FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 7


OGÓLNE INFORMACJE

Pytanie: Czy podmiot Medyczny NZOZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością realizujący usługi wyłącznie w ramach kontraktów z NFZ będzie podlegał pomocy publicznej? Nadmieniam, że nabyte w ramach projektu innowacyjne środki trwałe będę wykorzystywane wyłączne do realizacji kontraktów z NFZ.

Odpowiedź: W przypadku Wnioskodawców (podmiotów świadczących usługi publicznej opieki zdrowotnej), którzy działają w oparciu o finansowanie ze środków publicznych tj. NFZ, stanowisko Komisji Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, jest następujące: „Charakterystyka organizacji publicznej opieki zdrowotnej w Polsce wskazuje, że system ten działa w oparciu o zasadę solidarności. W konsekwencji oznacza to, że podmioty lecznicze, wykonując usługi medyczne finansowane ze środków publicznych na rzecz obywateli objętych obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym, a zatem w ramach publicznego systemu, nie działają jak przedsiębiorcy. Z tego względu należałoby uznać, że wsparcie udzielane w związku ze świadczeniem usług medycznych w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej nie podlega przepisom o pomocy publicznej.”  Dodatkowo należy mieć na uwadze, że „w przypadku podmiotów świadczących usługi medyczne istotną kwestią jest, czy dany podmiot wykonuje te usługi w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, a zatem na podstawie kontraktów z NFZ. Usługi finansowane przez NFZ adresowane są, co do zasady, do obywateli polskich oraz świadczone są w ramach systemu stworzonego w celu realizacji zadań państwa dotyczących ochrony zdrowia obywateli. Z tego względu można uznać, że wsparcie udzielane takim podmiotom nie spełnia przesłanki zakłócenia konkurencji. Wobec powyższego zasadniczo przyjmuje się, że w odniesieniu do podmiotów funkcjonujących w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej nie mają zastosowania przepisy o pomocy publicznej.” Pełną informację w tym zakresie znajdą Państwo na stronie https://uokik.gov.pl/wyjasnienia-wzory-oraz-pomocne-pliki w zakładce - Finansowanie podmiotów leczniczych a pomoc publiczna.

Mając więc na względzie, że nabór dotyczący Mezoinwestycji skierowany jest do przedsiębiorstw, a Państwa działalność odnosząca się do usług zdrowotnych świadczonych w ramach NFZ nie jest traktowana jako działalność gospodarcza, należy uznać, że nie mogą Państwo otrzymać wsparcia w ramach naboru dotyczącego Mezoinwestycji. Biorąc również po uwagę, że w ramach naboru przedsiębiorstwom będzie udzielana regionalna pomoc inwestycyjna, projekty muszą spełniać wszystkie warunki wynikające z tego przeznaczenia pomocy w szczególności zasadę, że „ Beneficjent pomocy wnosi wkład finansowy w wysokości co najmniej 25 % kosztów kwalifikowalnych, pochodzący ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia finansowego.” Jednocześnie informujemy, że wsparcie dla NZOZ realizujących świadczenia z kontraktów zawartych z NFZ oferowane jest w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027 w działaniu FESL.08.06 Infrastruktura ochrony zdrowia."

Pytanie:  Rozważamy założenie nowego podmiotu który będzie realizował projekt. Czy wnioskodawcą może być nowa spółka, bez wyników finansowych ( historycznych)?

Odpowiedź: Tak, co do zasady, nowo utworzony podmiot może być wnioskodawcą, o ile zostanie formalnie zarejestrowany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Brak danych finansowych za lata ubiegłe nie wyklucza udziału w konkursie. Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku nowo powstałych podmiotów, które nie posiadają historii finansowej ani udokumentowanego doświadczenia operacyjnego, może wystąpić trudność w spełnieniu kryterium merytorycznego dotyczącego potencjału wnioskodawcy – w szczególności w zakresie wykazania odpowiedniego zaplecza finansowego, organizacyjnego i administracyjnego do realizacji projektu.

Pytanie: W jaki sposób mamy wykazać że posiadamy środki na wkład własny w projekt ? Udziałowcy dokapitalizują spółkę, czy to wystarczy?

Odpowiedź: Informuję, że szczegółowe zasady dotyczące dokumentowania źródeł finansowania oraz wykaz dokumentów, które mogą potwierdzić finansową realizację  projektu zostały opisane w Załączniku nr 4 Instrukcja wypełniania i składania wniosku, w części dotyczącej informacji finansowych (strona 65). Wniesienie wkładu własnego poprzez dokapitalizowanie spółki przez udziałowców może zostać uznane za dopuszczalne źródło finansowania, jednak należy podkreślić, że nie ma gwarancji, że będzie to wystarczające do spełnienia kryterium merytorycznego dotyczącego potencjału finansowego wnioskodawcy a dokument potwierdzający powinien wpisywać się w wykaz, o którym mowa powyżej. Ocena ta jest każdorazowo dokonywana indywidualnie i zależy między innymi od:

  1. Wielkości i wartości projektu,
  2. Wysokości wkładu finansowego,
  3. Wiarygodności i doświadczenia wnioskodawcy,
  4. Formy i momentu wniesienia środków,
  5. Kompletności i wiarygodności dokumentów potwierdzających dostępność środków.

Pytanie: Czy w ramach projektu można dokonać zakupu nieruchomości (hali produkcyjnej z rynku wtórnego?).

Odpowiedź: Nie, w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 zakup nieruchomości jest kosztem niekwalifikowalnym i nie może być finansowany w ramach projektu. W związku z tym, ewentualny zakup hali produkcyjnej może być realizowany wyłącznie ze środków własnych, poza projektem i nie może stanowić podstawy do refundacji ani wkładu własnego.

Pytanie: Jesteśmy na etapie wprowadzania wniosku do LSI. PKD działalności której dotyczy projekt wg klasyfikacji PKD 2025 to PKD 95.31.A (Naprawa mechaniczna i serwisowa pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli). W obecnej dostępnej wersji LSI niestety takie PKD do wyboru nie występuje w polu PKD projektu. Prosimy o pilną informację jak możemy rozwiązać ten problem abyśmy mogli uzupełnić ten punkt prawidłowo?

Odpowiedź:  W odpowiedzi na zapytanie informuję, że we wniosku należy wybrać kod zgodnie z PKD 2007 - 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, który jest odpowiednikiem 95.31.A (Naprawa mechaniczna i serwisowa pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli) w aktualnym spisie. Weryfikując dokumenty będziemy się posługiwali kluczem przejścia (powiązań) PKD2007-PKD 2025 opublikowanym przez Główny Urząd Statystyczny. Mając na uwadze, że kod PKD 2025 roku przeklasyfikował się z 1 kodu na 3, proszę w piśmie przewodnim zaznaczyć, który dotyczy Wnioskodawcy.

Pytanie: Proszę o informację dotyczącą możliwości złożenia wniosku w ramach naboru Mezoinwestycje. Zmarł wspólnik spółki jawnej (Wnioskodawcy), co wiąże się z koniecznością zmiany nazwy spółki. Zmiana nazwy i właścicieli udziałów w KRS zostanie zgłoszona do KRS po otrzymaniu przez spółkę notarialnego poświadczenia dziedziczenia (nie będzie sprawy spadkowej). Czy jeżeli zmiana ta nastąpi już po złożeniu wniosku, to znając już teraz „prawdopodobną” nazwę powinniśmy ją wpisać we wniosku, mimo, że jeszcze nie będzie ona poprawna, czy też wpisać aktualną nazwę i na etapie oceny formalnej aktualizować nazwę i załączniki w których jest nazwa wskazana?

