FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Makroinwestycje w MŚP - część 3


Kwalifikowalność


1.Nie prowadzę ewidencji księgowej czy realizując projekt muszę prowadzić inną rejestrację/wykaz?
Jeśli nie jesteś zobowiązany do prowadzenia ewidencji księgowej, musisz prowadzić wykaz – w postaci wyodrębnionej ewidencji dokumentów księgowych dotyczących operacji związanych z realizacją projektu, według poniższego wzoru.


2.Czego dotyczy limit 10%?
W przypadku nabycia prawa własności nieruchomości zabudowanej, należy zadbać o to, aby w operacie szacunkowym osobno był wyodrębniony grunt a osobno hala i limit należy zastosować do samego
gruntu. Wówczas budynek hali jest kwalifikowalny i nie jest objęty limitem, o którym mowa w Kwalifikowalności wydatków.
Zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru
FESL-10.03.IP.01-026/23 suma kosztów kwalifikowalnych nie może
przekroczyć 10% w przypadku nabycia samych gruntów lub 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych, na których znajdują się budynki całkowitych wydatków kwalifikowalnych w ramach kosztów
poniesionych na podstawie regionalnej pomocy z wyłączeniem kosztów związanych z nabyciem gruntu.
Jeśli przedmiotowy grunt nie zostanie wyodrębniony w operacie szacunkowym, powyższy zapis dotyczących limitów ma zastosowanie do całości nieruchomości.

W przypadku zakupu gruntów suma kosztów kwalifikowalnych nie może przekroczyć 10% w przypadku gruntów lub 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych na których znajdują się budynki całkowitych wydatków kwalifikowalnych w ramach kosztów poniesionych na podstawie regionalnej pomocy z wyłączeniem kosztów związanych z nabyciem gruntu. Zakup samego budynku nie jest kosztem limitowanym.


3.Czy roboty i materiały budowlane są objęte limitami?

W ramach konkursu nie ma ograniczenia limitu wydatków na zakup robót i materiałów budowlanych. Jednak zgodnie z zapisami wskazanymi w warunkach kwalifikowalności dla robót budowlanych: „koszty robót budowlanych nie mogą stanowić całkowitej wartości projektu” (nie uwzględniając kosztów pośrednich).
Należy jednak pamiętać, iż zasadność i odpowiednia wysokość kosztów zaplanowanych w projekcie będzie podlegała ocenie w ramach kryterium merytorycznego „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”. Eksperci ocenią czy wszystkie wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji, oraz czy ich wysokość jest porównywalna z cenami rynkowymi oraz czy wydatki wpisują się w inwestycję produkcyjną MŚP prowadzącą do dywersyfikacji gospodarczej.
Ponadto planując inwestycję współfinansowaną w ramach Działania 10.03. FE SL - Makroinwestycje w MŚP proszę zwrócić uwagę na jego cel: transformacja województwa śląskiego (łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko). Ponadto projekt musi spełniać kryteria wybory projektów: https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/posiedzenia_km


4.Czy kwalifikowalne są koszty związane z robót i materiałów budowlanych?
W ramach FE SL 10.3. Makroinwestycje zakup robót i materiałów budowlanych stanowi koszt kwalifikowalny.
Budowa hali produkcyjno-magazynowej jak i zakup środków trwałych jest kwalifikowalna zgodnie z załącznikiem Regulaminu wyboru projektów nr 6 Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23, jednakże zapisy w dokumentacji konkursowej stanowią, że wydatkiem kwalifikowalnym mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku
o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio są związane z inwestycją początkową.
W ramach oceny merytorycznej przedstawione we wniosku wydatki będą podlegały ocenie m.in. pod kątem zasadności, metodologii projektu.

Na etapie aplikowania rekomendowane jest szersze uzasadnienie konieczności przeniesienia urządzeń będących na stanie przedsiębiorstwa do planowanej hali oraz aktywów, planowanych do zakupu w ramach projektu, do już istniejącej, a także wskazanie dokładnie w jakim zakresie będzie wykorzystywana nowo wybudowana hala w ramach przedmiotowego projektu.

Należy pamiętać, że na etapie wyboru projektu, jak i jego realizacji podlegał on będzie ocenie pod kątem realnego przyczynienia się do transformacji województwa śląskiego w kierunku osiągnięcia celów Unii Europejskiej na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu. Wskazać należy również, że zgodnie z Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030 inwestycje muszą zmierzać w kierunku uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej, utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji.


5.Czy kwalifikowalna jest termomodernizacja i adaptacja starego magazynu?
W ramach Działania 10.03 typ projektu Makroinwestycje w MŚP, planuje się kwalifikować koszty materiałów i robót budowlanych związanych z realizowaną inwestycją początkową. Części wspólne stanowią koszt kwalifikowalny przy zastosowaniu proporcji: powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku. Powierzchnia budynku niewykorzystywana na cele związane z realizacją projektu każdorazowo będzie stanowić koszt niekwalifikowalny. Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności wydatki poniesione w ramach projektu, które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze.


6.Czy kwalifikowalny będzie leasing operacyjny?
W konkursie na makroinwestycje nie przewidziano wsparcia wydatków realizowanych w ramach leasingu operacyjnego. Przewiduje się wyłącznie kwalifikowanie wydatków w ramach leasingu finansowego.
Okres realizacji projektu zakłada zasadę n+2 (maksymalnie do dwóch lat od podpisania umowy o dofinansowanie). Projektodawca może rozpocząć projekt po złożeniu wniosku, co może wydłużyć okres kwalifikowania rat leasingu finansowego.
Dokumentacja nie nakazuje aby leasing finansowy zamknął się w okresie 24 miesięcy.

7.Jakie koszty są kwalifikowalne w kategorii: koszty nabycia nowych środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości?
Definicja nowego środka trwałego zawarta jest w słowniku pojęć w załączniku numer 6 do Regulaminu wyboru projektów Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23, która wskazuje że „nowy środek trwały – to środek trwały fabrycznie nowy, który nie był wcześniej użytkowany (w szczególności nie był ujęty w ewidencji środków trwałych beneficjenta, sprzedawcy lub innego podmiotu)”.
Biorąc pod uwagę wskazaną definicję:
- data produkcji nie powinna mieć znaczenia i mogą to być powystawowe środki trwałe o ile pozostałe warunki definicji zostaną zachowane;
- nie mogą to być zmodernizowane środki trwałe, gdyż nie spełnią warunków definicji;
- nowość wskazana w definicji nie odnosi się do środka trwałego nowego wyłącznie na poziomie przedsiębiorstwa i niekwalifikowalny będzie zakup środków trwałych używanych w żadnym przypadku.


