Szczęśliwa ósemka: przewodnik po skutecznym rozliczaniu zaliczki
Pierwsza zasada: Planuj
Twój wniosek o zaliczkę musi być starannie przygotowany, ponieważ oceniamy go pod kątem zgodności z harmonogramem płatności i celami projektu. Ważne jest, abyś dostarczył dokumentację uzasadniającą potrzebę pozyskania środków. Jeśli spełnisz te wymagania, wypłacimy pieniądze tak szybko, jak to możliwe. Szybkość w działaniu jest kluczowa dla terminowego wykonania projektu, dlatego każde Twoje niedopatrzenie może wydłużyć ten proces.
Pamiętaj, że na etapie wnioskowania o zaliczkę dokumenty związane z zamówieniami, dostarczone wraz z wnioskiem, nie będą sprawdzane pod względem prawidłowości ich przeprowadzenia. Taka weryfikacja nastąpi dopiero na etapie wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę.
Druga zasada: Trzymaj się ustalonych reguł
Musisz dokładnie znać warunki umowy o dofinansowanie oraz zasady kwalifikowalności wydatków. Bez tego ani rusz! Zaniedbanie tych zasad może prowadzić do konieczności zwrotu środków lub wprowadzenia licznych korekt finansowych, które znacząco zmniejszą planowany budżet.
W najgorszym przypadku możemy obniżyć kwotę dofinansowania nawet o 100%. Takie ryzyko pojawia się, jeśli na przykład:
- Nie przeprowadzisz zamówienia zgodnie z zasadą konkurencyjności dla wydatków o szacunkowej wartości powyżej 50 tys. zł.
- Przy udzielaniu zamówienia wystąpi konflikt interesów.
- Dokonasz płatności gotówką lub z konta bankowego, którego nie jesteś właścicielem.
- Nie udokumentujesz poniesionego wydatku zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o płatność w wymaganym terminie.
- Poniesiesz wydatek po terminie realizacji projektu (np. wystawienie faktury, zapłata lub odbiór nastąpią po terminie realizacji projektu).
- Zawrzesz umowę pożyczki lub kredytową, której formą zabezpieczenia było przewłaszczenie.
Istnieją również inne przyczyny naniesienia korekty dofinansowania. Tak stanie się gdy:
- Pobraną zaliczkę wykorzystasz na cele inne niż wykonanie projektu.
- Zamówienie nie będzie zgodne z postanowieniami umowy z wykonawcą, a zmiany w zakresie realizacji nie były przewidziane w zapytaniu ofertowym.
- Wybierzesz ofertę niezgodnie z kryteriami określonymi w zapytaniu ofertowym.
- Skrócisz termin składania ofert lub nie wydłużysz go w razie wprowadzenia zmian czy doprecyzowania zapisów zapytania ofertowego.
- Nie udokumentujesz w sposób kompletny prawidłowości realizacji wydatków, co narusza zasady audytu.
- Ograniczysz krąg potencjalnych oferentów poprzez wprowadzenie wymagań związanych z preferencjami krajowymi, regionalnymi lub lokalnymi albo poprzez określenie w zamówieniu konkretnych norm, znaków towarowych czy marek.
- Nie spełnisz wymogów dotyczących informacji i promocji.
- Nie rozliczysz lub nie zwrócisz zaliczki w wymaganym terminie.
- Nie dokonasz zakupu infrastruktury zgodnie z kryteriami zielonych zamówień publicznych, jeżeli byłeś do tego zobowiązany.
Trzecia zasada: Bądź terminowy
Czas to pieniądz, szczególnie przy rozliczaniu zaliczki. Terminy zakończenia tego procesu różnią się w zależności od naboru, w którym bierzesz udział:
Po złożeniu wniosku rozliczającego zaliczkę sprawdzimy jego poprawność i kwalifikowalność wydatków. Nie wykorzystałeś całej zaliczki? Musisz zwrócić to, czego nie wydałeś. Jeżeli zwrot przekroczy 70% kwoty bez uzasadnionych powodów, możemy odmówić udzielenia kolejnej transzy zaliczki lub zmniejszyć jej wysokość.
Zasada czwarta: Uważaj na odsetki
W przypadku spóźnienia z rozliczeniem zaliczki, naliczymy odsetki. Jeśli nie uregulujesz należności na czas, otrzymasz wezwanie do zapłaty, a kolejne płatności mogą zostać pomniejszone. Pamiętaj, że masz 14 dni od otrzymania wezwania, by uregulować swoje zobowiązania.
Zasada piąta: Nie naruszaj warunków umowy
Naruszenie warunków umowy może obejmować niewłaściwe wydatkowanie środków. Wyobraź sobie, że płacisz z konta bankowego przeznaczonego wyłącznie do obsługi zaliczek za coś, co nie ma związku z projektem. Wydatki na koncie zaliczkowym muszą być wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z zaliczką i realizowanym projektem.
Jeśli dojdzie do takiej nieprawidłowości, zostaniesz poproszony o zwrot część lub całość pieniędzy wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych. Odsetki te są naliczane od dnia otrzymania zaliczki, co może skutkować ich znaczną wysokością.
Dopuszczalne są dwa sposoby ponoszenia przez Ciebie wydatków w projekcie przy wykorzystaniu zaliczki:
- Dokonanie jednego przelewu: Z wyodrębnionego na cele zaliczki rachunku bankowego, na rzecz dostawcy lub wykonawcy. W tej sytuacji zobowiązany jesteś do zapewnienia na wyodrębnionym rachunku środków własnych, koniecznych do uzupełnienia części odpowiadającej dofinansowaniu danego wydatku, czyli różnicy pomiędzy kwotą dokumentu brutto a kwotą dofinansowania (z zaliczki można opłacić jedynie część należności w wysokości dofinansowania danego dokumentu księgowego).
- Dokonanie dwóch odrębnych przelewów: Jednego przelewu z wyodrębnionego rachunku bankowego w wysokości dofinansowania danego dokumentu księgowego oraz drugiego przelewu z innego konta bankowego na wartość różnicy pomiędzy kwotą dokumentu brutto a kwotą dofinansowania.
Zasada ósma: Pytaj
Nie musisz być ekspertem od zaliczek. Zawsze, od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-13:00, możesz skontaktować się ze swoim opiekunem projektu. Numer telefonu znajdziesz na naszej stronie internetowej scp-slask.pl w zakładce „Kontakt”. Jesteśmy tu, aby pomóc Ci rozwiać wszelkie wątpliwości. Regularna komunikacja z nami pomoże Ci sprawnie rozliczyć zaliczkę i uniknąć niepotrzebnych problemów.