Odpowiedź: W sytuacji, gdy na moment złożenia wniosku o dofinansowanie nie dokonano zmiany, należy wskazać wszystkie dane zgodne z aktualnym dokumentem rejestrowym. W sytuacji, gdy zmiany zostaną wprowadzone na etapie oceny formalnej koniecznym będzie aktualizacja wniosku o dofinansowanie oraz dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów na przykład dokumentu potwierdzającego formę prawną Wnioskodawcy.

Pytanie: Dnia 30.06.2025 złożyliśmy wniosek o dofinansowanie w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25. Niestety poza informację o statusie wniosku w LSI „Złożony” nie otrzymaliśmy potwierdzenia na wskazany w danych kontaktowych Czy wniosek należy dodatkowo złożyć za pomocą ePUAP (nie jest to bezpośrednio wskazane w wytycznych)?

Odpowiedź: Uprzejmie informuję, że wnioski należy składać wyłącznie za pośrednictwem systemu LSI2021– nie należy przesyłać ich innymi kanałami. Ponadto informuję, że nabór wniosków w ramach działania FESL.10.03-IP.01-187/25 Mezoinwestycje został przedłużony do 31 lipca 2025 roku. Po upływie tego terminu wnioski będą sukcesywnie przyjmowane, a ich status w systemie zostanie zmieniony na „Przyjęty”.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

Pytanie: Czy każdy element wymieniony w standardzie (tu konkretnie architektonicznym) jest obowiązkowy do stosowania? Na stronie 7 w załączniku numer 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, jest zapis:

  • Standardy regulują tylko ten obszar, który podlega interwencji – to znaczy dotyczą produktów, będących przedmiotem projektu.
  • W pierwszej kolejności należy dążyć do zapewnienia zgodności produktów projektu z koncepcją uniwersalnego projektowania, a dopiero w drugiej kolejności należy rozważyć zastosowanie racjonalnych usprawnień.
  1. Ze standardu nie wynika, że cała przestrzeń budynku ma być w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami, ale mają być zapewnione elementy zapewniające dostępność, czyli każda toaleta w budynku nie musi być w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Mogą być 2 toalety obok siebie, jedna dla osób z niepełnosprawnościami, a druga dla pozostałych?
  2. Ze standardu nie wynika, że cała przestrzeń budynku ma być w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami, czyli nie ma obowiązku, by na przykład każda osoba poruszająca się na wózku mogła poruszać się po całości budynku (na przykład tworzenie windy do kotłowni znajdującej się w piwnicy, wydaje się niezasadne), natomiast wynika z niego, że wejście do budynku ma być dostępne, ale już niekoniecznie każde pomieszczenie na przykład jeżeli mamy pracownika na wózku to zapewnimy mu wjazd do budynku pochylnią, biuro na parterze, ale nie ma obowiązku zapewniania windy, by miał dostęp do biura na piętrze, analogicznie w przypadku potencjalnych klientów, jeżeli sala konferencyjna jest na parterze, to nie mamy obowiązku zapewniania windy?

Pytanie odnośnie podkreślonej części, z czego wynika ten zapis, z którego miejsca w standardzie, bo wydaje się, że jest to znacznie szersza interpretacja niż ta, o której mówi standard i która jest obowiązkowa?

Firma ma aktualnie budynek biurowy, piętrowy, bez windy, w którym na drugim piętrze ma biuro księgowa, która będzie wystawiać faktury za przychody związane z projektem i osoba ta nie posiada niepełnosprawności. W ramach projektu będzie budowany budynek „przyklejony” do biurowego, będzie to hala produkcyjna. To czy dobrze rozumiem Państwa wyjaśnienie powyżej, że wymogiem jest by cały budynek biurowy również był dostępny, dlatego, ze tam miejsce pracy ma ta księgowa?

  1. Pytanie łącznie się z pytaniem 4. Wnioskodawca jest firma mająca sieć piekarni. W ramach projektu zostanie wybudowana piekarnia w której będzie powstawało pieczywo „do odgrzania” w wszystkich punktach sprzedaży. W związku z Państwa zapisem– jeżeli wszystkie punkty sprzedaży nie będą w pełni dostępne, to nie można w nich sprzedawać produktu będącego rezultatem projektu i można go sprzedawać tylko w tym nowym budynku, który będzie budowany z dofinansowaniem?
  2. Na stronie 34 instrukcji wypełnienia wniosku do Mezoinwestycji jest zapis: „Pamiętaj! Opisz tylko to, co planujesz zrealizować i czym obecnie dysponujesz. Jeśli miejsce realizacji projektu znajduje się na piętrze, w budynku bez windy – nie pisz, że lokal jest przystosowany dla osób z niepełnoprawnością ruchową. Wszystko, co opiszesz we wniosku, w przypadku otrzymania dofinansowania będzie podlegało kontroli.” Z powyższego wydaje się, że to, że miejsce realizacji projektu jest na piętrze w budynku bez windy, nie powoduje że zasada zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami nie jest spełniona, bo na przykład firma ma tam siedzibę, a usługi realizacji u klientów i to z umożliwieniem zdalnego zamówienia?

Odpowiedź:

Ad.1. Zgodnie z brzmieniem kryterium projekt musi być zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, co oznacza, że każda część budynku/nieruchomości objętej wsparciem UE musi być zgodna ze standardem architektonicznym, opisanym w załączniku numer 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Jeżeli hala będzie obiektem nowym, wybudowanym w ramach projektu i będzie budynkiem kilkupiętrowym, należy w projekcie architektonicznym uwzględnić windę, która jest zgodna technicznie z parametrami wskazanymi w standardzie architektonicznym.

Ad.2. Nie ma jednoznacznego wskazania, że każda z toalet ma być dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Niemniej, taka toaleta powinna być. Dopuszczalną sytuacją jest opisany przypadek: 2 toalety obok siebie, jedna dla osób z niepełnosprawnościami, a druga dla pozostałych. Należy mieć na uwadze, że toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnościami powinna być usytuowana na kondygnacji budynku, na której umożliwiono dostęp osobom z niepełnosprawnościami  (na przykład parter wejście – pochylnia, piętro I lub wyższe w przypadku, gdy w budynku jest winda dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (w przypadku modernizacji istniejącego budynku). W przypadku budowy nowego budynku, musi być on w pełni zgodny ze standardami architektonicznymi (piętrowy budynek musi posiadać windę) wówczas dobrą praktyką jest usytuowanie toalety dla osób z niepełnosprawnościami na parterze budynku

Ad.3. Jeżeli w ramach projektu powstaje nowy budynek, musi on spełniać wszystkie standardy dostępności architektonicznej (nie ma możliwości wyboru tylko jednego piętra, który będzie spełniał standardy dostępności). W konsekwencji, jeżeli budynek jest kilku piętrowy winda powinna być na każdym piętrze. Cały projekt finansowany ze środków UE powinien być dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. W związku z tym należy zapewnić pełną dostępność całości obiektu dla osób z niepełnosprawnościami: zarówno pracowników, jak również Klientów.