8.Czy modernizacja budynku spółdzielni i wynajem części pomieszczeń/mieszkań jest kwalifikowalna?
W ramach działania 10.3 typ projektu Makroinwestycje w MŚP kwalifikowalne są koszty związane z materiałami i robotami budowlanymi, związane z realizowaną inwestycją początkową (regionalna pomoc inwestycyjna - Art.14 Rozporządzenia Komisji nr 651/2014).

Koszty materiałów i robót budowlanych odnoszące się do nieruchomości lub wyodrębnionych lokali przeznaczonych w całości lub w części dla celów mieszkaniowych stanowią każdorazowo koszty niekwalifikowalne. Przedmiotowe oznacza również, iż nie ma możliwości kwalifikowania w ramach wydatków kosztów części wspólnych budynków, które w całości lub części wykorzystywane są na cele mieszkaniowe.

Koszty związane z modernizacją pomieszczeń na lokale na najem krótkoterminowy oraz utworzeniem sali przyjęć mogą stanowić koszt kwalifikowalny o ile będą służyć działalności przedsiębiorstwa, nie będą służyć celom mieszkaniowym, a Beneficjent pomocy publicznej będzie świadczył samodzielnie usługi związane z wykorzystaniem tych pomieszczeń. Przypominamy również, iż lokal, którego modernizacja zostanie wskazana w ramach kosztów materiałów i robót budowlanych musi być lokalem użytkowym i musi być wyodrębniony.

Wynajem lokali, które zostaną zmodernizowane w ramach projektu, a służyć będą innym podmiotom gospodarczym, np. placówkom handlowym, placówkom usługowym, poczcie itp. stanowić będzie każdorazowo koszt niekwalifikowalny. Nie jest również możliwe sfinansowanie w ramach projektu części obiektu przedsiębiorstwa, w przypadku gdy nie służy on celom projektu i nie będzie służyć celom gospodarczym przedsiębiorstwa, np. będzie udostępniany w sposób nieodpłatny klubom seniora lub na cele statutowe Spółdzielni, będą to biura Spółdzielni niezwiązane z realizacją projektu i niesłużące świadczeniu usług/ produktów powstałych w wyniku realizacji projektu przez przedsiębiorstwo wnioskujące o dofinansowanie.
Aktywa zakupione w ramach projektu muszą służyć Beneficjentowi pomocy publicznej, tj. nie mogą być udostępniane innym podmiotom gospodarczym w celu prowadzenia przez nie w tym miejscu działalności gospodarczej i oferowaniu własnych usług/ produktów.


9.Czy instalacje, parking, droga są kwalifikowalne?

W zakresie montażu instalacji służących wytwarzaniu energii elektrycznej stanowią one koszt kwalifikowalny wyłącznie w przypadku gdy służą one celom projektu i są wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorstwo otrzymujące pomoc publiczną i nie mogą być z tego tytułu osiągane przychody ze sprzedaży innym podmiotom, a także nie mogą być wykorzystywane na cele niezwiązane z projektem. Także parkingi, drogi etc. nie mogą stanowić kosztów kwalifikowalnych.

Dodatkowo przypominam , iż zapytanie dotyczy działania 10.3 realizowanego ze środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Każdy wsparty w ramach środków FST projekt będzie musiał przyczyniać się gospodarczo, społecznie czy środowiskowo do osiągania celów transformacji województwa śląskiego. Z zapytania nie wynika aby ten warunek miał zostać spełniony, gdyż nie każdy projekt inwestycyjny realizowany w jednym z 7 podregionów górniczych może otrzymać wsparcie. Tak więc poproszę o zapoznanie się z TPST stanowiącym załącznik do programu FE SL 2021-2027 (gdyż do tego dokumentu nawiązuje jedno z kryterium 0/1 merytorycznych, którego spełnienie jest warunkiem koniecznym do otrzymania pozytywnej oceny merytorycznej).

Przypominamy również, iż w ramach działania 10.3 mogą składać wnioski o dofinansowanie wyłącznie przedsiębiorstwa tj. podmioty posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców w KRS lub CEIDG, prowadzące działalność gospodarczą, które posiadają równocześnie status MŚP.

10.Czy projekt zostanie odrzucony (niespełnienie kryterium Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami), gdy nie zostanie zaznaczony żaden wydatek na dostępność, jak w takim wypadku należy postąpić?
Ujęcie w budżecie wydatków na dostępność nie ma przełożenia na ocenę kryterium dostępności. To kryterium jest sprawdzane przez pryzmat realizowanych w projekcie standardów dostępności. Można je spełnić, nie mając w budżecie oznaczonej żadnej pozycji jako „wydatek na dostępność"

W związku z powyższym rekomenduje się, aby Wnioskodawca odpowiednio opisał we wniosku i wskazał w jakiej części inwestycji pojawią się elementy związane z dostępnością. Takie zapisy będą podstawą do przeprowadzenia przez członka KOP oceny kryterium „Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami”.


11.W jaki sposób należy oznaczyć wydatki OZE w WOD?
Nie ma konieczności specjalnego oznaczania limitu OZE, gdyż eksperci po zawartości merytorycznej budżetu będą w stanie przyznać punkty za rozwiązania OZE (z opisu wydatku lub z nazwy wydatku ten fakt będzie wynikać).
W dokumentacji dla naboru nie określono limitu dla wydatków związanych z OZE. Należy jednak mieć na uwadze, że eksperci będą dokonywać oceny w tym zakresie po zawartości budżetu (w odniesieniu do całości projektu – zakresu rzeczowego). Na tej podstawie oceniający uznają, czy projekt zakłada wydatki związane z OZE. Istotne jest by inwestycja w źródła energii odnawialnej skutkowała większą samowystarczalnością podmiotu pod względem zasobów energetycznych, czego zasadność powinien wykazać Wnioskodawca. W kryterium wskazano również, iż wydatki te nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.


12.Co w przypadku gdy cały proces dotyczy GOZ i w związku z tym wszystkie wydatki są z nim związane (planowany do realizacji projekt dotyczy branży recyclingu)? Dodatkowo jak zaznaczyć wydatki GOZ, gdyż w Kategoriach podlegającym limitom w części E.2.1 WOD taka opcja (GOZ) nie występuje?
Nie ma konieczności oznaczania wydatków związanych z GOZ, z opisu wydatku będzie ten fakt wynikać. Dodatkowo zapis o braku dominacji wydatków związanych z GOZ ma na celu wskazanie, iż projekt ma mieć cel produkcyjny a nie cel wdrożenia GOZ.


13.Czy inwestycja obejmująca wydatki na kogeneracje spełnia wymogi kryterium merytorycznego "Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków"?
Zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie konkursu dla działania 10.03:
„Projekt musi stanowić co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, to jest zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu artykułu 14 GBER. Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.
Inwestycje produkcyjne to inwestycje w środki trwałe lub aktywa niematerialne dla przedsiębiorstwa, które wykorzystane zostaną do produkcji towarów i usług, zapewniając tym samym wkład w akumulację brutto i zatrudnienie”.
Ponadto projekt musi realizować cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL, w tym m.in. umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).

Biorąc pod uwagę powyższe, zaplanowane koszty związane z wdrożeniem kogeneracji, tj. wdrożenie GOZ lub związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie i nie mogą być głównym celem projektu.
Projekt może zostać odrzucony na kryterium „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków” w przypadku gdy ekspert uzna, że więcej niż 20% wartości wydatków kwalifikowanych jest nieuzasadnione lub zawyżone.

14.Czy projekt może obejmować jedynie wydatki związane z wdrożeniem kogeneracji czy powinien zawierać jeszcze inne elementy? Czy można połączyć to wsparcie (50% dofinansowania) z możliwością skorzystania z premii kogeneracyjnej?
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).

Biorąc pod uwagę powyższe, zaplanowane koszty związane z wdrożeniem kogeneracji tj. wdrożenie GOZ lub związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie i nie mogą być głównym celem projektu. Przypominamy również, iż na etapie oceny merytorycznej weryfikacji podlega zasadność ponoszenia wydatków w ramach projektu.

Kwestia premii gwarantowanej dla jednostki kogeneracji nie stanowi przedmiotu analizy IP FE SL – ŚCP. Przypominamy jednak, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków.


15.Czy istotna jest wielkość mocy wytwórczej planowanej instalacji OZE w stosunku do zapotrzebowania jakie będzie miał obiekt, w którym ma być realizowany projekt?

Zgodnie z definicją kryterium pn. „Wykorzystanie OZE” sam fakt wykazania w budżecie projektu wydatków związanych z OZE uprawnia do uzyskania dodatkowych 2 pkt. Istotne jest by inwestycja w źródła energii odnawialnej skutkowała większą samowystarczalnością podmiotu pod względem zasobów energetycznych, czego zasadność powinien wykazać Wnioskodawca (zasadność i wysokość kosztu weryfikowana na ocenie merytorycznej).
W kryterium wskazano również, iż wydatki te nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie. W kryterium nie wskazano jaki powinien być minimalny udział procentowy wydatków aby uzyskać w ramach kryterium punkty.

16.Czy w ramach działania 10.3 MAKROINWESTYCJE można kwalifikować jako koszt zakup magazyn energii?
Głównym celem działania 10.3 jest wsparcie projektów przyczyniających się do łagodzenia skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko. Zgodnie z załącznikiem do regulaminu tj.: opracowaniem dotyczącym działalności wykluczonych w sekcji poświęconej sektorom wytwarzania energii jej dystrybucji i infrastruktury została wskazana informacja, że „magazynowanie energii elektrycznej, definiowane jako obiekty służące do magazynowania energii elektrycznej, na stałe lub czasowo, w infrastrukturze naziemnej lub podziemnej lub na składowiskach, pod warunkiem że są bezpośrednio połączone z liniami przesyłowymi wysokiego napięcia zaprojektowanymi dla napięcia równego co najmniej 110 kV” jest niezgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu „Infrastruktura energetyczna” oznacza wszelkie fizyczne urządzenia lub obiekty, które znajdują się na terytorium Unii lub łączą Unię z co najmniej jednym państwem trzecim. Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 13 lit. b Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu nadanym Rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 generalnie nie jest możliwe udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającej działalność w sektorze wytwarzania energii, jej dystrybucji i infrastruktury.

Powyższe stanowisko zostało przez Komisję Europejską doprecyzowane w taki sposób, że tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).

Zatem jeżeli koszty magazynu wchodziłyby w skład infrastruktury związanej z wytwarzaniem, dystrybucją energii oraz jej infrastrukturą, to tylko spełnienie powyższych warunków pozwoliłoby na zakwalifikowanie wydatku. W przeciwnym razie nie może zostać on wsparty z tytułu wykluczenia, o którym mowa powyżej.


17.Czy po etapie szacowania można skorygować uzyskaną kwotę o wskaźnik inflacji a następnie taką wartość wpisać do WOD? Jeżeli tak, to o jaką wartość procentową dopuszczalna jest taka korekta?
W związku z zapisami kryteriów wyboru projektu Wnioskodawca na etapie oceny projektu (po złożeniu wniosku) nie może dokonać nieuzasadnionych zmian m.in. zwiększenia wartości całkowitego dofinansowania pierwotnie założonego we wniosku, a co za tym idzie niekwalifikowalne jest doliczenie wskaźnika inflacji po dokonanym szacowaniu gdy Wniosek jest już złożony.

W przypadku doliczenia wskaźnika inflacji we wniosku aplikacyjnym (na etapie aplikowania), a tym samym zwiększenia wartości wydatku w stosunku do kwot wskazanych w ofertach (cen rynkowych) może skutkować wezwaniem do wyjaśnień na etapie oceny merytorycznej. Proszę mieć na uwadze, iż ocenie podlega stan aktualny na moment aplikowania. Ekspert ma możliwość wezwania do wyjaśnień i dostarczenia ofert z celu prawidłowej weryfikacji wskazanych wartości dla poszczególnych wydatków. W związku z tym zwiększenie wartości danego wydatku o wskaźnik inflacji może zostać uznane za niezasadne - wysokość danego wydatku jest porównywalna z cenami rynkowymi – ekspert wówczas ma możliwość korekty wydatku tzn. obniżenia lub uznanie wydatku za nieuzasadniony. Takie obniżenie wartości lub uznanie za nieuzasadnione nie może przekroczyć 20% wartości całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Natomiast po wyborze do dofinansowania Wnioskodawca/Beneficjent ma prawo wnioskować o przesunięcia pomiędzy wydatkami, jednakże nie ma możliwości podwyższenia kwoty dofinansowania wskazanej w zatwierdzonym wniosku lub w zawartej umowie (wyjątek stanowi możliwość skorzystania z kosztów racjonalnych usprawnień).


18.Czy do szacowania wartości wydatku w naborze dotyczącym Makroinwestycji w MŚP – 10.03 na etapie tworzenia wniosku należy jako dowód wskazać co najmniej dwie oferty?
Zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku w opisie wydatku rekomenduje się precyzyjne wskazanie w oparciu o jakie informacje i z jakiego źródła oszacowano wysokości wydatków kwalifikowalnych. Zatem nie ma konieczności załączania ofert. Wnioskodawca w celu uwiarygodnienia wskazanych informacji może załączyć otrzymane oferty jako dodatkowe załączniki. Ponadto, podczas oceny merytorycznej ekspert może poprosić Wnioskodawcę o potwierdzenie wskazanej we wniosku wartości wydatków kwalifikowalnych i poprosić o ofertę/oferty na podstawie których dokonano szacowania ceny wydatku.


19.Spalanie paliwa będzie ok. 30% mniejsze od dotychczasowych urządzeń, a dodatkowo w ramach konserwacji pojazdu będą wykorzystywane ekologiczne oleje. Dodatkowo pojazdy będą spełniać najnowsze normy emisji spalin, które dotychczas nie są osiągane przez Wnioskodawcę. Pozwoli to na zmniejszenie ilości wytwarzanych substancji toksycznych do atmosfery. Czy niniejsze rozwiązanie spełnia warunku GOZ?
Ocena czy zaplanowane we wniosku o dofinansowanie wydatki dotyczą procesu technologicznego w przedsiębiorstwie w zakresie oferowanych produktów/ usług oparte są na Gospodarce Obiegu Zamkniętego podlegać będzie weryfikacji Eksperta na etapie oceny spełnienia kryteriów merytorycznych. Powyższe oznacza, iż nie ma na obecnym etapie jednoznacznej możliwości określenia czy wskazane przez przedsiębiorcę wydatki umożliwią spełnienie kryterium związanego z „Wdrożeniem GOZ”.

Proszę zwrócić uwagę na definicję GOZ przyjętą w kryteriach wyboru projektów, iż jest to regeneracyjny system gospodarczy, w którym minimalizuje się zużycie surowców i wielkość odpadów oraz emisję i utraty energii poprzez tworzenie zamkniętej pętli procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych, co maksymalnie zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych. Wskazane w zapytaniu rozwiązania proekologiczne budzą wątpliwości w zakresie spełnienia ww. przesłanki.

Proszę pamiętać iż, wydatki związane z wdrożeniem GOZ nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.


20.Czy możliwe jest wskazanie w projekcie, że linia technologiczna planowana do zakupu zostanie posadowiona w hali, która jest finansowana przez Wnioskodawcę samodzielnie poza projektem? Czy trzeba taki koszt ujmować w ramach kosztów niekwalifikowalnych projektu?
Nie ma przeciwskazań, żeby nabyta w ramach realizacji projektu linia produkcyjna była umiejscowiona w hali finansowanej samodzielnie przez Wnioskodawcę. Będzie tym samym stanowiła miejsce realizacji projektu (pkt B.3). Środek trwały (linia produkcyjna) musi spełnić warunki zawarte w Kwakifikowalności dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23
Możliwe jest wskazanie we wniosku, że Wnioskodawca jest właścicielem hali (pkt B.10). Informacje zawarte w punkcie B.10 zostaną ocenione na etapie oceny merytorycznej w ramach kryterium „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy” Kosztu hali finansowanej samodzielnie przez Wnioskodawcę nie należy ujmować w ramach wydatków niekwalifikowalnych projektu.


21.Czy możliwe jest zaplanowane w projekcie kosztów budowy hali produkcyjnej, przy czym procedura będzie obejmować uzyskanie pozwolenia na budowę hali magazynowej i jej przekształcenie w halę produkcyjną? Ostatecznie wybudowana hala będzie oddana jako hala produkcyjna, ale na etapie pozwolenia na budowę widnieć będzie jako hala magazynowa, a uzyskanie właściwej decyzji środowiskowej dla produkcji odbędzie się w czasie realizacji inwestycji?
Możliwym jest udzielenie wsparcia na halę magazynową, która w wyniku realizacji projektu będzie halą produkcyjną pod warunkiem, iż przed podpisaniem umowy Wnioskodawca zobowiąże się do dostarczenia wymaganego dokumentu - zmiana sposobu użytkowania nieruchomości (zmiana charakteru hali z magazynowej na produkcyjną) może nastąpić w trakcie realizacji projektu, jednak najpóźniej wraz ze złożeniem wniosku o płatność końcową.

22.Czy firma może ubiegać się o dofinansowanie w przypadku gdy koszty nabycia środków trwałych wykosza ponad 900 tyś, a koszty robót budowalnych ponad 7 mln?
W odpowiedzi na poniższe informuje, że przewidziane w projekcie wydatki na materiały i roboty budowlane nie stanowią całkowitej wartości projektu w związku z czym jest możliwość aplikowania o takie środki we wskazanej wysokości. Wnioskodawca w opisanej sytuacji spełnia również warunek dotyczący minimalnej wartości wnioskowanego dofinansowania. Należy jednak pamiętać, że na etapie oceny formalnej i merytorycznej zasadność/kwalifikowalność całego wydatku lub jego części może zostać podważona i w takiej sytuacji projekt może nie spełnić wskazanych w dokumentacji aplikacyjnej założeń.

23.Czy w ramach planowanego projektu, który zakłada utworzenie w pofabrycznej hali przestrzeni eksloracyjno-edukacyjnej nt. sztuki filmowej, możliwe jest uznanie poniższych wydatków za kwalifikowane:
1. stworzenie zaplecza, w którym mieścić się będą biura administracyjne i pomieszczenia socjalne dla pracowników tworzonego w ramach projektu miejsca, np. obsługa administracyjno-organizacyjna, przewodnicy dla osób odwiedzających przestrzeń, ochrona obiektu,
2. stworzenie strefy gastronomicznej dedykowanej wyłącznie dla osób odwiedzających utworzoną w ramach projektu przestrzeń - zakłada się, że zwiedzanie tego miejsca i udział w różnego rodzaju spotkaniach i warsztatach wymagać będzie nawet kilkugodzinnej obecności zwiedzających, dlatego chcemy zapewnić im punkty gastronomiczne, w których możliwy będzie zakup posiłków (osoby nieposiadające wykupionego biletu wstępu do obiektu nie będą miały możliwości skorzystania wyłącznie z gastronomii dostępnej w budynku, więc nie będzie ona dostępna dla osób z zewnątrz),
3. stworzenie przestrzeni handlowej, która podobnie jak strefa gastronomiczna, dostępna będzie wyłącznie dla osób odwiedzających, posiadających bilet wstępu do obiektu. Zakłada się, że oferowane w niej produkty nawiązywać będą do prezentowanej tematyki filmowej (np. gadżety i akcesoria z prezentowanym w całym obiekcie motywem filmowym), a nie sprzedaży standardowych przedmiotów dostępnych na rynku.
Utworzenie w pofabrycznej hali przestrzeni eksloracyjno-edukacyjnej nt.sztuki filmowej - zaplecza, strefy gastronomicznej oraz stworzenie przestrzeni handlowej sa wydatkami kwalifikowalnymi.
Pod warunkiem, iż zostaną spełnione wymagania dotyczące danej kategorii wydatków ujęte w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów - Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23 a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania.
Proszę mieć na uwadze, iż w projekcie w ramach działania 10.03 musi występować co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, tj. zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych lub utworzenie nowego zakładu, w rozumieniu artykułu 14 GBER. Wydatkiem kwalifikowalnym mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i nie są wskazane w katalogu kosztów niekwalifikowalnych dla naboru.
Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.
Zgodnie z załącznikiem Regulaminu wyboru projektów nr 6 Kwalifikowalność dla naboru FESL-10.03.IP.01-026/23 kwalifikowane są materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową tj. budowa/przebudowa/rozbudowa/moderniacja. W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku; instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne wspólne związane z projektem.
Proszę pamiętać również o wskazaniu w projekcie wpisania się przedsięwzięcia w transformację regionu, o czym stanowi kryterium merytoryczne nr 1, dla którego ogłoszono nabór, w tym m.in. projekt powinien umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko - inwestycje muszą zmierzać w kierunku uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej, utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji.


24.Czy w projekcie możliwy jest zakup samojezdnego (nie na samochodzie) podnośnika koszowego?
Zgodnie z kwalifikowalnością wydatków dla ogłoszonego naboru wydatkami kwalifikowalnymi mogą być m.in. środki trwałe. W warunkach kwalifikowalności określono, że w przypadku środków transportu kwalifikować można jedynie te, które wpisują się w grupę KŚT 743 lub 76. Jednocześnie wskazuję, że podnośnik koszowy o ile jest konstrukcyjnie zamocowany do podwozia pojazdu samochodowego, wpisuje się w KŚT 743


25.Czy instalacja fotowoltaiczna wybudowana w ramach projektu może zasilać maszyny nie zakupione w projekcie ale biorące w nim udział i niezbędne do jego realizacji?
Instalacja fotowoltaiczna wybudowana/zakupiona w ramach projektu może zasilać maszyny, które nie zostały zakupione w projekcie, ale są wykorzystywane w procesie produkcyjnym. Stosowne uzasadnienie poniesienia kosztu instalacji fotowoltaicznej powinno zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie.

26.Czy zakupiona i wybudowana w ramach projektu instalacja fotowoltaiczna może zostać umiejscowiona na działce będącej zabezpieczeniem kredytu bankowego (działka ma obciążoną hipotekę)?
Z punktu widzenia miejsca realizacji projektu istotne jest, aby znajdowało się ono na terytorium województwa śląskiego w jednym z siedmiu podregionów. Nie ma znaczenia natomiast obciążenie hipoteką, jeśli zapisy z nią związane nie ograniczają możliwości co do dysponowania nieruchomością.


27.Czy wydatki dotyczące OZE w naborze dotyczącym makroinwestycji 10.03 są finansowane w ramach pomocy publicznej (RPI) czy de minimis?
Zgodnie z przyjętymi dla naboru zapisami dot. kwalifikowalności wydatków koszty takie mogą być sfinansowane wyłącznie z RPI przy zachowaniu poniższych warunków:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).
W kosztach kwalifikowalnych finansowanych z pomocy de minimis przewidziano jedynie koszty związane ze szkoleniami pracowników oraz koszty pośrednie (z uwzględnieniem zamkniętego katalogu wydatków). Wobec tego w ramach pomocy de minimis nie ma możliwości sfinansowania wydatków związanych z OZE.

28.Czy badania B+R mogą być finansowane w ramach naboru 10.03?
W ramach przedmiotowego konkursu nie przewidziano wsparcia działań polegających na przeprowadzeniu prac badawczych, tym samym w katalogu kosztów kwalifikowalnych nie przewidziano takiej kategorii kosztu.
Wsparcie na badania B+R można uzyskać w ramach działania 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach oraz 10.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach na rzecz transformacji.


29.Czy wcześniejsze zakupy maszyn w firmach dostawczych specjalistycznych wyklucza ich z możliwości realizacji nowego projektu dlatego, że ich już znamy?
Wcześniejsze zakupy maszyn w firmach dostawczych specjalistycznych nie wykluczają danych oferentów z możliwości świadczenia usług dostawy w ramach nowego projektu, pod warunkiem, że nie istnieją żadne powiązania osobowe lub kapitałowe pomiędzy zamawiającym a oferentem, tj. w zamówieniu nie zaistniał konflikt interesów.
Przypominam, że konflikt interesów to każda sytuacja, w której osoby biorące udział w przygotowaniu lub prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia lub mogące wpłynąć na wynik tego postępowania mają, bezpośrednio lub pośrednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający ich bezstronności i niezależności w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia;

30.Czy pola odkładcze, magazyny otwarte (niezadaszone) i place manewrowe mogą stanowić koszty kwalifikowalne w naborze 10.03 dotyczącego makroinwestycji – nabór 10.03?
Pola odkładcze rozumiane jako wyznaczony obszar magazynu wolny od regałów, zwykle ulokowany tuż obok doków przeładunkowych, przeznaczony do tymczasowego składowania ładunków na posadzce przed przetransportowaniem ich w inne miejsce mogą stanowić koszty kwalifikowalne przy spełnieniu warunków wskazanych w wytycznych ws. kwalifikowalności stanowiących załącznik nr 6 do Regulaminu wyboru projektów. Także magazyny otwarte (niezadaszone) jak i place manewrowe o ile nie zawierają w sobie kosztów materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych oraz spełniają warunki wskazane w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów mogą stanowić wydatki kwalifikowalne.

31.Czy na blisko 5 tyś mkw parku możemy uwzględnić powstanie gastronomii (restauracji) i zaplecza socjalnego dla pracowników, których zatrudnionych będzie dość sporo w parku w charakterze animatorów, aktorów itp. W przypadku tych pomieszczeń koszty ogranicza się zapewne do przygotowania przestrzeni (malowanie, sanitariaty, szafki pracownicze) - czy to będzie koszt kwalifikowany?
W nawiązaniu do pierwszego zapytania, informuję, iż w ramach konkursu FESL.10.03-IP.01-026/23 nie ma ograniczeń co do ubiegania się o dofinansowanie działalności związanej z turystyką. Pod warunkiem jednak, że zostaną spełnione wymagania określone w Regulaminie wyboru projektów oraz musi zostać spełnione kryterium 0/1 ""Projekt realizuje cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL"" , w tym m.in. umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko - inwestycje muszą zmierzać w kierunku uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej, utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji.
Nabór jest skierowany do przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych z sektora MŚP, które zlokalizowane są w jednym z 7 podregionów województwa śląskiego. Projekt musi stanowić co najmniej jeden z 4 typów inwestycji początkowej, to jest zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu art. 14 GBER. Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.
Zachęcam do zapoznania się z kryteriami, które dostępne są na stronie: https://kryteria_funduszeue.slaskie.pl/. W nawiązaniu do kolejnego pytania, informuję, iż zgodnie z Kwalifikowalnością wydatków dla konkursu FESL.10.03-IP.01-026/23 wsparcie mogą otrzymać projekty na podstawie Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014 jako: regionalna pomoc inwestycyjna (artykuł 14). Są to koszty bezpośrednie takie jak: środki trwałe/dostawy, wartości niematerialne i prawne, roboty budowalne i nieruchomości, oraz na podstawie pomocy de minimis na koszty wsparcia uczestników projektu i koszty pośrednie. Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową. Wspierane projekty muszą mieć charakter produkcyjny, obligatoryjnym jest wskazanie kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnej pomocy inwestycyjnej.
Proszę o zapoznanie się z Kwalifikowalnością dla naboru, która jest załącznikiem nr.6 do Regulaminu konkursu na stronie: https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/26.


32.Czy firma- która posiada podwozie - może starać się o zakup specjalistycznej cysterny do transportu materiałów odpadowych niebezpiecznych? Wartość cysterny jest podobna do wariacji posiadanego podwozia. Do transportu odpadów ciekłych jest używana cysterna wraz z kołami ( podwoziem) - razem cysterna +podwozie tworzą samochód specjalistyczny.
Opierając się o zapisy Kwalifikowalności dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23 należy zwrócić uwagę, że:
• kwalifikowane są środki trwałe a nie ich części składowe, czy też podzespoły;
• za koszty niekwalifikowalne uznaje się m.in. nabycie/leasing/najem/dzierżawa lub czynności o podobnym charakterze w odniesieniu do używanych aktywów (środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych) – tu podwozie;
• w przypadku nabycia/leasingu środków transportu za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 76 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych oraz zawierają stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu – należy przeanalizować przeznaczenie wskazanego niżej pojazdu w kontekście spełnienia warunku: pojazdy samochodowe, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż transport towarów i przewóz osób.
Mając na względzie powyższe, istnieją przesłanki, że zakup cysterny jest niekwalifikowalny (podwozie wraz z cysterną stanowi kompletny środek transportu odpadów ciekłych).
Interpretacja GUS nie potwierdza, że cysterna to samochód specjalny, który wpisuje się w grupę 743 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych.
Z ogólnodostępnych informacji wynika, że naczepa cysterna zaliczana jest do grupy VII Klasyfikacji Środków Trwałych: rodzaj 747.


33.Czy małe przedsiębiorstwo może się ubiegać z Działania 10.3 na dofinansowanie budowy/modernizację urządzeń służących do zamykania obiegu wody w myjniach samochodowych?
Małe przedsiębiorstwo może ubiegać się na dofinansowanie inwestycji opisanej w zapytaniu. W ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23, co do zasady nie ma specjalnych ograniczeń odnośnie realizacji przedmiotowego projektu, jednakże należy pamiętać, że spełnione muszą zostać warunki, które zostały szczegółowo opisane w dokumentacji dla naboru (szczególnie kryteria wyboru projektów). Na etapie oceny merytorycznej będzie między innymi weryfikowane, czy projekt realizuje cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL.
Zachęcam do zapoznania się z dokumentacją dla naboru: https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/26.


34.W ramach projektu chcemy zakupić działkę budowlaną na której zostanie wybudowana hala produkcyjna w której rozpoczniemy produkcję nowych wyrobów. Na ten moment nie mamy wybranej działki- czy we wniosku musimy wskazać dokładną lokalizację inwestycji (adres) czy też wystarczy wskazać gminę w której planujemy zakupić działkę?

Czy powinniśmy ponadto posiadać np umowę przedwstępną zakupu działki, czy nie jest to wymagane?"
Na etapie wnioskowania nie ma obowiązku wskazywania dokładnego miejsca realizacji projektu. Natomiast proszę pamiętać, iż miejsce relacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego, w jednym z podregionów objętych procesem transformacji, wskazanych w programie FE SL 2021-2027 (w podregionie katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim). Informacje dotyczące kwalifikujących się do wsparcia podregionów wskazano w załączniku nr 7 do Regulaminu wyboru projektów „Wykaz podregionów”. Weryfikacja dokonywana będzie na podstawie wpisu do KRS/CEIDG na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. Na etapie aplikowania umowa przedwstępna nie jest wymagana.
Ponadto, należy pamiętać o spełnieniu efektu zachęty. Oznacza to, że realizację projektu możesz rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie zgodnie z punktem 5 podrozdziału 3.1 niniejszego Regulaminu. Jeżeli rozpoczniesz projekt przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie zostanie on objęty wsparciem. Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Za rozpoczęcie prac nie uznaje się zakupu gruntów, prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności.


35.Czy instalacja OZE może być skalkulowana na podstawie zużycia energii nowego i istniejącego zakładu produkcyjnego?
Kosztem kwalifikowalnym w projekcie powinna być instalacja, która jest niezbędna na potrzeby projektu. Ekspert będzie oceniał w ramach oceny merytorycznej – zasadność tego kosztu (zgodnie z kryteriami wyboru projektów - wydatki związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie).
Co w sytuacji, gdy zbudujemy instalację fotowoltaiczną na określoną na podstawie naszych szacunków moc, a później po realizacji okaże się, że jednak nasze zużycie jest mniejsze i będziemy wykazali przychody ze sprzedaży energii wytworzonej przez tą instalację. Analizujemy tutaj m.in. scenariusz, że maszyny okażą się bardziej energooszczędne niż te założone przy wyliczeniach, bądź nastanie jakaś nieprzewidziana sytuacja rynkowa, która będzie skutkowała mniejszą ilością zamówień niż zostaną założona w prognozach z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy.
W związku z faktem, iż pomoc udzielana jest na postawie regionalnej pomocy inwestycyjnej – wytwarzanie energii nie powinno być podstawowym celem całego projektu (zgodnie z kryteriami wyboru projektów - wydatki związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie). Ponadto zdolność wytwarzania energii powinna dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane. Ponadto informuję, iż ION wystosowała zapytanie do UOKiK w zakresie weryfikacji spełnienia tego warunku.


36.Czy w działaniu 10.3 MAKRO: wiata, na której będą zamontowane panele fotowoltaiczne z dofinansowania jest kwalifikowana?
Na chwilę obecną w działaniu 10.3 makro, szacujemy wraz z budową wiaty i paneli fotowoltaicznych określoną moc instalacji. Co, jeśli okaże się że zużycie będzie mniejsze i pojawią się nam przychody ze sprzedaży energii? Lub co jeśli zużycie będzie za małe, lub co się stanie, jeśli zużycie będzie za duże?
Wnioskodawca zobowiązany jest przeanalizować zakup wiaty pod kątem kwalifikowalności i prowadzonej rachunkowości w przedsiębiorstwie. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się m.in. koszty nabycia robót i materiałów budowlanych bądź koszty nabycia środków trwałych. Stąd też jeżeli wiata spełnia warunki dla kwalifikowalności tej kategorii kosztów i będzie uznana za wydatek niezbędny wówczas może kwalifikować się do wsparcia. Przypominamy również, iż zgodnie z prawem budowalnym art. 29 ust 1 pkt. 14 budowa wolnostojącej wiaty do 35 m2 nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia.
W trakcie oceny merytorycznej eksperci dokonają analizy czy wydatki są niezbędne do realizacji projektu.
Wskazany koszt dotyczący paneli fotowoltaicznych można uznać za kwalifikowalny w przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej w sytuacji, gdy spełnione będą trzy poniższe przesłanki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu,
2. zdolność wytwarzania energii dostosowana jest do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane oraz,
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii będą uznane za kwalifikowalne np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).
Jednocześnie należy pamiętać, że wszystkie wydatki zaplanowane w projekcie aby uznać za kwalifikowalne powinny być zasadne i bezpośrednio związane z inwestycją w projekcie. W związku z powyższym na etapie wnioskowania należy w sposób rzetelny oszacować wartość niezbędnej mocy na cele projektu.
Jeżeli projekt spełniał będzie powyższe warunki, nie powinno być przeszkód do objęcia kosztów związanych z wytwarzaniem energii regionalną pomocą inwestycyjną. W przypadku braku spełnienia którejkolwiek z powyższych przesłanek element taki stanowi koszt niekwalifikowalny.
Dodatkowo wskazuję, iż do kosztów kwalifikowalnych zalicza się m.in. koszty nabycia robót i materiałów budowlanych bądź koszty nabycia środków trwałych. Stąd też jeżeli wiata spełnia warunki dla kwalifikowalności tej kategorii kosztów i będzie uznana za wydatek niezbędny wówczas może kwalifikować się do wsparcia.


37.Czy farma PV może być w ogóle projektem branym pod uwagę w ramach dofinansowania?". Mowa tu o inwestycji, która może być powiązana z magazynem energii oraz być realizowana w strukturach klastra energii.
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),

  1. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
    3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).
    W kryterium wskazano również iż koszty związane z wytwarzaniem energii nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie i nie mogą być głównym celem projektu. Przypominamy również, iż na etapie oceny merytorycznej weryfikacji podlega zasadność ponoszenia wydatków w ramach projektu. W kryterium nie wskazano jaki powinien być minimalny udział procentowy wydatków aby uzyskać w ramach kryterium punkty."


38.Przy założeniu instalacji fotowoltaicznej, max 20% wartości zaplanowanej do wytworzenia energii odnawialnej można oddać do sieci. Gdzie znajdę taki zapis w dokumentacji konkursowej? Z jakiej ustawy to wynika (podstawa prawna)?
Wskazana kwestia wynika z interpretacji Komisji Europejskiej przekazanej w piśmie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 29 października 2018 r., w którym wskazano m.in. że „Komisja uważa, że art. 13 lit. b) ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych (GBER) wyłącza z zakresu pomocy regionalnej przyznawanej w ramach GBER „wytwarzanie energii, jej dystrybucję i infrastrukturę”. W motywie 33 GBER wyjaśniono, że wynika to z faktu, iż obszary te podlegają sektorowym przepisom dotyczącym rynku wewnętrznego. Jako że uzasadnieniem wyłączenia sektora energetycznego z wytycznych w sprawie pomocy regionalnej (zob. pkt 10) oraz przepisów dotyczących pomocy regionalnej zawartych w GBER jest zapobieganie zjawisku „forum-shopping” pomiędzy wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej a wytycznymi lub ramami sektorowymi, przy określaniu sektora energetycznego wyłączonego z zakresu pomocy regionalnej należy określić, które działania w zakresie energii wchodzą w zakres wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią. W związku z tym niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowalne w przypadku pomocy regionalnej, jeżeli spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1) wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii);
2) zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20 oraz
3) w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowalne, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).”
W związku z tym, że w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23 dofinansowanie będzie udzielane głównie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2023 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 wynikającym m.in. z przytoczonych powyżej artykułów GBER wskazane zasady obowiązują w ramach tego naboru.


39.Czy kosztem może być koszt budowy stacji TRAFO średniego napięcia, która powinna zostać wybudowana ze względu na specyfikę prowadzonych prac?
Koszt budowy stacji TRAFO średniego napięcia, może zostać uznany za kwalifikowalny, jeżeli jest on niezbędny do realizacji projektu, proszę pamiętać, aby prawidłowo przypisać kategorię kosztów (czy to będą koszty robót budowlanych, czy jako środek trwały). Ponadto należy zwrócić uwagę, że dogłębna analiza kwalifikowalności będzie dokonana podczas oceny projektu.
Mając na względzie charakter wydatku (związany z sektorem energetycznym), informuję, że zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z tym sektorem można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym)."


40.Czy całość hali z przynależną infrastrukturą (tj. droga dojazdowa na terenie posesji, nawierzchnie utwardzone, parking, brama wjazdowa) i pomieszczeniami biurowo-socjalnymi będzie kosztem kwalifikowalnym, ponieważ wszystko będzie związane tylko i wyłącznie z projektem?
Zgodnie z zapisami wskazanymi w załączniku numer 6 do Regulaminu wyboru projektów tj. Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-026/23 Kwalifikowalne są: „1.3. Roboty budowalne: a) materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją początkową, to jest: budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości. W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni. Za części wspólne uważa się: fundamenty, ściany, dach, elewację, windę, klatkę schodową, piwnicę, sanitariaty, telewizję przemysłową całego budynku, system alarmowy dotyczący całego budynku; instalację wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i inne wspólne związane z projektem”.
Natomiast „Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności: „ - koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem, dróg i miejsc parkingowych”. Katalog wydatków kwalifikowalnych jest katalogiem zamkniętym co oznacza, że wyłącznie wskazane w nim koszty mogą stanowić koszty kwalifikowalne, natomiast katalog kosztów niekwalifikowalnych jest katalogiem otwartym co oznacza, iż inne niż wskazane w nim koszty mogą również stanowić koszty niekwalifikowane. Z przedstawionych informacji wynika, że nie wszystkie wydatki spełniają warunki kwalifikowalności (tj. droga dojazdowa na terenie posesji, nawierzchnie utwardzone, parking).
Biorąc pod uwagę powyższe należy ponownie przeanalizować i ustalić budżet związany z wydatkami i ich kwalifikowalnością. Ponadto w ramach konkursu nie ma ograniczenia limitu wydatków na zakup robót i materiałów budowlanych. Jednak zasadność i odpowiednia wysokość kosztów zaplanowanych w projekcie będzie podlegała ocenie w ramach kryterium merytorycznego „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”. Eksperci ocenią czy wszystkie wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji, oraz czy ich wysokość jest porównywalna z cenami rynkowymi oraz czy wydatki wpisują się w inwestycję produkcyjną MŚP prowadzącą do dywersyfikacji gospodarczej. Ponadto planując inwestycję współfinansowaną w ramach Działania 10.03. FE SL - Makroinwestycje w MŚP proszę zwrócić uwagę na jego cel: transformacja województwa śląskiego (łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko). Dodatkowo projekt musi spełniać kryteria wyboru projektów: https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/posiedzenia_km
Biorąc pod uwagę powyższe Państwa firma może starać się o dofinansowanie, jednak kwestia zasadności i wysokości wydatków będzie podlegała analizie na etapie oceny merytorycznej."


41.Czy w ramach wniosku można zakwalifikować koszty związane z modernizacją obecnie posiadanych przez Wnioskodawcę linii technologicznych? Czy w takim przypadku zakupione Środki Trwałe w ramach projektu (które spowodują modernizację obecnych linii produkcyjnych - zwiększą ich automatyzację) muszą stanowić odrębne środki trwałe (osobna pozycja w ewidencji ŚT), czy mogą wchodzić w zwiększenie wartości początkowej obecnie posiadanych linii produkcyjnych (które już widnieją w ewidencji ŚT)?
Informuje, że jest możliwość nabycia środków trwałych, które będą kompatybilne z pracująca już u Wnioskodawcy linią technologiczną, jednakże muszą to być odrębne, nowe środki trwałe, osobno zaewidencjonowane (muszą zostać włączone do aktywów beneficjenta i muszą pozostać związane z projektem do końca okresu trwałości, amortyzacja środków trwałych zgodnie z obowiązującymi przepisami). Nie powinny wchodzić w zwiększenie wartości początkowej obecnie posiadanych linii produkcyjnych, które już widnieją w ewidencji ŚT.

42.Czy koszty pośrednie np. na wynagrodzenia pracowników nie są wykazywane nigdzie we wniosku o dofinasowanie po prostu zostaną one automatycznie naliczone jako wartość 7% od rozliczonych kosztów? Czy trzeba je jakoś przewidzieć?
Informuję, iż katalog kosztów pośrednich został precyzyjnie określony i ma charakter zamknięty. Tak więc tylko koszty wskazane w kosztach pośrednich można w nich kwalifikować. W przypadku wynagrodzeń pracowników tylko pewna ich część może zostać uznana za kwalifikowalną (np. koszty księgowej). Zatem proszę o weryfikację katalogu wskazaną w załączniku nr 2 Kwalifikowalność do Regulaminu wyboru projektów, które koszty można kwalifikować. Natomiast pozostałe koszty należy uznać za niekwalifikowalne.


43.Czy kwalifikowalny w ramach konkursu jest zakup gokartów elektrycznych jako specjalistycznych środków transportu?
Gokarty są traktowane jako wózki jezdniowe i mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne w projekcie jeśli zostaną zaewidencjonowane w kategorii 768 jako POZOSTAŁE WÓZKI JEZDNIOWE.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś