
- dostarczanie produktów lub usług dla sektora górniczego oraz świadczenie usług wspomagających górnictwo,
- prowadzenie działalności usługowej lub handlowej w bezpośrednim sąsiedztwie aktywnych kopalń i zakładów górniczych,
- działalność w sektorze metalowym lub wytwarzanie energii elektrycznej bądź ciepła opartych na dostawach węgla.
W przypadku zadeklarowania działalności okołogórniczej możliwe jest dołączenie dodatkowego załącznika potwierdzającego przedstawione informacje. Następnie należy uzasadnić potrzebę interwencji i udowodnić, że zaplanowane w ramach realizacji projektu działania/czynności stanowią odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby przedsiębiorstwa oraz są niezbędne do osiągnięcia celów i rezultatów projektu.
Czy możliwość uzyskania 5 punktów w ramach tego kryterium przysługuje firmie, która obecnie świadczy usługi specjalistyczne na rzecz sektora górniczego dla odbiorców zagranicznych (na przykład we Francji i Niemczech), a planuje wdrożyć w wyniku projektu nowy produkt/usługę niezwiązaną z branżą górniczą?
Odpowiedź: Jednym z aspektów weryfikowanych w ramach kryterium jest aspekt czy firma dostarcza produkty oraz usługi dla sektora górniczego (w tym między innymi produkcja maszyn i urządzeń górniczych, dostawcy specjalistycznych materiałów, usługi napraw i konserwacji urządzeń górniczych, dostawa wyrobów gumowych i tworzyw sztucznych) i usługi wspomagające górnictwo, nie ma tu zastrzeżenia że chodzi wyłącznie w rynek polski, zatem wskazana w zapytaniu sytuacja, w której firma świadczy usługi specjalistyczne na rzecz sektora górniczego dla odbiorców zagranicznych nie wyklucza z możliwości otrzymania punktów. Należy jednak pamiętać, że ostateczna ocena zostanie dokonana w oparciu o zapisy wniosku, a sam Wnioskodawca może zostać poproszony o dokumentację potwierdzającą działalność w sektorze okołogórniczym. Punkty zostaną przyznane, gdy oceniający uzna, że Wnioskodawca prowadzi działalność w branży okołogórniczej, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Zgodnie z opisem kryterium, oceniający ma zweryfikować, czy Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność okołogórniczą, a projekt prowadzi do przebranżowienia. W dokumentacji konkursowej wskazano, że ocena zostanie przeprowadzona w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, jednak Wnioskodawca może zostać wezwany do dostarczenia dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności w branży okołogórniczej. W związku z powyższym proszę o wskazanie:
- Jakiego rodzaju dokumenty, zaświadczenia lub inne materiały potwierdzające prowadzenie działalności okołogórniczej mogą być wymagane na etapie oceny tego kryterium?
- Czy istnieje lista preferowanych lub obligatoryjnych dokumentów, które należy przygotować na potrzeby ewentualnego wezwania do uzupełnienia wniosku?
- Czy wymagane będą również dokumenty potwierdzające zależność działalności Wnioskodawcy od działalności kopalni lub zakładu górniczego ze względu na lokalizację, zgodnie z definicją bezpośredniej bliskości?
- Jakie dokumenty będą wymagane w celu potwierdzenia, że projekt prowadzi do przebranżowienia i skutkuje nowym rynkiem docelowym dla produktów lub usług?
Odpowiedź:
Ad.1. Dokumentacja aplikacyjna nie określa jakiego rodzaju dokumenty Wnioskodawca powinien załączyć. To na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek przedstawienia dokumentów, które będą jednoznacznie potwierdzać działalność okołogórniczą. Należy załączyć takie dokumenty, które nie będą budzić wątpliwości Ekspertów w tym zakresie. Oceniający zweryfikują, czy Wnioskodawca na moment złożenia wniosku działał w branży okołogórniczej, a projekt pozwoli na odejście od tej branży. W związku z tym, że kryterium stanowi o odejściu od branży okołogórniczej działalność w tym sektorze musi być dla Wnioskodawcy na tyle istotna, aby można było stwierdzić, że inwestycja ujęta we wniosku pozwala Wnioskodawcy na dywersyfikację i odejście od tego sektora. Zatem proszę mieć na uwadze, że w kryterium ocenia się to, czy faktycznie Wnioskodawca działa na moment złożenia wniosku w branży okołogórniczej a projekt pozwoli na odejście od tej branży. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej – czyli pod uwagę będą brane zarówno opisy wniosku jak i ewentualne załączniki potwierdzające działalność okołogórniczą. Nadmieniam, że ekspert ma prawo do wezwania do wyjaśnień bądź do dostarczenia dokumentów potwierdzających ten fakt, jednak nie jest to obowiązek eksperta. Wobec czego ważne jest, aby opis wniosku przygotowany był rzetelnie i zawierał wszystkie niezbędne informacje.
Ad.2. Nie istnieje żadna lista preferowanych dokumentów. To na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia dokumentacji z należytą starannością oraz posiadania dokumentacji, która umożliwi potwierdzenie bądź uwiarygodnienie informacji zawartych w projekcie.
Ad.3. Czy będą wymagane dokumenty potwierdzające zależność działalności Wnioskodawcy od działalności kopalni lub zakładu górniczego ze względu na lokalizację, będzie zależało od eksperta zewnętrznego. Na etapie oceny formalnej nie ma wymogu dostarczenia takich dokumentów. Pamiętać należy, że w ocenie bezpośredniej bliskości nie decyduje wyłącznie lokalizacja (odległość od kopalni), a zależność między działalnością Wnioskodawcy, a działalnością kopalni/zakładu górniczego ze względu na lokalizację. Należy skupić się na wykazaniu we wniosku informacji uwiarygadniających zależność prowadzonej działalności od branży górniczej. W gestii Wnioskodawcy na etapie przygotowania wniosku jest przedstawienie wyczerpującego uzasadnienia, na podstawie którego ekspert oceniający projekt będzie mógł jednoznacznie ocenić, czy projekt spełnia wyżej wskazanego wymagania.
Ad.4. Nie ma listy wymaganych dokumentów potwierdzających przebranżowienie. Celem udzielanego wsparcia jest wygenerowanie możliwości dla przedsiębiorstw działających w branży okołogórniczej, aby poszukiwały innych branż działalności, co jest odpowiedzią na potrzeby wnioskującego podmiotu z uwagi na proces transformacji.
Wnioskodawca odchodząc od branży sam parametryzuje w jakim zakresie odejście to nastąpi. Z tytułu indywidualnych i odmiennych dla każdej z firm struktury przychodów, profilu działalności oraz odmiennych potrzeb ocena w tym zakresie będzie odbywać się w stosunku do danych, które Wnioskodawca przedstawi.
Czy za działalność na rzecz sektora górniczego, o której mowa w kryterium, uznaje się również świadczenie usług na rzecz podmiotów wydobywających rudy metali w Polsce – w szczególności takich jak KGHM Polska Miedź S.A.?
Odpowiedź: Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej – Europejskiego Zielonego Ładu w tym Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji celem jest wsparcie tych regionów UE, których gospodarka w znacznym stopniu zależna jest od przemysłu opartego na węglu kamiennym i brunatnym. Zatem działalność na rzecz podmiotów wydobywających rudy metali w Polsce nie jest podstawą do przyznania punktów w ramach przedmiotowego kryterium.
Czy w analizie specyficznej projektu należy wskazać zainteresowanie rezultatem projektu w sposób konkretny, przez wskazanie firm czy wystarczy opis ogólny zapotrzebowania?
Odpowiedź: Tak, w analizie specyficznej projektu należy możliwie jak najbardziej KONKRETNIE wskazać zainteresowanie rezultatem projektu. Opis ogólny zapotrzebowania jest dopuszczalny, ale znacznie lepiej oceniany będzie opis poparty konkretnymi danymi lub przykładami firm, odbiorców, grup klientów lub potwierdzeniami rynkowymi (np. listami intencyjnymi, badaniami rynku, analizami branżowymi).
Dlaczego konkretne wskazanie firm lub odbiorców jest ważne?
- pokazuje, że masz realną wiedzę o rynku, a projekt nie jest oparty tylko na założeniach,
- wzmacnia wiarygodność zapotrzebowania na Twój produkt /usługę/ technologię,
- jest dowodem, że projekt ma szansę na komercjalizację i trwałość efektów,
- wpisuje się w założenia Działania FESL.10.03, które kładzie duży nacisk na transformację gospodarczą, realne potrzeby i zapotrzebowanie rynkowe.
Opis ogólny jest minimalnym wymogiem, ale konkretne wskazanie firm, grup odbiorców lub poparcie zapotrzebowania dokumentami – znacząco zwiększa wartość merytoryczną i ocenę projektu.
W jaki sposób uzasadnić wydatek, w projekcie który wynika z dotychczasowych własnych doświadczeń, szczególnie jeżeli wyliczenia bazują na informacjach niejawnych pozyskanych w ramach umów NDA z dotychczasowymi kontrahentami?
Odpowiedź: W przypadku, gdy planowany wydatek opiera się na dotychczasowych doświadczeniach firmy zdobytych podczas realizacji projektów dla partnerów branżowych w ramach umów o zachowaniu poufności (NDA), można uzasadnić go w następujący sposób:
Wskazać, że podczas tych projektów zidentyfikowano konkretne potrzeby i rozwiązania techniczne, które przyczyniły się do poprawy efektywności, jakości lub produktywności. Podkreślić, że wiedza zdobyta w tych działaniach znajduje bezpośrednie odzwierciedlenie w planowanym wydatku, który stanowi logiczne rozwinięcie lub powielenie skutecznych praktyk.
Warto zaznaczyć, że choć szczegółowe dane nie mogą zostać ujawnione z uwagi na klauzule poufności, to są one podstawą do racjonalnego zaplanowania inwestycji. Warto również odwołać się do ogólnodostępnych źródeł – takich jak analizy rynkowe, raporty branżowe czy publikacje techniczne – które potwierdzają zasadność i celowość zakładanych działań.
Wydatki oparte na poufnych doświadczeniach można uzasadnić poprzez opis zdobytej wiedzy praktycznej, odniesienie do efektów wcześniejszych działań oraz poparcie argumentacji ogólnodostępnymi źródłami. Kluczowe jest pokazanie racjonalności, niezbędności i zgodności wydatku z celami projektu.
Jednocześnie proszę pamiętać, że ostatecznie to po stronie beneficjenta leży wykazanie i udowodnienie zaplanowanych kosztów w projekcie. Ponadto eksperci na etapie oceny merytorycznej mogą prosić o przedstawienie dokumentów potwierdzających zaplanowane w projekcie wartości dla poszczególnych wydatków.
Proszę o odpowiedź na jaki okres Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić prognozy finansowe? W szczególności w kontekście:
- planowanego okresu zwrotu nakładów inwestycyjnych (jeśli jest on dłuższy niż okres trwałości, na przykład 4 lub 5 lat),
- różnicy pomiędzy obowiązującym okresem trwałości dla MŚP (3 lata) a potencjalnie dłuższym okresem prognozy wymaganym przez arkusz.
Odpowiedź: W związku z tym, że w ramach tego naboru okres trwałości obejmuje 3 lata, proszę o wypełnienie prognoz finansowych przez okres 3 lat od momentu zakończenia realizacji projektu.
W dokumentacji aplikacyjnej nie wskazano okresu zwrotu nakładów inwestycyjnych. Ekspert na ocenie merytorycznej w kryterium „Efektywność” może przyznać 1 pkt. jeśli planowane efekty projektu są proporcjonalne do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich w tym szkolenia, know-how.
Czy dopuszczalne jest przyjęcie takiego modelu biznesowego, w którym pełny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych (np. 5 lat) zostanie przedstawiony i uzasadniony jedynie w części opisowej analizy finansowej, natomiast w samym arkuszu kalkulacyjnym (załącznik nr 6) ujęte zostaną wyłącznie dane dotyczące 3-letniego okresu trwałości?
Czy jest możliwa sytuacja, że Ekspert oceniający może uznać, że brak zwrotu nakładów w okresie 3-letniej trwałości projektu oznacza, iż efekty nie są proporcjonalne do poniesionych nakładów i nie dostaniemy punktów w tym kryterium?
Odpowiedź: Kwestie osiągnięcia wskaźników, zapisy analizy finansowej, zwrotu nakładów inwestycyjnych są elementami oceny merytorycznej, zgodnie z kryteriami wyboru projektów. W opisanym przypadku oceniający może uznać, że brak zwrotu nakładów w okresie 3-letniej trwałości projektu oznacza, iż efekty nie są proporcjonalne do poniesionych nakładów i tym samym punktów nie przyznać. Wszystko uzależnione jest od szeregu czynników, branży, złożoności projektów, założeń przyjętych dla poszczególnych parametrów, co jak wcześniej wskazano, podlega ocenie merytorycznej.
Czy na etapie składania wniosku wymagane jest załączenie pozwolenia na budowę?
Dodatkowo, czy fakt, że na działce przeznaczonej pod realizację projektu planowana jest działalność usługowa, a aktualne pozwolenie na budowę dotyczy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, może stanowić problem na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 „Jeśli zakres Twojego projektu będzie wymagał uzyskania pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych, zobowiązany jesteś do dostarczenie kopii pozwolenia na budowę z klauzulą ostateczności, kopii zgłoszenia budowy z pisemną akceptacją zgłoszenia (potwierdzającą niewniesienie sprzeciwu przez właściwy organ), wystawioną przez właściwy organ udzielający pozwolenia lub potwierdzenie z właściwego organu, że pozwolenie na budowę/zgłoszenie robót budowlanych nie jest wymagane. Do pozwolenia na budowę musisz dostarczyć kopie wszystkich zapisanych stron dziennika budowy. Zezwolenie na inwestycję (decyzja lub zgłoszenie), a także zapisane strony dziennika budowy wymagane są, jeżeli na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie takowe posiadasz.
Zobowiązany jesteś do dostarczenia pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania. W przypadku niedostarczenia przedmiotowych dokumentów, Instytucja Organizująca Nabór może odstąpić od podpisania umowy o dofinansowanie”.
Wszelka dokumentacja, w tym zezwolenie na inwestycję, którym w tym przypadku jest pozwolenie na budowę, musi być związana z zakresem projektu oraz realizowana w miejscu wskazanym dla inwestycji początkowej. Dokumentacja dotycząca innej inwestycji niż związanej z realizacją projektu nie będzie podlegała weryfikacji. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że zakupione materiały i roboty budowlane muszą podwyższać wartość nieruchomości/budynku, i muszą zostać ujęte w aktywach beneficjenta.
Czy wskaźnik „Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami” jest obowiązkowy? Czy wymaga zatrudnienia osoby z niepełnosprawnościami? Na czym on polega ?
Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem numer 2 do Regulaminu wyboru projektu, wskazane zostały wskaźniki, w których Wnioskodawca jest zobowiązany je wybrać i osiągnąć wartość docelową większą niż „0”. Wyjątek stanowi między innymi wskaźnik „Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami”, należy go wybrać, ale wartość docelowa może wynosić na etapie aplikowania wyłącznie „0”. Ponadto w opisie należy wskazać „Oświadczam, iż w przypadku osiągnięcia wskaźnika w trakcie realizacji projektu zobowiązuję się do poinformowania o tym fakcie Instytucja Organizująca Nabór”. Wskaźnik będzie mierzony w momencie rozliczania wydatku związanego z racjonalnymi usprawnieniami w ramach projektu. Wskaźnik może przyjąć maksymalną wartość 1 – co oznacza jeden projekt, w którym sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Liczba racjonalnych usprawnień, nie ma znaczenia dla wartości wykazywanej we wskaźniku.
W dokumentacji naboru nie wskazano, że załącznik „Dokument potwierdzający formę prawną wnioskodawcy” nie dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczej (w Rzemieślnikach było to wskazane). Proszę o potwierdzenie, że załącznika nie podłączamy w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej.
Odpowiedź: W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie ma konieczności dołączania dokumentu rejestrowego podmiotu.
Z dokumentacji zdaje się wynikać, że dokumenty finansowe za 3 lata i sprawozdanie z badania biegłego nie mają być podłączone do wniosku, jeżeli są w KRS. Czy dobrze rozumiem?
Odpowiedź: Tak. Nie ma konieczności dołączenia dokumentu, który zamieszczony został w KRS.
Czy w przypadku kiedy projekt ma obejmować budowę hali, ale nie złożono jeszcze wniosku o pozwolenie na budowę w Formularzu OOŚ w punkcie F.3.1.3 pozostawiamy puste pole, ale F.3.1.4 wypełniamy?
Odpowiedź: Jeżeli na moment składania wniosku nie ma pozwolenia na budowę, wówczas należy formularz OOŚ wypełnić w ograniczonym zakresie. Zostanie on uzupełniony po otrzymaniu przez Wnioskodawcę pozwolenia na budowę.
Załącznik - „4. Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością – jeśli dotyczy” – czy należy podłączać wyciąg z księgi wieczystej jeżeli firma jest właścicielem czy wyłącznie umowę najmu, gdy nie jest właścicielem? Czy należy załączyć jakieś oświadczenie właściciela, że wyraża zgodę na realizacje projektu?
Odpowiedź: Należy dołączyć dokument, podobnie jak przy procedowaniu pozwolenia na budowę, z którego wynika faktyczne prawo do dysponowania nieruchomością, czyli np. potwierdzenie własności, kopię umowy najmu itp. Natomiast oświadczenie właściciela nie jest konieczne. Ciężar realizacji projektu oraz utrzymanie go w okresie trwałości spoczywa na Wnioskodawcy.
"Dodatkowo należy wskazać koszt jednostkowy planowanego
produktu/usługi oraz planowany do osiągnięcia wolumen sprzedaży w
poszczególnych latach objętych okresem, dla którego sporządza się
prognozę. Przy wskazaniu kosztu jednostkowego należy podać informacje w
jaki sposób i na jakiej podstawie oszacowano koszt oraz informacje nt.
marży Wnioskodawcy". - czy to oznacza ze należy opisać wyłącznie nowe
produkty czy obecne również?
Odpowiedź: Należy opisać nowe produkty w kontekście już istniejących, aby wykazać efekt realizacji projektu.
Czy w analizie należy ujmować wskaźnik inflacji, czy przyjąć jakąś wartość stałą?
Odpowiedź: Wnioskodawca sam decyduje, jakie przyjąć wartości w analizie. Przyjęte wartości należy uzasadnić, aby wskazać metodologię obliczeń.
Czy prognozy w Załączniku 6 Analiza finansowa należy sporządzić na okres 3 lat od zakończenia projektu ?
Odpowiedź: Należy sporządzić analizę finansową zgodną z okresem trwałości projektu, to jest 3 lata.
Wnioskodawca może dodatkowo załączyć oferty przedstawiające wydatki w ramach projektu. Czy jest jakiś wymóg odnośnie daty pozyskania takiej oferty, na przykład czy mogłaby być to oferta z września 2024 roku. Proszę o wskazanie maksymalnego terminu ważności ofert.
Odpowiedź: Mając na względzie kryterium merytoryczne. „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków oraz prawidłowość ich oszacowania” pożądanym jest by data ważności oferty była aktualna na moment złożenia wniosku o dofinansowanie w celu uwiarygodnienia wysokości wydatku podczas oceny merytorycznej. Eksperci dokonują analizy czy wysokość wydatku jest porównywalna z cenami rynkowymi oraz czy nie doszło do zawyżenia wartości wydatku. Możliwym jest dołączenie oferty z września 2024 roku jednak należy mieść na uwadze, że eksperci ocenią prawidłowość oszacowania danego wydatku.
Czy jest możliwość pokazania dwóch dokumentów potwierdzających finansowanie wniosku, na przykład wyciągu z konta bankowego lub zaświadczenia bankowego i opinii bankowej pokazująca zdolność bankową? Na przykład zaświadczenie bankowe opiewające na kwotę 2 milionów złotych natomiast opinia bankowa na przykład na 5 milionów, to jest na pokrycie 50 % kwoty netto + VAT (przedsiębiorstwo średniej wielkości).
Odpowiedź: Istnieje możliwość pokazania więcej niż jednego dokumentu potwierdzającego finansowanie projektu, przy czym wymagany jest przynajmniej jeden załącznik/dokument wpisujący się w zamkniętą listę wymienioną w punkcie 3 strona 65 Instrukcji wypełniania i składania wniosku
Jeśli Wnioskodawca planuje zakupić działkę (jako koszt niekwalifikowany w projekcie) to w jaki sposób należy wypełnić punkt: B.3 Miejsce realizacji projektu oraz załącznik „Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością – jeśli dotyczy”?
Odpowiedź: Wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia pkt. B.3 wniosku, nawet w przypadku gdy na moment wypełniania wniosku nie dysponuje prawem do działki i planuje jej nabycie w ramach kosztów niekwalifikowalnych projektu. W przypadku, gdy nie jest znana jeszcze konkretna lokalizacja można ograniczyć się do nazwy miejscowości.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że przygotowanie projektu pod względem lokalizacji będzie badane na kryterium 0/1 „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”
Wnioskodawcą będzie spółka cywilna, czy:
- wyciąg z rachunku prywatnego wspólnika spółki cywilnej
- prywatna lokata pieniężna wspólnika spółki cywilnej
Stanowią potwierdzenie finansowania projektu w przypadku wnioskodawcy będącym spółką cywilną. Wspólnicy posiadają rozdzielność majątkową z małżonkami.
Odpowiedź: Jeśli dokument mieszczący się w katalogu zamkniętym wskazanym w Instrukcji wypełniania wniosku, dotyczy wspólnika spółki cywilnej (Wnioskodawcy), będzie mógł zostać uznany za prawidłowy. Proszę jednak mieć na uwadze, że załączony dokument musi zostać załączony w systemie LSI wraz z informacją Wnioskodawcy oraz oświadczeniem na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu. Takie oświadczenie powinno zostać dostarczone jako załącznik do dokumentacji finansowej. Dodatkowo musi być aktualny w momencie składania wniosku, co oznacza, że data jego wystawienia nie może być wcześniejsza niż dzień ogłoszenia naboru.
Czy w ramach konkursu 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji - MEZOINWESTYCJE koniecznym jest uwzględnienie kosztów pośrednich i pomocy de minimis? Spółka ma w całości wykorzystaną pomoc de minimis w związku czym chce się ubiegać jedynie o wsparcie na koszty bezpośrednie. Czy w takiej sytuacji w punkcie A.4 Szczegóły pomocy publicznej i/lub de minimis w projekcie w pytaniu "Czy projekt podlega zasadom pomocy de minimis?" można po prostu zaznaczyć opcję NIE i konsekwentnie w punkcie E.1.2 Zadania w projekcie – koszty pośrednie w pytaniu "Czy rozliczane jako koszty pośrednie?" także oznaczyć NIE?
Odpowiedź: W ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 istnieje możliwość rezygnacji z kosztów pośrednich. W tym przypadku należy postępować zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie. Niemniej zaleca się wybieranie kosztów pośrednich, gdyż limit wykorzystania pomocy de minimis jest ponownie liczony przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Czy wkład finansowy Wnioskodawcy może być sfinansowany z pożyczki rozwojowej dla firm oferowanej przez Agencję Rozwoju Lokalnego w Sosnowcu, której przeznaczeniem jest wsparcie "Inwestycji związanych z dostosowaniem lub zmianą profilu prowadzonej działalności gospodarczej oraz modelu biznesowego". Pożyczka może finansować kapitał obrotowy związany bezpośrednio z rozwojem i poprawą konkurencyjności Ostatecznego Odbiorcy. Wielkość i proporcja kapitału obrotowego powinna być uzasadniona pod względem biznesowym i ekonomicznym. Preferencyjne oprocentowanie pożyczki: 2% w skali roku stałe - oprocentowanie na warunkach preferencyjnych uzależnione od wysokości stopy bazowej określonej przez Komisję Europejską w dniu podpisania umowy, ustalane na zasadach i warunkach pomocy de minimis.
Odpowiedź: Działanie 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji finansowane jest z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 w formie dotacji.
Należy zwrócić uwagę na zasadę zakazu podwójnego finansowania (kumulacji pomocy), która oznacza, że ten sam wydatek nie może być finansowany z co najmniej dwóch źródeł publicznych, w tym funduszy unijnych i krajowych, w formie dotacji lub innych instrumentów wsparcia. Nie można uzyskać jednocześnie dofinansowania na ten sam zakres projektu zarówno z dotacji, jak i z pożyczki, jeżeli te środki byłyby uznane za pomoc publiczną w kontekście tego samego wydatku. W tym przypadku, jeśli część wydatku na zakup maszyny zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie możliwe jej jednoczesne sfinansowanie z pożyczki objętej gwarancją, ponieważ dochodzi do naruszenia zasady zakazu kumulacji pomocy publicznej.
Czy do złożenia wniosku jest potrzebne pozwolenie na budowę w razie budowy nowego zakładu?
Odpowiedź: Jeśli zakres projektu będzie wymagał uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych, wtedy Wnioskodawca zobowiązany jest również do ich dostarczenia do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości oraz stosownego oznaczenia we wniosku.
Zgodnie z zapisami instrukcji dla naboru: „Jeśli zakres Twojego projektu będzie wymagał uzyskania pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych, zobowiązany jesteś do dostarczenie kopii pozwolenia na budowę z klauzulą ostateczności, kopii zgłoszenia budowy z pisemną akceptacją zgłoszenia (potwierdzającą niewniesienie sprzeciwu przez właściwy organ), wystawioną przez właściwy organ udzielający pozwolenia lub potwierdzenie z właściwego organu, że pozwolenie na budowę/zgłoszenie robót budowlanych nie jest wymagane. Do pozwolenia na budowę musisz dostarczyć kopie wszystkich zapisanych stron dziennika budowy. Zezwolenie na inwestycję (decyzja lub zgłoszenie), a także zapisane strony dziennika budowy wymagane są, jeżeli na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie takowe posiadasz. Zobowiązany jesteś do dostarczenia pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania. W przypadku niedostarczenia przedmiotowych dokumentów, Instytucja Organizująca Nabór może odstąpić od podpisania umowy o dofinansowanie”.
W załączniku 4 do dokumentacji konkursowej dla naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 "Instrukcja wypełniania i składania wniosku" opisano, że w przypadku gdy deklarujemy, że w naszym projekcie występuje innowacja technologiczna to należy ją potwierdzić poszczególnymi dokumentami:
"Uwaga!
Jeżeli deklarujesz we wniosku, że innowacja technologiczna cechuje się skalą co najmniej regionu, wówczas musisz załączyć jeden z niżej wskazanych dokumentów potwierdzających innowacyjność projektu:
- opinię o innowacyjności wystawioną przez podmiot/osobę upoważniony/upoważnioną,
- protokół/raport z prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu,
- dokument potwierdzający nabycie wyników prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu,
- dokumentację patentową dla przedmiotu projektu,
- raport z badania stanu techniki."
Czy potwierdzając naszą innowację poprzez dokumentację patentową należy rozumieć zbiór dokumentów dotyczących wyłącznie wynalazku zgłoszonego do ochrony patentowej czy możemy przedstawić inny dokument, dotyczący np. wzoru przemysłowego lub użytkowego?
Odpowiedź: Wzór użytkowy i wzór przemysłowy nie są patentem. Dodatkowo podkreślam, że ocenie podlega innowacja technologiczna (produktowa lub procesowa) a wskazane dokumenty są wątpliwe do uwiarygodnienia takiego charakteru innowacji.
Czy nie ma przeciwskazań aby startowała firma rozliczająca się podatkowo w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Jak ewentualnie weryfikowana jest analiza finansowa projektu złożonego przez taką firmę?
Odpowiedź: Nie ma przeciwskazań, aby firma rozliczająca się w formie ryczałtu złożyła wniosek o dofinansowanie. Analiza finansowa weryfikowana jest na etapie oceny formalnej oraz merytorycznej, na podstawie danych wskazanych w dokumencie. Należy pamiętać o poprawnym uzupełnieniu danych, zgodnie z instrukcją wskazaną w legendzie dokumentu.
Czy o kredyt lub pożyczkę komercyjną planowaną jako źródło wkładu własnego (w części) można ubiegać się dopiero po przyznaniu dofinansowania i podpisaniu umowy o dofinansowanie? Czy też już na etapie składania wniosku wymagane jest posiadanie zatwierdzonego/udzielonego finansowania zewnętrznego, aby potwierdzić zapewnienie wkładu własnego? Nie pytamy pod kątem banku tylko pod kątem wykazania wkładu własnego.
Odpowiedź: Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu wymagane są już na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Dołączany dokument/dokumenty powinny spełniać wymagania formalne zawarte w tym dokumencie, zgodnie z instrukcją, gdzie przedstawiony jest zamknięty zbiór dokumentów, które może przedstawić Wnioskodawca. Na późniejszym etapie nie ma możliwości dołączania dodatkowych dokumentów potwierdzających finansowanie.
Czy załącznik do wniosku dotyczący analizy energetycznej jest obligatoryjny dla wszystkich typów projektów czy jedynie do tych projektów związanych z wytwarzaniem energii. Rozpatrujemy złożenie projektu w zakresie gospodarki odpadami i planujemy wdrożyć sortery do segregacji odpadów oraz uruchomić laboratorium niezbędne do prowadzenia analiz.
Odpowiedź: Załącznik ten należy wypełnić i dołączyć w celu weryfikacji kwalifikowalności i zasadności zaplanowanych w projekcie wydatków związanych z wytwarzaniem energii. Jeśli projekt nie obejmuje inwestycji w tym zakresie, nie ma konieczności dołączenia tego załącznika.
Czy już na etapie składania wniosku lokalizacja projektu – wskazana we wniosku – musi być formalnie ujęta w rejestrze KRS, czy też obowiązek ten dotyczy wyłącznie momentu podpisywania umowy o dofinansowanie.
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami wskazanymi w dokumentacji do konkursu - lokalizacja miejsca realizacji projektu wskazana we wniosku o dofinansowanie w punkcie B.3 musi zostać wpisana do dokumentu rejestrowego Wnioskodawcy najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie (nie ma obowiązku takiego wpisu na dzień składania wniosku).
Proszę o odpowiedź w zakresie możliwości dodania załączników dodatkowych w przypadku wyczerpania limitów znaków w punktach wymagających konieczności podania dużej ilości informacji na przykład w analizie specyficznej.
Odpowiedź: Zgodnie z Instrukcja i składania wniosku o dofinansowanie dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 wypełniając wniosek o dofinansowanie należy pisać konkretnie i zwięźle. Należy kierować się dostępną liczbą znaków.
Nie należy załączać załączników stanowiących uzupełnienie informacji wskazywanych w poszczególnych punktach wniosku. Takie załączniki nie będą brane pod uwagę w ocenie i dalszym procedowaniu.