Ad.4. Jak zostało wskazane w odpowiedzi 3 - jeżeli w ramach projektu powstaje nowy budynek, musi on spełniać wszystkie standardy dostępności architektonicznej, dlatego też „budynek przyklejony” musi spełniać ww. standardy. Jeśli chodzi o budynek biurowy - należy pamiętać, że jeśli dla pełnego funkcjonowania osób/pracowników realizujących projekt konieczne jest korzystanie z pozostałej części obiektu, wówczas cały budynek również powinien umożliwiać korzystanie z jego zasobów osobom z niepełnosprawnościami. Wnioskodawca może wskazać inny sposób udostępnienia pomieszczeń w części niemodernizowanej/pozostałej.

Informuję, że na stronie internetowej Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości zostało opublikowane sprostowanie.

Ad.5. Rozumiem, że projekt dotyczy budowy i wyposażenia piekarni, w której powstanie nowy produkt. Tym samym w sieci piekarni – produkt będzie wyłącznie dystrybuowany/sprzedawany a nie wytwarzany. Tym samym miejscem realizacji projektu będzie „budowana piekarnia” i to miejsce musi spełniać standardy dostępności.

Ad.6. Należy kierować się przytoczonymi zapisami instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie. Kwestia zapewnienia dostępności dla osób z niepełnosprawnościami zostanie oceniona przez Ekspertów na etapie oceny merytorycznej. W odniesieniu do danego projektu należy przeprowadzić analizę produktów/ usług projektu, która pomoże uzasadnić dostępność, to jest: określić jakie produkty/ usługi i w jaki sposób będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – na przykład usługa realizowana u klienta.

Pytanie: W kryteriach oceny w kryterium „Poprawność wypełnienia wniosku oraz spójność zapisów” jest zapis „Wniosek nie posiada nieprzyjętych powszechnie skrótów, wykropkowanych miejsc”.

  1. W przypadku uzasadniania opisu w pisywania się w strategie, cele wyzwania czy w WPR, nazwy poszczególnych na przykład celów szczegółowych bywają długie i zabierają bardzo wiele znaków, gdy projekt wpisuje się w wiele z nich. Czy w tym przypadku można w nazwie użyć „(…)”, by nie przepisywać do wniosku całej długiej nazwy jak w poniższym przykładzie: Projekt wspiera realizację Celu Strategicznego A - Województwo śląskie regionem odpowiedzialnej transformacji gospodarczej w ramach następujących celów operacyjnych:
    - A.1. Konkurencyjna gospodarka
    Dywersyfikacja struktury gospodarczej i rozwój gospodarki 4.0, (…): I tutaj uzasadnienie dlaczego to spełnia. Czy użycie w ten sposób „…” jest niedopuszczalne i koniecznym jest przepisywanie całości?
  2. Czy możliwym jest zastosowanie w danym polu skrótu, który nie jest powszechnie obowiązujący wyjaśniając go (z uwagi na ograniczoną ilość znaków) na przykład jak w przykładzie: Wnioskodawca (dalej. WNIOS.)

Odpowiedź:

  1. Dopuszczalna jest zaproponowana forma, jeśli treść pozwala bezpośrednio wskazać, gdzie znajduje się pełny zapis i czego dotyczy.
  2. Dopuszczalny jest zaproponowany skrót, jeżeli można go jednoznacznie zinterpretować. Należy unikać nadmiernego stosowania skrótów, ponieważ może to powodować nieczytelność treści zawartych we wniosku.

Pytanie: W kryteriach oceny w kryterium „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy” jest zapis „Weryfikacji podlega, czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy zapewniający wykonalność projektu. Weryfikacji dokonuje się na podstawie załączonych dokumentów finansowych (między innymi deklaracji podatkowych, sprawozdań finansowych, ewentualnie dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, w sytuacji w której Wnioskodawca dostarczy stosowny załącznik, wskazywany we wniosku o dofinansowanie w analizie finansowej harmonogram składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową), dodatkowych załączników oraz opisu wniosku, w tym prognoz finansowych”. W dokumencie analizy finansowej nie ma natomiast harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, nie ma tego gdzie wykazać. Czy należy z tym opracować i dołączyć jakiś odrębny załącznik? Jest wzór?

Odpowiedź: W załączniku numer 6 do wniosku Analiza finansowa, w arkuszu „Analiza finansowa” została zawarta instrukcja uzupełnienia pola tekstowego,
w której wskazano jakie informacje powinny znaleźć się w polu opisowym, to jest między innymi „informacje na temat przewidywanego czasu otrzymania oraz sposobu księgowania otrzymanej dotacji.

Pytanie: W kryterium: Wpływ projektu na gospodarkę regionu (US – rozliczenie w woj. Śląskim) jest informacja: Weryfikacja odbywa się na podstawie: informacji we wniosku (…). Gdzie we wniosku zawrzeć informacje o właściwości urzędu skarbowego, bo w instrukcji tego nie ma, jest jedynie, że ma być w załączniku jakim jest analiza finansowa.

Odpowiedź: Informuję, że w załączniku numer 6 do wniosku – Analiza finansowa,
w arkuszu „Analiza finansowa”, w polu opisowym należy zmieścić informację dotyczącą formy opodatkowania oraz właściwy miejscowo organ podatkowy Wnioskodawcy. Załączniki są częścią wniosku, wystarczającym jest zatem umieszczenie informacji dotyczącej właściwego urzędu skarbowego w załączniku nr 6 do wniosku – Analiza finansowa.

KWALIFIKOWALNOŚĆ

Pytanie: Firma, którą reprezentuję zamierza w ramach projektu realizowanego w konkursie FESL.10.03-IP.01-187/25 m.in. wybudować halę, na którą, do czego niezbędne będzie opracowanie pozwolenia na budowę. Mam pytanie o prawidłowy sposób zakwalifikowania w/w kosztów:

  1. Czy należy koszt opracowania projektu budowlanego kwalifikować jako „1.2. Wartości niematerialne i prawne”, a koszty budowy jako „1.3. Roboty budowlane”? Czy oba koszty muszą być ujęte rozłącznie?
  2. Czy można ująć w projekcie Koszt budowy hali w trybie „zaprojektuj i wybuduj”? Czy oba koszty mogą być ujęte łącznie?
  3. Czy istnieje inna możliwość zakwalifikowania kosztów opracowanie projektu budowlanego w przedmiotowym naborze?

Odpowiedź:  W odpowiedzi na pytanie informuję, że koszt opracowania projektu budowlanego może być uznany za koszt kwalifikowalny zarówno w kategorii kosztu 1.2 Wartości niematerialne i prawne jak i w kategorii kosztu 1.3 Roboty budowlane - pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków kwalifikowalności dla danej kategorii kosztu.

Pytanie: Czy w ramach projektu Mezoinwestycje MŚP konkurs dla woj. śląskiego (bądź innego), można się starać o dotacje na zakup drona z termowizją do inspekcji farm/paneli fotowoltaicznych w ramach działalności jednoosobowej?

Odpowiedź:  Zgodnie z załącznikiem numer 7 „Kwalifikowalność do naboru” w punkcie 1.1 Środki trwałe, warunki kwalifikowalności w przypadku nabycia dronów pod warunkiem, że wykorzystywane będą do celów innych niż transportowe (niezależnie od ujęcia w Klasyfikacji Środków Trwałych). Zatem koszt ten może być kwalifikowalny pod warunkiem spełnienia wyżej wymienionych warunków naboru. Odpowiedź dotyczy wyłącznie naboru zorganizowanego dla mezoinwestycji przez naszą jednostkę. Odnośnie możliwości uzyskania wsparcia w ramach innych naborów pytanie należy kierować do właściwych instytucji.

Pytanie: proszę o informację przy przedmiotem finansowania może być specjalistyczny środek transportu - cysterna do odbioru odpadów?

Odpowiedź: Za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 760 - 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie KŚT. Ponadto aktywa te powinny zawierać stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu (jeśli wymaga rejestracji) z zastrzeżeniem, że służą do celów innych niż transport ludzi lub towarów (nie dotyczy wózka inwalidzkiego). Jednakże przypominam, że projekt nie może dotyczyć działalności wskazanej w załączniku numer 9 - Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych.

Pytanie: Przedsiębiorca planuje zakup elektrycznego pojazdu dostawczego do przewozu produktów i surowców. Czy w naborze 10.3 Mezoinwestycje kwalifikowalny jest zakup środków transportu (elektryczny pojazd dostawczy).

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach naborów realizowanych przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości, w przypadku nabycia/leasingu środków transportu za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 760 - 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie KŚT. Ponadto aktywa te powinny zawierać stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu (jeśli wymaga rejestracji) z zastrzeżeniem, że służą do celów innych niż transport ludzi lub towarów (nie dotyczy wózka inwalidzkiego). W związku z powyższym, jeżeli wskazany w zapytaniu pojazd ma na celu transport towarów i nie spełnia wyżej wskazanych warunków, wówczas nie kwalifikuje się do wsparcia.

Pytanie: Czy jest opcja zmniejszenia kosztów pośrednich na przykład w związku z wyczerpanym limitem de minimis?

Odpowiedź: Informuję, że jest możliwość zmniejszenia takich kosztów, w związku z wyczerpanym limitem pomocy de minimis – dotyczy zmniejszenia wartości dofinansowania. Ostateczna weryfikacja w tym zakresie przeprowadzona będzie jednak na etapie kontraktacji projektu. W związku z tym, w zależności od wysokości limitu dostępnego na planowany moment kontraktacji projektu (orientacyjny termin rozstrzygnięcia naboru: I kwartał 2026/II kwartał 2026 r.), taką wartość należy wskazać we wniosku o dofinansowanie, przyjmując uśredniony kurs euro. W przypadku przekroczenia limitu pomocy de minimis na moment podpisania umowy o dofinansowanie, Wnioskodawca zostanie wezwany do stosownej korekty w tym zakresie. Proszę pamiętać, że do limitu pomocy de minimis należy również wliczyć pomoc uzyskaną przez podmioty powiązane kapitałowo z Wnioskodawcą.

Pytanie: Czy w przypadku gdy w projekcie kwota dofinansowania do wydatków bezpośrednich wynosi 4,9 miliona złotych i Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie do kosztów pośrednich, istnieje możliwość obniżenia dofinansowania do kosztów pośrednich do kwoty 100 tysięcy złotych, by sumarycznie dofinansowanie nie przekroczyło 5 milionów złotych? Czy obligatoryjnym jest ubieganie się o pełne dofinansowanie do kosztów pośrednich, a dofinansowanie należy obniżyć na wydatkach bezpośrednich?

Odpowiedź: Wnioskodawca ma możliwość zrezygnowania z przysługujących mu kosztów pośrednich, współfinansowanych w ramach udzielania pomocy de minimis, jak również może świadomie obniżyć sobie przysługujący mu poziom dofinansowania, z zachowaniem pozostałych zapisów ogłoszenia o naborze.

Pytanie: Aktualnie posiadamy platformę spalinową do transportu wewnątrzzakładowego maszyn o udźwigu 70 ton. W ramach projektu chcemy nabyć moduł rozszerzający do tej platformy, aby relokować około 140 ton. Moduł rozszerzający będzie stanowił wydatek w projekcie. Zarówno platforma, którą już posiadamy jak i moduł będący wydatkiem w projekcie to maszyny, które nie poruszają się po drogach publicznych i nie wymagają rejestracji – poruszają się wyłącznie po miejscach relokacji maszyn (służą do transportu wewnątrzzakładowego maszyn i urządzeń).

Moduł, który będzie wydatkiem w projekcie nie działa samodzielnie (nie jest zasilany paliwami kopalnymi) a jedynie działa poprzez połączenie z platformą główną zasilaną spalinowo czyli paliwami kopalnymi. Zatem pytanie, czy moduł, który chcemy kupić jest wg Państwa napędzany paliwami kopalnymi i należy sporządzić w pełnym zakresie Załącznik numer 9 do wzoru wniosku o dofinansowanie -"Analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnianymi", czy w związku z tym, że moduł nie posiada napędu można zaznaczyć, że nie jest napędzany paliwami kopalnymi? Działanie tego modułu można porównać do działania pojazdu i przyczepy – pojazd jest napędzany paliwami kopalnymi, a przyczepa nie posiada napędu, ale bez pojazdu nie będzie się poruszać. Jeżeli wg Państwa należy uznać, że moduł jest napędzany paliwem kopalnym, bo maszyna do której będzie przyczepiony jest napędzana paliwami kopalnymi, to proszę o informację jak należy wypełnić załącznik dotyczący alternatywy, gdyż jedyną alternatywą byłoby kupno nowej platformy (którą już posiadamy), która byłaby napędzana elektrycznie i to do tej maszyny musielibyśmy szukać alternatyw, a nie do tej, które jest nabywana projektem.

Odpowiedź: Z przedstawionego opisu wynika, że moduł rozszerzający nie jest samodzielnym urządzeniem, a jest połączony z platformą główną, która z kolei zasilana jest paliwami kopalnymi. W związku z tym wydatek dotyczący modułu nie stanowi wydatku kwalifikowalnego, gdyż zgodnie z zapisami kwalifikowalności wydatków „wydatki związane z paliwami kopalnymi stanowią wydatki niekwalifikowalne, chyba że nie istnieje realna alternatywa dla ich zastosowania (szczegółowe informacje należy przedstawić w załączniku dodatkowym, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 10 do wniosku o dofinansowanie)”. Jednocześnie zaznaczam (nawiązując do informacji wskazanej w zapytaniu, że moduł nie jest urządzeniem samodzielnym), że modernizacja/zwiększenie/ulepszenie środka trwałego (już nabytego) nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w projekcie (brak takiej kategorii kosztów w kosztach kwalifikowalnych). Dodatkowo informuję, że możliwym rozwiązaniem byłoby kupno nowej platformy wraz z modułem, która byłaby napędzana elektrycznie. W przypadku, gdy platforma wraz z modułem byłaby napędzana elektrycznie, nie jest konieczne dostarczenie załącznika dotyczącego alternatywy.

Pytanie: Bardzo proszę o odpowiedź na następująca sytuację. Jesteśmy firmą zarejestrowaną w KRS, której dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe wskazane jako załącznik obligatoryjny do wniosku figurują w rejestrze przedsiębiorców KRS. Zgodnie z kryterium formalnym (dostarczenie obowiązkowych załączników), które nie podlega poprawie będzie weryfikowane, czy Wnioskodawca załączył wszystkie obowiązkowe i wypełnione załączniki wskazane w Instrukcji wypełniania i składania wniosku. Kryterium nie zostanie spełnione w sytuacji, gdy do wniosku aplikacyjnego nie dołączono wszystkich wymaganych obowiązkowych załączników. Kryterium obowiązuje od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie do dnia zakończenia oceny formalnej projektu. Następnie zgodnie z instrukcją wypełniania i składania wniosków w punkcie dotyczącym załączników obowiązkowych w zakresie dokumentów finansowych jest wskazane, że w przypadku gdy jesteś podmiotem, który figuruje w rejestrze KRS zweryfikujemy czy w tym rejestrze złożyłeś sprawozdania finansowe  za ostatnie zamknięte 3 lata obrachunkowe poprzedzające rok złożenia wniosku, obejmujące:

- bilans,

- rachunek zysków i strat,

- uchwałę lub postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego.

Wyżej wskazane dokumenty powinny być złożone w KRS, to jest powinny być widoczne w portalu https://prs.ms.gov.pl/krs;  https://ekrs.ms.gov.pl. W przypadku, gdy jesteś podmiotem, który figuruje w rejestrze CEIDG dołącz jako załączniki do wniosku dokumenty finansowe za 3 ostatnie lata obrachunkowe poprzedzające rok złożenia wniosku. Z zapisu tego wynika, że jeżeli jesteśmy przedsiębiorcą zarejestrowanym w KRS, to te obowiązkowe dokumenty finansowe mają figurować w rejestrze KRS i nie muszą być jeszcze raz załączane do wniosku o dofinansowanie. Sytuacja problematyczna polega na tym, że złożyliśmy wniosek o dofinansowanie w ramach działania 10.03 Mezoinwestycje. Do wniosku dołączyliśmy bilans, rachunek zysków i strat za ostatnie 3 lata obrachunkowe, które również figurują w rejestrze. Do wniosku nie dołączyliśmy jednak uchwał o zatwierdzeniu rocznych sprawozdań finansowych. Uchwały te figurują w rejestrze KRS. Czy w związku z powyższym dla uzyskania pozytywnej oceny formalnej musimy wycofać wniosek i złożyć go jeszcze raz z kompletem załączników dotyczących dokumentów finansowych? Czy jednak dla spełnienia kryterium ważne jest, że obowiązkowe dokumenty finansowe czyli bilans, rachunek zysków i strat oraz uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego figurują w rejestrze KRS?

Odpowiedź: Zgodnie z przytoczonymi fragmentami zapisów dokumentacji aplikacyjnej podmiot, który figuruje w rejestrze KRS zobowiązany był do złożenia sprawozdań finansowych za ostatnie zamknięte 3 lata obrachunkowe - dochowanie tego obowiązku będzie weryfikowane podczas oceny formalnej. W KRS powinny być widoczne bilanse, rachunki zysków i strat oraz uchwały lub postanowienia o zatwierdzeniu danego rocznego sprawozdania finansowego lub danego skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego. Jeżeli podmiot wnioskujący załączył do wniosku o dofinansowanie sprawozdania finansowe w pełnym lub niepełnym zakresie to i tak ocena formalna będzie opierać się wyłącznie na danych zawartych w rejestrze KRS, ponieważ taki podmiot nie jest zobowiązany załączać dokumentów finansowych w systemie LSI2021.

Pytanie: Czy Fundacja, która działa na rzecz nauki (realizuje badania, promuje naukę, realizuje projekty B+R, a jego kadra reprezentowana jest głównie przez pracowników naukowych) i posiada w statucie odpowiednie zapisy (poniżej), może być instytucją uprawnioną do wystawienia w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 opinii o innowacyjności? W ramach listy uprawnionych podmiotów widnieje między innymi zapis: "h) inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły” który jest w naszej opinii zgodny z działalnością Fundacji. Chcielibyśmy jednak upewnić się, czy poprawnie interpretujemy ten zapis. Zapisy ze Statutu Fundacji:

  • 7

Celem Fundacji jest działanie na rzecz upowszechniania nauki poprzez:

  • Kształcenie, certyfikowanie i wspieranie rozwoju osób działających na rzecz nauki, w szczególności młodych naukowców, działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
  • Upowszechnianie, promocję i popularyzację wyników działalności badawczo rozwojowej, innowacyjnej i wynalazczej, w tym w skali międzynarodowej.
  • Prowadzenie głównie w sposób samodzielny i systematyczny działalności badawczo rozwojowej obejmującej badania naukowe oraz prace rozwojowe w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania ich do tworzenia nowych zastosowań.
  • Działalność na rzecz upowszechniania najnowszych i dobrych praktyk w tworzeniu nauki.
  • Działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, w zakresie pomocy metodologicznej i organizacyjnej, związanej z realizacją badań.
  • Podejmowanie innych działań, które Fundatorzy uznają za szczególnie istotne dla upowszechniania nauki.

Cele Fundacji nie mogą ulec zmianie.

  • 8

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  • Realizację szkoleń dla osób zainteresowanych ich tematyką, w szczególności związanych z prowadzeniem badań naukowych oraz certyfikowanie tychże szkoleń.
  • Działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą oraz rozwojową.
  • Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.
  • Organizowanie oraz udział w przedsięwzięciach upowszechniających, promujących i popularyzujących osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne w kraju lub za granicą.
  • Upowszechnianie informacji naukowych i naukowo-technicznych w ramach krajowych lub międzynarodowych konferencji naukowych.
  • Organizację konferencji naukowych w różnych dziedzinach nauki.
  • Przyznawanie nagród lub stypendiów.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że poprzez ”inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły” należy rozumieć – zgodnie z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - podmioty, które prowadzą działalność naukową, a ta z kolei obejmuje badania naukowe oraz prace rozwojowe.

Badania naukowe są działalnością obejmującą:

  • badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
  • badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. Zgodnie z zacytowanym przez Pana fragmentem statutu: „Celem Fundacji jest działanie na rzecz upowszechniania nauki poprzez: (…) Prowadzenie głównie w sposób samodzielny i systematyczny działalności badawczo rozwojowej obejmującej badania naukowe oraz prace rozwojowe w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania ich do tworzenia nowych zastosowań”. Wobec powyższego – w przypadku, gdy fundacja faktycznie prowadzi powyższą działalność – wówczas może być instytucją uprawnioną do wystawienia w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 opinii o innowacyjności. Przypominam jednak, że ekspert oceniający wniosek merytorycznie może wezwać w toku oceny do stosownych wyjaśnień w tym zakresie. Nadmieniam również, że do wystawienia opinii upoważnieni są również pracownicy naukowi/naukowo-dydaktyczni instytucji wymienionych w artykule 7 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018r. (Dziennik Ustaw z 2018, pozycja 1668 z późniejszymi zmianami)."

INWESTYCJA POCZĄTKOWA

Pytanie: Czy przedsiębiorca w ramach naboru może zakupić sam magazyn energii. Urządzenia/ linie technologiczna już posiadam. Chciałby zoptymalizować koszty funkcjonowania firmy.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że wsparcie w ramach naboru można uzyskać tylko na inwestycję początkową (czyli dywersyfikację, zasadniczą zmianę procesu produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych albo utworzenie nowego zakładu). Zatem wydatki związane z OZE mają wyłącznie służyć potrzebom projektu – inwestycji początkowej a nie bieżącej, niezwiązanej z projektem. Proszę mieć na uwadze, że wydatki związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących/jedynych w projekcie.

Pytanie: Obecnie nasza firma wynajmuje powierzchnię coworkingową, w której prowadzona jest działalność. Powierzchnia ta należy do innej naszej spółki.  Ze względu na brak miejsca na realizację nowej strategii (wprowadzenie nowych usług dotąd nieświadczonych) projekt zakłada budowę nowego obiektu, do którego ma zostać przeniesiona tylko nasza działalność, w tym pracownicy zatrudnieni w naszej spółce wraz z posiadanym wyposażeniem. Czy w tym przypadku możemy oprzeć nasz wniosek na inwestycji początkowej dotyczącej założenia nowego zakładu?

Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów założenie nowego zakładu oznacza odrębną jednostkę produkcji (na przykład: fabrykę). Utworzenie nowego zakładu może dotyczyć sytuacji, w której tworzone jest nowe miejsce prowadzenia działalności obok działalności dotychczasowej. Oznacza to utworzenie zupełnie nowej jednostki poprzez budowę nowych obiektów, instalowanie urządzeń i uruchamianie działalności produkcyjnej. Przeniesienie dotychczasowej działalności  do wybudowanego nowego obiektu nie stanowi utworzenia nowego zakładu. Nowy zakład można uznać w sytuacji, gdy prócz już funkcjonującego zakładu zostanie utworzony kolejny. Zakwalifikowanie inwestycji jako utworzenie nowego zakładu, a nie zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu zależy między innymi od tego, czy samo przedsiębiorstwo ma już zakład w tym konkretnym miejscu. Utworzenie nowego zakładu powinno wiązać się z utworzeniem nowego obiektu, z reguły w nowej lokalizacji, który powinien być jednostką samostanowiącą, nie opierającą się na wspólnych zasobach technicznych dotychczas istniejącego zakładu. Jeżeli odrębna lokalizacja gwarantuje, że zakład jest przestrzennie, organizacyjnie i funkcjonalnie jednostką odrębną, która charakteryzuje się wysokim stopniem autonomii, wówczas w takim przypadku możemy mówić o założeniu nowego zakładu jako jednej z form inwestycji początkowej. Na podstawie przedstawionych informacji oraz zapisów z Regulaminu wyboru projektów, odpowiedź brzmi: najprawdopodobniej nie – sytuacja opisana przez Panią nie kwalifikuje się jako „założenie nowego zakładu” w rozumieniu inwestycji początkowej. Przeniesienie dotychczasowej działalności do nowego obiektu (nawet nowo wybudowanego) nie oznacza utworzenia nowego zakładu, tylko zmianę lokalizacji istniejącego zakładu. W treści maila nie ma mowy o uruchomieniu zupełnie nowej jednostki produkcyjnej niezależnej od dotychczasowej. Co więcej Przeniesienie pracowników i wyposażenia sugeruje kontynuację dotychczasowej działalności, a nie powstanie nowej jednostki operacyjnej, co jest kluczowe przy kwalifikacji jako „nowy zakład”. Brak jest również wskazania, że nowy obiekt będzie organizacyjnie, funkcjonalnie i technicznie autonomiczną jednostką względem dotychczasowej. Zwracam również uwagę, że w przesłanym zapytaniu wskazują Państwo: „(…) Ze względu na brak miejsca na realizację nowej strategii (wprowadzenie nowych usług dotąd nieświadczonych) projekt zakłada budowę nowego obiektu (…)” – co może wskazywać na typ inwestycji początkowej – dywersyfikacji produkcji/świadczenia usług zakładu. Dywersyfikacja produkcji/świadczenia usług zakładu - oznacza wprowadzenie produktów dotąd niewytwarzanych lub wprowadzenie usług dotąd nieświadczonych przez Wnioskodawcę. Wszystkie wydatki przewidziane w projekcie muszą być niezbędne z punktu widzenia nowych produktów/usług, których wprowadzenie do oferty musi stanowić rezultat projektu. Niewielkie zmiany produktu/usługi nie oznaczają dywersyfikacji, na przykład: zmiana wyglądu/stylistyki produktu. Proszę pamiętać, że w przypadku dywersyfikacji obowiązujące jest spełnienie warunku: Czy koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac?

Pytanie: Zgodnie z regulaminem oraz instrukcją do wniosku należy wybrać wyłącznie jeden typ inwestycji początkowej. W naszym projekcie zasadne jest wybranie inwestycji początkowej związanej z dywersyfikacją ( nowy produkt), gdyż planowana linia produkcyjna oraz hale produkcyjne będą z nią związane. Dodatkowo we wniosku w innych rezultatach będziemy opisywali również zwiększenie zdolności produkcyjnych oraz zmiana procesu produkcji bo linia produkcyjna przyczyni się również do zmiany procesu wytwarzania obecnych produktów i będzie miała wpływa na zwiększenie produkcji obecnych wyrobów. Czy zatem jeśli cześć kosztów/ wydatków dotyczy budowy hali produkcyjnej i magazynowej  i będzie wykorzystywana do obecnych produktów a wskazaliśmy inwestycję początkowa – dywersyfikację to możemy:

  • Zaliczyć 100% wartości wydatku hali produkcyjno-magazynowej,
  • Czy określić wartość procentową wydatku na 50%?

Odpowiedź: Odpowiadając na pytanie w przypadku wykorzystania aktywów istniejących (hala, linia produkcyjna), należy wykazać wartość księgową tych aktywów według udziału procentowego ich wykorzystania dla danej inwestycji początkowej. Przykładowo, jeżeli hala produkcyjna będzie wykorzystywana w 100% w ramach dywersyfikacji– należy uwzględnić pełną wartość księgową, natomiast jeżeli hala będzie służyć różnym typom inwestycji początkowej realizowanym w ramach projektu to dla wyliczenia warunku dywersyfikacji powinien Wnioskodawca uwzględnić proporcjonalnie tylko tą część, która będzie związana z dywersyfikacją.

WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

Pytanie: Czy w przypadku kiedy Wnioskodawca planuje nabycie 2 identycznych maszyn, może w ramach jednego wydatku wpisać, że chce kupić 2 sztuki i będzie miał możliwość zakupu jednej maszyny, rozliczenia jej, otrzymania refundacji i dopiero nabycie drugiej, czy w przypadku, gdy będzie to w jednym wydatku Wnioskodawca będzie musiał rozliczyć jednocześnie cały wydatek, czyli 2 maszyny? Każda z maszyn będzie osobno przyjęta na środki trwałe. Czy cała strona www musi być zgodna z WCAG czy wyłącznie ta podstrona na której będzie promocja projektu?

Odpowiedź: Jeśli w ramach jednego wydatku -zostaną zakupione 2 maszyny stanowiące dwa odrębne środki trwałe, będą mogły być rozliczane osobno (jedna a potem druga), pod warunkiem spełnienia zasad kwalifikowalności dla tych wydatków. W odniesieniu do zgodności strony z standardami informuję, że wystarczające jest dostosowanie do standardu WCAG 2.1 jedynie wyodrębnionej podstrony. Proszę pamiętać, że standardy powinny być zachowane we wszystkich miejscach, gdzie zamieszczone będą informacje dotyczące projektu. Tym samym, również sugerowane/linkowane w ramach takiej witryny podstrony powinny być tworzone w ramach standardów WCAG. Jeśli natomiast strona miałaby być sfinansowana w ramach naboru, wtedy całość witryny powinna opierać się na standardach ".

Pytanie: Czy opinię o innowacyjności może wystawić jednostka naukowa z kraju UE, nie z Polski?  Opinia będzie przetłumaczona na język polski.  Jednostka naukowa ma swoją siedzibę w Niemczech.  Czy taka opinia będzie akceptowana?

Odpowiedź: W nawiązaniu do zapytania, informuję, że opinia o innowacyjności może być wystawiona przez podmiot zagraniczny, jeśli spełnia on kryteria jednostki naukowej, zgodnie z definicją zawartą w polskich przepisach oraz podmiot ten prowadzi w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektu, dokumenty sporządzone w języku obcym powinny zostać przetłumaczone na język polski.

Pytanie: Bank zaproponował opis gwarancji BGK do promesy leasingowej: „zastosowanie gwarancji BGK zabezpieczonej wekslem z deklaracją wekslową, co jest zgodne z warunkami rynkowymi”. Proszę o informacje, czy jest to akceptowalne dla spełnienia kryteriów. Obawiam się, że to może być niewystarczające, nie wynika z tego, czy gwarancja ma wpływ na warunki na jakich udzielany jest leasing (na przykład niższe oprocentowanie). Proszę o weryfikację i informację zwrotną w tym zakresie. Ponadto proszę o informację czy na etapie złożenia wniosku dokumenty pokazujące możliwość sfinansowania wkładu własnego powinny pokrywać go do wartości netto czy brutto projektu? Jeśli z dokumentów nie wychodzi pełne pokrycie, czy na etapie uzupełnień będzie można dołączyć jeszcze dodatkowy dokument (promesę/umowę pożyczki), aby pełne pokrycie było możliwe? A może pełne pokrycie może wychodzi z analizy finansowej i działalności bieżącej/środków zabezpieczonych na realizację projektu?

Odpowiedź: Informuję, że działanie 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mezoinwestycje w MŚP finansowane jest z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 w formie dotacji jako pomoc publiczna. Należy zwrócić szczególną uwagę na zasadę zakazu podwójnego finansowania oraz kwestie, które szczegółowo opisane zostały na stronie internetowej ŚCP pod adresem https://scpslask.pl/czytaj/podwojne_finansowanie_wydatkow__kumulacja_pomocy, która oznacza, że ten sam wydatek nie może być finansowany z co najmniej dwóch źródeł publicznych, w tym funduszy unijnych i krajowych, w formie dotacji lub innych instrumentów wsparcia. Nie można uzyskać jednocześnie dofinansowania na zakup tej samej maszyny zarówno z dotacji, jak i na przykład z leasingu zabezpieczonego gwarancją de minimis Banku Gospodarstwa Krejowego, jeżeli te środki byłyby uznane za pomoc publiczną w kontekście tego samego wydatku. Podwójne finansowanie może mieć miejsce, mimo że beneficjentami pomocy są różne podmioty (na przykład  przedsiębiorca jako beneficjent dotacji i bank jako beneficjent gwarancji). W tym przypadku, jeśli część wydatku na zakup maszyny zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie możliwe jej jednoczesne sfinansowanie w ramach leasingu objętego gwarancją BGK de minimis,. Informuję również, że nie ma określonej minimalnej kwoty, na którą opiewać musi potwierdzenie dysponowania środkami, Wnioskodawca sam decyduje na jaką kwotę dostarczy dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Proszę jednak pamiętać, że ekspert na etapie oceny merytorycznej weryfikuje projekt między innymi w oparciu o kryterium pod nazwą „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”. W kryterium tym weryfikowane będzie, czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej. Na etapie uzupełnień można dołączyć jeszcze dodatkowy dokument, jednakże tylko w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia, jeśli takowe będzie dotyczyło tego dokumentu.

Pytanie: Czy w przypadku, gdy sprawozdanie finansowe za 2024 rok w dalszym ciągu jest badane przez biegłego i nie złożono jeszcze sprawozdania za 2024 rok w terminie do 30 czerwca 2025 roku możliwe jest wnioskowanie o dofinansowanie w konkursie po spełnieniu wymogów z instrukcji:
- poinformowanie Instytucji o tym, przedstawiając odpowiednie wyjaśnienia potwierdzone przez biegłego rewidenta sporządzającego opinię,
- dołączenie do wniosku sprawozdania finansowego, które podlega badaniu.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie dotyczące możliwości wnioskowania o dofinansowanie w konkursie informuję, że zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku, jeśli Wnioskodawca zobligowany jest do poddania sprawozdania finansowego opinii biegłego rewidenta oraz/lub sporządzania sprawozdań skonsolidowanych jest zobligowany do dostarczenia tych dokumentów. Jednak, w przypadku, gdy sprawozdanie finansowe jest w trakcie badania przez biegłego rewidenta, wówczas prosimy o:
- poinformowanie nas o tym, przedstawiając odpowiednie wyjaśnienia potwierdzone przez biegłego rewidenta sporządzającego opinię,
- dołączenie do wniosku sprawozdania finansowego, które podlega badaniu.
Sprawozdanie to zostanie zweryfikowane przed podpisaniem umowy
o dofinansowanie, wraz z przedłożoną opinią rewidenta.

Pytanie: Czy w przypadku projektu 10.3 Mezoinwestycje powinna być zawarta umowa dzierżawy terenu, czy też stanowi to podstawę do odrzucenia projektu ze względu na fakt, że powstało zobowiązanie finansowe i tym samym nie ma efektu zachęty. Czy też powinna być zawarta warunkowa umowa dzierżawy, determinowana uzyskaniem dofinansowania – czy nie zostanie wówczas projekt odrzucony ze względu na brak potwierdzenia posiadania terenu.

Odpowiedź: W przypadku, gdy umowa dzierżawy będzie stricte dotyczyła projektu, na który Wnioskodawca będzie się starał o dofinansowanie to rekomendowana by była warunkowa umowa dzierżawy.  Jeśli jest to natomiast umowa dzierżawy, którą Wnioskodawca już posiada na przykład w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to taka umowa nie powinna mieć wpływu na niespełnienie efektu zachęty. W przypadku, gdy umowa jest w posiadaniu Wnioskodawcy należy ją załączyć do wniosku na etapie aplikowania o środki unijne. Jednocześnie zaznaczam, że nie mając wglądu do umowy, a tym samym jej zapisów, jak również brak informacji odnośnie samego projektu, powoduje, że nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi.

Pytanie: W ramach zasad horyzontalnych – wykazania działań służącym osobom niepełnosprawnych planujemy dostosowanie toalet – nie jest to wprost wydatek wynikający z przewodnika kwalifikowalności tego naboru. Czy zatem:

  1. Powinniśmy opisać to dostosowanie toalety dla osób Niepełnosprawnych w punkcie B.7. wniosku i nie uwzględniać tych wydatków w punkcie E. Zakres rzeczowo-finansowy
    Możemy wskazać koszty dostosowania toalet w punkcie E. Zakres rzeczowo-finansowy jako "roboty budowlane" i zakup środków trwałych jako koszty kwalifikowalne?
  2. Powinniśmy wskazać koszty dostosowania toalet w punkcie E. Zakres rzeczowo-finansowy jako koszty niekwalifikowalne?
    Proszę o wskazanie działanie które powinniśmy przyjąć jako właściwe?

Projekt obejmuje również fizyczne dostosowanie przestrzeni – toaleta w zakładzie zostanie przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami poprzez przerobienie instalacji wodnej i kanalizacyjnej (armatura będzie musiała być w innych miejscach niż obecnie). Wykafelkowanie części ścian z uwzględnieniem ogólnorynkowych wytycznych dla osób niepełnosprawnych, zamontowanie nowych drzwi w pomieszczeniu,
w którym obecnie jest prysznic. Zakup i montaż armatury dla osób niepełnosprawnych (muszla + uchwyty, umywalka + odpowiednia bateria + uchwyty, posadowione na odpowiednich wysokościach)

W związku z powyższym rozważamy poniższe opcje:

  1. Opisanie we wniosku (na przykład w punkcie B7) , ale nie będzie go w harmonogramie rzeczowo-finansowym (=punkt E. Zakres rzeczowo-finansowy WoD) wówczas nie będziemy z wydatku rozliczani zadaniowo – będzie to nasz wkład własny do projektu.
  2. Opisanie go jako wydatek niekwalifikowalny w harmonogramie– ale wtedy będziemy objęci sprawozdawczością z postępów prac nad toaletami (jak w przypadku pozostałych kosztów wskazanych w punkcie E wniosku).

Odpowiedź: Proponowane rozwiązanie to ujęcie kosztów dostosowania toalet w punkcie E. w zakresie rzeczowo-finansowym jako „roboty budowlane” oraz zakwalifikowanie zakupu środków trwałych jako kosztów kwalifikowalnych. Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosków, w przypadku, gdy dany wydatek związany jest z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, należy w polu opisowym szczegółowo to uzasadnić oraz w polu „Kategoria podlegająca limitom” zaznaczyć checkbox „Wydatki na dostępność”. Szczegółowe informacje na temat sposobu oznaczania wydatków jako „wydatki na dostępność” znajdzie Pani na stronach 50–51 wyżej wymienionej instrukcji. Dodatkowo uprzejmie przypominam, że szczegółowe wytyczne dotyczące spełnienia standardów dostępności (w tym m.in. szkoleniowego, informacyjno-promocyjnego, cyfrowego oraz architektonicznego) znajdują się w Załączniku nr 2 – Standardy dostępności dla polityki spójności 2021–2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027.

Pytanie: Zwracam się z pytaniami dotyczącymi Naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji

  1. Załącznik nr 6 do wniosku Analiza Finansowa: Jeśli wnioskodawca złoży wniosek do 30.07.2025 r. to Analiza finansowa obejmuje dane finansowe za lata 2022, 2023, 2024 i I kwartał 2025?
  2. Ile jest czasu na dostarczenie ewentualnego Zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 odnośnie wpływu realizowanego projektu na obszary objęte siecią Natura 2000 gdyby takie było wymagane, a w nie byłoby posiadane przez Beneficjenta w dniu złożenia wniosku?

Odpowiedź:

  1. Analiza finansowa dotyczy ostatnich trzech zamkniętych lat obrachunkowych, a więc lat: 2024, 2023 i 2022, i w przypadku złożenia wniosku po 20 lipca roku bieżącego, należy wskazać dane za dwa kwartały 2025 r. Ponadto należy wskazać prognozę na okres realizacji projektu oraz trzech lat od momentu jego zakończenia.
  2. Na etapie aplikowania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca jest zobowiązany odnieść się do informacji, czy wskazana inwestycja wpływa na obszary objęte siecią Natura 2000. Stosowny dokument (Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000) należy złożyć najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Jeżeli inwestycja nie jest położona w obrębie Natura 2000 i nie ma na nią wpływu, dostarczają Państwo dokument w postaci Oświadczenia braku wpływu. Należy jednak zwrócić uwagę, że jeżeli ION uzna, że realizowany projekt wymaga uzyskania zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, zostaną wezwani Państwo do dostarczenia stosownego dokumentu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.

Pytanie: Jeżeli akcjonariusz posiada 50% udziałów w spółce akcyjnej, która stara się o uzyskanie dofinansowania w działaniu 10.3 Mezoinwestycje, a także posiada udziały w innych przedsiębiorstwach, to czy powinien zaznaczyć odpowiednio odpowiedzi twierdzące w sekcji A9 w Formularzu pomocy publicznej?

Odpowiedź: Mając na względzie wyłącznie przedstawione informacje brak jest przesłanek by udzielić odpowiedź twierdzącą w części 9 Formularza pomocy publicznej. Zwracam uwagę, że informacje są skąpe a każda dodatkowa okoliczność może spowodować, że jednak należałoby zaznaczyć odpowiedź twierdzącą. Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie (jeśli projekt zostanie wybrany do dofinansowania) zostanie przeprowadzona weryfikacja poprawności udzielonych odpowiedzi i Wnioskodawca zostanie ewentualne wezwany do poprawy / uzupełnienia zapisów Formularza pomocy publicznej.

Pytanie: Czy jeżeli zadeklarujemy innowację na skalę świata, ale nie zostanie ona uznana to z automatu dostaniemy 0 punktów (bo liczy się deklaracja, a okaże się błędna). Czy też będziemy mogli dostać 3 punkty (bo w skali regionu lub kraju jest nią na pewno)?

Odpowiedź: W odpowiedzi na wątpliwości pragnę wyjaśnić, że ostateczna ocena kryterium „Innowacyjność projektu” należy do osób oceniających merytorycznie projekt. Należy w tym miejscu podkreślić, że kluczowe dla przyznania punktów będzie to, jaki poziom innowacji zostanie uznany przez osoby oceniające projekt. Możliwe jest, że zadeklarowany przez Wnioskodawcę poziom światowy innowacji nie zostanie uznany, ale uznany zostanie poziom regionu – wtedy zgodnie z brzmieniem kryterium przyznane zostaną 3 punkty. Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku zadeklarowania co najmniej innowacyjności w skali regionu, stosowaną nie dłużej niż trzy lata – do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający innowacyjność projektu (w przypadku opinii należy sporządzić ją na obowiązującym wzorze).

WYKLUCZENIA

Pytanie: Czy przedsiębiorstwo produkujące prąd z odnawialnych źródeł energii (OZE) to jest z odpadów drewna (holzgaz) kwalifikuje się do otrzymania dotacji z programu Mezoinwestycje? Produkujemy około 1000 kW na dobę i nie ma go gdzie zamagazynować w ciągu nocy, a byłby on potrzebny w czasie pracy zakładu.

Odpowiedź: Załącznik numer 9 Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach działania 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mezoinwestycje w MŚP w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 wskazuje, że zgodnie z brzmieniem artykułu 13 litera b) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 nie jest możliwe udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającej działalność w sektorze wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii oraz na związaną z tym infrastrukturę. Z przedstawionego opisu nie wynika cel projektu jak i planowane koszty kwalifikowalne. Przypominam, co można realizować w projekcie – zgodnie z Regulaminem wyboru projektów: „Możesz ubiegać się o wsparcie na inwestycję produkcyjną i /lub usługową prowadzącą do rozwoju działalności gospodarczej. Inwestycje produkcyjne/usługowe to inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne dla przedsiębiorstwa, które wykorzystane zostaną do produkcji towarów i usług oraz wzrostu zatrudnienia. Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy; inwestycje przyczyniające się do zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych, wdrożenie czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu, zwiększenie reużycia produktów, recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami oraz ograniczające zużycie energii w procesach produkcyjnych”.
Ponadto, zwracam uwagę, że wszystkie wydatki prowadzące do spalania zostaną uznane za niekwalifikowalne. Zarówno w sytuacji jak służą dla Wnioskodawcy jak i jako produkt.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś